paard aan huis ... wat komt er bij kijken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:50

JoviBan schreef:
jarco schreef:
we vinden het huis wel erg leuk en er is ruimte voor twee paarden in de schuur. ( shetje erbij heb ik liever ).
het zou ook geen probleem zijn om de schuur om te bouwen zonder het van de buitenkant te veranderen.
er kan ook een paddock gemaakt worden, maar dan zou ik ook op zoek gaan om een weiland te pachten.

Hoeveel grond/weiland zit er bij dat huis?
Als je er alleen maar ruimte hebt om een schuur te bouwen en een paddock te maken, vind ik dat je je paarden daar enorm mee tekort doet.

Waarom? Bij mij staan ze ook niet het hele jaar door in de wei. En in de zomer maar een paar uur per dag, gewoon omdat ze niet goed tegen gras kunnen. Een paddock is een uitkomst voor veel paarden. Zolang je een paard maar niet alleen houd en de paddock van een behoorlijke afmeting maakt.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:59

Naast alle opmerkingen die al gemaakt zijn over de huisvesting,paddock,vergunning en de buren moet je er ook rekening mee houden dat je er een hoop werk bij krijgt. Dan zal je zeggen:dat valt wel mee voor 2 paarden,maar jij bent zelf altijd verantwoordelijk voor de verzorging,voeren en schoonhouden van de stallen ook als je ziek bent of druk met je werk of studie.En wat dacht je van vakantie? sta je op een pensionstal dan is er altijd wel iemand die je paard wil verzorgen als je er zelf niet bent. Ik weet waar ik over praat want ik heb 9 paarden van mezelf aan huis staan..Maar eenmaal aan huis wil je Nooit meer naar een pensionstal toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:14

singasong schreef:
Waarom? Bij mij staan ze ook niet het hele jaar door in de wei. En in de zomer maar een paar uur per dag, gewoon omdat ze niet goed tegen gras kunnen. Een paddock is een uitkomst voor veel paarden. Zolang je een paard maar niet alleen houd en de paddock van een behoorlijke afmeting maakt.

Dat vind ik persoonlijk dus waardeloos. Ik vind dat paarden moeten kunnen rennen en sprinten (zònder ruiter erop) dus lekker in een ruime wei behoren te lopen.
Opsluiten in een schuurtje/box of kleine paddock is iets wat ik niet voor mijn eigen paarden wil in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:20

Liess, dat klopt, nou is 9 paarden wel veel, heel veel werk.

Ik heb ook natuurlijk nu meer werk, maar ook geen frustraties meer, geen zorgen meer over hoe zijn gezondheid nu weer is. Ik heb een paard met luchtwegproblemen en dan kan je er eigenlijk beter zelf voor zorgen.

Sprintjes trekken doet mijn paard in de buitenbak, een paar hectaren heb ik ook niet. Dat is gewoonweg niet te betalen. Als hij op het gras staat, ziet hij alleen maar eten, dan gaat hij niet rennen. Zodra hij achter het hek staat gaat zijn hoofd naar beneden en die moet ik dan ook van het gras af halen als ik hem binnen haal. Ook maar een paar uur, anders staat hij strak.

Anoniem

Re: paard aan huis ... wat komt er bij kijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:54

russel, er is echt wel een middenweg tussen een paddock en een paar hectare.

Ik vind, je kunt je paarden wel bij huis willen hebben, maar dan moet je ze ook wat te bieden hebben. Slechts een paddock waar ze wat in rondhangen zou ik mijn paarden dus niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:11

Ik heb een halve hectare, maar sprintjes trekken is de wei volkomen vernielen en dat wil ik niet.

Ik heb voor deze prijs nog behoorlijk wat grond, want daar hebben we nog geluk mee gehad. Alles boven de 5 ton kunnen wij niet betalen en dan heb je weer een hele hectare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:12

JoviBan schreef:
russel, er is echt wel een middenweg tussen een paddock en een paar hectare.

Ik vind, je kunt je paarden wel bij huis willen hebben, maar dan moet je ze ook wat te bieden hebben. Slechts een paddock waar ze wat in rondhangen zou ik mijn paarden dus niet aandoen.

Nee alleen maar in een klein stukje zand staan is idd niet echt wat een paard nodig heeft, ik heb dan gelukkig nog gras, maar helaas is het in de winter zo ontzettend nat dat hij met zijn hele hoef letterlijk wegzakt. In de winter heb ik ook alleen maar de paddock.

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:38

je kunt ook info opvragen bij de knhs

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:21

russel schreef:
Liess, dat klopt, nou is 9 paarden wel veel, heel veel werk.

Ik heb ook natuurlijk nu meer werk, maar ook geen frustraties meer, geen zorgen meer over hoe zijn gezondheid nu weer is. Ik heb een paard met luchtwegproblemen en dan kan je er eigenlijk beter zelf voor zorgen.

Ik weet niet of jullie beiden full time werken? Maar voor 1 paard zit je ook vast aan voer tijden en binnen en buiten zetten.
En zoals nu het vroeg donker is wie doet dan jouw paard naar binnen en buiten? En op vakantie moet je ook iemand zien te regelen. Niet negatief bedoeld hoor, maar vergis je niet aan de dagelijkse verplichtingen die je niet kunt verschuiven qua tijd of af kunt zeggen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:30

Vrienden van mij hebben gewoon alles aan huis met een grote schuilstal. Zodat de beesten zelf kunnen kiezen. Ook hebben ze nog 2 stalletjes voor als de paarden op wedstrijd gaan. Ze hebben het voorstuk bij de schuilstal als paddock gemaakt zodat in de winter de weide niet afgetrapt wordt. Ze voeren voor ze naar het werk gaan en als ze weer thuis zijn. Mest halen ze weg in het weekend uit de weide. Dit werkt prima..we maken zelf van paarden gewoonte dieren om om 18 uur te eten en binnen te staan. Maar zo gaat het ook goed en de ponies en paarden presteren best goed in de sport die ze hebben dus het kan wel.....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:33

Vakantie en ziekte is ook geen probleem..je geeft gewoon iemand je huis..dat hebben we zelfs al voor de huisdieren. Dan komen de schoonouders of ouders oppassen die vinden paarden ook leuk..Dus leer je wat je paard moet ehbben en hoe het werkt...Bij die vrienden is het niet veel werk..als zij vakantie hebben dan geven haar ouders de paarden eten en hebben die beestjes ook vakantei want die lopen al veel sport en rust is niet erg....dus...geen probleem we maken het ons zelf moeilijk...k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:49

jaquel schreef:
Ik weet niet of jullie beiden full time werken? Maar voor 1 paard zit je ook vast aan voer tijden en binnen en buiten zetten.
En zoals nu het vroeg donker is wie doet dan jouw paard naar binnen en buiten? En op vakantie moet je ook iemand zien te regelen. Niet negatief bedoeld hoor, maar vergis je niet aan de dagelijkse verplichtingen die je niet kunt verschuiven qua tijd of af kunt zeggen.

Binnen en buiten zetten? Paarden kunnen gewoon buiten blijven hoor.
Voertijden: indien nodig kun je 2 x per dag voldoende hooi geven tot de volgende voerbeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:02

In de pensions kreeg hij ook maar 2 keer per dag te eten, nu dus 4 tot 5 keer per dag, om 20.00 en 23.00 nl nog een keer en de keren dat ik op het werk zit, dus gewoon een flinke berg.

Buiten en binnen doe ik zelf. :+ Hij loopt nu eindelijk langer buiten dan in de pensions, daar worden de beloftes vaak niet nagekomen. Iedereen overdag op het werk? Nou reken er maar op dat ze meermaals gewoon overdag binnen staan en aan het eind van de dag even snel naar buiten om uit te mesten. Spreek uit ervaring, heb 6 pensions gehad! Dé reden dat ik verkaste en ook nog eens veel te weinig eten...Maar goed dat zijn mijn frustraties :+

Vast en zeker dat er prima pensions zijn, die weer veel meer bieden dan ik mijn paard kan bieden.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:43

Citaat:
Binnen en buiten zetten? Paarden kunnen gewoon buiten blijven hoor

Echt waar ? }:0

Niet dag en nacht lijkt mij als je de hoeveelheid grond hebt van de topicstarter, mocht je gras over willen houden......

Edit: TS ik gun het je van harte hoor maar heb bij mensen het wel eens tegen zien vallen, vandaar de vraag of je het zou redden. Maar ik hoop voor je dat het allemaal lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:55

jaquel schreef:
Echt waar ? }:0

Niet dag en nacht lijkt mij als je de hoeveelheid grond hebt van de topicstarter, mocht je gras over willen houden......

Ja echt waar. :+
Mijn paarden lopen trouwens ook niet dag en nacht op het gras (overdag wel, 's nachts in een grote 'paddock'), maar wel 24/7 buiten dus. ;)

TS heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag hoeveel grond er bij dat huis zit, maar aangezien ze het had over dat er plek is voor een paar boxen en een paddock, is dat dus niet veel en zullen de paarden dus sowieso geen gras hebben daar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:59

Maar mss woont er wel een boer naast die een hectare grond wil verhuren?! Dat kun je natuurlijk altijd voordat je over gaat tot kopen informeren.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:17

Ik weet niet hoe het in nederland is maar hier in belgië moet je wel een vergunning halen om een schuur om te bouwen. (eigenlijk moet je hier voor alles een vergunning halen :D ) Maar volgens ik al heb gehoord worden die vergunningen zou goed als altijd gegeven. Behalve als de buren er tegen zijn. Ook voor een apdock moet hier een vergunning aangevraagd worden. Ik denk dat je best eens met de plannen van huis naar de gemeente gaat en daar vraagt wat kan en wat niet kan en waar je vergunningen voor hoeft. Zo ben je zeker en sta je later niet voor een verassing ;)

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:48

ik ben dus ook opzoek naar een shetlander.
& heb geregeld dat hij op een weilandje kan staan.
dit is al genoeg.

als je D-Pony hebt ; soieso een stal

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:49

oh sorry had het niet helemaal goed gelezen!
maar je moet idd een vergunning!
en hou er rekening mee dat niet alles even hoog/groot mag zijn als dat jij wilt.

dus succes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:19

Vraag eerst de verkopende makelaar of de buren dat geen probleem zullen vinden!
Anders heeft het huis kopen geen zin als de buren direct op de achterste benen staan, want dat komt nooit goed. ;)

Avprockx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:25

Pffieeuww, zoveel werk , Altans iedereen denkt fijn paard bij huis maar vergeet niet
Elke dag vroeg opstaan voeren, mesten opstrooien hooi geven vegen bleeh.
het is dat ik werk op een stal.
maar je moet het der maar voor over hebben
:D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:43

Ik vind dat juist heerlijk: 's ochtends in mn pyjama en kaplaarsjes aan eten geven en wanneer ik maar wil naar mn poown lopen.
Geen reistijd meer, geen bak die bezet is door anderen, wanneer ik wil mn paard kunnen doen en dat alles zonder commentaar van anderen! :D
Ik begrijp TS dus helemaal! Heb het immers zelf gedaan.
En niets valt tegen... *D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:52

Mijn paard heeft hier ook in de "tuin" gestaan van een twee-onder-eenkapper.
We hebben in eenn aanbouw een box gemaakt.
Uiteraard eerst de gemeente gebeld en voor ons gold dat we er vijf mochten houden, mest mochten we niet opslaan, omdat dit minstens 50 meter van een ander huis af moest liggen.
Wij hadden hem op vlasvezel staan, mestballen in de groencontainers en 1 keer in de paar weken leeghalen en meteen opladen en wegbrengen. De buren/buurt vindt het nu nog jammer dat er geen paardjes meer aan huis, staan :D .
Af en toe nog wel eens voor een paar uurtjes .
Wel hadden wij een straat verder een wei en rijbak, waar hij overdag ook met andere paarden stond.

Idd kijken dat je ook voldoende bergruimte hebt voor hooi e.d. en idd zéker weten dat je weiland kunt kopen/pachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:52

Juist! Heerlijk met de dieren tutten en samen zijn. Als je alleen maar netjes op je gepoetste paardje wil zitten en geen vieze handen, dan idd moet je op een mooie manege gaan staan..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:02

russel schreef:
Juist! Heerlijk met de dieren tutten en samen zijn. Als je alleen maar netjes op je gepoetste paardje wil zitten en geen vieze handen, dan idd moet je op een mooie manege gaan staan..

Jup! En dat is ook niet alles...
Nee, wij willen hier allemaal niet anders meer. Zelfs mn ventje ben ik regelmatig kwijt, staat ie weer bij poown. En eigenlijk issie bang voor paarden...
Poown wordt door en door 'verpest' met onze aanwezigheid zonder bemoeienissen van anderen.
Nja, bijna dan, de buren verpesten hem net zo goed met verse groentjes en fruitjes... :=
Wij zijn echt enorm blij met deze kans voor paard aan huis en dat onze droom is uitgekomen. 8-)
Moet wel zeggen dat door de vorige bewoners (ook een bokker) het huis al "paardklaar" was gemaakt.