paard en pony in 1 stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:10

Ik heb ervaring met 3 in 1 stal :) De stal is ongeveer 7.5 bij 5
Zodra ze elkaar kennen is er geen probleem. Zorg voor voldoende voer, goede laag stro, geef de hoogste in rang eerst eten. Ik heb 5 grote hopen hooi in de stal liggen, aan de vier hoekpunten en ergens tegen een muur. niet in het midden leggen !!
Eten geven zo ver mogelijk van elkaar. Voor je shet kan je misschien calorie arm hooi maken of kopen. Wat ouder hooi of hooi een paar uur in water leggen. Maar, ook een shet, een paard kan nooit een teveel aan hooi eten :).

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:14

2 paarden in een stal weet ik niet hoe dat gaat. Maar je kan het hooi voor je paard wel hoog hangen (in een ruif of net ofso) dan kan je shet er niet bij.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:18

Ook hier staan ze met zijn 2en per stal.
Stallen zijn 3x3.5 m. en per stal hebben we 1 Tinker en 1 Shet. Dit gaat over het algemeen uitstekend. De 2 Tinkers krijgen hun voer in bakken waar de Shetten niet bij kunnen. De Shetten krijgen (voor het idee en ter afleiding) ieder een emmer met een beetje muesli. Hooi wordt gewoon op 1 bult gegooid. Bij het ene stel (nr. 1 en nr. 2 van de kudde) gaat dit uitstekend. Nr. 2 heeft meer dan voldoende respect om een stapje terug te doen als nr. 1 de oren in de nek trekt, maar over het algemeen zijn die 2 vier hoeven op 1 buik. Het andere stel (nr. 3 en nr. 4 van de kudde) heeft wat meer moeite om hooi te delen. M.n. nr. 3 wil nog wel eens haar hogere positie duidelijk maken. Nr. 4 mag dan even niet mee eten maar hij sluipt na een paar minuten weer dichterbij om langzaamaan toch weer wat hapjes hooi te nemen :D
Over een tijdje trekken we echter de boel uit elkaar omdat mijn oudste merrie (nr. 1 van de kudde) drachtig is en dus meer ruimte nodig gaat hebben. Dan gaan beide Shetten (nr. 2 en 4 van de kudde) in een apart stalletje van ca. 2x2.5 m. Dit is vorige winter ook zonder problemen gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:27

Zo wil ik het dus ook, misschien nog iets te vroeg, ze staan nu 6 maanden samen, wellicht na de zomer dit jaar. In de zomer wil ik ze nl s'nachts op een stukje wei laten staan en dan moeten ze het ook uitzoeken, maar dan hebben ze meer ruimte,dan zijn ze in de winter als ze weer s'nachts op stal gaan er aan gewend. Zal dat zo zijn??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:41

Nr. 3 en 4 van de kudde hebben eerst 'vriendjes' kunnen worden op de wei, afgelopen zomer. Ze werden min of meer gedwongen omdat nr. 1 en 2 dus al zulke dikke maatjes zijn. Maar over het algemeen kunnen ze het vrij goed met elkaar vinden. Af en toe wat kleine onenigheden maar er wordt geen geweld gebruikt. Dit is de eerste winter dat ze bij elkaar in zitten maar ik denk dat het in de loop van de jaren steeds beter zal gaan.
Overdag staan ze eerst op de bak/paddock en delen dan met zijn 4 tegelijkertijd het hooi en dat gaat ook uitstekend. Iedereen kent zijn plek en mocht dat even vergeten worden dan herstelt mijn oudste merrie weer even de orde.

Volgend winter gaan we het net zo weer doen. Scheelt me toch weer 1 stal extra uitmesten ;)
Naast het feit dat ik het paardvriendelijker vindt: beter samen op stal dan allemaal in hun eentje. Samen is toch gezelliger en warmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:43

Ja gezelliger en warmer, was zo koud toen het vroor..

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:48

Afbeelding
geen paard maar pony en twenter samen en moet zeggen in deze stal
hebben ze genoeg ruimte en het klikt geweldig.
Gezellig en lekker warm met de nacht.

gemske

Re: paard en pony in 1 stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:12

Ik heb mijn twee shetjes bij elkaar staan, in een kleine stal met uitloop. Nou is deze situatie misschien iets anders want het zijn moeder en zoon en ze zijn alleen tijdens het spenen apart geweest (en dan nog alleen een schot ertussen) dus die zijn niet anders gewend.
Maar, hier gaat het dus altijd goed, eten, drinken, enige probleem is aandacht dan duwen ze elkaar aan de kant.

Wat hooi betreft zou ik je geen zorgen maken. Onbeperkt hooi kan zelfs voor de shet geen kwaad (voor de zekerheid kun je oud hooi geven, minder voedingsstoffen). Mijn ervaring is zelfs dat als je 's zomers hooi bijvoert, ze minder gras eten en dus minder kans hebben op bevangenheid (een van mijn pony's is ook gevoelig). En als je het hooi nat maakt zitten er ook weer minder voedingsstoffen in.

Brok voor het paard zou je in een hoge bak kunnen geven, dat was al genoemd.

Blijft alleen nog de vraag over of ze elkaar prettig genoeg vinden om rustig te laten eten, drinken, slapen, let vooral even op dit laatste of ze nog redelijk makkelijk kunnen gaan liggen en opstaan met een ander paard in de buurt, maar 5.5x7.5 lijkt me daar groot genoeg voor.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:37

Ik heb mijn KWPN'er en Haflinger ook samen in 1 stal staan..
Ook met voeren geen probleem hoor, al zet ik ze 1 meter van elkaar vandaan eten ze nog alleen netjes hun eigen voer..
Ik heb gewoon een lange 'lijn' hooi liggen waar ze samen van eten..
Maar ik heb er wel voor gezorgd, dat als het fout mocht gaan, ik altijd zo weer 2 stallen er van kan maken.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:43

wij hebben al een aantal x in de loopstal 2 grote pony's gehad met uitloop er bij met voeren ging dat gewoon goed! je zou anders ook tijdens het voeren een balk ertussen kunnen hangen. die je na dat ze klaar zijn weer weg kan halen!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:11

bij ons ook regelmatig twee paarden samen in de box , als ze goed gewend zijn is dat oke , voor de kleine shet is het geen probleem als hij van zijn hooi afgezet wordt , de dag is lang genoeg dat als er genoeg ligt , er wat gegeten wordt.Ze regelen het zelf als de rangorde duidelijk is , wij hebben iedergeval nooit problemen hiermee.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:32

ik heb het ook gehad wat een drama zeg zelf met een tussen schot zelf gemaakt de merrie was zo stout en bijterig en buiten de stal super lief ik heb coopie toen weg gehaald want hij kreeg veel bijt wonden, wij dachten dat gaat goed na een dag, maar daarna drama , maar dat was mijn ervaring er zijn er zat waar het goed bij gaat!
succes hoor!

paardnpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:16

Ja ik heb een grote pony met shetlander in stal gehad. Nou kon ze na een paar minuten er weer uithalen.. want dat ging niet goed. Groterd begon meteen te rammen (er was nog geen eens voer aanwezig).

Terwijl het buiten gewoon goed ging, begon in stal meteen een gevecht.. :(

Nadonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:20

Wij hebben onze 2 shetjes ook altijd samen staan in een box en dit gaat heel goed ze staan nu al 6 jaar samen op het land en in de winter in de box.

Ooit 2 hengsten bij elkaar gehad na het afspenen nou dat doe ik dus nooit weer dat ging echt fout bij 1 van de 2 was zijn oor echt zo beschadigd dat de da erbij moest komen en hij hier een heel stuk vanaf had.
We hadden er gelijk een muur tussen gezet dat ze niet meer bij elkaar konden wel zien en ruiken maar niet meer happen.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:25

Heb hier al een aantal jaren een grote kwpn-er (1.80 m) en een minishet (80 cm) bij elkaar in 1 stal staan van ruim 5x3 m. Ik heb hiervoor gekozen omdat ze dan in hun stal ook fatsoenlijk rond kunnen draaien en ook sociaal contact kunnen hebben met elkaar.
Ze hebben bij de stal geen uitloop mogelijkheid, maar gaan overdag de wei op.

Hier gaat het erg goed. Ze hebben ieder hun eigen voerbak op eigen hoogte en er hangt 1 drinkbak op shethoogte. Ik voer het paard het eerste, want die is hoger in rang. Hooi gooi ik aan weerskanten in de stal, dus als de shet eens met een boze blik niet bij het paard mag eten, gaat hij gewoon aan de andere kant eten.
Dit gaat eigenlijk altijd goed. De shet kan dus zowat onbeperkt hooi eten.

Heel soms merk ik dat het paard de shet wegkijkt bij de voerbak , door een lelijke blik, en vlug het eten van de shet opeet. Maar omdat ik altijd tijdens het eten in de buurt ben, ga ik gewoon op de uitkijk staan en grijp direct in als het paard dit doet. Hij krijgt dan een tik op zijn hals en ik verhef mijn stem. Hij gaat dan weer gewoon naar zijn eigen bak en de shet komt ook weer eten. Als ik dit twee keer doe, is het weer voor lange tijd afgelopen.
Gelukkig is mijn paard ook zo, dat hij alleen maar lelijk kijkt, maar eigenlijk nooit hapt naar de shet. En gelukkig is de shet zo dat hij gewoon aan de kant gaat als het paard lelijk kijkt. En er ligt altijd wel aan de andere kant nog wat eten.

Ik ben heel tevreden over hoe het gaat samen op stal, en ben blij dat ik er toen geen muur tussen gezet heb (wat eerst wel de bedoeling was )

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:36

Ik heb hier een Belg en een Welshje in 1 inloopstal staan met paddock van 20 x 20 meter. Het zijn vriendjes, de welsh is zijn schaduw....Maar ze kunnen er uit. En met eten is er geen probleem ze eten netjes uit hun eigen bakjes en eten samen van 1 berg hooi. De stal is 5 x 4 en toch zal ik ze er nooit in opsluiten want ik weet dat er altijd wel eens 1 even dreigt en dan kunnen ze niet weg en gaat het gewoon fout en die kans is het grootst tijdens het eten. Snachts slapen ze samen in de stal lepeltje lepeltje haha en toch zou ik het echt niet aandurven......de pony eet ook met de belg mee en krijgt dus wel iets teveel hooi als ze het voor elkaars neus weg willen eten maar daar stoppen ze vanzelf mee.
Weet je, het gaat tijden goed en dan een keer is het mis, ik durf het echt niet. Sterker nog bij mijn fjord durf ik helemaal geen shetje te zetten, niet eens in de wei en ik zou er dolgraag 1 willen.... ;)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 06:36

hee!

weet niet of het er al tussen stond, heb even geen tijd om alles te lezen, moet te werk :Y)

Maar je heb bij bv divoza van die veulen voorbakken! Daar kan het paard neit door met zn neus, maar de shet heeft een veel smaller neusje! En kan dus wel van het voer eten! En neem aan dat jij de voerbakvan het paard ook wel hoog hebt hangen :) Dat de shet daar niet bij kan.

Voor het hooi, gewoon 2 bergen neer leggen.. of 2 hooinetten.

Bij poelenburgh staan ook 2 paarden bij elkaar. Warner( fries) en Napoleon ( shet ) Gaat prima! Dit is echt wel in een kleine stal. MAar de shet is er overdag meerendeels uit.

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:51

2 paarden bij elkaar is geen probleem, als je maar ruimte hebt.
voeren lossen ze vanzelf samen op

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:52

Ik denk dat als ze voldoende ruimte hebben en als ze elklaar graag mogen dat het wel kan.
Wij hebben het ook heel lang gehad en dat ging altijd super. Tot de hangt ging dekken en mijn paard op dat moment niet fit was, toen kreeg de shet een te grote mond en hebben we ze uit elkaar gehaald. .
Je zou voor je grote paard de voerbak hoog kunnen hangen waardoor de kleine er niet van kan snaaien. Als je ze tegelijk voert zal je paard wel netjes zijn bak leeg eten zodat de shet ook de tij dheeft zijn bak eigen bak leeg te eten. ALs je er bij blijft kan je ze allebei misschien vast zetten tijdens het eten van krachtvoer.
Met hooi denk ik dat hij de eerste dagen heen en weer zal gaan lopen. Op een gegeven moment krijgen ze wel door dat ze daarmee niet meer of sneller kunnen eten en blijven ze wel op 1 plek staan.
Dat je shet teveel hooi binnen krijgt ben ik niet zo bang voor. Je paard zal ook veel sneller en meer eten, dus in verhouding blijft er minder voor de shet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:09

Mijn verzorg shetlanders staan altijd met zijn tweeën in grote paardenstal en dat gaat al hun hele leven lang zo en heeft nog nooit problemen gegeven. Het zijn twee halve broers, die ook samen voor de kar lopen.
Het hooi en voer verspreiden we altijd door de hele stal en voor rest vinden ze erg leuk om zo met ze tweeën op stal te staan. Ze gaan ook altijd naar elkaar hinkenen waneer er eentje op stal achter moet blijven.
Maarja ik denk dat zowie zo met twee gelijke paarden / ponys makelijker gaat dan al je twee verschillende heb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:36

ik heb toch nooit problemen met meerdere paarden in een stal. zo staan regelmatig mijn 2 d pony in een stal van 2-2,5x3 om even hun brokjes te eten. Is wel moeder en dochter. Zo zijn er nog meer combies jong en oud waarbij dat wel gebeurd en wat ook goed gaat. Er blijven natuurlijk wel dieren tussen zitten waarbij dat niet kan.

A) Hele dag hooi moet kunnen bij voldoende beweging en goed functionerend lichaam.

B) Als ze de hele dag te eten hebben heb ik de ervaring dat dat probleem er niet is, er is immers voldoende

Verder zou ook mijn tip zijn om hooi te soppen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:43

wij hebben bij ons op de manege ook veel paarden met zn 2e en of meer in een stal staan.

Allemaal zonder uitloop, het belangrijkste is dat er ruimte is zodat ze een beetje hun eigenplekje hebben maar denk dat jou afmeting prima zijn! Naast twee kwpnners staan 6 shetlanders tussen hun in zit een ruberen wand die de shetjes opzij duwen zodat ze bij de kwpnners kunnen, gaat altijd goed, soms staan ze wel met zn 5e in de stal :P Ik denk dat je wel met het kuil moet opletten dat de shet niet te dik word, maar dat kan ook door een hooiruif te plaatsen waar de shetlander iets minder goed bij kan

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:56

Ik heb twee pony's in één stal. Dit heb ik uiteindelijk besloten en op aanraden van mijn stalgenoot. Mijn oudste (grootste ik noem haar even paard) at niet meer.
Stonden ze samen at ze wel. Nu is mijn pony erg dominant wat ik doe is dat ik mijn pony voorin de stal het eten geef en mijn paard achterin. Het hooi leg ik een bultje rechts in de stal en links in de stal, eventueel nog in alle 4 de hoeken. Dit gaat goed. Ook mijn pony loop heen en weer van de bulten, hoewel het aanzienlijk minder is geworden en ik heb het idee dat dat er wel uit gaat.
Mijn paard kan gewoon lekker eten en daar ben ik blij om. Ik ben er op deze manier tevreden over

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:28

Mijn voormalige pony staat nu samen met een andere pony in een stal. Het zijn dikke vriendjes en het gaat dan ook vaak heel goed. Mijn pony is wel de baas en kan zo nu en dan wel eens een trap uitdelen naar de andere pony. Hooi kunnen ze prima delen, voer is wat lastiger vooral omdat er maar een voerbak is. Meestal is het dan nogal een geduw bij de voerbak maar uiteindelijk krijgen ze toch allebei wel wat binnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:34

Ik heb hier verschillende paarden bij elkaar in staan. Zo staan mijn Friese merrie en mijn bejaarde reus samen in een (uiteraard heel grote) stal en dat gaat prima. Wel is de oude altijd een beetje boos als de Fries binnenkomt, maar dit is binnen een paar seconden over. Ze hebben twee verschillende plaatsen om te eten, maar doen dat altijd gezellig samen. De Fries ligt ook gewoon in haar stal, de andere staat er dan heel vredig naast.
Mijn Tinker en ponyhengst staan ook samen. Die hebben samen 1 plek om te eten en ook dat gaat prima. En als de Tinker het hengstje zo nu en dan weg jaagt van de kuil, vind ik dat niet zo erg, hij is dik zat :D .

Dus nee, hier valt geen overtogen woord.