Mensen gezocht met ervaring grasmasker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Re: Mensen gezocht met ervaring grasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:58

Ik heb 2 verschillende graasmaskers uitgeprobeerd, een graaskorf zoals op verschillende foto's hierboven en een greenguard.
Van beide maskers werd mijn paard helemaal gek, schudden met zijn hoofd en met zijn hoeven proberen om het van zijn hoofd te krijgen met alle gevaren van dien.
Nu staat hij 's zomers dan maar gewoon hele dagen op de paddock met wat hooi en dan ongeveer 2 uurtjes per dag op een kale wei.
(ik doe dit dus niet omdat hij niet te dik mag worden, maar hij over eet zichzelf heel snel en krijgt daar koliek van, vandaar.)

maiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:01

Hier ook dezelfde zwarte als op de foto's en nee heel leuk vinden ze het niet maar als het alternatief niet op het land of hoefbevangen worden is dan kies ik ervoor het niet zielig te vinden.

Heb ze ook niet constant om, beetje afh. van hoeveelheid gras en graastijd. Ik heb overigens wel het gat heel ietsje groter gemaakt, gek genoeg is het gat van de shetmaat nl. even groot als van de paard maat en mijn pony kreeg er vooral met langer gras anders bijna niets door.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:29

Bedankt voor de tips allemaal.

Ik denk dan toch dat het een greenguard wordt.
Die kan je huren om te kijken hoe je paard reageerd.

Ik zat eerst te denken overdag om en s' nachts af maar ik weet niet wanneer paarden het meest eten overdag of s'nachts

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:02

Ik gebruik ook zo'n graaskorf voor mijn paard, heb er meerdere uitgeprobeerd.

Ik ben nog het meest te spreken over de Best Friend Deluxe met halster. Die breekt als ze onverhoopt met een ijzer vast komen te zitten (is bij ons een keer gebeurd met een andere pony met gewoon halster, was niet fijn!).
De korven van IR en HH zijn veel minder degelijk en de korf zelf is minder diep. Die van mij kreeg het steeds voor elkaar om hem af te werken of stuk te scheuren (nog over geklaagd bij fabrikant maar die was er zeker van dat ik de korf zo strak had omgedaan, dat de rubber bodem van de korf daardoor scheurde.... yeah, sure!). Ook slijt het graasgat daarvan snel uit. Dus hoewel die korven goedkoper zijn, ben je uiteindelijk toch duurder uit.
De Greenguard heb ik zelf niet uitgeprobeerd omdat die van vrij hard plastic is (lijkt me niet prettig) en ik veel verhalen heb gehoord van paarden die er in no-time langs leren grazen. De Greenguard kun je wel een week uitproberen via de Paardendrogist, dat kan met andere korven weer niet.

Ze moeten wel even leren grazen met zo´n korf, dat kun je helpen door ze door het gat te voeren. Die van mij wilde op een gegeven moment zijn korf niet meer om. Ik heb toen iedere keer een stuk appel in zijn korf gedaan bij het omdoen en ben dat vol blijven houden. Nu is het geen probleem meer.

Ook kunnen ze met een korf om niet uit een weidepomp drinken, ook iets om rekening mee te houden.

Met nat weer moet je de korf dagelijks schoonmaken, dan verzamelen ze nat gras onderin de korf.

EDIT: ze moeten wel wat eelt ontwikkelen op hun neus en onder hun kin, en de kans is groot dat ze wondjes krijgen van de korf. Goed insmeren met uierzalf of zo en een bontrandje om de korf helpt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:33

Als ik moet kiezen tussen mijn pony afgezonderd van de rest van de pony's, pony met hoefbevangenheid of tussen de pony's met een graasmasker.
Dan krijgt ze die graasmasker om. Ik heb er zelf één voor mijn pony, omdat ze hem erg hard nodig heeft als het gras te vet/ te lang is. Liever dit dan dat ik straks met een zieke pony zit.
Het ziet er inderdaad sneu uit en in het begin wist ze helemaal niet hoe ze ermee om moest gaan en stond ze er maar bij, de handigheid om toch te kunnen grazen krijgt ze wel.
Het gat heb ik overigens wel iets groter gemaakt, ik vond het erg klein namelijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:38

Vind het gat in die van best friend voor mijn minimerrie groot zat :) Kan zijn dat die voor grotere paarden te klein is

ArianeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:19

Ik begrijp dat de paarden met zo`n masker dus beperkter gras kunnen eten?? Is het dat niet makkelijker om elke dag een schoon randje gras te geven dat geeft toch hetzelfde effect ofniet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:43

kon dat maar bij ons op stal :D

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:47

Ik heb voor 1 van mijn shetlanders de greenguard.
Afbeelding

Bij vers gras eet zij te snel en te veel en wordt zij koliek gevoelig.
Ik ben alleen maar positief over de greenguard.
Wel moet je hem goed aan het halster bevestigen anders heeft ze hem zo af :D

ArianeW schreef:
Ik begrijp dat de paarden met zo`n masker dus beperkter gras kunnen eten?? Is het dat niet makkelijker om elke dag een schoon randje gras te geven dat geeft toch hetzelfde effect ofniet?

Wij doen aan stripbegrazing maar omdat zij te snel eet helpt dit niet bij haar.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:55

Ik ben ook van plan voor mijn dikkie dik een graaskorf aan te schaffen.
Maar wat ik me af vroeg, hoe makkelijk krijgen ze die dingen af? Hij weet namelijk hoe hij zijn halster af krijgt. :+
Door gewoon net zo lang met zijn oren over de grond te schuren tot hij het kopstuk over zij oren gewurmd heeft en het halster afvalt, en ik ben bang dat het met zo'n graaskorf niet veel beter is.
Iemand ervaring met het speciale halster voor de greenguard?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:03

Mabon schreef:
Afbeelding

ArianeW schreef:

Dat ziet er helemaal niet zo sneu uit.
Denk dat ze er van de zomer maar aan moet geloven.
Hoe vond die van jou dat ding de eerste keer en jij doet hem gewoon aan je eigen halster?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:05

Mijn pony gaat altijd pas om 15.00u. de wei op en dan in het voorseizoen met masker, midden in de zomer mag ie zonder. Hij doet m trouwens wel zelf af.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:16

Quellian schreef:
Mijn pony gaat altijd pas om 15.00u. de wei op en dan in het voorseizoen met masker, midden in de zomer mag ie zonder. Hij doet m trouwens wel zelf af.

Bij ons al ze op het land gaan krijgen ze een groot stuk.
De eerste tijd staan ze snachts nog binnen maar daarna(ong. 1 mei) staan de dag en nacht buiten.
Als het land kort wordt krijgen ze er een stuk bij.

Ik denk dan dat ik beter de eerste tijd zo'n graasmasker om kan doen en dan als ze een nieuw stuk krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:19

Zou het ook doen als ik jou was :j

Bij ons krijgen ze elke keer weer een ander -vers en groot- stuk en ik ben als de dood dat ie bevangen raakt. Dus daarom ook mijn beslissing om hem pas vanaf 15.00u. buiten te hebben (tot ik hem 's avonds binnen haal).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:46

Bij ons is strookbegrazing ook niet mogelijk, en denk dat mijn shetland merrie daar schijt aan heeft, past makkelijk onder het draadje door :+

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:30

My_Lady schreef:
Mabon schreef:
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... les113.jpg

Dat ziet er helemaal niet zo sneu uit.
Denk dat ze er van de zomer maar aan moet geloven.
Hoe vond die van jou dat ding de eerste keer en jij doet hem gewoon aan je eigen halster?

Het halster dat erbij hoort heb je niet in shettenmaat vanaf pony geloof ik, vandaar een eigen halster. Je moet hem wel strak aan het halster bevestigen anders heeft ze hem zo af. :D
Ze vond het erg vreemd en wilde eerst niet eten maar toen ze het gras op ging snapte ze gelukkig wel dat ze er gewoon mee kon eten. Maar ja die van mij denkt ook maar aan 1 ding als ze op het gras staat en dat is eten zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd. :9