paard stallen met zelfverzorging wie doet het nog meer zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:59

splash1999 schreef:
mijn stalgenoot voert elke ochtend zo niet doe ik het. dan kom ik in de middag kijk of ze nog hooi hebben en mest de stallen. In de avond doe ik het of zei.

Hoelaat voeren jullie? en is het dicht bij jullie huis!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:00

Ik sta nu inmiddels ruim 3 jaar op die manier en ik vind het heerlijk! Het is veel, heel veel werk, zeker wanneer het niet vlak naasst je huis ligt.
Ik heb nu alleen een weiland met handwaterpomp, geen opslag, geen licht etc dus is behoorlijk intensief ( staan zo'n 25 minuten fietsen van mijn huis af, meestal ga ik met de auto, doe ik er 10-15 minuten over)..
Ik kom 2-3 keer per dag. 2 keer omdat het 'móet' voeren en waterbakken vullen en soms een keer extra omdat het zo uitkomt, of omdat ik hooi heb gehaald en ga lossen etc.

Juist door het intensieve heb ik een héél goede band met mijn paarden, weet precies wat ze eten, hoe ze in hun vel zitten, hoe hun mest eruit ziet, hoeveel ze drinken etc en heb daar erg veel van geleerd.

*edit: Ze staan op onbeperkt hooi, dus heb niet vaste tijd dat ik móet voeren, tegen een uur of 11 's ochtends is het onbeperkte op, dus zorg ik dat voor die tijd heb bijgevuld. 's Avonds hetzelfde verhaal, hebben tot een uur of 18.00 eten, dus voor die tijd heb ik bijgevuld. straks als het langer licht blijft geef ik 's ochtends meer hooi zodat ik 's avonds later kan komen.

Verder komt er dus nog vanalles bij: mest scheppen/uitspreiden, water vullen, voeren, hooi kopen/lossen, water pompen, met vriezend weer (in mijn geval)40L water per voerbeurt meeslepen in jerrycans van huis naar de wei, reperatie/onderhoud weide afzetting, weide indeling zomer/winter etc etc
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 10-02-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:02

Mijn paarden staan vlakbij huis, op loopafstand bij een particulier.
Ik vind het onzin dat paarden persé `s ochtends om 7u eten moeten hebben. Ik voer mijn paarden elke ochtend tussen 9-10u, als zij eten ga ik mest scheppen, dan ga ik naar huis, huiswerk maken. Om 15u ga ik longeren/spelen/rijden tot 17u (met poetsen, zadelen en naar de bak lopen) en dan krijgen ze `s avonds tussen 21u en 23u hun laatste maaltijd.
Ze hebben de beschikking tot bijna onbeperkt hooi, dus de darmen komen niet of nauwelijks stil te liggen :)
En als de voerbeurten maar een beetje op elkaar afgestemd zijn, kan dit heel goed, dus niet meer dan 14u ertussen.
Als ik bijvoorbeelddie avond uit eten ga, en verwacht dat ik ze pas om 0.00 kan voeren, dan zorg ik ervoor dat ze die ochtend hun eten iets later krijgen, en dan de volgende ochtend na 10-en, zodat ze die avond weer om 21u eten kunnen hebben. Daar hou ik wel goed rekening mee.

Wat Rosita heeft, heb ik ook. Ik zie elke dag hoe ze eten, wat ze eten en pas daarop ook het voer aan.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:09

_rosita_ schreef:
Ik sta nu inmiddels ruim 3 jaar op die manier en ik vind het heerlijk! Het is veel, heel veel werk, zeker wanneer het niet vlak naasst je huis ligt.
Ik heb nu alleen een weiland met handwaterpomp, geen opslag, geen licht etc dus is behoorlijk intensief ( staan zo'n 25 minuten fietsen van mijn huis af, meestal ga ik met de auto, doe ik er 10-15 minuten over)..
Ik kom 2-3 keer per dag. 2 keer omdat het 'móet' voeren en waterbakken vullen en soms een keer extra omdat het zo uitkomt, of omdat ik hooi heb gehaald en ga lossen etc.

Juist door het intensieve heb ik een héél goede band met mijn paarden, weet precies wat ze eten, hoe ze in hun vel zitten, hoe hun mest eruit ziet, hoeveel ze drinken etc en heb daar erg veel van geleerd.

*edit: Ze staan op onbeperkt hooi, dus heb niet vaste tijd dat ik móet voeren, tegen een uur of 11 's ochtends is het onbeperkte op, dus zorg ik dat voor die tijd heb bijgevuld. 's Avonds hetzelfde verhaal, hebben tot een uur of 18.00 eten, dus voor die tijd heb ik bijgevuld. straks als het langer licht blijft geef ik 's ochtends meer hooi zodat ik 's avonds later kan komen.

Verder komt er dus nog vanalles bij: mest scheppen/uitspreiden, water vullen, voeren, hooi kopen/lossen, water pompen, met vriezend weer (in mijn geval)40L water per voerbeurt meeslepen in jerrycans van huis naar de wei, reperatie/onderhoud weide afzetting, weide indeling zomer/winter etc etc

hoeveel paardjes heb je?staan ze dag en nacht buiten?

_rosita_

Re: paard stallen met zelfverzorging wie doet het nog meer zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:11

Ik heb een Shet, een KWPN'er en een Nderlands Trekpaard. Staan idd dag en nacht buiten

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:14

_rosita_ schreef:
Ik heb een Shet, een KWPN'er en een Nderlands Trekpaard. Staan idd dag en nacht buiten

oke mijn pony van 22 jaar staat ook dag en nacht buiten al zekers 4 jaar(heeft astma,artrose)mijn paard staat wel op stal savonds dus ben benieuwd hoe het dadelijk gaat eentje buiten andere op stal..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:16

ik sta sinds een maand of drie ook op een zelfzorgstal..
we hebben een paar stallen en een flinke weide..
Binnen en buitenzetten doen we in overleg, voeren idem..
Ik vind het echt heerlijk zo.. ik stond hier voor bij een boer die dat allemaal voor me deed.. en ik miste toch echt wel iets..

Gelukkig wordt het onderhoud aan het terrein wel door de eigenaar van de wei gedaan..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

Wij hebben er vijf staan, op c.a 1.5km van huis.

's morgens 7.00 uur hooi voeren, mest opruimen en vegen
's middags rond 13.00 uur hek naar het land openzetten of hooi voeren.
's middags rond 16.00-17.00 uur hooi voeren
's avonds rond 23.00 laatse keer hooi en biks voeren.

Het is nooit 'even snel' want er moeten ook schapen en konijnen verzorgd worden, dus 2x per dag een stuk omlopen daarvoor.

Als ik in Antwerpen ben voert mijn vader voor hij naar zijn werk gaat om 6.00 uur, komt in zijn pauze terug rond 12.00 en dan na zijn werk om 16.00 en 's avonds nog eens.

Het is intensief, maar als je het leuk vind is het eigenlijk geen enkel probleem. En je moet ze niet te ver van je werk hebben staan anders is het echt geen doen. Twee andere staan op een manege en daar kom ik maar één keer per dag. 's morgens worden die losgezet of gaan ze in de stapmolen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:36

Mijn paardje staat 24/7 buiten met een vriendinnetje. 's Morgens (uur of 10.00) krijgen ze vers water en een stevige maaltijd kuilgras van de eigenaresse van het vriendinnetje. 's Avonds (uur of 20.00) ben ik er voor water een een goede portie hooi.

Ze hebben nu de hele weide (ruim 8000 m2) tot hun beschikking. We hadden een evengrote wisselweide voor het voorjaar/ zomerseizoen, dus we hebben niks gedaan aan weideonderhoud. Sinds een poosje wonen er echter 2 andere paardjes in die wisselweide, dus als de vorst uit de grond is gaan we eens stevig aan de slag.

De stalhouder zorgt gelukkig wel voor het vullen van het watervat bij de weide. En daarnaast heeft hij aangeboden straks de mest uit te spreiden. Ook voor zaken als paaltjes in de grond slaan en het regelen van het kuilgras kunnen we bij hem aankloppen ;)

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:04

heb mijn paardjes aan huis staan.
ben voor mijn beroep vrachtwagenchauffeur en heb hele wisselende tijden.
in principe voer ik zelf maar als ik ´s morgens voor half 5 de deur uit ga doet iemand anders het voor me en die zet ze dan ook buiten.
´s avonds probeer ik het ook zoveel mogelijk zelf te doen en dat houd in, stallen in orde brengen, waterbakken vullen, hooi geven en brokken in de bak en daarna naar binnen.
ik doe op zaterdag de stallen goed mesten en de rest van de week de ballen er uit. ze staan van ´s morgens vroeg tot een uurtje of 5-6 buiten.
in het weekend probeer ik altijd wel voor 9.30 te voeren om de overgang zo min mogelijk te maken met de rest van de week

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:12

Toen ik de paarden nog bij mn ouders had staan ging ik minimaal 2 tot 3 x op een dag naar toe.
Mijn ouders voerde altijd ’s morgens en ’s avonds laat. De rest van de verzorging kwam natuurlijk op mij neer. Inmiddels heb ik de paarden bij huis staan en ik vind het heerlijk dat ik de reistijd kwijt ben. Daar in tegen moet je altijd op tijd opstaan (voer de paarden nooit later dan 08.00 uur) en je bent je de backup ook kwijt.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:59

inmiddels gaat de stal met zelfverzorging niet meer door,heb wat anders gevonden weer op een pension,de prijs kwam niet overeen en de pony mocht er niet bij staan hier,en stond hij hier alleen nee dus...

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:36

Hej!
Wij staan samen met vrienden van ons bij een boer op stal.
Wij doen zomers eigenlijk niks.. we komen gewoon aan het einde
van de dag want alles staat buiten en krijgt geen krachtvoer..
'S winters hebben we de afspraak dat het andere gezin 4 x gaat
en wij 3 x per week (zij zijn met z'n tweetjes, ik alleen. plus 1
van hen is veel vrij) dan wordt er krachtvoer gegeven en de
paddocks/weides klaargemaakt, er wordt kluigras en water naartoe
gebracht. dan gaat alles naar buiten. en 's middags is het zo dat
ieder het zelf doet tenzij je bijvoorbeeld niet kan of het heel slecht
weer is, dan zet de eerste die er is alles binnen. We hebben afgesproken
dat we dan alleen binnenzetten en een plukje kuil geven, niet benen
afspuiten en dekens wisselen. Als ik 's avonds kom om ze binnen te
zetten rijd ik gelijk en geef ze daarna kuilgras en krachtvoer voor
de nacht. Soms komt het voor dat ik drie keer ga maar dat is alleen
als het slecht weer is zodat ik ze eerder binnenzet of als ik 's winters
vroeg thuis ben en dus overdag kan rijden en het te vroeg is om dan
gelijk af te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:42

Ja, ik sta ook zo!

heb stallen tot mijn beschikking, weide is helaas 10 minuutjes lopen vanaf daar!

Ga 2 keer per dag om hooi en slobber te voeren en natuurlijk water.

Ze staan alleen binnen als ik met mijn paard gewerkt heb en die is nat, of als het extreem weer is.

Ik pas mijn tijden ook een beetje aan net als Puchje!