keuze tussen 2 stallen welke zouden jullie kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:10

stal 2, in verhouding ben je met stal 1 en half pension dus alle bijkomende kosten nog veel duurder uit dan stal 2.
dan maar wat minder 'luxe'.

1x per week is wel weinig, dat word een dikke zooi is mijn ervaring, met alle bodembedekkers.

idd mag je tussentijd (zelf) je stal wel uitmesten? dan zou het geen probleem hoeven zijn, als jij het door de weeks bijhoud, en 1x per week de hele stal leeg word geschept :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:13

ik zou voor 2 kiezen, je paard kan lang naar buiten dat is ook belangrijk. misschien dat je kunt overleggen dat jij je stal gewoon iedere dag wilt doen of wat dan ook?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:18

Persoonlijk zou ik voor de tweede optie kiezen. Kijk wel even hoe die buitenbak is, is deze het hele jaar door te rijden ? Anders kun je niet zoveel met rijden en zou ik misschien toch nog even verder om me heen kijken.

jana79

Re: keuze tussen 2 stallen welke zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:38

Ik zou voor 2 gaan en dan zelf door de week de mest er uit halen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:52

ik kies dus voor optie 1.

Toch blijf ik me verbazen over de reacties. Opeens is 1x per week mesten zielig?. Ik sta op een stal en daarvoor ook al jaren waar het maar 1x per week werd gedaan. En tussendoor deed ik niets. Ik heb ruinen en merendeel viespeuken of ik de stal nu schoonmaak of niet de volgende dag is het toch een puinhoop.
Plus ik heb niet zoveel tijd en die breng ik liever met paard door dan met het uitmesten.

Sinds wanneer is een manege slecht?. Hebben we het niet allemaal zo moeten leren???. Als een manege deze mensen goed helpt geeft dit geen overlast. Vind het zeer sneu dat dat hier zo gezegt wordt van mesen die ook ooit zo zijn begonnen.

Nee hoor ik heb een paard om op de te rijden en van te genieten en daarbij hoort het nodige. Mijn paard moet ten alle tijden beweging kunnen krijgen en een binnenbak of een goede buitenbak is echt erg belangrijk voor mij. 1 jaar heb ik op een kleine stal gestaan met alleen een buitenbak en zelf mesten. Mijn paard kwam echt tekort aan aandacht en tijd. Vooral als we de buitenbak niet inkonden vanweg de regen. In deze omgeving is weiland in de winter toch bijna onmogelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:58

Ik zou voor nr 2 gaan, lekker veel buiten staan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:59

Ik denk ook dat ik voor 1 zou gaan.
Liever iets korter buiten in een groep dan de hele dag alleen. Dan gaan ze zich toch vervelen.
1 keer per week zonder of met weinig bijstrooien vind ik te weinig.
Een een goede bak is ook fijn.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:03

Is er niet nog een andere optie? 20 uur per dag op stal bij optie 1, goed misschien 19, is écht veel. Het voordeel is wel dat ze samen buiten komen, want daarvoor zou ik stal 2 dan weer laten. Het vrij veel buiten komen is fijn, maar constant alleen? Als je de mogelijkheid hebt zou ik nog even verder kijken dan dit.

Succes iig :)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:05

Ze hebben allemaal hun eigen weitje, dus kunnen over het draad contact met elkaar maken toch..?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:03

Waarschijnlijk wel, Iranda, maar dan nog, als je de kans hebt om paarden ook fijn met elkaar te kunnen laten spelen etc, ik denk dat je die kans dan zeker moet nemen!

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:41

Ik zou voor optie 2 gaan. Waar ik sta met mijn paard wordt ook maar 1x per week uitgemest en wordt gekeken welke paarden echte viezerikken zijn. Die krijgen gewoon extra opgetrooid. Daarbij staan ze veel buiten en maken ze de stal ook minder vuil. Wel is het jammer dat ze een weitje alleen hebben maar misschien als je paard er een maatje vind/krijgt dat ze samen kunnen staan.

Daarbij moet je overwegen wat je wilt. Ben je een fanatieke wedstrijdruiter is het natuurlijk makkelijker om voor optie 1 te gaan omdat je dan altijd kan rijden. Wel moet je rekening houden dan met de bijkomende kosten voor het voer e.d. of als je een keer verhinderd bent dat je iemand anders moet regelen die je voer klaarzet. Dit hoeft bij optie 1 niet. Zelfde voor mesten. Doordat ze bij optie 2 de stal voor je bijhouden houd je meer tijd over om daadwerkelijk met je paard door te brengen en te rijden.

Ik denk dat dat punten zijn die je goed moet afwegen. En kijk ook gewoon wat voor sfeer er op beide stallen hangt. Welke spreekt jou het meeste aan. Want de sfeer is ook erg belangrijk of je het wel of niet naar je zin gaat krijgen daar. En misschien kan je bij optie 1 vragen of het mogelijk is dat je je paard dan zelf 's morgens buitenzet en dan 's avonds weer binnen komt halen.

Succes met je keuzes

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:05

Iranda schreef:
Ze hebben allemaal hun eigen weitje, dus kunnen over het draad contact met elkaar maken toch..?

inderdaad ze hebben gewoon contact ;) ik vind dit een super oplossing,waar ik nou sta staat hij in een groep samen en ga daarom juist weg omdat nhet niet goed gaat..

owja ik heb inmiddels de keuze genomen voor stal 2 ;) omdat ze lekker veel buiten lopen,en ik kon hem op vlas zetten en dus zelf de stal bijhouden..de buitenbak is 15x30 maar goed te doen als je alleen rijdt.. ;) ga 28 febr over

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:51

fijn dat hij gewoon op vlas mag!!
veel plezier op jullie nieuwe stal!!

prisca:natuurlijk zijn we allemaal op een manege begonnen,maar heb hier in t verleden tot 2 maal toe slechte ervaringen mee, vooral dat de kinderen vaak (verkeerde)snoepjes geven.
om deze reden zou IK nooit meer op een manege willen staan met mn paard.

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:43

optie 2, paarden horen nu eenmaal veel buiten te lopen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:27

Zo te lezen is de keuze al gemaakt voor optie 2 :) Succes met de verhuizing!

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:29

Optie twee vanwege de weidegang. Wel heel jammer dat ze in hun eentje op een weitje gaan; is er geen weidemaatje te regelen daar zegmaar?

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:31

ik zou voor 2 gaan! bij ons staan ze ook smiddags beter en daardoor heb je ook al een veel schonere stal! omdat je ook buiten mesten! dan heb je alleen nog dat ze savonds op stal staan!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:49

Idd , 2 lijkt mij het beste voor je paarden !
Het blijven dieren en dieren moeten in hun (zo natuurlijk mogelijke) omgeving leven ... en dat is buiten !
En het koude water , daar maken ze niets uit ! Wij hebben ook enkel koud water , zolang je het bij de benen houdt kunnen ze het wel aan ;)

Ook staan ze bijna de ganse dag buiten dus zal de stal ook niet zo snel vies worden , als je dan 1x per week zelf de stal doet kan het wel lukken denk ik !

Veel succes (het prijsverschil is er natuurlijk wel , maar dat maak jezelf uit he ;)

Jahmatth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:28

Ik vind dit erg lastig... Optie 2 is aan de ene kant beter omdat je paardje dan elke dag een flinke tijd buiten komt. Maar optie 1 lijkt me dan weer aantrekkelijker omdat je daar een binnenbak hebt.
Mijn verzorgpaard staat nou bij een boer waar ze bijna heel de dag buiten staat. Dit is echt prima. Maar we hebben daar ook alleen maar een buitenbak. En als het dus regent of een aantal dagen heeft geregend of gevroren heeft, dan kun je dus niet rijden. Voor de conditie van het paard is dit niet echt goed denk ik.

Gr. Joyce

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:25

Ik als wedstrijdruiter met een wedstrijdpaard zou voor optie 1 gaan! Mijn paard komt in de winter gemiddeld 2 tot 3 uur per dag buiten! Een uurtje rijden of een uurtje molen. 's morgens altijd een half uurtje molen en af en toe los in de bak. Ik kan ze wel buiten zetten met dit weer maar dan staan ze me bibberig aan te kijken of ze AUB weer naar binnen mogen! 4 uur naar buiten is meer dan genoeg voor de rest heb je het mogelijke luxe om je paard lekker te verwennen en goed door te trainen (vooral in de winter!) Zelf het ik op een stal gestaan met alleen buitenbak! Nou verschrikkelijk! 1 dag regen en je kan het rijden wel op je buik schrijven!

Succes met het kiezen!

Jonasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:26

Als je alleen maar kan kiezen uit deze twee, zou ik toch voor optie 2 kiezen.
Lekker veel buiten is wel heel belangrijk in mijn ogen.
Mocht de stal vies worden kan je altijd vragen of jezelf nog iets bij mag mesten en opstrooien ;)
Veel succes met je keuze ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:31

Geen van beide? Mag die optie ook?
Op stal 1 te weinig buiten, op stal 2 alleen buiten en weinig mesten.
Ik vind 1 keer per week echt te weinig. Als ik soms zie hoe het al is na 1 dag.

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:35

ik zou voor 2 kiezen.
1x per week mesten hoeft geen enkel probleem te zijn dit wordt op heel veel stallen gedaan.

Je paard kan dan lekker lang naar buiten.

En hoef je ook niet zelf te regelen dat ze buiten komen maar wordt dit voor je gedaan is vaak voor werkende en of schoolgaande mensen toch ook wel erg makkelijk.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:45

Ik zou voor geen van beide gaan , stal 2 zou een ramp worden met mijn haf.
Die springt en kruipt over alle draden als ze alleen staat en bij stal 1 komen ze te weinig buiten.
Ben zelf opzoek naar een nieuwe stal omdat mijn pony te weinig buiten kom , wat een ramp in regio rotterdam.