Stro of Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Stro of Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:25

Ik heb ze op vlas staan.
Voordelen:
goedkoper dan stro
makkelijker uitmesten
neemt meer vocht op
kunnen we gratis wegbrengen
schoner dan stro

Stro kunnen ze wel lekker op knabbelen en het is beter voor de hoeven. Maarja, in mijn geval biedt vlas meer voordelen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:30

Hier staan ze ook op vlas, met dezelfde redenen als Scum boven me noemt. Soms gaat er wat extra stro bij om wat te knabbelen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:33

Wij hebben ook de keuze.
Mijn paardje staat op vlas. Dit wel omwille van medische redenen. ( koliek).
Hij krijgt wel voldoende ruwvoer zodat hij overdag wat te knabbelen heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:34

Hou er wel rekening mee dat ze vlas ook kunnen eten.
Die van ons heb ik het wel eens zien doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:55

Ik ben ernstig voorstander van stro. Mijn paard heeft zelf op vlas gestaan, de box bleef mooi schoon (en het is een viespeuk), maar hij heeft van het vlas gegeten en heeft daardoor koliek gekregen en moest hieraan worden geopereerd. Daarbij had mijn jonge paard (die heb ik nu niet meer) ook koliek gehad van het vlas, dit is gelukkig vanzelf over gegaan. Op een stal hier in de buurt, stonden de paarden op vlas, maar om de haverklap stond er een paard met een losse wand, zoolzweer enz. Zij zijn dus overgestapt naar een andere bodembedekking.

laura1772

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:43

ow ... Ik ga nog in overleg met de eigenaar enzo ;)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:58

Hee

Bij ons hebben de paarden ook op vlas gestaan maar een at het op dus ging weer naar stro
2 paarden maakte hun stal echt te vies dus zijn ook weer overgestapt op stro
De shetjes en een pony staan nog op vlas.
Mij bevalt het prima ik hoef elke dag alleen wat mest eruiit te halen en het recht te trekken.
Na 1 week of iets langer haal ik een heel vies gedeelte eruit en gaat er een nieuwe zak in.
succes met je keuze maken ;)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:21

Ik heb ervaringen met allebei en op zich heb ik geen voorkeur.
Mijn vorige pony was op stro wel een rommelkont, maar heb er nooit problemen mee gehad.
Je moet er wel rekening mee houden dat je paard voldoende ruwvoer krijgt wanneer hij op stro staat want anders gaat hij het misschien opeten en dat moet je ook niet hebben. Hoewel; als je paard op vlas staat moet je daar ook voor zorgen.

Als je paard heel veel plast is het misschien beter om hem op stro te zetten want dan kun je het er vaker uit halen en meer schoon stro bij doen. Bij vlas is dat niet zo, dan moet je ongeveer 1x per week de natte plekken er uit halen en een baal vlas er bij gooien.

Mijn pony is zelf wel redelijk vies (plast erg veel), maar is op vlas op zich nog wel redelijk schoon te houden.
Ik meng nu een beetje stro door het vlas heen zodat hij overdag wat meer bezig is.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:32

Pytje schreef:
Ik ben ernstig voorstander van stro. Mijn paard heeft zelf op vlas gestaan, de box bleef mooi schoon (en het is een viespeuk), maar hij heeft van het vlas gegeten en heeft daardoor koliek gekregen en moest hieraan worden geopereerd. Daarbij had mijn jonge paard (die heb ik nu niet meer) ook koliek gehad van het vlas, dit is gelukkig vanzelf over gegaan. Op een stal hier in de buurt, stonden de paarden op vlas, maar om de haverklap stond er een paard met een losse wand, zoolzweer enz. Zij zijn dus overgestapt naar een andere bodembedekking.

...hoe leg je het verband tussen vlas en hoefzweer en losse wand ?
..oftewel, waarom zou stro beter voor de hoeven zijn dan vlas?
Ik persoonlijk vind vlas veel droger en je krijgt een stevige laag...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:26

omdat de paarden sinds ze niet meer op vlas staan ze het (haast) niet meer hebben en daarbij blijft de onderlaag met vlas een tijd in de box liggen, waardoor hier de bacterien lekker kunnen gaan broeien. Het viel mij op en heb dit aan de hoefsmid verteld, hij zei dat hij dit soort dingen veel vaker ziet bij paarden op vlas, dan op stro.