bevroren achterberg-bodem ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:41

@ gatwick: wellicht een beetje offtopic, maar ik heb laatst mijn bak aangelegd als volgt: drainage lag er al (met doek), laag geel zand (ong 15 cm) (lag er ook al)

Daar overheen 15-20 cm M3c zand (VEEL goedkoper dan paardenbak zand, volgens mij net zo goed, is een vierkante korrel) dat goed aangedrukt is met zo'n tril apparaat (?)
Daar weer overheen AWT met rotorkopeg door de bovenste laag heen getrokken. Hij moet nu voor het mooie nog aangedrukt worden met een landrol.

Voordeel van awt: wordt geen humus, nadeel: afvoerkosten indien nodig (er zijn natuurlijk meer voor en nadelen, maar die mag je zelf op bokt opzoeken :D )

Kosten incl afgraven oud zand en afvoeren, draineren hoek van de bak, kosten loonwerker, aanvoeren nieuw zand, aanvoeren AWT: 9000,- incl btw (20x40 bak)

Bak bevriest bijna niet nu omdat de tuft niet snel bevriest.
Laatst bijgewerkt door Bnienke op 04-02-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:43

Bij mij precies t zelfde probleem.. hebben ook een soortgelijke bodem als Agterberg. Als t boven nul is ontdooit t opzich wel snel.
Heeft iemand een goed adres voor een goede sleep achter de trekker? We hebben een zandbodem met van die vezels erdoor, maar moeten dus nog een goede sleep hebben.

oOoKellyoOo

Re: bevroren achterberg-bodem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:48

Effe een ander vraag he, zou je AWT ook in een binnenbak leggen. Heb zelf ook goede ervaringen met buiten, dus wil het dalijk in onze nieuwe binnenbak ook binnen willen hebben.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:53

oOoKellyoOo schreef:
Effe een ander vraag he, zou je AWT ook in een binnenbak leggen. Heb zelf ook goede ervaringen met buiten, dus wil het dalijk in onze nieuwe binnenbak ook binnen willen hebben.

Hmm ik heb me nog nooit verdiept in een binnenbak, weet niet goed wat de opties zijn en hoe het kostenplaatje eruit zal zien dan, dus ik zou dat eerst moeten uitzoeken. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er betere oplossingen zijn voor een binnenbak dan AWT.. zeker omdat je ook nog te maken krijgt met dingen als besproeien etc. Nu weet ik wel dat AWT speciaal voor de binnenbak een andere bodem aanlevert. Misschien kun je eens vragen of je bij een door hun aangelegde binnenbodem kunt bekijken?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:56

waarom zou het niet in een binnenbak kunnen ? :)

weet wel dat ze 2 soorten hebben, voor buiten (de blauwige) en voor binnen (witte), kwa kosten weet ik niet wat en of ze verschillen :)

je zit alleen denk ik dat als je de blauwe binnen doen je denk ik wel wat meer onderhoud hebt dan buiten, buiten is het namelijk hoe meer regen er valt hoe stabieler de bodem word, en binnen regent het natuurlijk niet dan moet je al sproeien, maar dan moet je flink wat sproeien..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:59

Bij ons ook precies hetzelfde, zodra het maar even vriest is de bodem bevroren (agterberg). Voor de rest is hij wel altijd top te rijden trouwens.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:36

magic_lover schreef:
waarom zou het niet in een binnenbak kunnen ? :)

weet wel dat ze 2 soorten hebben, voor buiten (de blauwige) en voor binnen (witte), kwa kosten weet ik niet wat en of ze verschillen :)

je zit alleen denk ik dat als je de blauwe binnen doen je denk ik wel wat meer onderhoud hebt dan buiten, buiten is het namelijk hoe meer regen er valt hoe stabieler de bodem word, en binnen regent het natuurlijk niet dan moet je al sproeien, maar dan moet je flink wat sproeien..

DAt is een goeie , prijs verschil was niet veel. Was geloof ik nog geen 1000 euro duurder voor 20 bij 40 bak.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:04

dat valt me dan nog mee :j

zou ik voor dat witte gaan binnen, dat is er toch wat meer voor gemaakt dan dat blauwe denk ik :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:50

Als ik een binnenbak zou hebben zou ik voor de witte snippers van AWT kiezen, ten eerste blijft t toch altijd goedkoper als al die andere. of het aller goedkoopste blauwzand maar dan wel meteen vlak rollen en goed natsproeien.