Wat doen jullie met het water deze dagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie99

Re: Wat doen jullie met het water deze dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:24

Ik geef elke 2 uren nieuw water. Dan weet ik zeker dat mijn paard genoeg krijgt.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:26

Stephanie99 schreef:
Ik geef elke 2 uren nieuw water. Dan weet ik zeker dat mijn paard genoeg krijgt.

Dat zou inderdaad kunnen ja, als je de hele dag thuis zit, (want dat neem ik aan, als je er om de 2 uur heen gaat) maar dat is voor de meeste hier niet het geval..

Misty_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:08

LadyLynn schreef:
Heb je zelf stallen of sta je ergens?

Wij hebben het water namelijk al een week afgesloten en afgetapt (anders springen de leidingen). En gewoon een emmer in zn voerbak zetten, een kruiwagen vullen met water en steeds het water daar uitscheppen..

Op de manege waar ik naast woon was gisteren zelfs alles bevroren! Ik denk dat heeeeel veel mensen hiermee hebben te kampen! Hun zijn zelfs met een föhn door de stallen gegaan, hebben heteluchtkanonnen in de stallen gezet, en nog was alles bevroren!

Wat een rotweer! Je kunt nu niet veel meer aan de waterleidingen doen, maar voor volgend jaar zorgen dat er iets is gebeud, wij gaan thuis 'nood-drinkbakken' halen, en die hangen we met de vorst in de stal en vullen hem met water.

Idd...vlgns mij is er ook geen andere oplossing Tong uitsteken

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:41

veeeeel emmertjes water dragen...
De staleigenaar geeft 's ochtends en 's middags water, en wij geven 's avonds water.
Zal wel blij zijn als het weer dooit!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:44

Hier werd de waterleiding elke nacht afgeloten, helaas hebben we het sinds eergisteren niet meer opgang kunnen krijgen, dus toch bevroren. Het kraantje doet het nog wel, maar de leidingen naar de waterbakken zijn bevroren en lopen niet meer. Ze krijgen een paar keer per dag emmers water aangeboden, snachts hebben ze niets. Het is even behelpen maar gaat prima zo. We sluiten het kraantje elke dag eventjes aan om een aantal gevulde emmers klaar te zetten, en sluiten het daarna weer af.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:11

Ik gebruik een grote ijzeren buis om elke dag het ijs door te stoten uit de grote waterbak die in het weiland staat. En daarnaast gooi ik er dan een emmer heet water bij zodat ook de restjes ijs smelten.
De buitenleidingen zijn allemaal afgesloten dus ik moet wel heen en weer lopen van de bijkeuken naar het weiland, maar die extra 20 meter maakt niet zoveel uit.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:38

In emmers, daarin bevriest het ook maargoed, dan vul je opnieuw bij.
Er zijn hier 2 poeltjes en 1 daarvan (in de wei) word opengehakt 2x per dag Lachen

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:48

Mijn paard heeft een speciekuip in zijn stal staan (goed vastgemaakt!) met daarin 50 liter water.
Voor de nacht gaat er nog een volle waterkoker met net gekookt water in. 's Morgens is het dan langs de randen wel bevroren, maar in het midden kan hij nog wel wat drinken. Niet al te veel, maar hij staat in elk geval nooit zonder.
's Morgens gaat er dan het ijs uit en opnieuw 50 liter water in.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:52

Warm water bevriest nog sneller dan koud water! Niet handig dus om dat te geven.. Wat wel werkt is een laagje hooi of stro in de waterbak leggen of een plastic bal erin leggen dit blijft dan drijven waardoor het water niet kan bevriezen.. Op stal heb je speciale temperatuur regelaars die je kan aansluiten zodat de leidingen niet bevriezen.. hebben we bij ons op stal werkt super nog nooit bevroren!!

debij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:04

Wij hebben de drinkbakken ook bevroren in de wei het enigste wat je er denk ik echt tegen kan doen is veel emmetjes water dragen en hopen op dooi Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:42

Ik heb voor de ene pony ook de luxe van een circulatiesysteem voor de waterleiding. De andere pony heeft gewoon een emmer, deze staat echter binnen, onder de zolder bij de kalfjes. Deze dieren geven natuurlijk allemaal warmte af die niet zo ver omhoog stijgt waardoor de temperatuur daar aardig fijn blijft, m'n water is nooit bevroren daar.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:46

Zoals Yanouk al zei warmte kabel rond de waterleiding. Wordt ook wel Heattracing genoemd en is een super investering. Je doet de stekker in het contact als je vorst verwacht of je stelt hem met een schakelaar in zodat hij zelf aan gaat als het b.v beneden de 3 graden wordt. Hebben wij ook thuis en werkt super !!!! Haha! Haha! Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:42

Waar heb je de Heattracing vandaan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:09

Michelle99 schreef:
Waar heb je de Heattracing vandaan?

De Technische Unie verkoopt deze ook en anders weten zij wel waar het te halen is.

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:43

wij hebben ze gewoon dag en nacht aanstaan..maar er zijn wel al 2 waterleidingen gesprongen..in sommige stallen doet het water het wel en in andere niet..wij lopen dan gewoon rond met emmers!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:08

Jeuj.... het water is weer aangesloten! *\o/* Helaas zijn dr ondanks onze voorzorgsmaatregelen wel 3 drinkbakken gesneuveld...

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:48

Wij hebben bij ons op stal ook gewerkt met een speciekuip in de stallen. Nou had een vriendin de tip om er een tennisbal in de speciekuip te doen tegen het vriezen. Ik moet zeggen in de stal was de kuip niet bevroren maar op het landje bij de shets waren de kuipen evengoed bevroren dus ik weet het niet hahaha..... Maar wie niet waagt wie niet wint.......

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:21

Wij hebben een ombouw bij de leidingen, en daar staat een klein soort kacheltje in.
Ging weer super! Alles heeft het keurig gedaan, er is niets gesprongen oid!
Doen we al jaren zo.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:06

Idd Technische Unie of anders andere technische groothandels wel en ofgewoon ff kijken op het internet.