2 jarige paard. Wat er mee doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: 2 jarige paard. Wat er mee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:38

Mijne is nu 2,5 jaar oud en heb al een aantal dingetjes gedaan: zadel op de rug leggen (nu drie keer gedaan, heel kort), hoofdstelletje om gedaan, wandelen langs de weg, losgooien in de bak om te spelen met vriendjes, heb nu zo'n drie keer gelongeerd (stapwerk, heel klein drafje). Met hem langs een fiets durf ik niet. Hij doet het super met alles dus Ja
Wat hij qua voer krijgt is nogal tegenstrijdig met wat hij als tweejarige nodig heeft ivm hoefbevangen (lichte) in het verleden en zomereczeem. Hij gaat binnenkort over op zo'n 1,5 kilo grasbrok met GKM (st. hippolyt), genoeg graszaadhooi per dag en een himalaya zoutsteen in z'n box. Voor m'n eigen gemoedsrust heeft hij wel een deken om (170 gr), dan hoeft hij in ieder geval geen energie te 'verspillen' aan het warm houden van z'n lichaam.

loontje_beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:01

Je kan wel wachten met t verkeer in gaan .. maar je zal t toch er een keer mee moeten beginnen.. zo snel mogelijk en niet pas al je er op zit.. je kan voor de zekerheid gewoon een bitje indoen en een halster en dan begin je met zn 2en stukjes te wandelen dan aan de fiets en een extra hulp erbij als t nodig is.. Je moet gewoon proberen het vertrouwen van je paard te winnen en t goed begeleiden in het verkeer.. goed vooruit blijven kijken en blijven nadenken goed inschatten etc..
probeer het eerst met kleine stukjes en dan plak je er beetje bij beetje een meter aan vast...
sterkte

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:11

Ik ga zeker niet met mijn 2,5 jarige aan de hand het verkeer in! Nog niet eens om het paard wel om de andere verkeersgebruikers! Dat vind ik echt onverantwoord! Een bit inhangen wil ik niet, wil haar niet nu al in de mond zitten! Hoe ik die van mj dan verkeersmak maak? Simpel..gewoon aan dr halster het erf op, langs een draaiende trekker, langs een rijdende auto..vanuit de rust, geen paniek situaties gaan opzoeken..wat je wel doet in het verkeer in mijn ogen..daar planken ze er zo met 80 langs..heb liever dat ze kennis maakt met een auto die 30 rijd..is er ook geen reden om gek te doen!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:19

Ik heb een bijna 2 jarige word in maart 2..

ik doe met haar veel wandelen over straat hoefjes slijten Bloos
ik doe schriktraining, voetjes in een bak leren zetten voor als dat ooit eens nodig is (een keer nodig geweest al)
lopen over plastic en allemaal van die dingetjes,
Wij doen aan voetbal Lachen en we poetsen lekker en veel knuffelen en als ze 2 is gaan we beginnen met handpaarden..

ik op mijn andere merrie en zij ernaast aan touw.. lekker mee het bos in !
verder doe ik geen longeren want rondjes lopen voor een paard is ontzettend moeilijk ! dus dat doen wij allemaal lekker niet..
en ze heeft nog nooit op stal gestaan en dat gaat ook nooit gebeuren Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:23

Ten eerste lekker dag en nacht de wei opgooien (uiteraard met voldoende ruwvoer, water etc.. voor de critici Knipoog), is goed voor 'm. Contact met leeftijdsgenootjes, beweging en onbeperkt kunnen eten Haha!
Daarbij lekker 3-4 keer per week wandelen, schriktraining, voetjes leren geven, aan verkeer laten wennen, aan vreemd terrein laten wennen, knuffelen, wennen aan een zadeltje op en af ... Gewoon lekker een paard kleuter laten zijn en alvast wat dingetje aanleren Haha!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:34

Jeanine84 schreef:
Ik ga zeker niet met mijn 2,5 jarige aan de hand het verkeer in! Nog niet eens om het paard wel om de andere verkeersgebruikers! Dat vind ik echt onverantwoord! Een bit inhangen wil ik niet, wil haar niet nu al in de mond zitten! Hoe ik die van mj dan verkeersmak maak? Simpel..gewoon aan dr halster het erf op, langs een draaiende trekker, langs een rijdende auto..vanuit de rust, geen paniek situaties gaan opzoeken..wat je wel doet in het verkeer in mijn ogen..daar planken ze er zo met 80 langs..heb liever dat ze kennis maakt met een auto die 30 rijd..is er ook geen reden om gek te doen!

Mijne is ook net zo oud en ik ging de tweede keer naar buiten al alleen. Ik vind het een goede vertrouwensoefening. Heb er ook geen bit in gehangen, maar een dubbel halster met aan een een normaal halstertouw en bij de tweede een hengstenketting, voor het geval dat. Nou is mijne ook wel gigantisch rustig (niet sloom!!) voor zijn leeftijd en ik vertrouw 'm volledig. De weg is een autoweg waar je 80 langs mag, met een busbaan ernaast en er rijden regelmatig vrachtwagens voorbij. Hij geeft er allemaal niets om, hij is meer onder de indruk van een hardloper of een schaatser ROFL Ik loop dus niet op de weg maar op een fietspad dat er vlak naast loopt. Vind dus niet dat er sprake is van een 'paniek situatie'. Ik wil hier dus niet mee zeggen dat iedereen het maar kan doen, maar bij mijn paard had ik echt het gevoel: dit kunnen we al, en ik had gelijk. Zelfs vandaag heb ik het gedaan, nadat hij zo'n vijf dagen zowat op stal heeft gestaan (bak is een schaatsbaan).

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:18

Ook ik ga al ruim een jaar met haar aan de hand naar buiten, aan de fiets is natuurlijk ook langs de weg! Je kunt alleen beginnen met fietsen als ze redelijk verkeersmak zijn en een aantal commando's kennen.
Ik doen nog wel een hengstenketting om met fietsen zodat ik in geval van nood een betere rem heb! Verder is het gewoon een kwestie van een keer proberen.
Je moet wel het verkeer in gaan om je paard verkeersmak te kunnen maken. Mijn merrie kan met gemak langs maïswagens en trekkers. Dat is wel fijn!!! Ruim een jaar geleden was dat nog niet het geval. Hoe makker ze nu is des te gemakkelijker gaat het straks als ik erop zit.
Ook het zadel heeft ze al een aantal keren opgehad, met bit wil ik nog wachten...Heb ook al gefietst met zadel op ed.. Zo kun je vanalles doen met je 2,5 jarige!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:51

Vie schreef:
Ik weet niet op wie je het hebt, maar waarom gaan mensen er altijd van uit als je iets met je jaarling/twenter doet, dat je ze op stal hebt staan?

Dat haalde ik uit de vraag van de TS of een 2 jarige zonder deken wel 1,5 uur naar buiten kan in de vrieskou. Iéts daarin zegt me dat het diertje niet 24/7 of 23,5/7 buiten staat.

loontje_beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:57

Jeanine84 schreef:

......
ik heb ook nooit geschreven dat je langs autos die langss komen van 80 km per uur moet gaan lopen .. en alsje t erf op en af kan lopen moet je dat zeker gewoon doen.. misschien heb je mijn berichtje wat verkeerd begrepen.. je moet zeker een plek uitzoeken waar t kan natuurijk niet langs een drukke weg..
Ik rij al 20 jaar paarden en vooral hengsten die naar de keuring moeten aan de hand en later onder t zadel en ook die hengsten hebben een zacht bit in en dat betekend niet dat je dan aan dr mond gaat hangen / trekken ..
Ik heb t ook zeker niet over paniek situaties gaan opzoeken .. als je paard je vertrouwd en je een goede controle hebt over het paard incl ervaring kan je gewoon in een rusige omgeving gaan oefenen met in t verkeer op de weg en of in jou geval het erg.. om zo langzaam aan op den duur uit te komen dat je evt kan gaan fietsen
.. mijn bericht was totaal niet zo geschreven dat ik iets of iemand aanval maar gewoon mijn ervaring en mening op papier zet zonder te vertellen wat wel of niet goed is..
sterkte verder
groetjes!!! xx

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:04

Ik heb de mijne nu officieel 3 2 keer gelongeerd heel rustig 5 minuten zodat hij er beetje aan kan wennen. Hoofdstel kent hij nu goed zadel heb ik 2 keer op zijn rug gelegd. En verder is hij gewoon paard onbeperkt ruwvoer en 2 kilo Pavo condition per dag. En veel buiten met zn maatjes

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:06

Mijne wordt in april 2.. Hij staat 24/24 bij leeftijdsgenootjes op een stuk land met inloopstal. Hij komt er een keertje of 3 per week uit, een keertje om te poetsen, dan gaan we es een stukje stappen op het harde, en vorige week zijn we begonnen met stemcommando's in de bak: Ik laat 'm los lopen in een grote binnenbak (dus niets kleine rondjes lopen) en probeer halthouden,stappen en draven aan te leren. Ging voor de eerste keer best al goed, dus vanaf nu gaan we dat eens per week of eens per 2 weken herhalen..
Ik schrik er altijd van hoeveel je eigenlijk al met zo'n diertje kan doen zonder dat je 'm belast, we kunnen heel vaak andere leuke dingen doen die helemaal niet zwaar voor 'm zijn!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:11

JulieDR schreef:
en vorige week zijn we begonnen met stemcommando's in de bak: Ik laat 'm los lopen in een grote binnenbak (dus niets kleine rondjes lopen) en probeer halthouden,stappen en draven aan te leren.

Wat pakken ze dat snel op hé..die van mij heeft het al aardig door (ook los in de bak)! Tenminste de versnellingen hoger dan stap..versnelling terug snapt ze nog niet helemaal :+ al weet ze wel heel goed wat halt is maar lopen heeft toch duidelijk haar voorkeur, het liefst met de staart omhoog!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:13

ik wandel wel regelmatig met mn 2 jarige,ook zonder dat er iemand anders mee gaat.

het lijkt me erg leuk om te gaan fietsen met haar maar ik durf dat toch niet goed aan,heb het idee dat je dan minder in te brengen hebt dan waneer je er naast loopt.

als ze schrikken en opzij springen ofzo,of een stukje wegdraaien met hun hoofd om iets te bekijken,dan lig je met je fiets toch vrij snel om lijkt me.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:18

Jeanine84 schreef:
JulieDR schreef:
en vorige week zijn we begonnen met stemcommando's in de bak: Ik laat 'm los lopen in een grote binnenbak (dus niets kleine rondjes lopen) en probeer halthouden,stappen en draven aan te leren.

Wat pakken ze dat snel op hé..die van mij heeft het al aardig door (ook los in de bak)! Tenminste de versnellingen hoger dan stap..versnelling terug snapt ze nog niet helemaal :+ al weet ze wel heel goed wat halt is maar lopen heeft toch duidelijk haar voorkeur, het liefst met de staart omhoog!

Hier lukken de versnellingen terug wel aardig.. Het enige probleem is als ik "halt" vraag, dattie heel even stilstaat en dan meteen naar mij toe komt.. Das natuurlijk niet de bedoeling :+ Denk dat dat komt omdat we "halt" aan het halster in de weide hebben geleerd (ik wil namelijk geen paard dat over me heen loopt als ik de afsluiting moet openmaken oid) en hij dan dus telkens meteen bij mij was.
Vanavond oefen ik nog een keertje, ben al benieuwd! 't is echt fijn om zo ontspannen met je babypaard bezig te zijn :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:27

Die van mij heeft idd ook het halt geleerd in de paddock zo dat ik op mijn dooie akkertje de zware hefboom open kan doen! Ik vind het ook erg fijn om zo rustig aan alles met haar te doen, ze is dan ook erg makkelijk in de omgang en blijft ten alle tijden rustig! Ik denk ook dat er op deze manier een hele goede basis wordt gelegd voor het straks inrijden..ze leren je vertrouwen en alles wordt gedaan op een rustige speelse manier! Ik moet zeggen dat het bij mij nu wel echt begint te kriebelen om verder te gaan..(ze wordt 5 april 3 jaar) dus als het weer een beetje mee zit ga ik straks voorzichtig beginnen met af en toe longeren :) het is net je kind he die opgroeit :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:46

O, jij bent precies een jaartje verder dan ik.. Die van mij wordt 4 april 2 :D
Ik moet nog wat langer geduld hebben dus ..

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:52

Mijne kent alles tot het longeren/berijden al dus die loopt lekker op de wei met anderen ;)
die van mij word 26 maart al drie :):)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:23

Mijn paard wordt dit jaar 2 en hij kent voetjes geven en meelopen e.d. dus ik wandel afentoe keer met hem maar verder laat ik hem lekker lopen met de andere paarden.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:30

ik had mijn paard ook al met 1,5 jaar, en hij stond gewoon op een stal (waar hij overdag buiten liep) en ik ging gewoon iedere dag naar hem toe.
Poetsen, hoeven optillen enz enz
toen hij 2,5 was heb ik hem een keer een hoofdstel ingedaan. Later een longeersingel.
ben toen ook begonnen met een beetje longeerwerk. stelde niet veel voor hoor. Gewoon een kwartiertje zonder bijzet aan de longeerlijn en oefenen op stemhulpen.
Zodra het voorjaar eraan kwam liep ik met hem buiten langs de straten enzo.

Heb er echt mn voordeel uit gehaald allemaal.
Hij is echt mn maatje en kan er mee lezen en schrijven.
Hij was met 3,5 jaar ingereden en hij liep 3 weken onder het zadel en maakte al een buitenrit. Hij was tenslotte al verkeersmak.

Mocht ik ooit nog een jong paard krijgen, zou ik het precies hetzelfde doen

Ik ben juist van mening dat een opfok niet eerlijk is tegenover je paard.
Ze staan daar geheel vrij en zonder echt veel menselijk contact.
Dan worden ze 3 en van de opfok gehaald en gelijk wordt er van ze verwacht dat ze een zadel moeten accepteren en binnen 3 maanden een proef moeten rijden.
Zonder dat mens en paard aan elkaar wennen en weten wat ze aan elkaar hebben.

Ik heb in mijn ogen eerst vriendschap gesloten, en hem spelenderwijs opgeleid.
Maar dit is mijn visie, er zijn natuurlijk een hoop mensen die dit anders zien
Je moet naar je paard luisteren en daar vanuit je gevoel volgen.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:36

wat wij met 2 jarigen doen:
ze staan dag en nacht op de wei gebeurt niks mee, hebben een inloopstal als het weer ze niet bevalt :+
als het echt diep vriest zoals vorige week dan blijven ze binnen hebben een beetje messelijk contact door te aaien maar verder doen we er niks mee. Laat ze lekker sterk worden op de wei.
en als 3 jarigen gaan we er pas mee aan de slag.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:17

hey hallo
als je hem net hebt moet je wel even kijken wat ie gewend is want als ie bij de vorige eigenaar wel onder deken stond heeft ie ws niet genoeg wintervacht om hem nu ineens zonder naar buiten te zetten en is het misschien verstandig het deker er op te houden maar anders kan het idd prima zonder deken!
en zoals je in de andere reacties al gelezen hebt kun je al best veel doen met een 2 jarige, kun je alvast mooi opvoeden.. leren rustig mee te lopen en voetjes te geven enzo, dat scheelt je straks een hoop werk als ie 3 is en je hem onder t zadel wil gaan doen.. als ie 2 en een half is geweest zou je ook rustig aan met longeren kunnen beginnen.. kun je eerst evt ook zonder longeerlijn doen, beetje spelen in de bak als het ware.. ;) kan ook leuk zijn.
veel plezier met je 2-jarige! ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:01

Tsja wat doen wij ermee.... nou best veel naast dat hij gewoon lekker paard is. Voed hem niet anders op dan dat ik met tjo destijds heb gedaan en daar heb ik een gouden beestje ana gehad.
Met 1,5 hebben we hem verkeersmak gemaakt, lekker aan de wandel. Moest wel anders heb je en probleem als jet erf af wilt hier in de randstad.
Met de trailer meegenomen om te laten wennen. Weekendje weg gegaan met hem, meegenomen naar evenement als standvulling (vindttie helemaal geweldig blijkt).
Inmiddels issie ruim 2,5 en heeft hij vandeweek een longeersingltje omgehad. Beetje wennen aan druk om zn buik.
Hoofdstel hangt al klaar maar daar heb ik geen haast mee.
Deken heefttie ook op (is nogal koukleumpje blijkt). Op het rijden na issie eigenlijk gewoon als ieder ander paard :D
Je zou echt niet zeggen dattie pas 2,5 is zo braaf issie (en nee dat wassie niet toen we hem kochten, behoorlijk het tegenovergestelde).

En wat we vooral veel gedaan hebben afgelopen jaar is wandelen, wandelen en nog eens wandelen en af e toe naast de skeelers mee (kannie ook wat harder dan stap _O- ).
beetje loswerken en basiswerk van Emiel erbij voor de afwisseling en verstandhouding.

Wij hebben er een prima dier aan door het vele werk wat erin zit (helaas zien we ook anders om ons heen) en dat betaald zich straks dubbel en dwars terug.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een schriktraining doen wat ze hier op de ruitervereniging gaan doen! Dat is anderhalf uur...
Kijken of ze ergens op reageert...Ze namelijk meestal voor de duvel nog niet bang....dus....ben benieuwd. Kunnen we weer eens iets anders doen...

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:20

Hee,

Toen mijn merrie 2 was ben ik ook begonnen met een kappen om te doen, bandages, eerst een elastieke dekensingel en later eens een shabrak, daarna het zadel en al laatste de singel losjes vast maken met een borstuig erbij. Heb zo altijd veel gewandeld. Heb ook geoefend met een deken op haar leggen.
Haha, heb wat gelachen en geoefend met haar. Was echt leuk.

Succes ermee

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:48

Ik heb vandaag op die van mij een zadeltje gelegd, singeltje vast! En wandelen maar! Ze vond het wel prima..al stormde ze wel even weg toen ik dr los klikte op de poetsplaats := maar toen ik had gezegd dat ze braaf was was het ook goed en hebben we gezellig samen gewandeld!

http://thijs.starba.net/shiba/cache/Fot ... Afb005.jpg
:z spannend hoor zo'n zadel!