Wat is er leuker aan rijden zonder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:30

Ik vind het alletwee eigelijk wel fijn.
Met zadel zit je dus wel steviger en voel IK me eigen veiliger. Ik heb niet echt een goede evenwicht en in draf zit ik al niet stevig meer.
En dan snap ik niet dat mensen zonder zadel kunnen springen. (mensen die het mij willen uitleggen..ff PBen).

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:04

je kan eigenlijk alles zonder zadel wat met zadel ook kan alleen ik kan dat niet Haha!
ik heb niet zo'n goed zit en met luck probeer ik het al hellemaal niet, die gaat namelijk nogal hard en dan rol ik er zo af!
ik denk dat ik het van de zomer maar eens een keer ga proberen Lachen

haffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:21

Af en toe rijd ik ook zonder zadel op mijn haffi. Ook hij heeft weinig schoft. En dat zit heerlijk RELAX!!! Haha!
Vroeger op de manege reed ik ook eens een keertje zonder zadel op hem. Toen schrok hij ergens van en bokte hij. Helaas had ik niet meer echt grip en gleed ik via zijn hals naar beneden *LOL*.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:27

Is goed voor me evenwicht en in de zomer vind ik het echt wel lekker zonder zadel te rijden en dan vooral een flink stuk lekker in het zonnetje te stappen. Natuurlijk ook wel draven en galopperen, maar daar is het meestal te warm voor in de zomer

Licht rijden zonder zadel is ook wel goed voor je beenspieren, het ziet er alleen zo raar uit (zegt me vriend) Haha!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:44

Ik heb het eigenlijk nooit leuk gevonden. Alleen 's zomers als de paarden op wei staan vind ik het lekker op zijn rug te klimmen en van het zonnetje te genieten, dit deed ik altijd toen ik nog op de manege reed. Op Netty heb ik het nog nooit gedaan en was het ook niet van plan (deathwish)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:52

Wat ik een voordeel vind van zonder zadel rijden is dat je paard (Darmorah tenminste Haha! ) op een lichte verandering van je houding reageerd, alleen heeft Dar weleens de neiging om opeens opzij te springen, probeer dan nog maar eens goed je evenwicht te bewaren.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:07

Het is ten eerste heel goed voor je houding en het is echt superfijn, je voelt de bewegingen die je paard onder je maakt veel meer echt een gaaf gevoel!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:22

Ik voel me echt een ponykamp meisje, en dat vind ik eigenlijk het leukste.. Ik kan niet serieus aan de slag zonder zadel, dus moet ik wel gewoon lekker relaxed zitten en genieten.. HEERLIJK!
Vind het ook een teken van vertrouwen.. pas de laatste weken durf ik weer zonder zadel op Fleur, en dat zegt wel wat Lachen

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:04

Vietjuh"]
[quote="RockyLover schreef:
ik vind het wel leuk, maar met zadel kan je meer. maar is stap wel heel vaak zonder zadel uit, als hij bijv. bezweet is droogt het sneller

Das niet altijd even waar pb je mij maar even wat je NIET zonder zadel kan doen!!
[/quote]

dar ben ik idd ook in geintereseert want zoveer ik weet zijn er geen dingen die je zonder zadel nie kan. het ligt niet aan of je een zadel hebt of niet met wat je kan maar hoe goed je kan rijden

Vietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:17

loveyaliefie"]
[quote="Vietjuh"][quote="RockyLover schreef:
ik vind het wel leuk, maar met zadel kan je meer. maar is stap wel heel vaak zonder zadel uit, als hij bijv. bezweet is droogt het sneller

Das niet altijd even waar pb je mij maar even wat je NIET zonder zadel kan doen!!
[/quote]

dar ben ik idd ook in geintereseert want zoveer ik weet zijn er geen dingen die je zonder zadel nie kan. het ligt niet aan of je een zadel hebt of niet met wat je kan maar hoe goed je kan rijden
[/quote]

met een zadel kan je der niet achterste voren opzitten, met een zadel kan je niet een bokkesprong via zijn kont doen!! En je kunt kunstjes doen zonder zadel en het zit vaak ook heel erg relax

Vietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:18

O ja.. met veel pony's kan je ook zonder zadel springen!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:52

Vietjuh schreef:
met een zadel kan je niet een bokkesprong via zijn kont doen!!

Kan ik zonder zadel ook niet hoor *LOL*

Amiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:43

Wat is er zo leuk aan rijden zonder zadel???

Nou het kan stiekum ff in het weiland (met een brave pony). En mijn verzorgponytje heeft een beetje last van stijfheid (krijg je met zo'n dikke buik als hem Scheve mond ) zonder zadel heeft hij bijna geen last en loopt veel meer naar beneden.

Er zijn nog veel meer redenen waarom het zo fijn is maar volgensmij is echt alles al genoemd

doei
(ik moet eens gaan huiswerken Gaaaap )

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:04

Ik vind het op mijn eigen paard verschrikkelijk zonder zadel. Echt m'n hele kont gaat eraan Boos! .
Dat ik ook eigenlijk de belangrijkste reden dat ik het heel weinig doe. Maar als ik een keertje wat minder tijd heb stap ik r nog wel eens zo op.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:36

het hangt idd heel erg van paard af en de soort schoft....

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:05

Een haflingertje zonder zadel rijden is echt heerlijk Lachen dan kun je er ook gerust mee springen en allerlei kunstjes. Op de mijne kon je zelfs makkelijk gaan staan! (dikzak )

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:02

dex schreef:
het hangt idd heel erg van paard af en de soort schoft....

Niet alleen van de schoft, maar ook het fijne waggelen wat sjaak doet is een grote boosdoener voor mijn pijnlijke bips Huilen

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:22

JolandaVrind"]
Nog een tip voor de lui die er altijd last van hebben dat ze er bijna afvallen.
Ga ongv. in het midden van de paard zijn rug zitten.
[/quote]
Ik zal het ook eens proberen. Meestal voel ik me het veiligst zo dicht mogelijk tegen de hals aan... Natuurlijk heb ik daar de meeste steun, met mijn handen in de manen *LOL* Als ik meer naar achteren zit heb ik het gevoel dat Amy er zo vandoor kan gaan, maakt niet uit of ik op dat moment MET of ZONDER teugels rijdt...
En ik heb ook het gevoel dat Amy een ontzettend slappe rug heeft... Sommige paarden daar ZIT je echt op, maar bij haar heb ik het gevoel dat het een ronde balk is waarop ik steeds mijn evenwicht moet bewaren, bij elke stap (moet ook natuurlijk, maar ik bedoel in verhouding tot andere paarden).

[quote="visje schreef:
En zo hoort het ook, in het midden van de rug. Maar dat mag je natuurlijk niet (te vaak) zeggen Lips are sealed

Waarom mag je dat niet zeggen? Begrijp ik je goed als ik lees dat het slecht voor de rug is ofzo? Ik heb wel gehoord dat je niet te vaak of te lang zonder zadel mag rijden, maar is dat niet afhankelijk van de bespiering van het paard?

Het leuke aan rijden zonder zadel vind ik dat, hoe bang ik ook bang ben om te vallen, en de kans daarop zonder zadel natuurlijk wel groter is, ik zonder zadel juist MINDER bang ben! Volgens mij komt dat omdat je er zonder zadel heel makkelijk afglijdt, en dus nooit echt hard zult vallen (ok, uitzonderingen zijn er natuurlijk). Met zadel val je minder gauw, omdat je dan steun hebt, en het paard echt raar moet doen wil je je balans verliezen (zoals bokken). Maar ALS je dan valt, dan is het ook veel heftiger, omdat je (ik rij met westernzadel) dan OVER de zadelknop heen moet, en dan blijf je natuurlijk heel gauw hangen, waardoor je makkelijk ondersteboven terecht komt. (Heb het gelukkig nog niet meegemaakt, behalve die keren dat het paard OOK viel, en ja, dan valt er weinig te blijven hangen...)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:26

Ik rij veel liever zonder zadel dan met zadel... Ik zit veel fijner, voel me meer op mn gemak etc.. Met snow heb ik alles zonder zadel gedaan wat ik met zadel ook gedaan heb en met n ander paard heb ik ook gesprongen zonder zadel. Alles is mogelijk, je moet het alleen even leren Lachen Vooral buitenritten zonder zadel zijn helemaal fantastisch! (herinneren jullie je nog die fotos in de sneeuw? Lachen )

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:10

visje"]
[quote="visje schreef:
En zo hoort het ook, in het midden van de rug. Maar dat mag je natuurlijk niet (te vaak) zeggen Lips are sealed

Waarom mag je dat niet zeggen? Begrijp ik je goed als ik lees dat het slecht voor de rug is ofzo? Ik heb wel gehoord dat je niet te vaak of te lang zonder zadel mag rijden, maar is dat niet afhankelijk van de bespiering van het paard?
[/quote]

Neenee, ik ben een echte voorstander van in het midden van de rug zitten. Als je in je zadel zit zou je in principe ook in het midden van de rug van het (vierkante) paard moeten zitten (veel mensen leggen het zadel meer naar voren, kijk eens bij itp). Sommigen vergeten dit jammergenoeg als ze zonder zadel rijden en gaan te dicht tegen of bijna op de schoft zitten. Als je iets meer naar achteren zit, ziet het er misschien een beetje raar uit, maar je paard krijgt meer vrijheid aan zijn voorhand en krijgt meer de kans om zijn achterhand in te zetten om je te dragen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:55

ja alle mensen met een haf,fjord of tinker hebben (over het algemeen) geluk. op m'n verzorghaf kan ik ook springen zonder zadel en reed ik altijd buiten zonder zadel (geen fijn zadel)
maar met m'n draver ben ik toch blij dat ik een fijn zadel heb. Ik vind zonder zadel rijden echt kei leuk, maar kan echt niet blijven zitten. Als ik draaf kan ik wel lichtrijden, want dan kan ik beter blijven zitten, maar dat ziet er idd heeeeeel raar uit.

ik ga ook s proberen in het midden van de rug te gaan zitten, als dat helpt...
En verder kan ik het ook iedereen aanraden, het is nl echt goed voor je evenwicht en je zit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:49

xtostarlight schreef:
ja alle mensen met een haf,fjord of tinker hebben (over het algemeen) geluk. op m'n verzorghaf kan ik ook springen zonder zadel en reed ik altijd buiten zonder zadel (geen fijn zadel)
maar met m'n draver ben ik toch blij dat ik een fijn zadel heb. Ik vind zonder zadel rijden echt kei leuk, maar kan echt niet blijven zitten. Als ik draaf kan ik wel lichtrijden, want dan kan ik beter blijven zitten, maar dat ziet er idd heeeeeel raar uit.

nou ehm dat paard waar ik zonder zadel mee sprong was een KWPN-er en kom jij maar eens op snow zitten zonder zadel in draf, je krijst t uit als meisje *evil grin*, daar wil ik natuurlijk helemaal niets mee zeggen hoor Schijnheilig

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:16

Tomm schreef:
en van die schoft: ik denk dat ik door heb waarom het niet zo leuk is. Niet? Lachen
Groetjes!!

Mijn vriend kan niet rijden, maar heeft wel al twee keer op mijn D-pony gezeten. 't Is een BWP, dus tamelijk "rank", en ze heeft toch wel een flinke schoft, maar hij verkoos toch de keer toen hij er zonder zadel op zat boven de keer met zadel. Ik moet er wel bijzeggen dat hij toen alleen gestapt heeft, misschien dat we het oooooooooooit nog gaan uittesten in draf en galop, maar zover zal ik hem wel nooit krijgen denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:40

zonder zadel rijden is idd leuk en goed voor je houding bla bla bla. Maar een zadel is niet voor niets uitgevonden. Een zadel verdeelt het gewicht van de ruiter beter over de rug van het paard. Af en toe zonder zadel gaat ie echt niet dood van, maar altijd???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:22

Het is gewoon genieten. Door alle hier boven genoemde dingen.
Ik doe het bijna dagelijks van of naar het land. Halstertje om en z'r zonder zadel op. Meestal met 1 tot 3 hand paarden(varierend van 80 cm tot 166 cm) er bij. En ook draven en galoperen(ook met hand paarden), dat is pas echt genieten.