Varkensmest OK voor paardeweide? Paardenkunstmest beter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Varkensmest OK voor paardeweide? Paardenkunstmest beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:05

Suffie; hoe zit het dan met het oppervlakte water? Dat is voor NL de reden geweest dat injecteren is ingevoerd. Vele voorstanders van injecteren zeggen dat je ook lucht in je bodem brengt door injecteren en dat de mest beter wordt opgenomen door de wortels. Allemaal lariekoek.

Vwb het voeren ben ik het volledig met je eens. Weet wat je voert, zorg voor een goede kwaliteit en het krachtvoer kun je tot een minimum beperken.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:18

Ik vind het erg lastig, wij injecteerden altijd (van het bedrijf op ons erf) kalvermest, maar dat schijnt niet erg goed te zijn voor de paarden. Ik heb er een die erg gevoelig is voor dit soort dingen, en daarom wil ik zeker op de goede manier bemesten, maar 't moet wel echt, anders wordt het gras al snel geel...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:20

Kalvermest zit weinig in. Helemaal als het om rosekalveren gaat. Moet je eigenlijk niet graag op je paardenland willen hebben.
Ik zou voor koemest of varkensmest gaan.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:29

Heb het later pas nagevraagd, en toen kreeg ik dit ook te horen...
Zal er eens achteraan gaan, bedankt!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:30

Bedankt voor jullie adviezen. Wat ik tot nu toe begrepen heb is, dat bodemonderzoek het beste is en varkensmest niet slecht is. Ik woon trouwens in NRW, Duitsland. Ik wil gewoon het land zo bemesten, dat ik goed gras voor mijn paarden krijg. Ik ga ook eens naar ervaringen van boeren hier in de omgeving vragen, Helaas hebben hier niet alle boeren, die paarden hebben er evenveel verstand van. Bijvoorbeeld een boer strooit zijn eigen paardemest op de paardeweiden, zonder dat het gecomposteerd is. Andere adviezen zijn natuurlijk van harte welkom.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:51

Alani schreef:
[
Wendy; ik wil je er niet van overtuigen dat ik gelijk heb. Ieders zijn ding. Maar ik vraag me altijd af hoeveel ervaring mensen hebben met weidebeheer en -onderhoud.

Zo te lezen ben je een aantal jaren actief op dit gebied, maar de laatste, moderne onderzoeken, inzichten en stellingen zijn je duidelijk geheel ontgaan. Achterhaalde info die je geeft. Bv varkensmest op paardenland kan nog steeds een teveel koper geven, is niet zoals je beweert iets 'van vroeger'.
Injecteren van grasland is op zn retour (net als ploegen), juist om de redenen dat het zeer slecht is voor het grasland (bodemleven).
Ik zou me maar eerst op de hoogte brengen van verschillende zaken en feiten, alvorens zomaar iets te roepen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:59

Ik gebruik reeds enkele jaren kalkcyanamide op onze weide, met goed resultaat. Dit is een oud product dat door de biologische interesse terug in de belangstelling komt. Het voegd kalk en mest toe en bestrijd bepaalde onkruiden en doet woelmuizen vertrekken en door de korrelvorm kan het gemakkelijk gestrooid worden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:47

madamX schreef:
Alani schreef:
[
Wendy; ik wil je er niet van overtuigen dat ik gelijk heb. Ieders zijn ding. Maar ik vraag me altijd af hoeveel ervaring mensen hebben met weidebeheer en -onderhoud.

Zo te lezen ben je een aantal jaren actief op dit gebied, maar de laatste, moderne onderzoeken, inzichten en stellingen zijn je duidelijk geheel ontgaan. Achterhaalde info die je geeft. Bv varkensmest op paardenland kan nog steeds een teveel koper geven, is niet zoals je beweert iets 'van vroeger'.
Injecteren van grasland is op zn retour (net als ploegen), juist om de redenen dat het zeer slecht is voor het grasland (bodemleven).
Ik zou me maar eerst op de hoogte brengen van verschillende zaken en feiten, alvorens zomaar iets te roepen.

Madam; ik roep niet zomaar iets. Wat ik beweer en schrijf is gestoeld op ervaring en intresse voor dit onderwerp. Dat werkwijzen veranderen dat is iets wat altijd zo blijft, maar dan nog heb je voor- en tegenstanders van een bepaalde methode. Jou moderne inzichten, onderzoeken e.d zijn over een paar jaar ook weer onderhevig aan kritieken. Dat noemen we ontwikkeling en innovatie!

Varkensmest bevat beslist niet meer zoveel koper als voor 20 tot 30 jaar geleden. Ook de continuiteit van het voer is sterk verbeterd waardoor dit van veel minder factoren afhankelijk is. Op het moment dat je meer op je land brengt dan is toegestaan vanuit je quotem dan is het een ander verhaal en daar heb ik het dus niet over.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:28

Ik zou voor kunstmest gaan, varkensmest stink vreselijk en paarden vinden het ook niet lekker.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:00

Varkensmest injecteren is perfect voor paardenweiden, kost niets (soms krijg nog geld toe).
Koeienmest is minder geschikt.
Kalkcyanamide is ook zeer goed maar vrij duur en paarden moeten tijdje van de weide blijven.
Kunstmest is ook goed maar kost weerom geld.
Gecomposteerde paardenmest is ook goed maar dan moet hij zeker jaartje liggen, dit versterkt de grasmat. Alleen mest een jaar laten liggen is niet voor iedereen weggelegd. Tevens krijg je tekort aan miniralen als je de mest van paarden uitvoert.
Dus kies is voor varkensdrijfmest geeft zeer goede resultaten en mijn buurman is blij dat hij die kwijt is. Tevens zijn paarden daar absoluut niet vies van de geur enkel stadsmensen zijn dit! Injecteren en na een uurtje is de geur weg. Ook kalk is belangrijk voor de paardenweide, gewone landbouwkalk is goed.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:44

tip als je bodemonderzoek laat doen geef dan wel je doeldier in dit geval paard op en de manier of systeem waar je voor gaat, traditioneel, biologisch, ecologisch. je krijgt er dan meestal een bemestingsadvies bij of vraag er om. kost iets meer maar je krijgt ook meer info.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:05

Wellicht vind je het interessant om iets over
'natuurlijk' weidebeheer te lezen op de site van
www.BIO-RON.com (klik in de linker kolom op
'bodem- en weidebeheer')

Daar vind je - behalve uitleg erover - ook welke
materialen je nodig hebt en de prijzen ervan
(ook voor low-budget).

Je kunt Ron gerust bellen. Hij is enthousiast, ervaren
en wil graag helpen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:47

Botervlieg schreef:
Je kunt Ron gerust bellen. Hij is enthousiast, ervaren
en wil graag helpen.

En of! Je ziet dan zn oogjes glinsteren en de euro tekens komen in zijn ogen.... Maar of dat door ervaring komt betwijfel ik.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:47

Het lijkt me dat jij een andere Ron bedoelt dan ik. :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:11

Denk ik niet; ik bedoel Ron Hofman

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:11

Onze paardenwei is een paar weken geleden bemest (geinjecteerd) met varkensmest. Het was een wat armoedig/gelig landje en nu is het gras enorm mooi groen en groeit als een tierelier.
Nu vroegen wij ons af...kunnen we onze paarden er nu zo op "gooien" of moeten we het eerst maaien en zit er een bepaalde tijd aan vast na het bemesten dat ze er op mogen?? (is nu zeker een maand geleden)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:02

Ze mogen erop maar let op dat je ze niet van stal direct de weide opstuurt dag & nacht. Weidegang opbouwen om koliek te voorkomen en andere miserie te vermijden . Na het injecteren hou ik ons paarden een weekje van de weide inclusief minimum 1 regenbui.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:41

Wij laten in de lente altijd rundermest injecteren. We gebruiken rundermest, dit omdat de loonwerker alleen komt als hij een bepaalde minimale hoeveelheid op het land kwijt kan.
Als ik die minimale hoeveelheid in vakensmest op de weide laat injecteren, dan krijgt het weiland te hoge gehaltes van bepaalde stoffen (zoals bv. kalium, waardoor er te weinig magnesium kan worden opgenomen in het gras). Rundermest bevat lagere gehaltes aan meststoffen, op die manier kan er toch de minimale hoeveelheid mest geinjecteerd worden, zonder dat er te hoge gehaltes meststoffen in het gras aanwezig zijn.

Verder bemesten we de weide, afhankelijk van de uitslag van een grondmonster, de rest van het jaar ook nog met bepaalde kunstmesten en strooisels en in het najaar wordt er vaak kalk op gereden.

Belangrijkste is een grondmonster, zo weet je waar je weiland behoefte aan heeft.
En inderdaad is varkensmest niet slecht, als je weet wanneer en hoe je het moet gebruiken.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:46

Heb geen tabellen bij de hand maar ik denk toch dat zeugen en biggen mest minder is dan deze van koeien (per liter gerekend) omdat er veel water in zit.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:57

Alani schreef:
PS dat paarden niet van de geur van varkens houden, heb ik nog nooit van gehoord.

Het is echt waar, rij maar eens met je paard langs varkensstallen.... dan merk je het vanzlf!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:45

arun schreef:
Heb geen tabellen bij de hand maar ik denk toch dat zeugen en biggen mest minder is dan deze van koeien (per liter gerekend) omdat er veel water in zit.

Je hebt deels gelijk. In varkensmest zit inderdaad meer water, maar ondanks dat zit er per kg nog steeds meer meststoffen in varkensmest dan in rundermest. Zijn geen gigantische verschillen hoor, maar toch zeker wel wat.

Edit: Zie nu dat dit niet per definitie helemaal hoeft op te gaan. Hangt er ook vanaf van wat voor varkens en wat voor koeien de mest afkomstig is.

Toch blijf ik rundermest gebruiken. In het verleden heb ik er twee keer varkensmest op gehad (vraag me niet van wat voor varkens het afkomstig was) en daarbij schoot het gras véél harder uit de grond dan bij de rundermest die we er nu op laten rijden. Verder lopen de paarden liever op een weide die bemest is met rundermest dan een weide die bemest is met varkensmest. Toch vanwege de geur van varkensmest.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:38

Dat van die geur geloof je toch zelf niet zeker? :))

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:47

Arun, toch wel hoor. Ik geloof het niet alleen, ik weet het voor mijn eigen paard echt zeker.
Mijn over het algemeen altijd brave en rustige manneke, gaat echt gigantisch aan de kletter als hij varkens ziet of ruikt.

Natuurlijk blijft die geur niet eeuwig op je weiland hangen, maar totdat het geregend heeft, merk ik het echt wel aan hem hoor.
Ik heb het vergelijk, dus voor mijn mannetje gaat dat zeker wel op.

Maar jij schrijft trouwens ook dat jij de varkensmest van de buurman krijgt, kan me in dat geval ook voorstellen dat de paarden gewend zijn aan de geur van varkens.
Bij ons is de dichtstbijzijnde varkensboer een flink aantal km verderop, in de omgeving zijn alleen koeien en paarden te vinden.
En mijn paard is écht voor niets zo bang als voor varkens, de eerste keer dat hij ze daadwerkelijk buiten zag lopen, was hij in laaiende paniek. Maar alleen de geur is al voldoende om compleet gespannen en onrustig het liefst zo hard mogelijk in rengalop op de vlucht te slaan. Echter als hij de geur niet meer ruikt, is alle paniek ook direct verdwenen. En is hij zijn oude rustige zelf weer. Denk dan toch dat dit per paard verschillend is.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:54

Ok maar hij is geschrokken van varken die buiten liepen en linkt hij die geur aan de toen opgelopen angst. Paardengeheugen zegt men niet voor niets !!

Trouwens je ruikt dat niet hoor dat er even verder op varkens zitten (ze zitten in het oosten van de paarden dus de wind komt zelden uit het oosten).

Dat is heel wat anders dan dat paarden vinden dat varkens stinken en er vies van zijn. Koeienbeer stinkt ook hoor trouwens en naar mijne persoonlijke mening nog meer dan die van zeugen & biggen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:05

Nadeel van een zwaar bemest of geinjecteerd land is dat het vrijwel niet beweidbaar is door koudbloeden. Veel van de mokproblemen en hoefbevangenheid in de zomer zijn een uiting van het TEVEEL aan voedingsstoffen in het gras. Wij hebben zelf een loonbedrijf en werken alleen maar met land dat gemest is met paardenmest en/of een beetje paardenkunstmest, of vogeltjesland dat totaal niet bemest is. Veel van onze klanten vragen ook expliciet om kuil/hooi van niet te rijk land.