luchtzuiger zouden jullie er eentje kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:16

Absoluut niet, ik erger me gewoon te veel aan het geluid.
Bovendien is het altijd moeilijk zo'n paard verder te verkopen als je er van af wilt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:25

Nee.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:45

Ik zou het zelf niet zo snel doen, maar ik heb een paar maanden een luchtzuiger gereden. Superpony, was ZZ-springen en Z-dressuur geweest. Die hebben we uiteindelijk verkocht aan mensen bij ons op stal voor hun kinderen. Zij twijfelden in eerste instantie ook, maar werden door hun instructrice over de streep getrokken omdat het zo'n fantastische leerpony was. Ik zou het dus zelf niet snel doen, tenzij er zoals in dit geval heel veel positiefs tegenover staat. Hij had overigens nooit koliek.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:46

Wij hebben dus wel een luchtzuiger gekocht. We hebben geen vaste voerbak in de box hangen, en de waterbak hangt heel laag, dus dan kan hij nergens op zuigen, buiten doet ie het niet dus geen problemen mee hoor, zo'n luchtzuiger.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:43

Nee, als ik het vantevoren zou weten niet. We hebben eerst ergens een week lang op een pony gereden en daarna nog een weekje op proef. Toen ze bij ons op proef was ging ze in de stal staan luchtzuigen, bij hun stond ze buiten en deed ze het buiten niet. Het was echt een super beestje en ik vond het heel erg dat ze terug moest, maar mijn ouders wilden geen luchtzuiger kopen. In dit geval had ik haar wel gekocht, maar als ik een paard niet kende, zou ik er niet aan beginnen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:12

Wij willen er zelf geen 1 op stal hebben.
Het is idd gruwelijk iritant.
En ik vind het toch erg naar als 1 van mijn paarden het zouden overnemen,ik neem het risico niet

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:15

Misschien kun je met een luchtzuiger niet in elke pensionstal of manege terecht...als je zelf stal hebt is dat geen probleem.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:48

Nu ik weet dat het in gradaties bestaat en niet zo schadelijk is als de meeste verouderde literatuur beweerd en het dier staat mij aan zou ik het wel doen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:52

Dat heb ik nog nooit gehoord, dat een luchtzuiger niet op elke stal mag komen, bij ons (waar ik sta dus) is het ook gewoon 'toegestaan' af en toe, staat er ook wel eentje, maar geen van de andere paarden neemt het over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:52

Ik zou een goed paard met een leuk character, die me verder helemaal aanstaat niet laten staan omdat het een luchtzuiger is. We hebben er een paar bij ons op stal staan en ander paarden hebben het tot nog toe niet overgenomen. Ze hebben geen van allen ooit koliek gehad....

En idd, lees de bit van Februari + Maart maar eens, daar staat wat over kribbebijten/luchtzuigen.

En als het echt een probleem dat te maken heeft met het maagzuur, dan hoop ik dat er snel Rennies voor paarden worden uitgevonden....

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:15

Ik zou het wel doen. Als je het paard helemaal geweldig vind laat je hem toch niet staan omdat hij een luchtzuiger is?
Bij ons op stal staat nou een paard, ik vind haar echt geweldig. Zij is ook een luchtzuiger, maar ze doet het niet met een band om. Als ik Sher nog niet had had ik het wel geweten........Lovers

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:20

Heel veel goede (WK, EK, OS) paarden die luchtzuigers zijn, o.a. Bonfire. Zou je die ook laten staan, als die zeg maar te koop stond????? Ik nam het voor lief erbij. Er staat ook een stukje op luchtzuigers in de paardenkrant van vrijdag.
Je moet zorgen dat een luchtzuiger iets te doen heeft, bijv. hooi in een hooinet doen en midden in de stal ophangen, een bal met biks erin, of veel buiten zetten met ander paarden en zorg dat er iets te doen is. Voldoen de hooi en een bal of zo iets. Ik heb een Welsh a en die is nu EX-LUCHTZUIGER. Hij staat dus veel buiten met andere en ik zie het hem al een jaar of 3 niet meer doen, zonder Rennies Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:41

PhiaBink schreef:
Heel veel goede (WK, EK, OS) paarden die luchtzuigers zijn, o.a. Bonfire. Zou je die ook laten staan, als die zeg maar te koop stond????? Ik nam het voor lief erbij. Er staat ook een stukje op luchtzuigers in de paardenkrant van vrijdag.
Je moet zorgen dat een luchtzuiger iets te doen heeft, bijv. hooi in een hooinet doen en midden in de stal ophangen, een bal met biks erin, of veel buiten zetten met ander paarden en zorg dat er iets te doen is. Voldoen de hooi en een bal of zo iets. Ik heb een Welsh a en die is nu EX-LUCHTZUIGER. Hij staat dus veel buiten met andere en ik zie het hem al een jaar of 3 niet meer doen, zonder Rennies Haha! .

Als een paard zoveel kwaliteit heeft dat hij de Os kan lopen en winnen, dan neemt iedereen luchtzuigen voor goed. Maar helaas is het zo dat een heel gewoon paard die luchtzuigt niet te verkopen is. En er zitten nog wel wat risicos aanvast. Daarbij komt dat de topruiters alle paarden onder veterinaire begeleiding hebben,en ik neem aan dat de vraagstelster dat niet heeft.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 10:31

Ik zou een verder "ideaal" paard er niet om laten staan. Zeker niet als het een stress luchtzuiger is of het met een band te voorkomen is.
Maar ik ben ook maar gewoon recreatieruiter, dus mijn eisen liggen misschien wat minder hoog.

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:18

Nee ik zou geen luchtzuiger kopen. Simpel weg omdat het risico's met zich mee kan brengen, meer dan een paard die niet lucht zuigt. Bovendien vind ik het hartstikke irritant.

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:22

Wij waren rond aan het informeren en bellen voor een eventuele eigen pony. We kwamen uit bij een advertentie die wel voldeed aan de eisen, maar toen we belden bleek dat deze pony, ja wel een luchtzuiger is. En verder was het een uitstekende pony, niet gekocht omdat ik er nog niet aan toe ben.

demmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:59

hoi hoi
zelf zou ik het niet doen. zeker niet als het beestje al iets ouder is. doordat ze hun tanden op een randje zetten om lucht te zuigen, slijten zijn tanden 3 keer zo snel!! dat kan in de loop der tijd problemen geven met eten en zo. bijvoorbeeld in het land. wanneer die boventanden helemaal zijn weggesleten kan hij geen grassprietje meer af happen. maar dit is wat ik er van vind.

groetjes demelza
Koe

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:01

Fleur zuigt niet echt lucht aan een rand of een hek, alleen ze doet het wel eens als ze aandacht wil. Als ik voor haar sta met een zak brood bijvoorbeeld, zonder er een te geven. Maar of het echt luchtzuigen is weet ik niet.

Ze doet haar lippen op elkaar, en daartussen is het dan open en hoor je een soort scheet geluid. Als je zelf je eangen naar binnenzuigt, dat geluid maakt ze.

Verder heeft zo nog nooit ( klop klop klop) koliek gehad en wist ik het toen ik haar kocht.

Als alles bij het paardje bevalt, maar dat hij luchtzuigt zal ik het wel doen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:08

Nee ik zou geen luchtzuiger kopen.

Toen ik een jaar geleden een paard wilde kopen was ik verliefd geworden op een paardje bij mijn verzorgpaard op stal en wilde die bijna kopen.. ben blij dat ik het niet heb gedaan.

Omar stond trouwens op zijn vorige stal naast een luchtzuiger maar Omar heeft het nooit van hem overgenomen gelukkig Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:40

Ik heb een luchtzuiger gekocht en er nooit een moment spijt van gehad. Trouwens juist omdat het luchtzuigers zijn kun je kwalitatief goede paarden voor minder geld kopen...Alleen dat zou al een reden zijn om een luchtzuiger te kopen Knipoog

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:10

nooit

tuurlijk zijn deze goedkoper, maar eentje die zoveel lucht inslikt dat ie koliek krijgt en sterft, is het mij niet waard

dan maar een goed paard , dat goed gezond is , kopen voor iets meer geld, is langer plezier gegarandeerd!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:12

kattebeest schreef:
tuurlijk zijn deze goedkoper, maar eentje die zoveel lucht inslikt dat ie koliek krijgt en sterft, is het mij niet waard

!

Daar heb je dus weer zo'n onzinverhaal. Lees a.u.b. de topic of de bladen met artikelen over luchtzuigen eens. Ik begrijp dat sommige mensen geen luchtzuiger willen...maar dit verhaal is echt allang achterhaald.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:26

1 keer NOOIT weer!!

Ik heb een paard gehad dat lucht zuigde.
Hij had ongeveer 1x in de 2 weken kolliek.
Hij heeft het uiteindelijk niet gehaald.
Ik en de dierenarts hebben van alles geprobeert maar niets hielp.
Van band tot aan operatie maar het was gewoon niet te voorkomen.

Ik ben dus genezen van een luchtzuiger !!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:36

ik heb er een en ik ben super gek van haar, dus zou niet weten waarom niet. heb nooit problemen met haar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:33

Mijn vriendin haar paard(haf) is vorig jaar gestorven aan koliek.
In die periode had ik geen contact met haar en afgelopen januatrie hoorde ik het pas.
Nu heeft ze een nieuw paard en die doet na het eten een tuitje maken van zijn lippen en zuigt dan lucht.
Toen zei ze dus ook dar haar overleden paard dat ook deed en toen vielen bij mij de stukjes in elkaar.

Nee voor mij geen luchtzuiger, net als wat wat al eerder werd gezegd er lopen genoeg gezonde paarden zonder gebreken op de aarde rond.