verhuizing, Geestelijk zwaar voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: verhuizing, Geestelijk zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:50

succes met de verhuizing! waarom wissel je van stal??

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:54

Ik heb onlangs na ruim 9 jaar op dezelfde plek te hebben gestaan mijn paard verhuisd. Ik was ook bang dat mijn paard veel stress zou hebben hiervan omdat het vanzichzelf uit al een nerveus dier is. In het begin was hij erg afwachtend en hing enorm aan mij. Hij werd pas weer zichzelf nadat ik mijn oude ritme weer met hem oppakte. Ik had spijt dat ik niet direct daar mee door was gegaan, dan was het voor mijn paard wellicht makkelijker geweest, dan was het ritme gewoon hetzelfde gebleven en dat was vertrouwd voor hem. Nu was het en een nieuwe plek en een ander ritme in het begin.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:56

Succes met verhuizen. Is inderdaad voor jou wel wennen dat het zo ver dadelijk is. Is het toch een andere stal geworden als in begin omdat je zei dat die dichterbij was?

Mijn merrie merk ik ook helemaal niks aan. Die heeft op verschillende stallen gestaan, zolang ze buiten komt met andere paarden vind mevrouw het prima en gedraagt ze zich of ze er al jaren staat :P

Moet ik ook zeggen dat ik met mijn merrie nooit wat anders deed op een nieuwe stal. Gewoon rijden en niet eerst een paar dagen niks doen. Ritme bleef dus wel hetzelfde.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:11

Hmmm ik denk dat dit heel erg af hangt van paard tot paard, je hebt nu eenmaal stresskipjes en die van mij vinden alles wel goed...
Nu ja, ik heb 3 pony's die altijd samen lopen, of ze nu van weide verhuizen of niet, dus dat maakt het voor hun wel een stuk vertrouwder denk ik, ze hebben altijd elkaar :)
Nu heb ik ze vorige week nr een nieuwe weide verhuisd voor 2 maanden en na een paar uurtjes gek doen liepen ze al vrolijk te grazen.
Paar dagen later zag ik ze ook allemaal neerliggen in de weide, dus wel een teken dat ze op hun gemak zijn.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:15

Onze paarden reageren er heel verschillend op. Zijn net twee weken verhuisd (en helaas alweer op zoek naar andere stal omdat zo'n beetje alle afspraken hier niet nagekomen worden). Paarden hebben de afgelopen jaren 24/7 met schuilstal buiten gestaan en vonden dat superfijn. Nu staan ze 's nachts op stal. Eén is er rustig onder, die gaat zonder problemen naar binnen, zit al helemaal in het ritme. De ander heeft echt stress, zij staat ook al veel langer buiten. Op de wei gaat het goed, maar op stal is ze ongelukkig. Ze staat naast een paard dat nogal lomp kan doen, bijv. als zij aan het eten is dreigen/proberen te bijten of ineens hard gillen en tegen de stalwand staan. Ze is wat bang/onzeker aangelegd en is daar erg van onder de indruk. Sinds een paar dagen heeft ze diarree en ze laat zich niet vangen door degene die ze verzorgt (overigens prima door ons). Dit is gewoon niets voor haar. En ook niet voor ons...

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:05

Zo heb ik er ook eentje ja... Altijd een hekel gehad aan een stal, als ze nog veulen was wou ze zelfs samen met mams de stal niet in.
In november heb ik ze door de hevige regen eens een paar nachtjes op stal gezet, maar mevrouw zou de muren en zelfs je schedel inslaan na een paar uurtjes :+

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:02

saskia_drost schreef:
Ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat! Maar het is misschien idd wel een idee om te vragen of ze bijv iets van een maand die stal nog vrij wil houden zodat je in het ergste geval nog terug kan.

Dat gaat waarschijnlijk niet , Aangezien ik met mijn paardebeest geparkeert sta in de grootste stal van heel de manege zijn dr al behoorlijk wat kapers op de kust :+ Wil ik DIE stal aanhouden moet ik gewoon door betalen en dat zit echt niet in mijn budget, Dus het enige wat ik kan doen is dus mocht het niet werken terug gaan en dan in een kleine stal, Zal wel moeilijk worden want peerd is 1,82 haha.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:06

Angela schreef:
succes met de verhuizing! waarom wissel je van stal??

Om een paar redenen, Vooral finansieel.
Waar ik nu sta betaal ik 265 euro in de maand en dan heb ik alleen me gebruik van de bakken en me eten, Dus alleen me biks en me sto en mn kuilgras, Verder helemaal niets.
Waar ik nu heen ga maar 200 euro in de maand en dan heb ik ook het zelfde als normaal, Alleen minder bakken.
Mn paard is een heethooft en heb behoorlijk wat elende met dr achter de rug door dr gedrag, Door meerdere mensen heb ik het licht gezien en wil ik dat mn paard gewoon overdag naar buiten kan als het normaal weer is.
Waar ik nu sta mogen ze alleen echt in de zomer op het land en dan maar MAX 3 uur, K wil toch echt dat ze van de zomer lekker heel de dag in de wei kan spelen met vriendjes en denk dat dit ook veel positiever is voor dr gedrag.
Verder sta ik nu op een manege dus kleine kinderen veel jongeren, Nu ben ik ok nog maar 19 maar zit niet als een dolle door me stallen te gillen en dat doen ze hier wel.Mn paard staat bijna heel de dag door te flippen in dr stal van alle herrie, Waar ik nu heen ga staan maar 20/25 paarden en vooral volwassenen. Dus een stuk meer rust.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:08

twinducklin schreef:
Succes met verhuizen. Is inderdaad voor jou wel wennen dat het zo ver dadelijk is. Is het toch een andere stal geworden als in begin omdat je zei dat die dichterbij was?

Mijn merrie merk ik ook helemaal niks aan. Die heeft op verschillende stallen gestaan, zolang ze buiten komt met andere paarden vind mevrouw het prima en gedraagt ze zich of ze er al jaren staat :P

Moet ik ook zeggen dat ik met mijn merrie nooit wat anders deed op een nieuwe stal. Gewoon rijden en niet eerst een paar dagen niks doen. Ritme bleef dus wel hetzelfde.

T is inderdaad een andere geworden, Bij deze heb ik meer een klik en het is dus nu defenitief.
K wil ook graag dat ze vaker naar buiten komt, En hoop dat ze het zelf ok leuk vind haha ze staat nu niet zoveel in de wei met vriendjes, Dalijk wel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:33

Ik denk dat de verhuizing voor je paardje goed uit gaat pakken!

Veel rustiger, minder lawaai en mensen om zich heen en lekker veel naar buiten op het land. Heerlijk! Ik denk dat ze snel erg tevreden is.

Draver waar ik op reed stond eerst op echte pensionstal, met 30 paarden. Altijd muziek aan in de stal, geen weidegang mogelijk. Drukke mensen (geen kids, maar het was behoorlijk druk met veel geklets enzo).

In de binnenbak stond ook altijd de radio keihard aan en reed je met ongeveer 4 anderen in de bak.

Dat beest was echt zo nerveus als wat. (ik reed altijd in de buitenbak, daar was het lekker rustig!).

Toen verhuisd naar een kleinschalige stal op een boerderij. Men wat moesten wij wennen zeg (eigenaresse en ik). Wat een primitieve toestand! Geen binnenbak, geen kantine, geen stalhulp die voert, oude stallen, geen centrale verlichting (dus overal een stekkertje voor dat lampje en een stekkertje voor dat lampje).

Maar het paard heeft toen een metamorfose ondergaan! Ze ging elke dag in een groepje naar buiten, het was er altijd rustig, geen muziek, alleen wat paarden en wat recreatietypetjes...wat geitjes...en een enorm natuurgebied pal aan de boerderij! Buitenritten gingen we maken! Heerlijk over de hei, door het bos, zandvlaktes!

Ze genoot! En ze was rustiger dan ooit! En vrolijk!

Nu is ze weer verhuisd, naar een nog kleinere stal met nog meer weidegang...!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:34

ik heb recentelijk mijn verzorgpaard gekocht, nadat deze een jaar geleden naar zeeland is verkocht en ik merk dat ik een heel ander paard heb, ondanks dat hij verschrikkelijk koel is en niet snel bang. Zodra hij op stal stond was hij eigenlijk heel gemakkelijk, alsof hij er al jaren stond. Als je hem kende zag je aan kleine dingen dat het nog niet helemaal lekker was (vieze stal, midden van de stal steeds leeggelopen, stro tegen de wanden...).
Vooral onder het rijden merk ik gewoon heel veel verschil. Paard is meer gespannen, weinig concentratie, in de buitenbak helemaal een drama.

Punti s dat die nieuwe stal ook voor je paardje erg goed klinkt. Je zal dus moeten afwegen of dit er tegenop weegt. Ik las een tijdje terug ook dat het rustig een jaar kan duren voor ze helemaal gewend zijn en dit klinkt mij niet erg raar in de oren..

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:44

Nou, Sorry even een schopje...

T gaat echt niet naar mn zin , Ben 1 april overgegaan..
En op stal is ze super rustig (wat ze nooit was), Maar verder bijt ze ineens heeel erg, K ken niet meer normaal rijden...
Ze is nooit makkelijk geweest en zal uit proberen waar ze kan , Maar gister heb ik dr zeker 7 keer bijna naast gelegen en 1 keer ging ik al naast me zadel. Zelfs aan de hand lopen is niet te doen.

De mensen zijn niet leuk en niet aardig. Stal eigenaar bemoeid zich overal mee en niet in de positieve zin.
Mn paard zou daar vaker naar buiten kunnen en nu moeten ze daar nog minimaal 2 maanden mee wachten omdat het weiland niet goed is.
K word door iedereen genegeerd omdat ik van "die" manege kom en hun vinden dat "raar" volk.
En k loop daar echt niet arrogant rond ofzo, Stel me netjes voor probeer een praatje te houden en ruim alles netjes op, Maar niets help.

Helaas is mn oude stal al weg gegeven en als ik terug zou komen moet ik in een hele kleine stal nou mn paard is dik in de 1.80 dus dat word hem niet.
Kijk het aan tot halverwege mei en dan beslis ik.
Hoop dat ik gewoon weer terug kan naar mn oude stal.
Ga nu met tegenzin naar mn paard toe helaas...

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:45

SamSter schreef:
Helloww iedereen,
K zit te denken om van stal te verhuizen, En heb al een goede gevonden.
Maar nou hoorde ik van iemand dat een paard verhuizen naar een andere stal geestelijk moeilijk is voor je paard zelf.
Dat je dr als eigenaar niet veel van merk maar dat het voor je paard zwaar is, Klopt dit?

Nou ik ben al 3 keer verhuist met mijn paardje en ze heeft er helemaal geen last van gehad hoor. Dus wat mij betreft hoeft het helemaal niet zwaar te zijn voor je paard. Wat ik alleen altijd wel doe, is dat ik mij paard op de dag van de verhuizing altijd rust geef. Ze krijgt van mij rustig de tijd om te wennen. Maar goed, het is natuurlijk voor ieder paard anders.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:51

k heb mijn paardje een keer verhuisd. Dat was wel een verbetering. maar ik merkte dat het echt wel een maand of 4 heeft geduurd voordat hij helemaal gewend was.

Onzeker gedrag, hinniken, kleven aan andere paarden. het duurde echt even, waarna hij beter werd dan ooit. Hij is gelukkiger dan ooit!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:52

geef het nog een kans samster!!

sterkte!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:55

SamSter schreef:
tot nu toe iedereen bedankt voor de antwoorden, Mn paard is zowiezo al een beetje tjha hoe zeg je dat normaal,, Uhm geestelijk gestoord :+ .
En ze stresst behoorlijk snel enzo, En wil wel het beste voor dr!
Kan je een paard voorbereiden hierop of kan je als je dr eenmaal bent iets doen om de stress minder te laten worden?
En zijn dr ook mensen waarbij het paard positief veranderde na een verhuizing?

Jazeker, die van mij was een paar jaar geleden erg blij dat hij van zijn vervelende buurman af was. Werd aanzienlijk vriendelijker op stal! Ik heb bij hem totaal niet het idee dat hij gestresst raakt. Ikzelf daarentegen := Nee het maakt geen klap uit waar ik hem neerzet, als er maar goed hooi is dan is hij dik tevreden :+

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:15

SamSter schreef:

En op stal is ze super rustig (wat ze nooit was), Maar verder bijt ze ineens heeel erg, K ken niet meer normaal rijden...
Ze is nooit makkelijk geweest en zal uit proberen waar ze kan , Maar gister heb ik dr zeker 7 keer bijna naast gelegen en 1 keer ging ik al naast me zadel. Zelfs aan de hand lopen is niet te doen.

De mensen zijn niet leuk en niet aardig. Stal eigenaar bemoeid zich overal mee en niet in de positieve zin.
Mn paard zou daar vaker naar buiten kunnen en nu moeten ze daar nog minimaal 2 maanden mee wachten omdat het weiland niet goed is.
K word door iedereen genegeerd omdat ik van "die" manege kom en hun vinden dat "raar" volk.
En k loop daar echt niet arrogant rond ofzo, Stel me netjes voor probeer een praatje te houden en ruim alles netjes op, Maar niets help.

Helaas is mn oude stal al weg gegeven en als ik terug zou komen moet ik in een hele kleine stal nou mn paard is dik in de 1.80 dus dat word hem niet.

Oh dat is kl*ote zeg... Misschien moeten ze een beetje aan je wennen en wordt het wel beter na een tijdje? Die andere stal waar je eerst heen zou, is dat eventueel nog een optie? Ik vind het altijd fijn om van tevoren te kletsen met iemand die al een tijdje op die stal staat, dan weet je beter wat je kunt verwachten. Maarja, daar heb je nu niks aan natuurlijk.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:26

rommie schreef:
SamSter schreef:

Oh dat is kl*ote zeg... Misschien moeten ze een beetje aan je wennen en wordt het wel beter na een tijdje? Die andere stal waar je eerst heen zou, is dat eventueel nog een optie? Ik vind het altijd fijn om van tevoren te kletsen met iemand die al een tijdje op die stal staat, dan weet je beter wat je kunt verwachten. Maarja, daar heb je nu niks aan natuurlijk.

Nee die waar ik eerst heen wou gaan is echt geen optie meer, Ook door dr over praten enzo kwam ik dr achter dat die helemaal niet geschrikt is.
K geef deze nog de kans tot halverwege mei ongeveer en daarna ga ik snel weg al het niet werkt.
Heb het zelf ook gewoon niet naar mn zin, Voel me heel erg ongewenst daar ook, De ogen prikken in mn rug.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:12

Verschilt denk ik per paard.
Mijn paard heeft zijn laatste verhuizing prima doorstaan, ging er eigenlijk op vooruit.
De verhuizing ervoor ging ook prima, ook daar ging hij erop vooruit in eerste instantie, alleen kwam hij de laatste winter binnen te staan (2007-2008) en heb ik toen in januari 2008 de stap gezet om te verhuizen naar mijn huidige stal. Wat voor mijn paard een hele verandering was, positief, hij mocht overdag gehele dagen op de wei.

Mijn ervaring is ook: als je zo veel mogelijk dingen hetzelfde houdt. Dan pikken ze het prima op :)
Zelfde voer, zelfde tijden etc..

Succes!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:20

Ik merk wel dat mijn paard liever op mijn eigen stal staat dan in de stallen waar ik soms heen ga om te trainen. Op de training schrikt hij vaker hoewel hij het er toch echt wel kent nu, thuis kan je er een vuurpijl naast afsteken... Dat schrikken moet je ook met een korrel zout nemen :+ een pas opzij springen op training is thuis een keertje met zijn oren draaien of eens opkijken :)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:34

Als ze een opmerking tegen je maken dat je van die manege komt en hoe mensen daar zijn er in mee gaan "waarom denk je dat ik er weg ben" als reactie geven.
Misschien dat je dan meer geaccepteerd wordt.

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:17

het verschild per paard. mijn broer heeft met zijn paard gehad dat hij zo nerveus was op zijn nieuwe plek, dat het niet meer om aan te zien was. toen hij weer terug was bij het ouderlijk huis, was hij binnen het uur weer in zijn oude ritme. Dus nu staat hij gewoon contstant hier. mn broer is er minder blij mee. maar het paard des te meer

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:23

Mijnes reageerd er wel heel heftig op, ik ging verhuizen van mijn oude stal naar een andere stal, en hij had allemaal rare fratsen, steigeren gericht naar mij toe, Heel hard lopen aan het halster, heel vaak bokken tijdens het rijden, en gewoon niet happy, dat zag ik aan hem.

Ik stond op een manege waar het superdruk altijd was, waar hij een superkleine stal had, en nooit buiten of eruit kwam, behalve als ik kwam dan.

Nu sta ik op een pensionstal, waar het superrustig is, hij lekker elke dag in de wei komt, en hij valt me niet meer aan in de bak door te steigeren.

Hij komt lekker elke dag in de wei, loopt rustiger aan het halster.

En ik zie gewoon helemaal aan hemzelf dat er meer een klik is met deze paarden en dat hij deze stal veel fijner vind.

Het straalt gewoon van hem af.

Ik vond het trouwens niet erg om naar een andere stal te gaan :) .

Dit is veel rustiger, mensen bemoeien zich niet met je enzo.

En een heel voordeel, maar dat maakt me eigenlijk niet super uit, het is superdichtbij voor me !

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:31

heey,

ik ben vorig jaar 3 mei verhuist van een pensionstal naar onze eigenstallen,
dit beviel mij veeeeel beter en gelukkig mijn paard ook,
meer rust
hij kon eindelijk op de weide mijn paard was een jong dier net onder het zadel kan niet in de weide etc,
hij mocht nooit los in de bak hij sotnd dus 24/7 op stal 3 keer in de week stuur oefeningen hij was toen net onder het zadel,

thuis kon hij naar opbouwen uiteraard 24/7 in een grote inloopstal
de bak kon ik elk tijdstip van de dag gebruik van maken was op de manege niet alleen smorgens er was geen buiten bak aanwezig

er werd maar 1 keer per week destal gemest zelf mocht je het niet doen.
alle pension stallen waren vol alleen nog een paar manege stallen niet
kom ik terug van een buitenrit wil ik afstappen komt de eigenaar naar mij toe
shadow moet nu naar de manege stal omdat we een nieuwe pension klant hebben wil je de kast sleutel geven en alle spullen eruit halen leg ze maar bij ons in de schuur onafgesloten nog wel

nou en boos dat ik wasmijn moeder deed er niets aan :O

toen was er een klant die mijn paard gewoon voerde terwijl er mega groot op de stal deur hong niet voeren hij krijgt meer als genoeg
ik dat even tegen die klant gezecht kreeg ik naar mijn hoofd gesmeten dat ik dan een plaat voor de stal moest timmeren met andere woorden mijn paard helemaal afsluiten van de buitenwereld?
dat tegen de eigenaar gezecht zeggen die nog dat ze er niets aan kunnen doen :O

naar aanleiding van dat gezeur ben ik ook weg gegaan en nu laterna achter mijn rug om word ik uitgelaggen dan ik Z1 rijd met een tinker

nou en dan vragen ze ook nog of k nou een keer kom oefen springen

ik ben zo pissig ik heb samen met mijn moeder een pony gekocht voor mijn zusje die echt super goed rijd haar pony was onlangs verkocht en k ben blij dat we over een kleine maand weg zijn daar de pony van mijn zusje moet nog eerst bevallen

nou dit moest er even uit haha

groetjes

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:51

Na 8 jaar op dezelfde stal heb ik haar verhuist. Maar het paardje leefde helemaal op. Omdat ze daar een goed nieuw paardenmaatje heeft gevonden vanaf dag 1 en omdat de mensen er vriendelijker doen tegen haar. :) En tegen mij ;)