Met pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: Met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:44

Ik las dat ze bij soest 600 mensen ... paarden... op de wachtlijst hebben staan. Weet niet hoe hard het gaat maar ik denk dat mijn paard dat niet gaat redden. Mijn paard blijft bij mij maar ik kan me voorstellen dat mensen hun paard naar een rusthuis oid brengen. Zeker als je zelf bv sportambitie's hebt en niet de tijd en ruimte voor je oudje. Lekker op je oude dag in een kudde en niks doen, lijkt me een mooie oplossing.

Ben net als Marchador ook wel benieuwd naar ervaringen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:46

Sleeper, ze vertelde mij dat de gemiddelde wachttijd 8 a 10 jaar is vanaf het moment van inschrijven.

Betreft die les op zaterdag in het rusthuis. Daar zou ik mijn paard niet voor bij een rusthuis zetten, ze gaat niets voor niets met pensioen. Ik was al bang dat dat in Soest ook zo zou zijn, maar ze stelde me gerust dat er niet op gereden word.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:25

Mijn eigen paard blijft bij mij tot hij dood is, ik heb hem meer als huisdier dan als rijdier, dus zou ook met liefde stalgeld betalen voor een 'grasmaaier'.

Ik zit ook mee in het bestuur van een vzw die oude manegepaarden opvangt, en eventueel herplaatst. In hun geval vind ik het een goede zaak dat er pensioenplaatsen zijn, want veel maneges zijn financieeël niet in staat hun paarden op de manege op pensioen te zetten, en slacht/inslapen is dan vaak de enige andere optie, terwijl zeker die paarden (heel hun leven hard moeten werken om ons paardrijden te leren) toch hun pensioen verdiend hebben. Het is ook fijn om te zien hoe de dieren heropleven, waar ze bij hun aankomst met moeite een drafje konden doen, galopperen ze nu de weide door :) Paarden die dusdanig opgeleefd zijn dat ze af en toe nog een ritje kunnen maken, daar wordt dan nog mee gewandeld, of een kindje gaat er eventjes op. Rust roest, en de meeste paarden vinden het fantastisch om nog echt iets te doen. Er zijn er ook die duidelijk 'op' zijn, en die zijn dan ook meer gediend van rondkuieren op de weide en verder niets. Het hangt dus van paard tot paard af hoe dat pensioen ingevuld wordt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:24

Ik kan nu ook al 1,5 jaar niet rijden door nare situaties, daarvoor ga ik mijn pony toch ook niet op een andere stal zetten. Die individuele aandacht blijft, tot aan haar dood..

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:55

Ook ik heb er voor gekozen om mijn pony's thuis te houden tot het einde. Ik zou er niet aan moeten denken om ze niet meer iedere dag te zien. Maar, ik ben gelukkig wel in de gelegenheid om ze thuis te weiden en stallen. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Wel vind ik dat je altijd je verantwoording moet nemen. Ik kan dus niet begrijpen dat er mensen zijn die hun oude pony nog te koop aanbieden. Wij hebben zelf een ex-manegepony op stal genomen om haar nog een mooie oude dag te geven. Ze loopt hier nu 2,5 jaar en wordt komend voorjaar 33 jaar. Ze heeft zich weer prima aangepast aan het vrije buitenleven en is een super oppas- oma voor de jonge shetlanders gebleken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 14:08

Ik zou er ook niet aan moeten denken om mijn pony te koop te zetten. Ze staat ook zeker niet in de weg. Juist bij het paardenrusthuis had ik wel het vermoeden dat ze hier een lekker leventje kon leiden tot haar dood.
De vraag of ik echt helemaal niets meer mocht doen als ik langskwam, daarop antwoordden ze dat als ik langs kwam ik gerust mocht poetsen, wandelen, uit de wei kon halen. Overigens de belangrijkste reden voor mij was ook, het rusthuis is hier om de hoek op nog geen 10 minuten afstand. Ik zou dan elke dag langs kunnen gaan. Een paardenrusthuis meer uit de buurt, dat zou ik ook niet willen.
Ik wil wel regelmatig even langs gaan bij het dametje. Inmiddels hebben we al wel besloten dat ze lekker bij ons mag blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:16

Zover ik weet is het rusthuis in Soest wel heel goed en daar wordt ook absoluut niet op de dieren gereden. Het enige wat ik daar jammer van vind is dat je je paard af staat aan hun. Zij krijgen het recht te beslissen over jou paard. Persoonlijk voel ik daar niet zo veel voor.

Mijn eigen paarden mogen bij me blijven tot hun dood. Ze staan bij mij thuis, maar als ik ze ergens anders gestald zou hebben zou ik ze ook na hun pensioen aanhouden. Ik vind het gewoon mijn verantwoordelijkheid voor een levend wezen. Sommige mensen komen dan in discussie dat het ze te duur wordt om hun oudje aan te houden, maar eigenlijk vind ik dat geen excuus. Dit zijn tenslotte dingen die je kunt bedenken voor je een eigen paard neemt. Het dier heeft jou jaren lang veel plezier gegeven en ik vind dan ook dat het geven van een goede oude dag wel het minste is wat je kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:34

Mijn meid van 25 staat op een kleinschalig pension, ben de enige :D . Deb staat daar naast haar enorme 25 jarige vriend (paard van stalhouder)en het is een knap stel samen, ze is enorm relaxted en geniet zichtbaar. Mijn andere paard (van 4 jaar) staat er ook. Het kan allemaal saampjes in de bak en in de wei en er is rust in de tent. Heerlijk.
Ik zou haar niet in een pensioenstal kunnen doen, hoe goed ze daar misschien ook zijn.

@Jessix, dat bedoel ik ook, het lot van je eigen paard niet meer in handen hebben.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:24

Mijn oudje Zorro staat nu al jaren op de Paardenkamp.

Wou hem graag bij mij houden maar toen ik bericht kreeg dat hij kon komen kwam dat precies op het goede moment. In die tijd had je in de buurt geen pariculiere rusthuizen dus dat zou ook voelen als afstand doen/ geen controle. Bij ons in de buurt stonden alle paarden in de winter veel op stal en hij trok dat echt niet meer. Dus deze optie heeft echt zijn leven gered ook al deed hij het in het begin van zijn verblijf op de PK niet echt bepaald goed :(:)

Ook werd hij erg gepest in de kudde op de oude stal door concurrentie in de vorm van een jongere ruin. Hij werd als het ware verstoten erg naar om te zien. Nee oudjes zijn meestal op zijn best tussen leeftijdgenoten. Kunnen ze op hun eigen tempo bewegen en eten.

Helaas was ik nu te laat voor het inschrijven van mijn nieuwe paardje. Grofweg vergeten te doen in januari. Baal ik best wel van maar ja heb nog even :+