faciliteiten bevroren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: faciliteiten bevroren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:16

Nee, ik denk ook niet dat er iemand iets aan zou kunnen doen...

De bak rechts slepen is belangrijk, maar dat nog wordt de bodem met deze vorst te hard. Dat betekend dat het ook niet goed is om erin te gaan rijden. De enige mogelijkheid zou een pensionstal met binnenbak wezen. Dan kun je toch nog rijden. Bij ons op stal is ook alles bevroren, behalve de stapmolen. Iedereen heeft zijn paard in de stapmolen staan en voor de rest doet iedereen het momenteel even rustig aan.

Ik denk wel dat je wat begrip moet hebben ook voor de stallinghouder die helaas niets aan het weer kan veranderen....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 09:51

Meggiemeg, dat met meer hooi is niet het geval. Wij zetten 4 kratten hooi klaar per dag, de pensionklant bepaald dus wat zijn of haar paard aan hoeveelheid hooi/kuil krijgt. Ook dit wordt gevoerd door degene die toevallig op stal aanwezig is. Die van mij krijgt altijd al veel hooi, mijn kratten kunnen gewoon niet voller.

Iemand zei hier iets over een binnenbak of een buitenrit: Binnenbakken heb ik geen idee van of die er zijn hier in de buurt en het wordt imo een beetje té belachelijk om eerst 10 minuten te moeten rijden met de trailer. Buitenritjes doe ik gewoon echt niet met dit weer, die van mij heeft spat en ik ben uiterst voorzichtig met zijn been. Maar dat is natuurlijk niet iets waar mijn overige stalgenoten last van hebben...

Binkydenice, begrip heb ik zeker wel, het is gewoon verotte irritant dit weer Haha!, ik vroeg me gewoon wat dingen af...

Nouja, gelukkig is het vandaag een stuk minder koud, mijn stalgenoten en ik hopen dat de bak weer snel te rijden is! Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:32

Als de dooi door gaat zetten zijn de problemen straks wel voorbij. Wel hopen dat het dan droog blijft anders heb je weet het volgende probleem, een bevroren ondergrond met een blubberige bovenlaag... Nederland met het weer ook altijd..

Hier staan de paarden nog maar gedeeltelijk buiten ipv de hele dag, de rest dat ze binnen staan krijgen ze wel meer hooi bijgevoerd. Fijn dat je dat zelf kunt regelen de hoeveelheid hooi, vaak is het te weinig naar je zin op pensionstallen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:12

Alle waar naar zijn geld...

Voor een stal met goed gedraineerde en speciaal geprepareerde bodems betaal je vaak meer stalgeld dan voor een eenvoudige stal met eenvoudige zandbodem in de buitenbak (al dan niet gedraineerd)
Als een stal adverteert met altijd onder elke weersomstandigheid kunnen rijden" dan belooft die stal heel veel, en verwacht je ook dat diegene dat waar kan maken.
Ik heb gezien dat ook agterberg bodems kunnen bevriezen, en dat zal met eb en vloed bodems vast ook het geval zijn. Vooral als het gaat vriezen net nadat het een dag lang geregend heeft zoals vorige week. Bij stallen met een binnenbak is het vaak niet nodig dat de binnenbak bodem bevriest. Dan was het zand nog te nat (te lang doorgegaan met sproeien?)

Voor de bouw van stallen en loodsen heb je een bouwvergunning nodig. Die gebouwen moeten voldoen aan het bouwbesluit. Nieuwe gebouwen voldoen dus aan de eisen van het huidige bouwbesluit. Als daar iets mee mis is, is er vaak sprake van een materiaal of constructiefout. (balkonnen van een apartementencomplex die gevaarlijk waren en zo af konden breken vanwege foutieve constructie enkele jaren geleden bijvoorbeeld) Bij oudere gebouwen kan het zijn dat er bouwkundige mankementen zijn. Dan is onderhoud en regelmatige controle erg belangrijk. En men houdt met de sterkteberekeningen inderdaad rekening met een bepaalde hoeveelheid sneeuw wat het dak moet kunnen verdragen, en die minimale hoeveelheid is ook wettelijk vastgelegd.
Als je dan toch minder sterke materialen neemt dan in de vergunde (en dus gecontroleerde) technische bouwtekening staat beschreven, is dat wel nalatig te noemen...

madamX schreef:
iets wat niet functioneert door weersomstandigeheden noem ik luiheid/laksheid van een stalhouder, omdat er technieken bestaan die zulke omstandigeheden de baas kunnen (orkanen of ijstijden uitgezonderd). Stallen die nu problemen hebben zijn meestal diegenen die nagelaten hebben de boel goed te bouwen en te organiseren. In veel gevallen zou ik het terecht vinden dat er dan minder stalgeld betaald wordt, tenzij de stalhouder echt kan aantonen dat het onmacht is, bv door het tonen van onderhoudslijsten.
Een paar jaar terug was er een manege door hevige sneeuwval ingestort: dat is nu typisch een voorbeeld van luiheid/laksheid van de stalhouder (goedkoop bouwen door dunnere spanten te kopen). In dat geval vind ik het ook geen onmacht maar pure nalatigheid, ook al sneeuwt het eens in de 20 jaar zo hevig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:06

joyce B schreef:
Alle waar naar zijn geld...
Voor een stal met goed gedraineerde en speciaal geprepareerde bodems betaal je vaak meer stalgeld dan voor een eenvoudige stal met eenvoudige zandbodem in de buitenbak (al dan niet gedraineerd)
Als een stal adverteert met altijd onder elke weersomstandigheid kunnen rijden" dan belooft die stal heel veel, en verwacht je ook dat diegene dat waar kan maken.

Dat bedoel ik; een stal waar je in de winter alleen maar problemen hebt omdat het een beetje vriest mag in mijn ogen niet meer dan 200 euro/mnd vragen. (reken maar uit, als je alleen nog maar de stal overhoudt om te betalen, incl. rente, afschrijving, verzekering). Stallen die dat wel doen (en dat zijn er velen) zijn afzetters. Een stal die normaal gesproken 250 euro of meer vraagt moet in elk jaargetijde alle faciliteiten kunnen aanbieden. Bij een goed management hebben zij immers geld over om alle noodzakelijke investeringen te kunnen doen, ongeacht welk deel van Nederland zij zitten. Stallen die beweren dat 'het niet uit kan' doen systematisch iets verkeerd of kunnen niet rekenen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:45

Wij hebben op stal een (naar mijn mening) goed gedraineerde eb en vloed bak, helaas konden we de afgelopen paar dagen er niet in rijden doordat het helemaal bevroren was. Ik ben wel meer dan 200 euro per maand kwijt. Daar in tegen kan mijn paard wel de stapmolen in, deze is overdekt en niet bevroren. En we hebben nog een bak, deze was berijdbaar alleen wel erg hard....

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:24

Kijk en dat is denk ik vaak het verschil wij betalen 150 euro in de winter alleen maar 1 bak die vrij slecht is snle nat en bevroren, maar ze kunnen dan wel gewoon het land op en water wordt super geregeld (ook als paard de boel sloopt). Maar ik erwahct hier niet dat de bak geod blijft. dan gaan we gewoon met trailer weg of rondje stappen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:26

Tja, het blijft denk ik overal wel lastig, tegen vriezen doe je gewoon niets, behalve een binnenbak neerzetten....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:50

Nou, het is een beetje lastig omdat we geen all-in prijs hebben, maar mijn rekeningen zitten gemiddeld per maand op de €260.-
Dit is kale stalhuur (€130.-), stro/hooi/kuil-verbruik, kantine (plm. €20.-). Voer komt daar nog apart bij, omdat we dit zelf moeten kopen en daarom komt het niet op de rekening.
Wle is dit in de Randstad. We doen wel alles zelf.

We hebben een stenen paddock, maar die gebruik ik niet ivm glijgevaar en zijn spat, een buitenbak 20x40 en een losgooibak van ook ongeveer 20x40, deze kan in maximaal 4 stukken verdeeld worden. Beide bakken waren bevroren.
Land is in de randstad helaas schaars en al helemaal in de winter, dus een optie om ze daarop te doen was er ook niet. Wel mochten de paarden vorig weekend bij uitzondering het land op, maar dat heb ik niet gedaan, omdat het net zo ongelijk en hobbelige en bevroren was als de losgooi.

In welke regio woon jij MadamX? Voor hier vind ik de prijs die ik betaal niet heel gek...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:38

is die stenen paddock zo glad dan? Of hebben ze die niet ijs/sneeuwvrij gemaakt?

heb hier ook de paarden deels op bestrating, deels op zand en met die ongelijke bevroren bodem van de paddock stonden ze liever op de bestrating (en de vlak getrokken bakbodem).
Mijn pony heeft ook spat en die heeft absoluut geen problemen met de verharding. Waar ben je bang voor?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:14

Gaat niet om de verharding, gaat om het glijbevaar. Hij is normaal al aardig aan de gladde kant. Heb al een aantal paarden onderuit zien gaan die vrolijk naar hun baasje toerenden... Wil ik niet gaan uitproberen!
Het zijn van die grote betonblokken met kleine, ronde gaatjes erin. Op zich zou het best gaan, maar ben als de dood dat hij een vreugdesprong oid maakt en ik hem weg kan brengen. Het gaat juist zo goed met zijn been. Vind het gewoon een te groot risico.
Trouwens, bedankt voor je pb :).