Zelf uitmesten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Re: Zelf uitmesten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:36

Ik hoef niet zelf uit te mesten, dat is ook geen doen want mijn paarden staan in een groepstal met in totaal 5 paarden. Dat doe je niet even in je eentje met de hand.

Maar als hij apart zou staan, zou het mij niet uitmaken.

Ik vind wel dat het goed gedaan moet worden, anders doe ik het liever zelf.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:37

ik heb het altijd zelf gedaan en vind het ook heerlijk stal is schoon. dan verhuur ik ook een stal en die persoon mest ook zelf en is meestal een erg smerige stal.
ook vaak dat er een spoor blijft ligge of spullen niet netjes terug enz.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:39

Ik doe het zelf, behalve op vrijdag, dan staat hij in de mestservice, omdat ik dan niet kan. Maar niemand doet het precies zoals ik t wil :o. Ben daar een ontzettende tuthola in :P

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:43

Maar voor de mensen die het zelf doen, hoe word dat dan met stro geregeld, want ik neem aan dat niet iedereen even veel pakt.

Moeten jullie dan zelf stro kopen of zit dit in de prijs. Ik kan me voorstellen dat als het in de prijs in zit, dat de staleigenaar niet heel erg blij zal zijn als iedereen zo maar wat pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:48

De reden dat ik zou willen uitmesten is omdat ik graag een schone stal zie en niet die ene of 2 drollen die in het zicht liggen eruit gehaald worden en daarna zo los mogelijk wat verse stro er over gestrooid.

Als het paard dan weer op stal staat, een paar keer op en neer loopt de stal weer net zo vies is als hij was die cohtend. En zo is het gewoon zo vaak. Zo ontzettend weinig stro, anderhalf plakje en dat is iets wat ze dan weer opeten. De natte plek gewoon laten liggen, zodat je paard nat is als hij gaat liggen en jij staat te soppen op stal.

Daarom zelf uitmesten, dus de natte plek eruit en Alle drollen er uit. Het oude naar binnen en een goede laag stro, dus minimaal anderhalf plakje wat hij kan opeten en dan nog een plakje of 2 om op te plassen en te liggen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:49

Ik sta vol pension en er wordt dus (meerdere keren per dag) uitgemest. Altijd als ik kom, ongeacht het tijdstip is de stal keurig aan kant, dus ik heb geen klagen. Wel vind ik het niet meer dan normaal als er zoveel aan gedaan wordt om het netjes te houden (zowel de boxen als alles daarbuiten) dat ik zelf even mest weg haal uit de stal als ik het zie liggen, zo zien de stallen er altijd top uit voor wie dan ook :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:51

Ik vind het niet erg om te doen, maar bij mij op stal word het gedaan. Ze doet het erg netjes en het word ongeveer 2/3 keer per dag gedaan. En ze staan nu ongeveer 9 uur buiten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:53

Ik heb altijd op kleine stallen gestaan en zelf uitgemest. Ik vind het geen moeite, mijn pony is erg schoon. Als het netjes gedaan word door de stalhouder zou ik er ook niet naar omkijken, maar ik hbe ook wel eens rondgelopen door een manege waar het maar een keer in de week gebeurde. Dat zou ik echt niet kunnen, daar gaan mijn handen van jeuken...

Ik mag nu een half baaltje per dag gebruiken en als het nodig is kan ik bijkopen. Ik gebruik bijna altijd minder, een plakje of twee per dag. Anders staat ze straks tegen het dak:D.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:57

met stro ik regel dat het er komt en zei betaald de helft. en als de ene meer gebruikt dan de ander is het pech

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:07

Wij geven de paarden elke dag een schone stal!
Ik zou niet willen dat ze in de viezigheid van een dagervoor moeten staan!

ik vind het een fijn gevoel te weten dat ze schoon staan en ik altijd aan de stal kan zien of ze ziek zijn door bijvoorbeeld hun gedrag elke dag te zien en ook in de stal als je aan het mesten ben, ik bedoel je kijkt toch naar de mestballen.

Maar het zou echt wel eens fijn zijn om de stallen niet te doen! aan de andere kant het is helemaal niet zo erg!

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:24

hoi hoi

bij ons op stal krijgen de paarden ook iedere dag een schone stal
wij mesten zelf maar als ik niet kan is dat ook geen probleem dan dot de stal eigenaar dit

ik ben heel blij dat de eigenaar dit dan weet ik zeker dat ze ieder dag lekker schoon en fris staat,
en omdat mijn paard al een keer straal kanker heeft gehad ben ik extra voorzichtig met haar hoefjes, dus vind in het fijn dat ze iedere dag schoon staat

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:07

Je kan het van 2 kanten bekijken:

- ik vind het ook niet erg om de stal zelf uit te mesten... vooral omdat je het toch zelf altijd het beste doet. Maar omdat ik best pietje precies ben, kan ik daar soms best lang mee bezig zijn en dan denk ik weleens:
- als iemand anders dit nou eens voor mij deed kon ik ondertussen: wandelen met m'n paardje, grazen met m'n paardje, lekker uitgebreid poetsen, wassen of gewoon lekker knuffelen en kroelen, want geef toe: als je na je werk 's avonds nog je paardje moet doen heb je best weinig tijd. En wat is er nou fijner dan meer tijd met je paardje te kunnen doorbrengen?

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:12

Frappant schreef:
Je kan het van 2 kanten bekijken:

- ik vind het ook niet erg om de stal zelf uit te mesten... vooral omdat je het toch zelf altijd het beste doet. Maar omdat ik best pietje precies ben, kan ik daar soms best lang mee bezig zijn en dan denk ik weleens:
- als iemand anders dit nou eens voor mij deed kon ik ondertussen: wandelen met m'n paardje, grazen met m'n paardje, lekker uitgebreid poetsen, wassen of gewoon lekker knuffelen en kroelen, want geef toe: als je na je werk 's avonds nog je paardje moet doen heb je best weinig tijd. En wat is er nou fijner dan meer tijd met je paardje te kunnen doorbrengen?

klompeet mee eens na het werk is het niet altijd leuk om einig tijd te hebben voor je eigen paardje

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:16

Ik zie hier veel mensen mopperen op uitmesten 1 x in de week, maar als je de drollen er goed uit haalt en elke dag flink wat stro er bij doet staat die van mij er echt wel netjes bij. Meestal doe ik het wel wat vaker, maar dat ligt er helemaal aan hoe de stal er bij ligt en hoeveel ze naar buiten zijn geweest. Ik vind dat alls je elke dag uitmest er vaak teveel schoon stro op de mesthoop beland en dat vind ik echt zonde.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:20

bij de mijne moet ik het elke dag doen omdat het een zwijn in stal is haha dit omdat ze volgens mij gaat dansen als ze plast of poept,

het licht werkelijk door de hele stal haha

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:22

mij maakt het niets uit of ik zelf moet mesten of dat het gedaan wordt. Voordeel van zelf mesten is dat je je dag kan wegwerken in het scheppen en in de winter maakt het je warm :=

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:29

Hallo,

Ik mest mijn eigen stal uit, omdat ik het er gewoon bij vind horen en omdat ik het niet erg vind op te doen. Ik heb er niet superveel werk aan, ik strooi dagelijks een dikke laag op en haal de stal eens per week helemaal leeg. Meestal helpt mijn vriend me in het weekend bij het leegmaken van de stal.

Het scheelt mee ook (een beetje) in de stallingskosten, maar omdat ik bij mijn stal zelf hooi en stro kan kopen, bepaal ik ook zelf hoeveel hooi ik geef en ik geef over algemeen veel meer hooi dan de staleigenaar, omdat mijn paard bij onvoldoende hooi het stro begint op te eten, met alle gevolgen van dien.

Bij ons wordt het eigenlijk helemaal geen zooi wanneer mensen zelf uitmesten, bij de stal waar ik voorheen stond, was het soms wel een zooi, maar waarschijnlijk was dat ook zo omdat daar veel kleine kinderen stonden die dan zelf gingen uitmesten.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:34

knockout1 schreef:
Ik zie hier veel mensen mopperen op uitmesten 1 x in de week, maar als je de drollen er goed uit haalt en elke dag flink wat stro er bij doet staat die van mij er echt wel netjes bij. Meestal doe ik het wel wat vaker, maar dat ligt er helemaal aan hoe de stal er bij ligt en hoeveel ze naar buiten zijn geweest. Ik vind dat alls je elke dag uitmest er vaak teveel schoon stro op de mesthoop beland en dat vind ik echt zonde.

Ik ben het met je eens....maar het hangt echt van van alles af- hoeveel staat je paard buiten, hoeveel stro wordt er bijgegooid, hoe schoon houdt je paard z'n stal. Die van mij heeft er momenteel veel lol in om achterin een berg te maken...daarin zit schoon/vies en bemest stro...da's niet fijn. Als je paard veel binnen staat is een week niet mesten best veel. Mijn pony mest ik ook maar één keer per week goed...meestal. Zoals ik al zei- het hangt ervanaf

En wij kopen zelf stro....er ligt een grote baal, je pakt een plak, schrijft dit op en klaar. Wel een kwestie van vertrouwen...op onze stal kan dat. Geldt ook voor de rommel. Dat scheelt echt per stal. Bij ons gaat het redelijk goed. Maar ik denk dat als de stal groter wordt, het rommelprobleem ook groter wordt.

En ja ook ik denk wel eens dat volpension best ok zou zijn, maar voor de prijs in het westen laat ik het graag zitten ;) Mijn pony zou er in ieder geval beter van worden, die zou dan in de tijd dat ik twee boxen mest en eten klaar zet ook vaker wat kunnen doen....

Overigens vind ik het voordele van zelf mesten dat je wel goed kan zien hoe je paard zich voelt, hoe de mest is, of er onrust is geweest...dus ja, zelf mesten heeft zeker z'n voordelen. En als je drukdrukdruk uit werk komt is het best fijn om even wat te doen ipv meteen je paard te pakken...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:53

Ik sta het liefst op een stal waar ik ook zelf mag mesten. Als ik volpension sta en mijn stal wordt 2x per dag schoongemaakt en mijn paard staat er in mijn ogen schoon en droog bij, dan is het prima en zal ik hoogstens een enkele drol weghalen als die er toevallig in ligt.
Heb 1x op een stal gestaan waar werd gemest en je zelf niet op mocht strooien en dat gaf me ontzettend veel stress als mijn pony (en ik) stond te soppen in de stal...
Verder heb ik op een pensionstal gestaan waar je zelf mocht mesten en stalling was dan goedkoper dan inclusief uitmesten. Als ik dan niet kon, kon ik de stalhouder (tegen vergoeding), of een stalgenootje vragen het voor me te doen. Dat beviel heel goed.

Nu met paarden aan huis hebben we de mestbeurten verdeeld, maar ik bepaal zelf wanneer en hoeveel ik bijstrooi.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:55

Ik sta op een pensionstal en daar moet ik zelf uitmesten ik moet zeggen dat ik dat fijner vind om te doen omdat je elke dag met een fijn gevoel naar huis gaat dat je paardje in een schone stal staat.
Staleigenaren doen het vaak 1 keer in de week..

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:57

op de stal waar ik over een weekje sta moet ik zelf uitmesten vind ik wel lekker en het hoort erbij vind ik..
heb ook op een stalling gestaan daar werd het van ma tot vr gedaan beviel me ook prima maar doe het toch liever zelf

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:02

wanneer je het iedere dag bij houd is het uitmesten van je eigen paarden stal een kleine moeite.
evenals het zelf voeren en buiten zetten van je trouwe viervoeter.
het geeft een enorme sterke band met je paard en bent de eerste die kan ontdekken wanneer een paard zich niet happy voelt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:03

Ik vind uitmesten geen probleem, maar met mijn drukke leventje erbij, ben ik erg blij dat ik nu op een stal sta waar de stal word uitgemest.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:06

Ik heb altijd op stallen gestaan waar je zelf uit moest mesten. Vond ik helemaal geen probleem!
Sinds een half jaar staat mijn paard in volpension en ik moet zeggen dat het toch wel erg lekker is dat het voor me gedaan wordt. Als ik nu een dag niet ga, hoef ik ook echt niet te gaan. Met studie, werk etc. is dit toch wel erg handig.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:06

noordje schreef:
Ik heb geen keus,paarden staan aan huis en moet dus zelf alles doen.
Maar het zou wel eens lekker zijn als het door een ander gedaan werd,had ik wat meer tijd voor wat anders :)

Precies................... :D