Er mag geen bak aangelegd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:45

friesiszwart schreef:
Nee er zijn echt gemeenten die niets toestaan. Waardoor oude vervallen schuren niet of nauwelijks opgeknapt (kunnen)worden.

Als er een legale schuur staat, kan de gemeente het opknappen niet tegen houden....

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:05

Didoo schreef:
Sta jij toevallig opweg naar stal van brenk?
Bij de padvinders aan de overkant? :)
Ja. ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:08

superwoman schreef:
Als er een legale schuur staat, kan de gemeente het opknappen niet tegen houden....

Dat klopt; als de bebouwing legaal is én het bestemmingsplan ondertussen niet is veranderd (wat ik me afvraag in deze situatie).

Nikka

Re: Er mag geen bak aangelegd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:18

Stallen mogen opgeknapt worden als er voor de huidige stallen toestemming is verleend.
Voor het aanleggen van een bak mag er een omheining tot een meter worden geplaatst zonder vergunning.
Utrecht is een lastige op dit gebied, succes.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:59

misschien gewoon om een stuk weide draad en dat gewoon als bak gebruiken

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:08

de meeste gemeenten hebben hun regelgeving inmiddels wel op internet staan, nalezen wat er precies mag is niet stiekem of achterbaks.
ook zijn er nog wat regels over agrarische grondgebruik te vinden bij provincie en overheid (www.minlnv.nl). stallen renoveren is voor de wet iets anders dan nieuwbouw.
bij pachtgrond altijd het contract goed lezen, meestal is toestemming nodig als je nietgebruikelijke werkzaamheden (aanleggen zandlaag of bak) uit wil voeren. wij hebben hier zelfs vaak te maken met standaardpachtcontracten waarin je geen paarden mag weiden of mag onderverhuren zonder toestemming.
je zult ook niet de eerste zijn die " het mag niet van de gemeente"te horen krijgt als een eigenaar geen zin heeft in de kosten of het onderhoud.
als je iets pacht ben / wordt je niet eigenaar maar grondgebruiker, je hebt dan wel allerlei rechten en plichten, maar je mag het goed (de grond) meestal niet zomaar anders gebruiken. nieuwbouw op pachtgrond is lastig je bent eigenaar van de gebouwen (als je ze zelf bouwt) maar de ondergrond is van iemand anders. is al ontelbare keren een zeer kostbare rechtzaak geworden.
slopen van oude stallen is tegenwoordig ook een kostbare zaak omdat er veelal asbest in/op zit.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:13

Helaas zijn hier nog steeds veel onduidelijkheden over en het verschilt per gemeente.
Waar je van uit moet gaan is het volgende:

Een rijbak moet je opdelen in 2 onderdelen, de bodem en de omheining. Als je een omheining wilt aanleggen die hoger dan 1 meter boven maaiveld is, wordt dit gezien als een bouwwerk en heb je een bouwvergunning nodig. De bodem is een apart verhaal, als je iets gaat veranderen in de grondlagen, zoals omzetten of drainage aanleggen, heb je een aanlegvergunning nodig.
Sommige gemeenten gaan hier soepel mee om (dan wordt stroomlint zonder vergunning toegestaan), maar in principe moet je van bovenstaande uitgaan.

Zelf gaan wij nu een "paddock" van 18 x 34 aanleggen, die komt binnen het hekwerk (waar we een vergunning voor hebben), en is alleen "geroerd".

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:16

Opbrengen van zand e.d. mag juist vaak niet, wat wel mag is het omzetten van de bodem, dus graven en zand (wat eerst onderop lag) boven op leggen. Helaas zal dat bij jullie in Groenekan geen optie zijn, aangezien je daar niet op zandgrond zit.
Zie nu het berichtje van Remy, "roeren" of omzetten is hetzelfde en mag dus wel.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:25

capraibex70 schreef:
Opbrengen van zand e.d. mag juist vaak niet, wat wel mag is het omzetten van de bodem, dus graven en zand (wat eerst onderop lag) boven op leggen. Helaas zal dat bij jullie in Groenekan geen optie zijn, aangezien je daar niet op zandgrond zit.
Zie nu het berichtje van Remy, "roeren" of omzetten is hetzelfde en mag dus wel.

Roeren is niet hetzelfde als omzetten :o Omzetten is 2 lagen verwisselen, de lagen blijven "zuiver" maar worden omgewisseld. Bij roeren wordt de grond omgewerkt waarbij een gedeelte van de zandlaag meegeroerd wordt, dus vermengd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:27

aardbeitjeee schreef:
Hoi bokkers. ;(
De eigenaar van mijn verzorgpaard is een tijd geleden naar de gemeente geweest, en mag geen bak aanleggen. Ik heb eigenlijk geen idee meer waarom, ben ik al vergeten. Hij heeft het geld ervoor, en er mogen ook geen nieuwe stallen geplaatst worden, ze hebben nu oude krotten en de dierenbescherming is ook al meerdere malen langsgekomen omdat voorbijgangers denken dat het paard mishandeld word omdat het zo vreselijk lelijk is. Nou, dat paard is een megading, en hij is stérk. Hij vliegt alle kanten op, en dmv een bak lijkt het me dat dit minder word. Hij is wel zadelmak, alleen niet 'hoofdstelmak'. Hij heeft wel voor de kar gelopen dus ik heb geen idee hoe ze dit bij hem hebben gedaan :+.

Mijn vraag is dus - wat zou ik als oplossing mogen gebruiken? Gewoon feiten, die wél mogen. Het is geen optie om iets af te sluiten met prikkeldraad/stroomdraad of iets, want hij rent er dwars doorheen.. De ondergrond is ook modderig, dus wat voor zand zou je erop mogen storten? Gewoon zand? Mag dat?

Ik wil graag weten waarom er geen bak mag worden aangelegd, maar de eigenaar zie ik bijna nooit (heb wel zijn mailadres en zijn telefoonnummer), maar om alleen naar de gemeente te gaan om het te vragen vind ik ook weer zo achterbaks. Wat kan ik doen? Ik wil zó graag een bak daar, want dat paard kan geweldig lopen..

Liefs..

Mss zou de eigenaar eens kunnen informeren of een paddock maken wel mag. Hier mag je namelijk wel een paddock zonder vergunning aanleggen maar geen rijbak.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:28

Aha, weer wat geleerd, ik dacht altijd dat men daar hetzelfde mee bedoelde.... wij hebben dus omgezette paddocks en bak.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:28

Ik ben inderdaad al een beetje gaan kijken over een paddock. ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:31

capraibex70 schreef:
Aha, weer wat geleerd, ik dacht altijd dat men daar hetzelfde mee bedoelde.... wij hebben dus omgezette paddocks en bak.

Andere omheining en afmeting maakt al gauw een paddock. En dan kun je er natuurlijk toch nog wel in rijden ;)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:49

Ik ken ook een geval waarin de mensen 'een paddock' hebben gemaakt (diende ook als paddock) maar met een rechtopstaande ijzeren omheining, ipv een schuinstaande. Dat maakte dus ook nog verschil.. Rechtop werd gezien als paddock en schuinstaand als een bak, en voor de laatste was wel een vergunning nodig. De afmetingen waren ook niet zoals een officiele bak, maar er was wel in te rijden...
Er lag wel zand in, met drainage geloof ik. In de polder.