Stof tot nadenken: stalhouder gebruikt stoffig zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frappant

Re: Stof tot nadenken: stalhouder gebruikt stoffig zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:21

Ik zou nog wel even de andere paardenhouders die daar staan op de hoogte brengen van je bevindingen (ook van de bloedneus)... zo breng je hopelijk ook hun gezondheid en dat van hun paardjes in 'veiligheid' en zijn ze zo verstandig om ook weg te gaan of jullie kunnen met z'n alleen naar de eigenaar.
Samen staan jullie tenslotte sterk.

Succes!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:02

ik heb nog een stalhoudsters gekent die die gratis stofzaagsel-zakken in de stallen deed en ook bij pensionklanten want ja het is gratis dus verdien je meer aan paarden houden.

alles zat onder het stof (zelfs de paarden hadden een laag rode stof op hun vacht liggen) er zijn ook mensen vertrokken omdat ze niks anders wou gebruiken in stal en iemand heeft hierdoor nu een paard die overgevoelig is voor stof

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:16

Het is bijna iets voor de AID als ik dit allemaal zo hoor....
Succes met zoeken van een nieuwe stal! Mss een advertentie op Marktplaats zetten?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 01:34

Ik wil graag benadrukken dat ik er van overtuigd ben dat deze stalhouder het goed bedoelt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik vind dat hij het verkeerd ziet. Ik denk dat hij de risico's onderschat (en hij vindt waarschijnlijk dat ik mij te druk maak). Kostenbeheersing speelt natuurlijk een rol, maar rijk wordt hij niet van ons want wat wij betalen is echt heel weinig, té weinig juist misschien.

Vanmiddag heb ik een goed gesprek met hem gehad, maar ik heb hem helaas niet kunnen overtuigen. Hij heeft wel gezegd dat hij de volgende keer zal proberen om de zakken met puur stof te laten staan, maar hij krijgt het gratis dus hij voelt zich eigenlijk verplicht om dan ook alles mee te nemen. Hij en een stalgenootje hebben wel gezegd de stal alleen bij te vullen als de paarden buiten staan. Ik ben blij dat ze blijkbaar proberen om er rekening mee houden, maar ik vind het niet voldoende, dus ik ben op zoek naar een andere stal en de stalhouder is hier ook van op de hoogte. Ik heb nog aangeboden om iets meer te betalen zodat er normaal zaagsel kan komen dat wel geschikt is, maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat de anderen dit ook doen. Ze willen in elk geval niet op stro over omdat hun paarden veel stro eten. Ik heb nog een beetje hoop dat er een compromis komt want de verstandhouding is verder goed en ik zou liever daar blijven staan. Zolang de stalhouder echter niet van plan is om dit zaagsel af te schaffen houd ik mijn ogen wijd open voor een ander plekje voor mijn pony.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 03:05

Ik vind het heel goed van je dat je graag wil vertrekken. :)

Het enige wat je zou kunnen doen is proberen je stalgenoten te overtuigen om voor een andere bodembedekking te kiezen, zodat je er geen last van hebt, en dan met zijn allen naar de eigenaar. Je kunt de paarden ook nog op vlas zetten. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:00

Het is echt de grootste troep die je je kunt bedenken om in een stal te gooien.
Toen ik mijn haflinger net had (lees 15 jaar terug) en hem nog huurde gingen we ook altijd zaagsel scheppen bij de houtzagerij.
We moesten een mondkapje voor en een uur later flikkerde iedereen het in zijn box }:0 . Als ik daar nu nog aan terug denk _-:( . Maar het was idd ook gratis.

Jammer dat je stalhouder niet voor rede vatbaar is. Kunnen jullie niet wat meer betalen zodat er gewoon een goede bodembedekking kan komen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:24

Ik zou niet durven zeggen dat iedereen die het niet met me eens is niet voor rede vatbaar is hoor. ;)

Zoals het nu lijkt hebben we toch een oplossing gevonden. De zakken met veel stof (duidelijk te herkennen aan het gewicht) gaan niet meer in de stallen maar in de bak en die trekt hij er dan door. De volgende keer zal hij die zware zakken als dat enigszins mogelijk is gewoon niet meer meenemen. De andere zakken, met meer krullen en minder stof worden nog wel gebruikt, maar het vullen van de stallen en het vegen gebeurt zoveel mogelijk alleen als de paarden buiten staan. Ik hoop dat het hierdoor geen problemen meer geeft voor mijzelf en mijn pony. Zelf gebruik ik dus alleen stro in de stal maar wat die anderen doen is niet aan mij. Ik ga het nu eerst maar een tijdje aankijken. Ik hoop dat dit de oplossing is want ik sta er verder goed en goedkoop. Mocht straks blijken dat ik het nog steeds te stoffig vind dan ga ik natuurlijk alsnog verhuizen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:44

Het is iig al slim dat je het spul zelf niet meer gebruikt. Wij hebben hier één keer zo'n zak voor het stalletje van de geiten gebruikt maar het stofte echt enorm! Dus daar kopen we voortaan gewoon houtkrullen voor. De paarden staan op vlas omdat het met stro soms al te stoffig wordt voor mijn paard. Maar daar heeft ze nu gelukkig geen last meer van.

Ik zou nu ook even aankijken hoe het gaat, maar let wel goed op. Het is alles behalve handig om een paard te hebben dat overgevoelig is voor stof.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:33

En flink sprenkelen met water voordat je veegt, scheelt voorlopig al iets. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:20

Sprenkelen is te grof, vernevelen zou wel kunnen helpen. Dat bindt het stof in de lucht waardoor het zwaar wordt en valt.
Het is alleen een tijdelijke oplossing, zodra het vernevelde water verdampt is is het stof ook weer net zo 'stoffig'.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:34

ik vind het wel heel positief van je stalhouder dat hij zo zijn best doet om voor beide partijen een oplossing te zoeken :) vind dat dat wel even mag vermeld worden. Meeste pensionstallen die ik ken is het te nemen of te laten wat de stalhouder voorschotelt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:47

Ik heb ook wel eens zoiets, alleen dan voor mijn konijnen.
Dit is alleen schaafsel, onbehandeld en 1 soort hout onderin zit fijn stof, meer niet.
maar 3/4e van de zak is prima te gebruiken alleen dit is dan ook 100% goed.
Het spul wat je stalhouder gebruikt klinkt erg ongezond, helemaal in combinatie met jou klachten.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:34

Hey Goeroe,
Hoe is nu met het stoffige probleem?
Ik had al eens gelezen dat paarden op stal, als nummer 1 probleem last van de luchtwegen hadden. Door stof en gebrek aan frisse buitenlucht. Onderzoek, ik meen bij fac diergeneeskunde Utrecht. Nouja, zat over te vinden op www --ook om je stalgenoten eventueel van info te voorzien--.
Toen ik (althans, mijn paarden) nog op een stal stond, werd er zoveel mogelijk uitgemest en stro gegeven als de paarden buiten waren. Ook schudden we het van te voren uit. De stalhouder schudde ook het hooi uit voor hij het in de stal deed. Je kunt je afvragen hoe zinvol dat was, aangezien het uitschudden recht vóór de stal gebeurde. :z

Die goede verstandhouding met staleigenaar is inderdaad erg belangrijk! En dat hij openstaat om dit te bespreken, is ook mooi. Daarom ben ik erg benieuwd naar het vervolg: heb je bv. ook je stalgenoten kunnen overtuigen? Zo heel duur hoeft vlas/hennepstrooisel en dergelijke niet te zijn, mits je het een beetje oppot. En om die goude ouwe er toch maar weer bij te sleuren: gezondheid is onbetaalbaar.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:10

Misschien overheen gelezen hoor, maar is er niet een andere stal die vrij is bij jullie op stal? Dat je je pony daarin kan zetten?
Dat stof vind ik maar helemaal niets.

Ik weet nog van een vorige stal daar werd een van de stallen helemaal dicht gemaakt zodat er geen stof bij kon komen, aan de achterkant zat een deurtje en deze kon wel gewoon open voor frisse lucht.