ik kom er maar niet uit wie heeft advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bad_eendje22

Re: ik kom er maar niet uit wie heeft advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:23

ik denk dat je beter iets kan zoeken waar ze of beide 24/7 buiten kunnen staan of waar hij (als het niet anders kan) snachts ook op stal kan.. succes iig

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:24

OOO... nú begin ik het geloof ik te begrijpen.
Kun je dan niet 24-7 weidegang verhuren en de stal als noodvoorziening aanbieden ( dus alleen wanneer bv medisch nodig is etc)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:25

Ik snap het probleem niet precies. Maar imo is een paard alleen houden not done.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:25

_rosita_ schreef:
OOO... nú begin ik het geloof ik te begrijpen.
Kun je dan niet 24-7 weidegang verhuren en de stal als noodvoorziening aanbieden ( dus alleen wanneer bv medisch nodig is etc)

dat zou ook nog kunnen inderdaad...of ga het gewoon proberen,gaat het niet kunn je altijd nog weg

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:27

Ik ga mee met romeorowan, als ze overdag bij elkaar staan, denk ik dat het niet zo'n groot probleem moet zijn als een van de 2 's nachts op stal gaat. Ideaal is natuurlijk als ze elkaar lekker kunnen zien of een beetje kunnen snuffelen, maar het ligt een beetje aan je paardjes. Sommige paarden passen zich heel makkelijk aan, andere paarden gaan idd lopen gillen. Jij kent je paardjes het beste! Wat gebeurt er als je bijv. met de ene buiten gaat rijden of op wedstrijd gaat en de ander blijft thuis? Is het dan drama, of gaat dat prima?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:30

joyce2 schreef:
Ik ga mee met romeorowan, als ze overdag bij elkaar staan, denk ik dat het niet zo'n groot probleem moet zijn als een van de 2 's nachts op stal gaat. Ideaal is natuurlijk als ze elkaar lekker kunnen zien of een beetje kunnen snuffelen, maar het ligt een beetje aan je paardjes. Sommige paarden passen zich heel makkelijk aan, andere paarden gaan idd lopen gillen. Jij kent je paardjes het beste! Wat gebeurt er als je bijv. met de ene buiten gaat rijden of op wedstrijd gaat en de ander blijft thuis? Is het dan drama, of gaat dat prima?

In het begin was inderdaad gillen,zekers als ik hem uit de weide halen,maar was hij uitzicht ging het beter,mijn paard kan moeilijker alleen staan als mijn pony die is het gewend namelijk

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:31

Hmm dan word het misschien lastig... Want ze kunnen elkaar helemaal niet zien als de ene op stal staat en de ander in de wei?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:32

joyce2 schreef:
Hmm dan word het misschien lastig... Want ze kunnen elkaar helemaal niet zien als de ene op stal staat en de ander in de wei?

zal toch ook wel wennen lijkt me

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:58

Maar jouw oude pony met astma heeft nu fijn een schuilstalletje en dadelijk dus niet meer. Dat vind ik dan wel sneu, zeker met het weer de afgelopen weken. Daarnaast vind ik het niet verstandig als ze elkaar niet kunnen zien.

Je moet het zelf weten, maar ook voor een pony met astma is een buitenluik redelijk goed te doen imo dus ik zou haar ook snachts binnen zetten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:00

tuurlijk is het ook een kwestie van wennen, maar daar komt wel veel stress bij kijken en misschien wat verwoede pogingen om uit te breken, dat moet je wel in je achterhoofd houden. Maar waar een wil is, is een weg. Wat de wei betreft, als daar idd geen schuilstal in staat, zou je eens kunnen overleggen of er een simpel schuilstalletje ingezet kan worden, want dat is toch wel een vereiste voor een paard dat 24/7 buiten staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:34

Sommige paarden wennen er nooit aan en sorry dat ik het schrijf, maar vind het ook te veel om van een paard te vragen...
Paarden zijn kuddedieren en die moet je niet gescheiden willen neerzetten... ook niet of juist niet alleen snachts.
Als ze de hele dag samen zijn, hebben ze slechts elkaar, als jij ze dan uit elkaar wil halen kan dat een drama zijn voor die paarden.

Sommige met 2 paarden kunnen niet eens een buitenrit maken en kopen er daarom nog en 3e bij, zodat er geen 1 alleen achter blijft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:15

Dat vind ik dan weer een beetje van de zotte, tuurlijk zijn paarden kuddedieren en is het goed om ze zo veel mogelijk bij elkaar te hebben staan, maar om een extra paard aan te moeten schaffen, zodat je je paard normaal mee naar buiten of op wedstrijd kunt nemen vind ik persoonlijk wat ver gaan...

Ik vind het sneu als een paard dag in dag uit alleen staat en nooit een soortgenoot ziet, maar als zo'n paardje overdag lekker op het land kan staan, samen met zn maatje en dan voor de nacht in een stalletje gaat waar hij zijn maatje ook nog kan zien, vind ik dat toch best luxe! In de zomer kunnen ze 24/7 met zn 2en buiten staan, dan gaat het alleen om een paar winter maanden...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:54

ik denk er toch nog maar even goed over na dan,en mischien blijf ik wel gewoon staan waar ik nou sta weet het allemaal nog niet..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:16

Om je te helpen een keuze te maken kun je een lijstje maken met de voordelen voor je pony en paard en daarnaast de voordelen voor jezelf op papier te zetten, wanneer je naar deze stal zou verhuizen. Ook kun je daarin mee nemen hoe het nu allemaal geregeld is. Vergeet niet, "hier heb je wat, op een andere stal vind je wat". Veel succes met je keuze!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:21

joyce2 schreef:
Dat vind ik dan weer een beetje van de zotte, tuurlijk zijn paarden kuddedieren en is het goed om ze zo veel mogelijk bij elkaar te hebben staan, maar om een extra paard aan te moeten schaffen, zodat je je paard normaal mee naar buiten of op wedstrijd kunt nemen vind ik persoonlijk wat ver gaan..

Als en paard alleen in paniek raakt, omdat zijn maatje weg gaat, dan vind ik het van de zotte om geen extra paard (of pony) aan te schaffen.
Paarden kunnen zich vreselijk blesseren...
Paarden zijn duur en hebben zorg nodig en niet alleen eten en drinken !

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:29

Tuurlijk, maar je kunt dingen ook rustig aan, met beleid en beloning opbouwen. Je hoeft toch niet gelijk die paarden uit elkaar te trekken en er verder niet meer naar om te kijken. Het kost gewoon tijd en wat energie, maar het is niet gelijk mishandeling om een paard 's nachts te scheiden van zn maatje waar hij overdag mee op het land staat.

Lukt het allemaal niet, dan kan ze altijd beslissen om er een maatje bij te nemen of ze alsnog bij elkaar te laten staan.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:37

Ik heb inmiddels ook een andere stal op het oog,waar mijn paard niet alleen staat,met buitenbak en nog dichter bij het bos,dicht bij me in de buurt trouwens waar ik nou woon,ga zaterdag kijken of dat wat is,hij staat dan alleen op de wei en haflingers en shetjes ernaast,(dan heb ik ook geen last meer van kapotte dekens)

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:13

ik zou paard nie alleen zetten
ze zijn kudden dieren
mijn paard staat in zomer dach en nacht buite en dat vind tie best leuk