Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:47

Ik heb mijn paard een tijd in een groepsstal gehad. Hij is er kreupel weer uit gekomen en moest een half jaar op boxrust. ;( Sindsdien staat hij 's nachts in een standaard box en overdag op de wei of paddock (winter).
Ik heb niets tegen het principe groepsstal, anders had ik mijn paard er nooit in gezet. Maar zoals jullie zeggen: de groep moet goed samengesteld zijn, stabiel (geen komen en gaan van "vreemde" paarden) en de stal moet groot genoeg zijn voor het aantal paarden. Bovendien ben ik ook te vinden voor een tussenschot in het midden waardoor dieren die laag in rang zijn uit het zicht kunnen gaan staan van dieren die hoger in rang zijn. Helaas haperde er daar wat aan in ons geval.
Bij een groepsstal die aan deze voorwaarden voldoet zou ik zonder twijfel weer meedoen!

manutjuh

Re: Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:50

Vervelend zeg dat dat gebeurd is!

Dat schot is op zich geen slecht idee, alleen als er dan eens iets is en ze gaan rennen dan komen ze er tegenaan, dat gebeurt nu ook wel eens met de drinkbak.

De stal waar ze nu in staan is geschikt voor 6 paarden en er staan er nu 5 in. ze hebben allemaal gewoon de normale box ruimte ongeveer en als ze rennen kunnen ze gewoon een rondje galoperen dus dat zit wel goed. Ze kunnen elkaar makkelijk ontlopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:51

Eerlijk is eerlijk zo'n groepstal is beter dan de hele winter in een hok van 3x 3, maar de hele winter in een stal van 15x 15 vind ik nog wel triest, mar goed zoals je al schrijft is dat bij jullie niet anders.
Als ik moest kiezen tussen de hele winter binnen in een stal van 3x3 of een van15x 15 met soortgenoten is de keuze snel gemaakt.
Tja en eerlijk is eerlijk ik zou het ook een beetje voor de prijs doen.
100 euro in de maand sparen is wel mooi mee genomen.
Je moet voor jezelf overtuigd zijn dat je het beste met je paard voor hebt en dat heb je wel, want ik vind je keuze goed.
En wat anderen mensen zeggen..............
Ze kunnen beter over je kletsen dan van je vreten, zeg ik dan maar.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:56

Bij ons kost de groepsstal even veel als de box. Dus ieder doet wat hij het beste acht voor zijn paard. Ideaal! 8-)
Een hele winter op een stuk van 15 x 15 is misschien ook niet ideaal maar beter dan een hele winter op een stukje van 3 x 3! En ze kunnen zich er tenminste bewegen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:00

Nou bij ons scheelt de prijs voor de privé stal en de groepstal toch echt wel veel.

privé stal; 360 euro.
groepstal in de zomer; 185 (24/7 op de wei.)
groepstal in de winter; 215.

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:01

Ik vind een groepsstal een heel mooi concept!

Mijn paard deelt een stal van 6 x 3 met een shet ruin, ook een soort mini groepstalletje dus :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:03

Ik vind het toch leuk om te horen dat mensen toch positief over de groepstal denken, inplaats van alleen maar negatieve dingen ervan inzien.

Ik vind het ook wel leuk dat de groepstal achter de manege ligt zodat wij lekker ''ons'' eigen stukje hebben waar we lekker met onze paardjes bezig zijn en waar niet iedereen op let.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:07

soesita schreef:
Bij ons kost de groepsstal even veel als de box. Dus ieder doet wat hij het beste acht voor zijn paard. Ideaal! 8-)
Een hele winter op een stuk van 15 x 15 is misschien ook niet ideaal maar beter dan een hele winter op een stukje van 3 x 3! En ze kunnen zich er tenminste bewegen.

Als dat hier zou zijn zou ik niet heel worden, want zoals er eerser gezecht word, de stallen worden 1 keer per week gemest, die van ons om de 4 weken. Dat scheelt dus in stro, voeren moet je zelf doen, dus ook dat scheelt. Als alles hier hetzelfde zou zijn zou dat minder erg zijn, en dan nog vind ik dat een groepstal goedkoper hoort te zijn, al is het alleen om te motiveren om daarin te gaan staan. Want eerlijk is eerlijk, als je paard het kan zou hij gelukkiger zijn in een goed georganiseerde groepstal dan in zijn eentje.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:08

Maak je niet druk hoor. Over een paar jaar is het precies andersom. Wat is er nou beter voor een paard dan in een groepsstal en 24/7 buiten staan?

Zo'n tussenschot lijkt me prima, maar dan moeten de paarden er wel via minimaal 2 openingen gemakkelijk in-en uit kunnen, anders krijg je volgens mij juist een situatie die veel gevaarlijker is.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:14

Lekker laten praten zulke mensen hoor... Leven en laten leven..

Mijn paard staat sinds de zomer in een hele grote groepstal, namelijk een Hit-Actiefstal !
Hier staat van alles tussen, een veulen, een Belg, 3 jarige, 5 jarige, 23 jarige, noem maar op..
Mijn paard heeft altijd op Duindigt gestaan, was hengst tot maart 2008. Sinds ik hem heb ging hij altijd met andere paarden los of de wei op ( ja toen hij hengst was ook, tussen de ruinen naast de merries ).
Nu staat hij heerlijk in een grote kudde, hij is wel wat op zichzelf en heeft z'n eigen cluppie "vrienden" :+ staan lekker bij elkaar en bemoeien zich niet met de anderen.
Er staan een aantal donderstenen tussen en ja ze hebben soms wat wondjes of gescheurde dekens ( die van mij bijna nooit gelukkig ) maar het houdt de boel lekker vrolijk en in beweging.
Ik vind het heerlijk zo en mijn paard ook, al heeft hij wat maandjes nodig gehad zich "thuis" te voelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:17

snap al die commotie niet, zo'n groepsstal is toch fantastisch?
Het is en blijven beesten... kunnen wel tegen een stootje en risico hoort erbij, het zijn nou eenmaal levende wezens.
Je paardje boft in vergelijking met paarden die heel de dag of grotendeels opgehokt staan.

Natuurlijk moeten ze elkaar wel liggen, 1 pispaal in de groep geeft de pispaal niet veel goeds.
Ik zie eigenlijk geen nadelen.... het voordeel is veelste groot.
Ongemakjes zoals minder makkelijk uit stal halen, hebben immers meer ruimte tot leven.... tsjah dan is het nou eenmaal geen fietsje die je ff uit t rek rukt.
Ze hebben meer ruimte om te genieten, om te zijn wat ze zijn.

Wel zijn twee of drie drinkbakken beter/makkelijker dan 1. Zo ook voor hooi etc.

Ik zou hier graag meer voor willen betalen dan voor een mini-hok (stal vind ik eigenlijk een te positief woord ervoor).
Dat het bij jou goedkoper is.... ideale situatie.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:29

Ik heb ook een mini groepshuisvesting. heb namelijk twee paarden. Eerst een paard en een pony die gingen ook samen op stal s'nachts en over dag in de paddock. zomers heb ik altijd buiten lopen. Nu is de pony verkocht en heb ik er een paard bij. Dit is van de herfst veranderd. Paarden gaan wel samen in de paddock maar nog niet samen op stal. Die is wat aan de kleine kant voor twee groters. En de nieuwe is wat dominater. Van de zomer gaan ze lekker samen het land in en ik hoop dat ze in de herfst wel samen naar binnen kunnen. Dan heb ik namelijk verbouwd en een grotere stal gemaakt. wil het wel zo maken dat als het niet gaat er een schot tussen kan. En wat ik nu al heb en in de nieuwe stal ook zeker weer ga maken is een voerhek, gebaseerd op een koeien voerhek, zodat je buiten de stal voert. De paarden moeten met de hoofden door een soort hek. (beetje moeilijk uileggen). Dit geeft minder onrust en er word vrijwel geen voer vermorst. Ik wil ook zeker niet meer terug naar kleine stallen van drie bij drie. Zeker die hele dichte tralie hokken vind ik vreselijk. Dat noem ik dan ook altijd kooien!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:54

Mijn paard staat ook in een groepshuisvesting en ik ben er echt reuze blij mee.
Zo'n 2 jaar geleden ben ik aan het begin van het weideseizoen daarheen verhuisd en ik wil eigenlijk nooit meer weg :D
Ik kan de verandering van in een hokje van 3x3 naar altijd lekker buiten ook heel goed terug vinden in haar gedrag.
En na die 2 jaar merk ik eigenlijk nog steeds dat haar gedrag er nog steeds op vooruit gaat.
Ze is er een stuk rustiger van geworden (van binnen) en ook een hoop vrolijker.
Ik heb het gevoel dat ze nu gewoon veel meer zichzelf is en veel meer relaxt.

Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd naar foto's van jullie stekkie.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:41

Mensen die negatief zijn over groepshuisvesting hebben meestal een reden zoals mytictinker al noemt; of er is sprake van een enorm gebrek aan kennis en inzicht. Beide gevallen praat men iig over mensen die het welzijn van paarden, en de ontwikkelingen op dat gebied, consequent blokkeren; en daar zijn er heel veel van....
Gewoon laten kletsen en blij zijn dat jouw paard iig de juiste huisvesting krijgt, dankzij jouw kennis en inzicht: dat het goedkoper is, is een bijkomend voordeel, maar ook dat snappen de tegenstanders niet (wie is er nu dom?)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:04

Is toch heerlijk dat je paard zo kan staan? Dat financiele, ach, mijn paard staat 24/7 buiten op de Veluwe, hier kan dat namelijk wel. Dan wordt er ook wel eens geroepen dat dat zo lekker goedkoop is. Maar mensen die dat roepen, hebben weinig idee van wat een paard nou echt nodig heeft, vriendjes en ruimte om rond te banjeren. En dat die ideale plek voor je paardje dan ook nog 100 euro minder kost, fijn toch??!? Alsof je een beter baasje bent als je wel een dure box wil en kan betalen, je paard mag blij met je zijn :(:) ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:35

Ik vind een groepsstal prima, maar een stal ter grootte van 5 boxen voor 5 paarden lijkt mij toch echt te klein. Helemaal omdat ze ook nog niet naar buiten gaan.

Ik bedenk dan even de ruimte die ik krijg als ik de tussenschotten tussen mijn 5 boxen vandaan haal. Dat is echt niet enorm groot.
Ik heb dan ook voor elk paard zijn eigen box en verder staan ze in een GROEPSPADDOCK van 35 x 15 meter. Hier heeft mijn ruin tenminste de kans om weg te lopen voor de dominante merries.

Kortom het principe is heel erg goed, maar dan moet het wel een flinke ruimte zijn en er moeten mogelijkheden zijn om naar buiten te kunnen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:26

Zo ziet het er bij ons uit (paarden komen net terug uit de weide; de foto is van vorige zomer):
http://www.kernbereich.de/fofo/zo6.jpg
http://www.kernbereich.de/fofo/zo7.jpg
De stal omvat het overkoepelde gedeelte met stro, tot aan het tussenschot achteraan. Daarachter is opslagplaats dus behoort niet meer tot de stal. Dan de betonnen platen voor en het stukje modder waar de dieren net doorlopen. In de modder staan ze echter zelden; enkel om dominante dieren uit te wijken of in de zomer als de modder opgedroogd is. Het lijkt enorm groot maar er staan 16 (!) paarden in en dan is het toch weer behoorlijk vol.
Zeker niet slecht, anders had ik mijn ruin er natuurlijk niet bij gezet, maar hij was helaas het pispaaltje van de groep en maakte geen kans. ;(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:32

Geheel afhankelijk van het karakter denk ik dat je een paard er wel of niet tussen kunt plaatsen. Ken een merrie die zo zachtaardig is die echt niet kon aarden in een groepstal. Zij had geen rust en werd daardoor erg gestressed, deze merrie doe je een groot plezier door overdag lekker op de weide te zetten met andere paarden en 's nachts op stal zodat ze zich terug kan trekken en rust heeft. Paard werd helemaal rustig toen ze niet meer in de groepstal stond. Ze hebben het ruim een jaar geprobeerd met de merrie in de groepstal

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:23

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:34

Ik heb 3 pony's en die staan in een inloopstal kunnen in de winter dus gewoon zelf kiezen of in de stal of buiten in het bakje. Ik rij altijd een van die pony's en zijn is degene die onderaan in de ramgorde staat m,aar dit geeft helemaal geen problemen ik haal haar uit de stal als ik wil. Oke ze hebben soms ruzie maar dit komt maar heel weinig voor en dit heeft nooit vervelende consequenties gehad. En ze krijgen allemaal genoeg voer binnen. Dus ik ben helemaal voor groepsstallen deze paarden kunnen paard zijn en een voordeel is dat ze geen stalondeugden krijgen want ze vervelen zich eigenlijk nooit spelen altijd met elkaar. Maar idd veel mensen vinden je dan wat minder maar dat boeit me niks mijn pony's hebben het goed en naar hun zin en dat vind ik toch het belangrijkste.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:02

Ik ben voor huisvesten in (kleine) groepen, maar niet voor huisvesting in een groepsstal als er geen uitloop naar buiten is. Of de groepsstal moet heel erg groot zijn.

Ik heb 4 paarden in een ruimte van zo'n 300m2 inclusief inloopstal staan en kleiner zou ik niet willen. Liever zou ik de paddock nog uitbreiden (zit ook in de planning) Zodat ze meer ruimte hebben om te spelen en hun energie kwijt te kunnen als het land te nat is.

Paarden moeten de ruimte hebben elkaar uit de weg te gaan. liefst met ook gescheiden ruimtes zodat het paard dat vaak weggejaagd wordt op een rustig plekje kan gaan staan of liggen.

In een stal van (6x9m2) is 54m2, is die ruimte nog veel beperkter als bij mij en dat zou ik persoonlijk niet prettig vinden.
Met een uitloop erbij is het weer prima te doen.
Ook inderdaad nog rekening houdend met de groepssamenstelling, groepswisselingen, hoeveel beweging de paarden krijgen buiten de stal, of de paarden qua voedingsbehoefte bij elkaar passen hoe schoon de paarden erbij staan, etc.

Hoe ik tegen groepshuisvesting aankijk is dus van veel dingen afhankelijk

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:48

Ja je hebt inderdaad gelijk, met uitloop zou ideaal zijn, maar dat heeft die van ons helaas niet, maar ben al lang blij dat we dit hebben, want voor de rest is er niks dergelijks in de buurt, en ook weidegang is in de winter niet te vinden hier.

De beweging is verder afhankelijk van de eigenaar, net als met een normale stal, maar dan toch krijgen ze in zo'n grote stal meer beweging want ze kunnen meer lopen als in een normale stal.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:54

ik ben het er echt niet mee eens dat elk paard in een groepsstal past. :+
ik heb een merrie gehad [2 eigenlijk] die jij op zeker niet bij jou paardje op stal wou hebben,ongeacht de selectie.

op dit moment heb ik een tinker staan die er wel tussen zou kunnen maar ik zou hem er niet heel happy mee maken,op stal wil hij rust!
overdag staat hij lekker in groeps verband en snachts op zijn eigen stekkie,wat hij wil he.

mits de stal ruim genoeg is MET paddock vind ik zeker een heel fijn iets,maar niet voor elk paard in elke situatie.
denk zeker wel dat er steeds meer vraag naar groepshuisvesting komt. ;) en dat is niet verkeerd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:52

madamX schreef:
Mensen die negatief zijn over groepshuisvesting hebben meestal een reden zoals mytictinker al noemt; of er is sprake van een enorm gebrek aan kennis en inzicht. Beide gevallen praat men iig over mensen die het welzijn van paarden, en de ontwikkelingen op dat gebied, consequent blokkeren; en daar zijn er heel veel van....
Gewoon laten kletsen en blij zijn dat jouw paard iig de juiste huisvesting krijgt, dankzij jouw kennis en inzicht: dat het goedkoper is, is een bijkomend voordeel, maar ook dat snappen de tegenstanders niet (wie is er nu dom?)

Maar ik vind niet dat deze mensen dat op een neerbuigende manier doen.
Sommige paarden aarden goed in zo'n groep sommige misschien ook niet.
Een mening van iemand anders hoeft niet de grond in gepraat worden.
Opbouwende kritiek is positief maar gewoon je mening botweg geven vaak zonder goed argumenten is wat heel vaak gebeurd in het paardenwereldje.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:20

Mijn paard staat ook in een leefgroep. Hij staat bij die van Jits.
Het is heerlijk voor de paarden om lekker te kunnen kiezen waar ze willen staan. Buiten of binnen, en ze kunnen samen spelen of ruzie maken ;).
En voor jezelf is het ook lekker, wij hebben een schema zodat we allemaal 1 keer in de week mesten.
Ze krijgen geen biks, dat moet je ze zelf geven als je dit wilt. Ze krijgen hooi/kuil afgewisseld.