Schimmel schoonhouden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:40

Ik had 2 verandelijke bonte Andalusiers :D . Staan in het land en giga smeerlappen op stal. Ik heb nu nog 1 Anda.

Ik heb gewoon last van ineens optredende kleurenblindheid. Helpt heel goed!!! Met regen buitenzetten en ze spoelen vanzelf schoon.
Niet te veel aan ergeren. Gewoon zeggen dat je een veranderlijke bonte heel erg bijzondere en zeldzaam paard heb. De vlekken veranderen elke keer weer van plaats en grootte. :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:45

vieze plekken van mest en urine kun je niet laten zitten, vooral om dat ons gewoonte dier: het paard, er voor zorgt dat het steeds dezelfde plekken zijn. als er iedere dag opnieuw, urine op de huid komt kan er irritatie en verweking ontstaan, door de plekken te negeren zet je de huid open voor allerlei bacterieen. dus tenminste poetsen en liefst met water even goed afsponzen, niet te vaak zeep. poetsen doe je niet voor de mooi, maar vooral voor een gezonde huid.
"groene zeep"is trouwens een merk, het oorpronkelijk voor paarden gebruikte product heet gewoon zachte zeep, als je gewoon zachte zeep kunt kopen dan bevat deze ook geen extra luchtjes en stofjes. al geeft de vaste groene zeep geen problemen,wel oppassen met de vloeibare groene zeep dat is een heel ander product.
buiten paarden regenen inderdaad van zelf schoon of hebben meer mogelijkheden het vuil kwijt te raken, buiten hoeft een paard ook niet in zijn eigen mest te liggen.

roosboom

Re: Schimmel schoonhouden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:13

helemaal wassen met zilvershampoo.

Vervolgens de plekken waar de mest en urine vlekken nog zitten wassen met groene zeep. Zo heb ik het jaren lang gedaan!

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:17

nadat wij onze schimmel zondag met die "shampo zonder water" hebben "gedaan" zag ze er gisteren nog prachtig uit. Haar manen waren nog steeds prachtig wit en de staart zag er ook nog erg mooi uit (alhoewel we die binnenkort maar eens voor een wedstrijd echt goed moeten wassen). Ook haar rechterflank, die altijd onder de mestvlekken zitten, zag er nog goed uit. Blijkbaar zat er een soort laagje over waardoor het vuil zich niet goed hechtte. We zullen dit niet te vaak doen, zal vast niet goed zijn, maar ik vond het nu prima zo. Het voelt ook gewoon schoon en prettig aan. En ik vind het geen gezicht om met die vieze vlekken te rijden. Een beetje is niet erg, maar het ergste moet er toch iedere keer wel van af. Dat doen we steeds met gewoon water, goed afwrijven en verder iedere dag goed rossen, poetsen en borstelen. Gelukkig doet mijn dochter dat altijd met veel liefde en plezier en vindt onze pony dat ook prima. Verder staat onze pony 's winters op stal en is weidegang niet mogelijk, dus eens lekker in de regen zetten om af te spoelen is er hier niet bij. We zorgen natuurlijk wel dat ze er iedere dag een paar uur uitkomt door los te gooien, te wandelen en te rijden, maar de grond is hier gewoon te nat voor weidegang en de mogelijkheid om uren in een paddock te staan is er niet.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:20

aslo schreef:
Wij hebben 2 schimmels. Shampoo voor witte paarden en vooral betadine shampoo werken super. Daarbij gebruiken we spullen van comboy magic en niet te vergeten het schuur/poetsblokje is een giga uitkomst :)

Betadine shampoo is wel erg duur, dat is een nadeel. Zeker als je haar hele lichaam wilt wassen...
Scheren kan helpen en anders gewoon wassen met shampoo, voor mij maakt het niet uit met welke,
ook de goedkopere doen prima hun werk. +:)+

Veldmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:54

Wat denken jullie van een deken.......... die van mij staat s' winters onder een deken. Ideaal, lekkeer schoon weinig haar en weinig poetsen.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:03

Wat een toeval.
Ik heb vanmiddag de staart van mijn schimmel, na een half jaar, weer eens gewassen. Ik weet dat dat niet echt is zoals het hoort, maar als ik niet op concours ga vergeet ik het gewoon. :o
Maar na een half jaar stal, modder en sneeuw is hij toch weer schoon. Ik heb hem eerst 2x gewassen met shampoo, daarna tot de staatwortel in een emmer heet water gehangen, toen ingesmeerd met Biotex, even laten intrekken, uitspoelen met koud, het warme water en Biotexbad herhaald en als laatste met warm water uitgespoeld en hij is Wit! :D
Maar de staat bijhouden met af en toe wassen is wel minderwerk!

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:32

Nu, vandaag kon mijn dochter niet naar de manege en ben ik onze lieve schimmel gaan losgooien. Ik was lekker op tijd, dus ze heeft heerlijk de tijd gehad in de paddock. En natuurlijk...................uitgebreid rollen en nog eens rollen en nog eens rollen in een behoorlijk natte bak!! Jullie snappen het al. Ons prachtige schimmeltje met sinds zondag prachtige witte manen en een redelijk witte staart, was weer behoorlijk vies. Maar..........heerlijk dat ze zo heeft genoten van het buiten zijn!! Maar ja, daarna toch maar flink aan het poetsen geslagen om het ergste er weer af te krijgen. Ben wel drie kwartier bezig geweest tot ze weer redelijk toonbaar was. Mijn dochter mag wel trots op me zijn als ze morgen naar haar toe gaat!!!!!!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:57

vloeibare groene zeep en schrobben maar!
In de winter een deken op doen. dan heb je al een groot stuk dat schoon blijft.
Als je er veel mee doet kun je hem beter scheren. zijn ze makkelijker schoon te maken

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:11

mijn schimmel is geschoren, dus de deken houdt haar lichaam redelijk schoon. de staart is wel een ramp, die was ik voor wedstrijden met schimmelshampoo, biotex, grijze mensenshampoo en daarna gaat er antiklit en cowboy magic in. dat is dus het meeste werk, maar dan is ie ook wel mooi.
voor de benen inderdaad betadine-shampoo, voor de hals en manen water en een harde borstel... ik was r in de winter met warm water, gaat prima.
als ik geen wedstrijden heb borstel ik gewoon met een harde borstel en voor de vlekken een poetsblokje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:33

Melanie_B schreef:
Betadine shampoo is wel erg duur, dat is een nadeel. Zeker als je haar hele lichaam wilt wassen...
Scheren kan helpen en anders gewoon wassen met shampoo, voor mij maakt het niet uit met welke,
ook de goedkopere doen prima hun werk. +:)+

Met de betadine doen we alleen de onderbenen en staart ;) Verder zijn de onze idd geschoren en staan overdag buiten met een regendeken met hals over hun staldeken heen. Dus lichaam wordt niet vies en hoeven we in de winterdag ook niet te wassen. Maar alles buiten de deken om, aiai, op de kop liggen ze bij tijden in de modder, dus das echt gewoon goor als ze op stal komen. Tis net of ze het erom doen :)

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:14

Zilverreflexschampoo werkt nog altijd het beste. Let op héél goed uitspoelen en altijd éérst verdunnen met water. De vacht eerst goed nat spuiten voor je het mengsel aanbrengt. 10 minuten laten inwerken, uitspoelen. Zonodig nogmaals herhalen en nabehandelen met een glansspray zodat nieuwe vlekken niet zo snel vat krijgen.

Wees niet laks met uitspoelen anders krijg je ROZE paarden. Ooit een hengst in Engeland op show gezien die stond in het zonnetje prachtig roze te wezen. Dát kun je zo'n stoere ballemans natuurlijk echt niet aandoen. :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:36

nog een paar kleine tips en uit eigen ervaring.

leg na het wassen ook een schone deken op en een schoon halster, ik had ook een uur staan schrobben, om er achter te komen dat de zeep met water ook het halster deed afgeven, lijf schoon, hoofd moest helemaal over.
en eentje waar ik me lang voor geschaamd heb, zo'n mooie rode nieuwe deken, het plaatje leek helemaal af, echt chic. tot de volgende morgen het licht beter werd, ik heb drie weken een roze schimmelbont paard gehad, dat was echt balen.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:57

tug schreef:
en eentje waar ik me lang voor geschaamd heb, zo'n mooie rode nieuwe deken, het plaatje leek helemaal af, echt chic. tot de volgende morgen het licht beter werd, ik heb drie weken een roze schimmelbont paard gehad, dat was echt balen.

Sorry...

moest hier wel echt even om lachen! :D

Ik vond scheren bij m'n lease schimmel het beste werken, het was echt een gigantische viezerik op stal. Een deken helpt ook wel maar ze ging veel liggen en dan zijn het toch vooral de benen. Heb ook heel wat poetsblokjes en zinlvershampoo versleten. Aangezien ze 's winters tochniet op de wei kon vond ik scheren heel handig en mooi.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:08

Als mijn schimmel te vies wordt, spuit ik haar gewoon af, ook in de winter...

In de winter was ik eerst en ga dan rijden/longeren met deken op. Dan is ze zo droog. Ze is het ook gewend om regelmatig afgespoten te worden, dus ze geeft er weinig om.

Ik was haar benen en staart meestal met betadineshampoo. Na het wassen spuit ik haar staart in met zo'n "wassen zonder water" spray (groene fles). Vind die spray gewoon slecht werken, maar als je hem op een schone staart spuit, wordt hij nog witter en blijft ook langer schoon. (natuurlijk niet op de staartwortel)

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:14

Nog even terugkomend op het schoonhouden van onze schimmel. Ze is nu al twee keer in het washok geweest om haar voeten af te spuiten en haar staart te wassen en het ging geweldig. Ze vond het wel even spannend (stonden met z'n drieën klaar voor het geval dat) maar bleef verder heel rustig staan en vond het afspuiten (eerst rustig op de grond) verder prima. Haar staart is nu (na het wassen in ieder geval) weer prachtig wit!!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:43

ik zie dat er al heel veel goede tips zijn gegeven.
mijn moeder heeft een wit paard en om de staart schoon te houden legt ze de staart in een vlecht en doet ze er een staartzak omheen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:37

Ik vind het mooi schoonhouden alleen voor concours belangrijk en was haar dan met groene zeep. Verder mag ze van mij gewoon lekker vlekkerig zijn. Dat is het nadeel als je aan een schimmel begint.
Bedenk dat veel wassen beslist niet goed is voor de huid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:01

Wat idd goed helpt is ze niet op stro te zetten! Mijn witte staat op een flinke laag vlas en dat scheelt enorm omdat het veel vocht (urine) opneemt. Als hij zomers op het land staat spoelt de regen hem vaak lekker schoon!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:22

Borstelblok. Die dingen zijn heilig, poets poets, vlekken weg :):)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:35

Ik gebruik altijd zilvershampoo, of gewone shampoo. Met de gewone krijg ik haar staart niet wit/grijs(SCHOON);)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:36

Breken de haren van je paard niet af met zo een borstel/schuur blokje?

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:19

Poedel wit shampoo uit de trimsalon *D

CarlijnSuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:37

nikita95 schreef:
mijn schimmel kan ik het beste schoon krijgen met Equi-skin van Sectolin voor plaatstelijke vlekken. dit spuit je op de droge huid, met een schonen handdoek nawrijven klaar.

voor het hele paard, gewone shampoo en dan nog even met Zilvershampoo voor grijse haren.

staart krijg je heel mooi wit met Vanish -oxi action christal white, maak een mooi warm sopje in een emmer, staart erin, even inweken, staart nog even met een laagje schuim laten staan, uitspoelen klaar. eventueel nog eens herhalen als het heel erg smerig was.

het onderste puntje van de staart( is altijd extra smerig) kun je mooi wit krijgen door even in de vochtige punt van de staart een beetje chloor in te wrijven en dan weer uitspoelen.

groene zeep vind ik niet zo handig, krijg je een licht groene waas van op je paard.

nou, veel succes ermee.

groetjes kirsten

Hooi,

Ik vind de staart met chloor een heel slecht idee. Chloor is een veel te aggressief middel.
Vanish is ook erg aggressief maar als je dat goed uitspoelt is het wel oké!
alleen niet te vaak!

Gewoon groene zweep is het best werkt erg goed ik gebruiik biotex gaan ze ook lekker van ruiken!
voor de staart even sopje maken staart er in hangen goed inmasseren en langs de haren wrijven nog een keer staart in emmer en dan weer herhalen.
ik vlecht de staart na het wassen en uitspoelen in zodat de staart nog voller lijkt! en zodat ze er niet gelijk in gaat mesten. In een natte staart komen de gele en bruine vlekken weer snell tegemoet!

Liefs

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:53

een vriendin van mij gebruikte altijd zilverdroogshampoo voor haar schimmel, werkt wel niet zo goed als gewone shampoo maar is een stuk sneller en makkelijker