zelf compostmaken mbv mestwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:12

Ik weet het niet hoor maar combineer hout, urine en broei eens met elkaar!? Hout kan daar niet zo goed tegen de agressiviteit van urine dan kun je beter een paar plastic bakken gebruiken. En je paard pas ontwormen naar aanleiding van mestonderzoek en deze mest dan gewoon afvoeren of aparte bak voor maken zonder wormen

daffie1986

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:52

Je kan eventueel(denk ik, hang me er niet aan op) b.v. die kliko bakken van de gemeente beruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:02

Die zit in 1 dag vol bij mij :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:07

Als je dan een container gebruikt kan je volgens mij beter zo'n grote metalen nemen.

Maar op 1 van de sites die gegeven is stond volgens mij dat er zuurstof bij moet kunnen? Dus dan zou dat al niet werken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:08

daffie1986 schreef:
Je kan eventueel(denk ik, hang me er niet aan op) b.v. die kliko bakken van de gemeente beruiken

hi hi ;) , leuke woordspeling.

Als je 2 d-pony's hebt, en je gebruikt 3 bakken waarin zomers alleen mest gaat, 's winters mest met stro en in het najaar bladafval van 10 lindebomen, hoe groot zouden de bakken dan moeten zijn en hoeveel kilo compostwormen zou je dan nodig hebben voor de eerste bak?

1 dingetje begrijp ik niet uit het stukje van de clickertraining site: er staat "Door kalk toe te voegen aan het te composteren afval en niet aan de mest zelf, kunt u de ph-waarde verhogen".
De mest IS toch het "te composteren afval"?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:48

gem schreef:
daffie1986 schreef:

hi hi ;) , leuke woordspeling.

Als je 2 d-pony's hebt, en je gebruikt 3 bakken waarin zomers alleen mest gaat, 's winters mest met stro en in het najaar bladafval van 10 lindebomen, hoe groot zouden de bakken dan moeten zijn en hoeveel kilo compostwormen zou je dan nodig hebben voor de eerste bak?

1 dingetje begrijp ik niet uit het stukje van de clickertraining site: er staat "Door kalk toe te voegen aan het te composteren afval en niet aan de mest zelf, kunt u de ph-waarde verhogen".
De mest IS toch het "te composteren afval"?

Dat is 1 van de vele fouten die op die site staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:13

Madamx, nu heb je het steeds over fouten en nadelen, maar ik zou ze wel op een rijtje willen, zo hebben we er niet veel aan.

Ik vind het nog steeds de moeite waard om het te gaan proberen, voor mij is het gewoon een projectje, al is het maar de helft van de mest die ik er voor ga gebruiken.

Tips zijn altijd welkom, maar alleen maar kritiek, daar heb ik niets aan. :n

Ik zie nl niet in waarom het niet kan gelukken als je de temperatuur in de gaten houd, de vochtigheid, zorgt voor afwisseling in je bergje, eventueel je bergje niet te groot, maar eventueel een paar bewerkbare bergjes. Als je voldoende gezonde wormen hebt en zorgt dat je ook de wormenmest in het begin hebt en de bodem van de wormen goed begint, dan planten ze zich vanzelf voort.

Ook moet ik gaan zorgen dat de bodemcultuur op mijn wei weer tot leven komt. Alles is hier verwaarloosd, dus wellicht kan het in een moeite door, idd je hebt er meer werk aan dan alleen maar je kruiwagen leegstorten. Maar het is mijn eigen erf, heb veel planten en bloemen hier en zit ook nog eens op een zware kleigrond, dus wellicht veredeld de grond ook nog wat. ;)

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:02

onze 2 paarden staan op hempflex mest bult gewoon in hoek tegen stenen muur afgedekt met vijver folie tegen stank en vliegen.
sparen hele winterseizoen op en na 1e keer hooien/kuilen van grootste helft van 1,5 ha weiland rijden we dit daar overuit,is dan bijna volledig gecomposteerd zonder toevoegingen van wat dan ook.
de hemplex verteerd veel sneller dan stro oid heb ik het idee

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:09

er is al heel lang niet gereageerd, maar ben toch benieuwd of je het nog gemaakt hebt?

Ik heb namelijk een klein mesthoopje..1m x 2 m ofzo. En die was heel groot, maar verdwijnt nu zo langzaamaan een beetje. Er zijn vanzelf wormen naast de mesthoop gekomen, en door gekropen IN de mesthoop. Ik schep de mesthoop zo nu en dan om zodat het bovenste ook mee gecomposteerd word.

Ik heb ook wel eens ergens gezien: 4 palen, gaas er om heen (stevig!!) en daar de mest in. Dan kan er dus toch zuurstof bij.
En dan denk ik (en TS dus) : jeuj wormen er bij! sneller compost!!

Ik heb ook al een aantal weken mest in een karretje liggen. Maar omdat de band lek is heb ik het niet meer weggereden. Nu heb ik er net even in gekeken, allemaal wormen!! Ze hebben denk ik goed gezinsuitbreidingen gehad, want echt overal zaten ze waar ik de mest omdraaide. Nog even en dan kan het over het land denk ik :)

Ik zou dus gewoon óf een mesthoopje maken, of die zgn bakken zelf maken: 4 palen en stevig gaas er om heen. Beetje dicht gaas neem ik aan.. Je kan dat dan alleen niet in 1 keer meenemen naar het land met een heftruck o.i.d.
Je hebt ook van die aardappel kisten, die zijn open he. Zitten altijd ruimtes tussen de plankjes. Maar wel veel hout, dus llijkt mij ook dat dat kan gaan rotten. Daar wilde ik het ook in gaan doen, maar na nader in zien ga ik die palen+gaas maar maken voor a.s. winter.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:45

Ik heb daar toevallig net een stukje over geschreven op een ander forum. Ik citeer mezelf even:
Citaat:
Ik heb er voor gekozen om geen mesthoop aan te leggen maar om de mest zelf te composteren en weer op het land te gooien. Ik gebruik geen stro in de stallen, maar strokorrels. Niet alleen haal je hierdoor bijna alleen pure mest uit de stal, het spul dat wel meegaat in de compostbak composteert razendsnel.
Voor de bakken heb ik allemaal oude materialen hergebruikt, van een leverancier die hier veel materiaal heeft geleverd heb ik een aantal prachtige pallets gekregen waarvan ik drie bakken aan elkaar heb gemaakt. Samen met een bak die ik al eerder in elkaar had geflanst, heb ik nu vier bakken met elk een inhoud van ongeveer een kuub.

Na ongeveer twee en een halve week zit zo’n bak vol . Tegen de tijd dat ik aan de vierde begin, is de eerste gecomposteerd en kan over het land. Ook dit is een bewuste keuze omdat ik geen kunstmest op de paardenwei wil gooien. En naast dat het veel geld scheelt, vind ik het eigenlijk gewoon een geweldig idee dat je je eigen kringloopsysteem hebt.

Zo ziet onze compostplaats eruit:
http://www.ingridjanssen.nl/images/dd7.jpg
Als je de verschillende bakken ziet, zie je al de verschillende stadia van de compostering, de eerste bak heeft ook al een hele “aardse” geur. Heel erg lekker!
http://www.ingridjanssen.nl/images/dd8.jpg

Misschien heb je daar wat aan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:51

Wat Remy zegt :j

Wij hebben een 'open' mesthoop achterin de weide, die wordt langwerpig opgebouwd, wat er dit jaar in gaat gaat volgend jaar over de tuin. Of het ook in kortere tijd kan weet ik niet en heb ik ook nooit geprobeerd, we gebruiken lang niet zoveel als erop gaat namelijk.

Maar het is wel erg mooie compost, beetje nattig soms maar de planten doen het er erg goed op, vooral de rozen :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 01:31

Mijn buren hebben dit ook! Die hebben een stuk of 6 bakken, allemaal in diverse stadia. Wormen hebben ze er nooit ingedaan, die komen vanzelf wel!
Wat ze wel doen is de mest mengen met bladeren. Gewoon van bomen enzo. Ze hebben ook een houtzagerij in het bos, dus aan bladeren komen is voor hun geen probleem. Het schijnt dat als je de mest mengt met iets plantaardigs dat je compost dan beter wordt.
Ik moet zeggen dat het er erg goed uit ziet bij hun, en de moestuin waar ze het op gebruiken groeit als ongelooflijk snel en goed.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:52

Je moet inderdaad zorgen dat er zowel bruin als groen in de compostbakken gaat. Ik hooi er ook bladeren, afgemaaid gras en af en toe wat groenteafval op :j Koffiedrab en theezakjes zijn ook heel goed.

Volgens mij is dit soort compost zo ongeveer de beste mest die je op je land kunt gooien. Het ruikt ook echt naar bosgrond, en voelt heel rijk en luchtig aan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:55

maar wat er bij mij gebeurd is dat het onderste van de mesthoop echt plakkerige drab wordt. alsof het enorme vlaaien worden, het word ook licht van kleur.
is dat een onderdeel van het proces? Of wat gebeurd er :+)
Het word in ieder geval geen "grond".

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:33

Lijkt het alsof het daar aan het rotten is? Dan is je composthoop waarschijnlijk te nat geworden. Heb je hem wel van de grond af staan, kan er lucht onderdoor of ligt de hoop echt op de grond?

Het is niet goed voor compost om te droog te worden, in extreem droge tijden is het verstandig om er wat water overheen te spuiten, maar hij mag ook zeker niet te nat worden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 00:39

tis gewoon een mesthoop op de grond
die opde grond heeft een zeiltje er onderliggen
die op het karretje heeft onderkant karretje onder zich liggen, dus hout..

Niet goed?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:51

Nou, als je er een zeiltje onder hebt liggen dan kan het water dat naar beneden zakt na een bui niet weg en dan gaat de onderste laag dus rotten. Het is sowieso beter voor de compost als er luchtcirculatie is.

Ik heb de compost op pallets liggen, die zijn daar perfect voor :j .

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:39

Moderatoropmerking:
Dit topic heeft 5 maanden stil gelegen maar gezien de nuttige toevoegingen mogen deze blijven staan en wordt het topic niet gesloten.

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:16

Ik doe onze mest al een hele tijd zo. Wat mensen vergeten dat de wormen (GEEN!!regenwormen) van mest alleen geen compost kunnen maken. De wormen hebben ook "al" het afval nodig wat normaal gesproken in de groene bak verdwijnt. Kalk werd al eerder genoemd, zelf gebruik ik dat niet. Maar waar ik woon is veengrond.
Ik maak een soort dijk, ik ben ooit begonnen met een laagje oude mest en liet dat 2 weken staan, daarna kwam de nieuwe mest erop, zo werk ik in een vierkant. Tegende tijd dat ik bij het begin ben heb ik pure grond/mest en schep dat weg, en zo is mijn dijkje een geoliede (goedkopen en makkelijke) composthoop. Mijn kamerplanten krijgen vaak een lepeltje, de tuin staat er prachtig bij en het weiland ook.
Let op geen vleesresten etc op de hoop doen ivm maden, dan gaan de andere wormen dood.
In de winter haat het proces langzamer, maar de wormen gaan niet dood, ze zoeken de warmte in de hoop op om in leven te blijven.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:01

Heb jij een foto? Ik vind het wel interessant, want ik wil van de zomer er weer mee beginnen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:10

russel schreef:
Heb jij een foto? Ik vind het wel interessant, want ik wil van de zomer er weer mee beginnen.

ik ken de variant compostdijk ook nog niet.

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:06

Heb ik ook niet van mijzelf, het idee is van een tuindersbedrijf bij ons in de buurt. Ik heb geen foto's, ik ben er eerlijk gezegd ook niet handig mee om ze op internet te zetten :o . Mijn dijk ziet er aan het begin donkerbruin/zwart uit en wordt steeds lichter geel/bruin is ca 3 meter breed en 1.50m hoog rondom ca 5x5m. Wij hebben 2 paarden en 1 pony die gebruik maken van een loopstal. Als je de doorsnee neemt van de dijk is het in het midden eerder zwart dan de rest, maar uiteindelijk wordt alles mooi zwart en het proces gaat ieder jaar sneller omdat de wormen familie groter wordt (voorheen 3/4 jaar nu 5 a 6 maanden). Als je er in de zomer mee begint, leg dan eerst wat huis tuin en keuken afval onderop ongeveer 1m bij 1m, dan de oude mest naar gelang hoe breed je de dijk wilt, afdekken met plastic met een paar gaatjes erin. 2 weken wachten plastic eraf halen (kijken of je een wormen familie geweekt hebt) en dan kun je je dijk opbouwen met mest en vooral "alle" huis tuin en keukenafval, !GEEN! vleesresten!, Je kan rond of vierkant een dijk maken, dan kun je het eerste jaar afsnijden wanneer je niet uitkomt, op den duur weet je hoe groot je dijk ongeveer moet worden. In de zomer gooi ik er 2x per week een paar flinke emmers water er overheen, s'winter af en toe ligt eraan hoeveel het geregent heeft, de hoop mag niet uitdrogen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:50

Loop al jaren met het idee om een composthoop te maken met behulp van wormen. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van topic starter en mensen die in het verleden gereageerd hebben. Zijn jullie nog steeds tevreden met deze manier van composteren? Hebben jullie als ervaringsdeskundige tips hoe ik een hoop het beste kan aanleggen? Heb inmiddels een hoop van een 1/2 jaar oud waarin het wemelt van de wormen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:49

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van mensen met meer paarden. Het gaat bij ons om 10 stallen op vlas. Zou dat ook werken? Vanwege milieuvergunning moeten wij werken met de betonnen mestbakken. Zou je er twee naast elkaar kunnen maken? Dat je de ene gebruikt en de andere rust geeft?