Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daffie1986 schreef:Je kan eventueel(denk ik, hang me er niet aan op) b.v. die kliko bakken van de gemeente beruiken
gem schreef:daffie1986 schreef:Je kan eventueel(denk ik, hang me er niet aan op) b.v. die kliko bakken van de gemeente beruiken
hi hi, leuke woordspeling.
Als je 2 d-pony's hebt, en je gebruikt 3 bakken waarin zomers alleen mest gaat, 's winters mest met stro en in het najaar bladafval van 10 lindebomen, hoe groot zouden de bakken dan moeten zijn en hoeveel kilo compostwormen zou je dan nodig hebben voor de eerste bak?
1 dingetje begrijp ik niet uit het stukje van de clickertraining site: er staat "Door kalk toe te voegen aan het te composteren afval en niet aan de mest zelf, kunt u de ph-waarde verhogen".
De mest IS toch het "te composteren afval"?
Citaat:Ik heb er voor gekozen om geen mesthoop aan te leggen maar om de mest zelf te composteren en weer op het land te gooien. Ik gebruik geen stro in de stallen, maar strokorrels. Niet alleen haal je hierdoor bijna alleen pure mest uit de stal, het spul dat wel meegaat in de compostbak composteert razendsnel.
Voor de bakken heb ik allemaal oude materialen hergebruikt, van een leverancier die hier veel materiaal heeft geleverd heb ik een aantal prachtige pallets gekregen waarvan ik drie bakken aan elkaar heb gemaakt. Samen met een bak die ik al eerder in elkaar had geflanst, heb ik nu vier bakken met elk een inhoud van ongeveer een kuub.
Na ongeveer twee en een halve week zit zo’n bak vol . Tegen de tijd dat ik aan de vierde begin, is de eerste gecomposteerd en kan over het land. Ook dit is een bewuste keuze omdat ik geen kunstmest op de paardenwei wil gooien. En naast dat het veel geld scheelt, vind ik het eigenlijk gewoon een geweldig idee dat je je eigen kringloopsysteem hebt.
Zo ziet onze compostplaats eruit:
http://www.ingridjanssen.nl/images/dd7.jpg
Als je de verschillende bakken ziet, zie je al de verschillende stadia van de compostering, de eerste bak heeft ook al een hele “aardse” geur. Heel erg lekker!
http://www.ingridjanssen.nl/images/dd8.jpg