Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:54

Vlas is ideaal, elke dag uitwerpselen en natte plekken uitmesten! Werkt super en je hebt veel minder afval dan met stro en het verteerd ook sneller!

Amanda_T

Re: Wat zijn jullie ervaringen met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:05

Mijn paard staat sinds een maand op vlas. De eerste week was ik zeer te spreken. Nu eigenlijk niet meer, het is handig uitmesten, maar ik ben er evenveel tijd bij kwijt als met stro. Ik moet er per week ruim 2 pakken ingooien, wat neerkomt op ruim 12 euro per week. Dus ik ga het vandaag proberen met extra houtkrullen erbij,. Anders denk ik dat we volgende maand mooi weer teruggaan naar stro, want het is zo gewoon niet betaalbaar meer...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:16

Ik vind vlas handig, goedkoop en gezond voor de paarden. Ik haal de mest eruit en de natste plekken en één keer in de week haal ik een groot deel van het smerigste eruit en gooi er een nieuwe baal in. Ik vind dat handig, maar een groot nadeel vind ik dat het er alleen fris uitziet als er net een nieuwe baal in is gekomen. Na twee dagen is het nog wel droog om te voelen (de paarden zijn ook superschoon), maar omdat de vlas dat echt donkerbruin is lijkt de stal vies. Ook vind ik het jammer dat ze niks te knabbelen hebben zoals bij stro, dat moet je nog aanvullen dus.

Palena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:15

Mijn paard stond op stro, nu gebruik ik vlas en ze is veel schoner,
alleen ging ze staan rotzooien met het vlas, nu buiten heb voer en ruwvoer gooi ik er per dag 1 flinke plak stro erbij en knabbelt ze daaraan.... nu rommelt ze niet meer met het vlas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:44

@Lante : ik weet niet wat jij voor vlas hebt, maar die van mij is na een week zelfs nog niet donkerbruin.
Onderop is het wel donkerder, maar bovenop blijft het gewoon droog en gelig.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:47

Ik vind het echt een uitvinding!
ik kon absoluut niet tegen die lucht als ze op stro stonden.
sta nu op vlas, haal elke dag de mest eruit , en de natte plekken.
en dat doe je heel makkelijk, bij mij zit het altijd aan de bovenkant, de mest.
en bij stro moet je heel vaak zoeken ,want dan ligt er weer een berg stro bovenop!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:48

Amanda_T schreef:
Mijn paard staat sinds een maand op vlas. De eerste week was ik zeer te spreken. Nu eigenlijk niet meer, het is handig uitmesten, maar ik ben er evenveel tijd bij kwijt als met stro. Ik moet er per week ruim 2 pakken ingooien, wat neerkomt op ruim 12 euro per week. Dus ik ga het vandaag proberen met extra houtkrullen erbij,. Anders denk ik dat we volgende maand mooi weer teruggaan naar stro, want het is zo gewoon niet betaalbaar meer...

wow? heb jij zo'n vies paard dan? mijne is toch redelijk smerig en ik kan soms anderhalve week er niks bij gooien, dan nog is het goed schoon. kwestie van bijhouden eigenlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:50

Het grote probleem met een vies paard is dat ze de bodem niet met rust laten; óf ze lopen de emest er helemaal doorheen óf ze schrapen de bodem van zijn plek.
Hierdoor kan er geen goede vaste bodem ontstaan en kan het vlas zich niet rustig 'zetten'.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:14

DubbelDun schreef:
Het grote probleem met een vies paard is dat ze de bodem niet met rust laten; óf ze lopen de emest er helemaal doorheen óf ze schrapen de bodem van zijn plek.
Hierdoor kan er geen goede vaste bodem ontstaan en kan het vlas zich niet rustig 'zetten'.

Dat is inderdaad het probleem. Ik heb een merrie die sinds 2 maanden op stal staat, hiervoor altijd buiten kunnen lopen met een schuilsta. Ik heb haar direct de eerste keer op vlas gezet en ook 4 pakken ingegooid. Het wil alleen geen bodem maken, ze loopt alles de stal door en de onderlaag blijft niet liggen. Met het gevolg dat dus inderdaad alle mest in het midden van de stal ligt en elke dag de rubbere matten zichtbaar zijn. Qua financien is het ook niet haalbaar om haar op vlas te houden, dus ik maak deze maand af (tot de pakken vlas op zijn) heb er vandaag ook een pas van 25kg houtkrullen bijgegooid in de hoop dat het schoner blijft.

Maar het hele effect van vlas raakt verloren op deze manier, elke dag komt er ruim een kruiwagen aan mest en rotzooi uit, en de dag erna is de dag weer smerig, ik ben ook echt 20/25min bezig met mesten...:n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:25

@Amanda_T : misschien zijn strokorrels voor jou ook wel een optie. Ik ga het binnenkort eens proberen bij mijn schraperd en anders komt er echt een HIT-Softbed bij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:14

@Amanda: ik heb echt de 2 grootste viespeuken die je maar kunt bedenken. Oneerbiedig gezegd: ze tillen hun poten niet op en lopen alles door de hele stal heen.
Ik heb ze nu beide op strokorrels en dat bevalt me echt super. Ik kan het je aanraden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:26

Voor mijn paard werkt het heel goed. Staat alleen de nachten op stal, overdag op de wei. Hij mest ook nog eens op 1 hoop en plast op 1 plek. Beter kan niet.
Persoonlijk vind ik het geen fijn spul als paarden er hele dagen op staan.
Vanwege het kleinhouden van de mesthoop sta ik op vlas. Ik vind stro zelf fijner en "leuker" staan. Geef wel altijd een plak stro voor de knabbel erbij naast onbeperkt hooi.

Ik verbruik momenteel 3 pakken in de 4 weken. Zomers is dat nog minder.
Ik ben wel begonnen met 3 pakken opstrooien (4 bij 3,5m stal), haal maandelijks vieze plekken eruit, maar schone vlas gooi ik in het midden en strooi er 2 pakken bij en pot weer verder. Na 2 weken doe ik er 1 pak bij en dan blijft het nog zo'n 2 weken liggen en haal dan weer al het vieze eruit.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:37

gebruiken jullie allemaal rubberen matten in de stal en dan het vlas erover?waar ik nou naar toe ga is gewoon betonnenvloer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:43

Amanda, ik heb de tip gekregen om bij vlas niet elke dag de natte plek er uit te halen, maar gewoon elke week een pak er bij. Dat helpt nu heel goed. 1 keer in de 10 dagen doe ik de natte plek er uit scheppen, die is dan wel ongeveer 8 tot 10 cm dik en ongeveer 3 kruiwagens vol. Dan gooi ik er weer een pak bij. De drollen wel elke dag. Dat gaat nu goed.

Pas als ik een dikke bult heb met natte plek en hij wel erg dik is geworden en dan ook gaat ruiken, schep ik hem er uit. 3 keer 1 pak er bij en daarna weer 2 pakken tegelijk. Ik denk dat ik ongeveer nu op 5 pakken per maand zit.

Hoe de strokorrels zijn, moet ik nog ervaren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:56

Emaartje schreef:
gebruiken jullie allemaal rubberen matten in de stal en dan het vlas erover?waar ik nou naar toe ga is gewoon betonnenvloer..

Nee, gewoon op de vloer, zonder rubberen matten. Werkt prima: voordat je de stal opmaakt, maak je de vloer wat vochtig, zodat het vlas zich kan hechten en het dus minder glad wordt. Heb gewoon de gebruiksaanwijzing gevolgd eigenlijk en het werkt inderdaad beter dan zo los op de vloer, zeker als je een 'stalloper' hebt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:57

Als je een beetje een bodem moet maken, moet je het vieze vlas er niet uit halen, maar laten liggen en opstrooien. Als je alles er steeds uit haalt, werkt het niet.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:40

Bij mij op stal staan ook stel op vlas.
Ik vind fijn, snel en handig werken.
De paarden staan er alleen avonds en snachts in.
Elke dag worden de drollen eruit gehaald.
1x in de zoveelste tijd de natste plekken.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:46

bij ons staan ze ook allemaal op vlas! heb er supper ervaringen mee! lekker snel schoon, alleen een keer per dag de drollen eruit en 1x in de zoveel tijd het nat eruit!

bij ons liggen er ook geen rubberen maten onder, gewoon beton! :j

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:14

russel schreef:
Als je een beetje een bodem moet maken, moet je het vieze vlas er niet uit halen, maar laten liggen en opstrooien. Als je alles er steeds uit haalt, werkt het niet.

Dat doe ik wel, ik mag niet potten dus ik moet wel alle natte plekken eruit halen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:18

en jullie voor degene die oppotten hoe doen jullie dat met de natte plekken gewoon weer wat overheen strooien?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:23

Ik heb zelden een natte plek die open ligt. Als het wel zo is, dan haal ik die er tussentijds uit en vul dat gat op met vlas.
Bij mij is de vlasstal van boven rul en een paar cm eronder zie je die vieze rode-oranje samengekoekte drap.. :x

Doel is om die vieze rode-oranje drap niet boven te laten komen. Kwestie van uitproberen. Als je merkt dat na 1,5 week die drap bovenkomt.. moet je op 1 week al bijstrooien. In het begin was dat voor mij ook aftasten.

Scheelt wel heel erg dat ik een paard heb die én in een grote stal staat (4 bij 3,5m) én dat hij zijn voeten optilt als hij zich verplaatst :P
Daarnaast hele dagen buiten en mesten op 1 hoop. Ideaal paard voor vlas, vind ik :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:27

Ik ben niet blij met vlas. Mijn paard eet het gewoon, als stro. Hij krijgt echt zeer veel ruwvoer van goede kwaliteit en voldoende krachtvoer. Het is ongezond als paarden het eten, omdat het erg absorberend is. Gevaarlijk dus, want je paard kan ernstige koliek krijgen van vlas, hennep en meer van dat soort superabsorberende strooisels. Is bij mijn paard dus ook gebeurd.
Als het super spul was geweest, hadden er dan nog zoveel paarden op stro gestaan?
Mijn paard heeft wel lange tijd op zaagsel gestaan, vanwege hoesten door stof. Hij staat nu al jaren in een frisse buitenbox en heeft nooit meer gehoest. Paarden binnen houden is ook ongezond. Ik had toendertijd geen andere optie, maar mijn paarden gaan NOOIT meer in een binnenbox.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:34

Oppotten is niet vies, je moet het goed doen. Niet in de "stront" roeren, zoals het oude spreekwoord al zegt: dan komt de stank boven..
Laten liggen, niet in "roeren", goed opstrooien. Als je er in "roert" , komt er zuurstof bij waardoor bacteriën zich snel vermenigvuldigen. Dát is pas vies! Dat stinkt!
Het werkt het beste als je stal goed afwatert, dan kan de meeste urine weglopen. Let wel op, amoniakvorming is niet gezond voor paard en mens.
Dit kan dus met stro of met vlas e.d.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:37

Wij (eigenaresse en ik) zijn erg tevreden over vlas!
Wel moet je iedere dag even het mest en plasplekken wegscheppen maar dat is zo gedaan!
2keer in de week krijgt ze er een schone baal bij.

Ze staat trouwens op vlas ivm met der hoeven.
Ze staat de hele dag in de paddock.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:45

Voordelen van vlas: stal is over het algemeen droger, makkelijker de ballen mest verwijderen. Minder grote mesthoop.
Nadelen van vlas: paard heeft niets te knabbelen als het hooi op is, als je paard een graver is in de stal zal de bodem zich niet vast gaan zetten en ben je erg lang bezig met mesten.
Vlasmest wordt niet altijd even makkelijk afgevoerd.
Naar verhouding is vlas goedkoper dan stro.
Ik merk geen tijdswinst met mesten van vlas t.o.v. stro