In hoeverre mag paard zelf contact zoeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:37

Ik word nooit boos als hij om aandacht vraagt, maar duw hem rustig weg. Maar als hij aan zn halster vast staat is hij gewoon braaf, anders staat hij vaak te draaien, maar kleine moeite om hem vast te zetten. Maar een kopstoot oid zie ik niet als aandacht vragen, dat gaat over de streep en is dus wel straf.
Met 1 pony maak ik een uitzondering. Zij is heel sjago en alleen blij als je erop zit. Maar laatst maakte zij contact om te knuffelen (toen ik wou opzadelen) haar heb ik toen tot zij het genoeg vond geknuffelt.
Dat is het enige waar mijn ponys wel de baas in mogen zijn, stoppen met knuffelen, ik ga ze niet knuffelen tegen hun zin in.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:38

Rhona is een echt knuffelpaard, maar dramt niet door als het niet mag. Verder doet ze niet aan bedelen en knabbelt ze niet aan jassen (heb ik een vreselijke hekel aan). Ook kan ze redelijk goed stil staan tijdens het poetsen. Eigenlijk heb ik gewoon het perfecte paard! Lovers
Ze vind het wél heel erg leuk om nieuwe/onbekende mensen uit te proberen! Ik moet zeggen dat ik dat stiekum wel grappig vind, maar ik accepteer het niet van haar. Als je even op je strepen staat is het zo klaar.
Ook ben ik streng in het blijven staan op stal/bak/paddock/wei, voordat ze er uit mag. En er wordt niet over mij of iemand anders heen gewalsd. Hoewel Tinkers toch wel wat lomp kunnen zijn, doet ze toch goed haar best, en daar krijgt ze af en toe een snoepje voor.
Al met al heb ik af en toe wel het gevoel dat ik erg streng ben voor haar, maar ze accepteerd het allemaal heel makkelijk. Dus houden we het maar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:08

Kawa is ook een echte knuffel.
Als hij wil knuffelen en ik ben aan het poetsen komt hij heel voorzichtig met zijn hoofd naar je toe.
Dus bv om kijken als je zijn lijf aan het peotsen bent.
Maar dan met hele lieve oogjes, knuffel oogjes.
Hij staat voor de rest wel stil, komt ook niet lomp doen, maar dat zal hij ook nooit doen, want daar is het het type paard niet voor.

Als ik dan bij zijn hoofd ga staan dan legt hij zijn hoofd zo ongeveer in mijn armen en dan vind hij het fijn dat ik hem zachtjes overal op zijn hoofd kroel.
Dan staat hij heerlijk met de oogjes dicht te genieten.

Maar van kop stootjes hou ik absoluut niet.
net zo min als van schuren na het rijden.

En bij lompere paarden zal ik dus ook echt uit kijken hoe ik knuffel.
Die mogen dus echt niet zo dicht in de buurt komen als Kawa dat mag.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:44

Als ik Udinde met haar vriendinnetje vergelijk, dan weet ik dat ik met haar goed bezig ben. Alhoewel ik daar nooit erg mee bezig ben geweest, niet bewust. Ze houd wel van knuffelen, maar is niet drammerig of opdringerig. Haar vriendinnetje daarentegen loopt soms tegen me aan, liefst nog over me heen........
Ik vind het vervelend als je de hele tijd kopstoten krijgt, geschurk etc. Isolda heb ik jammergenoeg niet zo perfect opgevoed, maar daar heb ik dan weer mazzel mee dat ze toch niet van dat geklef houd Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:21

Sher is niet zo gek op knuffelen. Een aai ofzo vind ze best, maar verder moet je haar gewoon met rust laten. Soms vind ze het alleen leuk om met haar lippen je handen te 'pakken'. In het begin had ze wel eens de neiging om te gaan happen, maar dat heb ik haar afgeleerd }>
Wel is ze een enorme aandachtstrekker. Als iemand langs komt lopen moet ze altijd kijken wie het is, en als ik langs loop zonder even bij haar te kijken gaat ze vaak hinniken *heej, vergeet mij niet! Huilen *.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:32

Bij mij op stal staan 2 uitersten, een paard dat je zowat zijn stal insleurt als je langsloopt, en een paard wat zodra je langsloopt een stapje naar achter doet.
Het eerste paard is IMO totaal niet opgevoed, vreselijk lomp en ook nog eens dominant en zowiezo een paard met een moeilijk karakter. Zijn eigenaresse is veel te gemakkelijk met hem, hij mag alles, in haar jas bijten, aan haar laarzen trekken, kopstoten geven, in zijn halstertouw bijten als je hem vast hebt (paard is niet eens meer normaal vast te houden)... Bijvoorbeeld, ze krabt zijn hoeven uit in zijn stal, ze wil de achterhoef pakken en het paard loopt gelijk naar achter in zijn stal, parkeert zichzelf in de hoek met zijn kont en mept als je de hoef wilt pakken. Heeft ze eindelijk normaal de hoef te pakken, staat het paard terwijl ze bezig in in haar kont en jas te bijten, en tilt haar soms zelfs een stukje op aan haar jas, reactie eigenaresse: "Oh gossie, doe je zo kroelen schatje?" Om vervolgens het paard om de nek te hangen waarbij hij weer in haar jas bijt, "Ja hij is soms nog een beetje ruw, geeft niet hoor poepie" Zo kweek je IMO niet alleen een irritant, maar ook een gevaarlijk paard... Dat mens gaat trouwens als ze weg gaat nog even de hele stal rond om ieder paard een peentje te geven, want ze kijken zo zielig
Het andere paard krijgt een knal voor haar kop zodra ze ook maar iets toenadering zoekt, zoals haar hoofd naar de eigenaresse toedraaien tijdens het poetsen. Ook niet echt de juiste manier lijkt mij.

Jordy wil wel graag knuffelen, en mag dat ook, hij zal geen lompe dingen doen, en als hij aandacht wil gaat dat heel voorzichtig, hoofdje naar me toedraaien en zijn neus zachtjes tegen me aan duwen, als ik dat negeer doet hij verder ook niets. Hij frunnikt weleens aan mijn jas of op mijn schouder als ik hem een knuffel geef, met zijn lipje heen en weer gaan als ik hem kriebel. Aandacht vind hij geweldig, maar hij is niet opdringering, en ik hoef bij hem eerlijk gezegd maar weinig dingen af te straffen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:38

Wat ik mega irritant vind is dat als ik met iemand sta te praten en Nap staat bij ons en hij geeft een neus dat iemand hem dan een hengst verkoopt........... Dan doe je maar een stap achteruit of geef je hem maar een duwtje maar een knal verkopen vind ik zo banketstaaf

Nap vraagt af en toe veel aandacht, maar nooit te hard, juist heel zacht en als het echt teveel wordt en ik geef dat aan dan gaat ie snel weer zijn eigen gang. Een klap geven op een neus die zachtje tegen je aanduwt vind ik dan asociaal. Hij kan heel zacht aan je gezicht ruiken, bijvoorbeeld onder het bandageren van zijn voorbenen, da's zo lief en meestal beloon ik hem daar ook voor, die toenadering is zo belangerijk. Dit soort dingen afstraffen vind ik dus verkeerd, dan snap je dus niet echt veel van het gedrag van paarden als je dit bestraft.

Erg irritant vind ik paarden die gaan staan trappen tegen de wanden of die je vastpakken aan je kleren. Ik zal ze dan geen tik geven maar loop dan liever een metertje om.....

En ach, een beentje aandacht vragen vind ik niet erg. De meeste paarden moeten al zo veel en mogen zo weinig............ we vragen wel heel veel van ze maar ondertussen mogen ze niets terug vragen.................

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:15

Ik vindt dit dus een heel moeilijk onderwerp omdat ik er zelf nog niet helemaal uit bent wat nu de juiste methode is.
Mijn paard vindt het heerlijk om gekriebelt te worden, en als ik dat doe kriebelt ze me ook terug (zachtjes in mijn haren). Dat mag nooit op haar initiatief, maar gebeurd alleen als ik begin.
Wat ik zo moeilijk vindt is dat ik er nog niet achter ben wat daar nu precies de 'regels' van van de paarden zelf, en in hoeverre en wanneer je hiermee aangeeft dat je ondergeschikt of juist dominant bent aan je paard.
Als ik kijk naar mijn paard met zijn vriendje, dan accepteerd zij soms zelfs dat hij haar echt hapt in plaats van kriebelend bijten, ze doet dan gewoon een keer haar oren naar achter en gaat weer vrolijk verder. Het initiatief kan ook van beide paarden komen. En dat terwijl mijn paard duidelijk de leider is.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de omgang met hengsten, dan weet ik dat het verstandig is om zo min mogelijk 'aanhalig' te doen met dat paard, omdat ze anders bijterig kunnen worden.
Mijn paard krijgt ook regelmatig wat lekkers als beloning, en dat leverd ook nooit problemen op (behalve dat ze nu iets teveel verwent is en er om gaat vragen, maar dat is ook in een dag weer opgelost). Voor de rest is ze ook nooit bijterig of iets dergelijks, dus waarschijnlijk doe ik het wel goed, maar als iemand zeker weet hoe het moet dan hoor ik dat graag

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:10

Mijn paard mag opzich wel snuffelen enzo. Maar niet irritant doen.