wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:55

Mijn verzorgpaard staat al 10 jaar alleen, er hebben eerst wel koeien gestaan maar die zijn ook allang verdwenen. In een wei iets verderop staat wel een groep paarden. Maar die staan niet 24/7 buiten zoals hij. Ik ben zelf druk aan het sparen om een paard te kopen, moet alleen de eigenaar van mijn verzorgpaard nog zover zien te krijgen dat ik er een box bij mag bouwen en dan mijn paard daar kan stallen. Ik ben er zelf geen voorstander van, om een paard alleen te zetten. Dus ik hoop zelf snel een maatje voor hem te vinden.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:04

idd je kun ze nie alleen zetten zijn kudde dieren

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:49

Apart dat sommigen zeggen dat ze er niet onder lijden. Je paard kan niet praten toch ;)
Zoals al gezegd werd paarden lijden vaak in stilte. Maar dat is bij de mens vaak niet anders hoor. Zie jij aan de buitenkant altijd of iemand ongelukkig is?
Een paard alleen vind ik echt niet kunnen. Het is niet voor niks dat dit in sommige landen zelfs verboden is.

s6801881

Re: wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:51

Een paard is een kuddedier en sociaal contact is daarom van groot belang. Een paard alleen houden is echt oneerlijk. En dat jij dan misschien een paar uurtjes erbij bent compenseert niets aan de permanente afwezigheid van soortgenoten. :n Niet doen dus!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Ik kan nou niet meteen zeggen dat het dierenmishandeling is maar echt leuk is het niet voor ze. Begrijp wel dat jij als mens geen vervanger van een soortgenoot kan zijn.

Mijn paard heeft sinds ze van mij is 2 keer een paar maanden alleen gestaan, in het begin toen ik haar pas had. Maar ik merkte aan haar dat ze niet meer zo lekker in haar vel zat. We zijn toen op zoek gegaan naar iemand die zijn of haar paard bij ons wou stallen. Toen dat gelukt was zag je haar gewoon met de dag opbloeien. Die tweede keer was tussen de eerste en tweede pensionklant in.

Maar ik zou er dus niet meer voor kiezen, mocht mijn paard om een of andere reden weer alleen komen te staan dan zou ik alle mogelijke oplossingen weer af gaan.

Succes met je keuze!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:29

hoi ik vind het geen dierenmishandeing hoor, maar dat is mijn mening, natuurlijk is het wel fijn met een maatje, maar als hij altijd met andere heeft gestaan, dan is het wel zielig, misschien heeft iemand een shetje die niet meer mag rijden en lekker als maatje kan staan voor jou paard, er zijn ook paarden die afgedankt worden en net gered zijn van de slacht, die niet meer mogen rijden, dat is misschien ook een optie, en anders meid een geit! vaak vinden ze dat erg gezellig!
veel succes en fijn dat je paardje bij je thuis kan staan!
groetjes van bren!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:28

@brennie75:
Met oude/afgedankte/geredde paarden moet je erg opletten, wie weet wat je aan je broek hebt hangen. Een geit is ook niet echt handig, ik had ze ook voor mijn paard maar die gaf er weinig om. Ze kunnen niet communiceren en zullen elkaar ook niet uitgebreid gaan staan kriebelen. Ze vreten hoogstens de staart van je paard aan.
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-01-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen qouten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:35

:j

Mijn pony heeft 3 jaar alleen in het land gestaan ong 6-8 weken en dan van stal naar 24/7 land met 3 dikbil-koeien.

De 1e dag was ie aanhankelijk maar daarna niet meer hoor en ook de 1e week was ie bij de dikbil-koeien in de buurt maar na paar weken ging ie lekker zijn eigen gang.

Buiten het feit of een paard wel of geen kuddedier is moet je ook goed kijken naar het type paard wat je hebt.
Mijn pony kan goed alleen zijn en het gebeurd trouwens nog elk jaar dat de pensioen-eignaar mijn pony vergeet en bij de laatst voerbeurt (23.00h) ziet ie dat de stal leeg is..de mijne blijft lekker rustig als alles naar binnen gaat :D

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:33

Mijn Verzorg Fries staat dag en nacht alleen buiten in het weiland
Ook vrij afgelegen. Maar ze vermaakt zich wel. Als ik daar kom staat ze rustig te grazen ofzo..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:22

Je kunt idd beter voor een maatje zorgen vinden ze stukken prettiger op een paar uitzonderingen na misschien. Zie je een 2de pony niet zitten kun je ook 1 of 2 geiten overwegen. Daar hebben mijn pony's jaren bij gelopen, zowel in groepsverband (dus meerdere pony's meerdere geiten) maar ik heb ook wel 1 op 1 gehad en dat ging ook super! Dikke vriendjes waren het! zowel hengsten, merries en veulens. Sterker de veulens werden in hetzelfde weiland geboren en ik heb nooit problemen gehad dat ze elkaar niet konden uitstaan. De pony's waren allemaal heel lief voor ze. En het is nog hartstikke leuk om geiten te hebben ook nog ook!

veel succes ermee mocht je vragen hebben pbje maar

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:28

Ik vind het persoonlijk paard-onwaardig als je deze alleen zet. En ik schrik ervan dat zo vele het nog niet eens een problemen vinden en hun paard zonder pardon alleen zetten.
Een paard is een kuddedier en heeft een maatje nodig.
Je kunt dan ook niet stellen dat het paard er niet onder lijd aangezien deze dat nooit kan vertellen.
Paarden accepteren vaak hun lot en dan lijkt het alsof ze oké zijn, maar dat zijn ze niet.

Een mens is ook een kuddedier....wat gebeurd er als een mens maanden alleen moet leven.
Inderdaad, die vereenzaamd ook. Bij paarden precies zo, dus gun je paard een beetje geluk en laat deze gewoon niet alleen staan.

Een mens, geit, schaap, hond enz. kunnen nooit een ander paard vervangen.
Ze spreken hun ´taal´ niet en hebben niet dezelfde gewoontes.

Als jij als mens 3 maanden alleen met een kip moet leven, wat geneurd er dan...dan word je knettergek.
En waarom, omdat jij die kip niet begrijpt en die kip jou ook niet.
Laatst bijgewerkt door Silence op 30-01-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:32

triest om te lezen dat er nog zoveel paarden alleen worden gehouden.
nog veel triester vind ik dat het normaal word gevonden door een aantal. ;(

kan een paard aleen gehouden worden? vast wel.
mag een paard alleen gehouden worden? nee!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:37

@ sillence
Dat ben ik zeker niet met je eens. Geiten zijn prima vervangers voor paarden ze spreken misschien niet "dezelfde"taal zoals je het zegt maar dat maakt toch niks uit? Ik heb met eigen ogen gezien hoe een zo'n vriendschap zich ontwikkelt en geloof me ze begrijpen elkaar wel degelijk zeker als ze al wat langer bij elkaar staan. Mijn geiten waren altijd hartstikke blij als de pony/pony's weer thuis waren. Als ze alleen stonden gingen ze zich vervelen(dan bedoel ik een groepje van 3, ik zou nooit een geit alleen zetten). En de pony was net zo blij om hun te zien ze hinnekte altij heel hard en gaf ze een vriendschappelijke duw met haar hoofd. Nee je kunt zeggen wat je wil maar ik heb het zelf gezien!
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 30-01-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:39

Paarden zijn kuddedieren, die hoor je niet alleen te houden!
Ze hebben een maatje nodig!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:41

chocobroodje: Dus je geiten zet je niet alleen en je paard wel?
Beetje rare redenering vind ik dat. Of had jij je paard ook niet alleen staan?
Dan is het natuurlijk heel anders. Een groepje paardje kan best bij een groepje geiten, maar dan heb je paard niet alleen staan.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:44

Wij hebben dat ook jaren gedaan, de paarden alleen gehouden. Onze shetlander en KWPN-er hadden gewoon echt geen interesse in elkaar en hun behoeftes van voer waren compleet anders. Nu houd ik mijn pony's samen (deze combinatie werkt wel) en de pony's zijn nu erg aan elkaar gehecht en zitten erg goed in hun vel :)

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:54

Eerst heb ik mijn paard (vorige) altijd alleen gehouden, weliswaar stond hij op de boerderij met koeien en kalveren op stal. Bij de verkoop van dat paard heb ik gezien hoe die veranderde toen hij eenmaal bij andere paarden op stal stond. Z'n hele uitdrukking en houding veranderde. Dat heeft me erg aan het denken gezet.

Toen ik daarna een ander paard heb gekocht, heb ik ook besloten dat die wél een vriendje zou moeten hebben. Dus ik heb een A-pony veulentje gekocht. Is niet duur in aanschaf/onderhoud en het is enig om te zien hoeveel die twee samen spelen.
Ze weten ook goed wanneer ik ga rijden en daar doen ze niet moeilijk over. Er wordt alleen gehinnikt als we weer terug op stal komen.

Ik zou het iedereen aanraden en zou willen dat ik het bij het vorige paard ook zo had gedaan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:04

Mijn zoektocht naar een paard ging eigenlijk veel te snel. Ik had gedacht maanden bezig te zijn, maar ik was érg snel klaar.
Echter had ik toen nog geen vriendje voor hem.

Mijn paard heeft 7 dagen hier alleen gestaan en ik vond het een ramp! Er staan hier veel paarden in de buurt en een stuk verder op kan hij ze ook zien. Het was een gehinnik en gedraaf bij alles dat paard was en hij dat hoorde. Ik en mijn moeder vonden het een ramp en we vonden het ook érg zielig. ;(
Gelukkig heb ik vrij snel een pony erbij gevonden en de 8e dag is zijn vriendinnetje hier ook komen te staan. Ik merk hoe ze aan elkaar gehecht zijn en hoeveel 'gebruik' ze van elkaar maken.

Zoals iemand al zei: wie let er op de omgeving wanneer jij even wilt dutten? Ondanks dat paarden al eeuwen gedomesticeerd zijn, hebben ze nog wel dezelfde triggers.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:19

Oh mijn god ... Bestaan er nog mensen die hun paard alleen houden en hier geen problemen mee hebben ... ?! :( :( :(

Ja dus ... |( in en in triest. En nog triester dat mensen hier het advies gaan geven dat een paard alleen best kan. Nee, dan ben je echt lekker bezig zeg. Dat je je eigen paard in zijn eenzaamheid laat verzwelgen alá, maar ga hier ook nog even het slechte voorbeeld zitten geven ... :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:25

Mijn oudste merrie (nu een 18 jaar ongeveer) is op 1.5 jarige leeftijd vanuit polen naar een boer uit mijn dorp gekomen. Zijn dochter reed met haar steeple chase en gewone langebaanrennen en ze heeft 11 jaar lang alleen op een weitje gestaan met appelbomen.

Toen ze op wedstrijd gingen was ze altijd pokkenerveus want andere paarden had ze nog niet echt gezien en dat merkte ik ook wel toen ik haar kocht.

Die boer heeft haar 11 jaar gehad, waarvan ze 3 jaar mee op wedstrijd ging en voor de rest dag in dag uit helemaal alleen op een weitje stond met een stalletje aan. En ja, je merkt het nu nog.

Ze is van dat weitje op een manege gaan staan, waar ze elke dag bloednerveus was want er stonden opeens wel héél veel soortgenootjes rond haar! Na een jaar is ze op een weitje gaan staan in kuddeverband en dat ging haar stukken beter af. Ze kon zelf kiezen of ze contact wou ja of nee. Maar ze is de onderdanigste van de hoop en kleeft enorm aan de andere paarden. Ze kan dus echt niet meer alleen staan nu.

Dus ik heb er 100% van overtuigd dat een paard écht wel contact nodig heeft met andere paarden!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:44

Alleen zetten was in ieder geval niet bevorderlijk voor mijn weide...

Vanwege heel slecht weer hadden we mijn nieuwe paard bij huis gezet terwijl onze andere pony's bij mijn oma stonden. het was niet verantwoord om daar met een (geladen) trailer heen te rijden, dus dit was een noodoplossing. Binnen 3 dagen was er van een mooie, frisse weide niets anders over dan een akker.
Paard gelukkig alleen? Geloof het niet...

Ik vindt het onvoorstelbaar dat mensen genoegen nemen met het zien van soortgenoten aan de overkant. Ze kunnen 'communiceren' met elkaar. Alsof dat genoeg zou zijn! Ze hebben geen sociaal contact, kunnen niet spelen met anderen en hebben niet de bescherming van een kudde en een plaats in de rangorde.

Een paard alleen (voor langere tijd) is gewoon not done.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:12

Dani62 schreef:
Oh mijn god ... Bestaan er nog mensen die hun paard alleen houden en hier geen problemen mee hebben ... ?! :( :( :(

Ja dus ... |( in en in triest. En nog triester dat mensen hier het advies gaan geven dat een paard alleen best kan. Nee, dan ben je echt lekker bezig zeg. Dat je je eigen paard in zijn eenzaamheid laat verzwelgen alá, maar ga hier ook nog even het slechte voorbeeld zitten geven ... :(

Dit vind ik ook wel wat overdreven hoor...
Op een enkele uitzondering na is er niemand blij met de situatie waar z'n paard alleen staat. Maar wat moet je als de eigenaar van je verzorgpaard er absoluut geen paard bij wil? Ook maar laten stikken?
Als verzorgster kan je in bepaalde gevallen niets anders doen dan accepteren en proberen je er iets of wat goed bij te voelen.

Ik zie hier dan ook niemand die kei hard roept dat het paard maar alleen moet staan, maar bijna allemaal mensen die, als ze de kans hadden, er een ander paard bij zetten!

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:26

ik vind ook dat een paard alleen niet zo goed gaat..
Het verschilt natuurlijk wel per paard, maar hij zal zich toch wat eenzaam gaan voelen (in meer of mindere mate).
Onze pony staat samen met een shet, en aan hem merk ik al dat ie liever wat meer vriendjes heeft. Hij wordt bijvoorbeeld erg druk als ik in het bos andere paarden tegen kom en hij begint met hinneken zodra hij een andere stal opmerkt..

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:11

Mijn fjord Sandra staat al haar hele leven alleen...

Ze is "gevonden" toen ze in een weitje langs een spoorlijn stond, alleen. Op een gegeven moment is ze daar weggehaald door een man die het niet aan kon zien en heeft ze bij hem thuis gestaan. Deze man had 2 shetten en de San kon er mooi bij lopen. Maar helaas, San ging helemaal door het lint bij de aanwezigheid van de shetten. Paar keer geprobeerd om ze samen te zetten, maar het ging niet; San was doodsbang. Met een draadje ertussen ging het wonderwel beter :j San en de shetten konden wel een beetje contact maken, maar San kon toch haar eigen weg gaan.

Na een jaar of 4 is ze verhuisd naar een man alleen die met haar ging mennen. Ook hij had een shet erbij, maar dat ging ook niet. San was alweer doodsbang... Opnieuw meerdere malen geprobeerd om ze samen te zetten, maar de enige oplossing om het voor San leuk te houden, was een draadje ertussen. De shet is vrij snel na de komst van San overleden en de man besloot om geen nieuw maatje meer aan te schaffen. San gedroeg zich niet anders dan toen de shet er nog was; dus het leek haar niet te deren.

Toen de man overleed, hebben m'n zus en ik San gekregen (wij verzorgden haar al een tijdje). We hebben haar verhuisd naar een pensionstal en hebben geprobeerd om ze met een andere pony samen op de wei te zetten. Wederom mislukte dit. San kromp ineen als een ander paard/pony bij haar in de wei werd gelaten. Na vele pogingen kwamen we tot de conclusie dat een draadje ertussen noodzaak was.

Inmiddels is San al een paar keer verhuisd en steeds hebben we geprobeerd om een weidemaatje te zoeken. Steeds mislukte het. Hoe erg wij het ook vonden, San leek het alleen op de wei toch het beste te vinden. Waarschijnlijk heeft ze van veulen af aan alleen gestaan en heeft ze niet geleerd hoe ze zich moet gedragen in kuddeverband. Ze is gewoon doodsbang...
Nu staat ze dus ook alleen. Wel met 2 shetten als buren; waarmee ze over de draad kan kroelen en langs de draad kan spelen. En dit lijkt nog steeds voor haar het beste.

Ik ben er zeker niet voor om een paard dat altijd met anderen heeft gestaan, alleen te zetten. Maar er zijn wel degelijk uitzonderingen denkbaar bij een paard dat altijd alleen heeft gestaan.
Als je de mogelijkheid hebt om een maatje te vinden, doe dat dan. Een shet in bruikleen ofzo... Verzin iets.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:28

Jilly_Hayco schreef:
Ik zie hier dan ook niemand die kei hard roept dat het paard maar alleen moet staan, maar bijna allemaal mensen die, als ze de kans hadden, er een ander paard bij zetten!

En waar zeg ik dat dan? Dat mensen keihard roepen dat het paard alleen moet staan?

Dani62 schreef:
dat een paard alleen best kan.

Dát zeg ik. Dus wíe is hier nu degene die overdrijft ;).