In de winter 1 keer in de 2/3 maanden. Zomer 1 keer in de 2 maanden.
Lous
Geplaatst: 18-02-09 08:26
Ik doe het altijd om de acht weken. En dan in de herfst/winter een goedkopere met een minder breed spectrum omdat er dan minder 'beestjes' zijn waar je tegen moet ontwormen.
ik ontworm ook op uitslag van een mestonderzoek bij het woud
J_C_N
Geplaatst: 18-02-09 19:22
Hangt inderdaad af van de omstandigheden stal/weiland. maar tegenwoordig moet het toch sowieso pas ontwormen na mestonderzoek van DA? opzich wel een goed systeem ivm met resistentie van wormen...
wij hebben een pensionstal en doen het 5x per jaar elke x een ander merk! Onze paarden staan wel veel op het land en buiten!
Vonnie84
Geplaatst: 18-02-09 19:32
Ik ontworm aan de hand van een schema dat door de dierenarts is opgesteld. Daarin zijn mijn inziens twee hele belangrijke zaken opgenomen: 1. het ontwormingsmiddel pakt de wormen aan die op dat moment voorkomen (niet elke worm komt elke maand voor). 2. een ontwormingsmiddel werkt een aantal weken. dat is verschillend per middel. Het ene middel werkt 6 weken, het andere 13 weken. Dus de ene keer ontworm ik na 6 weken, de andere keer na 13 weken.
Ik vind het wormonderzoek aan de hand van mest leuk gevonden, maar ik persoonlijk geloof er niet in. Niet alle wormen zijn in de mest terug te vinden en niet elke mestbal is identiek (in de ene bal wel wormen(eieren) en in de andere minder).
Mensen moeten gewoon met verstand ontwormen. Niet zomaar wat doen en al helemaal niet onderdoseren!
He vonnie84. Dit is inderdaad ook wel zo, misschien vinden ze in zo'n mestonderzoek niet alle eitjes. Ik ga in ieder geval even binnenkort de dierenarts bellen. Zo'n wormspuit moet nu op recept, even kijken hoe dat gaat.
Ik ontworm 4x per jaar, alleen als het nodig is. Ik laat 3x per jaar eerst een mestonderzoek doen, en dat doe ik ontwormen als dat nodig is. En dan rond de jaarwisseling altijd een wormkuur die tegen alles werkt. Werkt prima, hij heeft pas een keer een lichte wormbesmetting gehad vorig jaar
Die van mij staat het hele jaar door enkele uren buiten in de zomer langer dan in de winter. Maar ik ontworm elke 8 tot 9 weken. Ik heb ook eens een pony met een wormbesmetting gezien op de manege en die heeft het niet overleefd. Ik hou het dus gewoon goed bij.