In de weide hooi geven, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: In de weide hooi geven, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:15

Kaplaars schreef:
@sterre: dat is ook wel geniaal. Kun je die bij ruitersportzaken kopen? en zijn ze makkelijk te vullen?

Volgens mij niet bij een ruitersportzaak, maar Sannessep geeft hieronder al een site waar je ze kan kopen.
Ik heb zo op Ebay nog wat goedkoper gezien (waar ik het plaatje van het net gepikt had Clown ), dus daar kan je ook even kijken.
Ze zijn heel makkelijk te vullen; boven is het net open en je sluit het door er ahw een stokje doorheen te steken.

Sannessep schreef:
Ik was dus net even op zoek naar wat een hooinetje kost, kom ik toevallig op deze site: http://www.hooinet.nl
Maatje L van de netten (1,5 m breed en 1 m hoog) kan 14 kilo hooi in, kost 79 euro en maak je aan 4 hoeken vast. Zo zou je dan twee paaltjes in de weide kunnen zetten, daaromheen verharden en dan kunnen je pony's aan twee kanten eten.

Zo hebben wij het ook gedaan: onder het net hebben we matten gelegd zodat het daaronder droog is en de paarden het niet vertrappen.

koelbloedig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:27

Ik gebruik een grote trekkerband voor mijn 2 paarden.
Ik heb er 1 met voernijd, maar die moet dan om de band heenlopen, om bij de ander te komen Knipoog
Oude Tractor/trekker banden kun je gratis bij een boer ophalen. Ze zijn blij dat ze ze kwijt zijn Koe
In de paddock gebruik ik ze ook, maar daar heb ik gewoon worteldoek onder gelegd ivm met zand.
Het waait niet weg en je kunt er een hoop inproppen.
Het regent alleen wel nat, maar de paarden vinden dat geen probleem en anders eten ze binnen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

Kaplaars schreef:
Ook dacht ik om een verhard stuk te maken onder de hooi voer plaats, dat is positief voor de hoeven, en het hooi makkelijk bij elkaar te vegen.

Dat lijkt me sowieso een goed plan. Wij hebben dat dus niet en moeten regelmatig de bakken verplaatsen omdat het stuk eromheen anders één grote blubberbende wordt...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:35

Ik heb een kliko in gebruik voor hooi Haha!

Afbeelding

En zoals je ziet een platje van 3x2 meter, omdat het anders errug blubberig wordt, en ze zand binnenkrijgen.
Ik veeg deze elke dag even schoon.

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:53

hahaha een super uitvinding Go jij! Go jij!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:17

die kliko is inderdaad erg leuk!!

Ik heb ook die site van die hooi netten bekeken, en het ziet er erg handig uit. (de site zit nu in mijn 'favorieten'.)

Maar alle andere oplossingen klinken ook handig.

Bedankt en ideeën mogen blijven komen. Haha!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:20

whisperramse schreef:
Hier gewoon die 1000l-kubussen in twee, hekwerk ervan, op een palet vastgeboord en gaten erin voor het water.
Werkt prima, ze morsen niet te veel (maar natuurlijk toch wel wat...), water kan erdoor.
Wij hebben drie bakken voor drie paardjes

Afbeelding

bij ons is het andersom wij gebruiken het hekwerk van de bakken zetten daar
een ton in vast en doen er hooi in
de bak zelf gebruiken we als schuilstal voor de varkens en kippen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:01

Bij mij worden grote balen hooi op een aanhanger gelegd en die wordt zo in de wei gezet. Paarden kunnen er omheen staan en als het op is rijd je de aanhanger eruit en haal je nieuw hooi.

horsy_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:58

Eerst kreeg die van mij het altijd op de grond maar was geen succes. Komt in de blubber te liggen of waait weg.
Heb nu een oude badkuip waar ik het hooi in doe. Er staat een houten palet onder en via het gat in de badkuip (waar de stop in moet), loopt eventueel water zo weer weg.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 14:14

Zamora schreef:
Bij mij worden grote balen hooi op een aanhanger gelegd en die wordt zo in de wei gezet. Paarden kunnen er omheen staan en als het op is rijd je de aanhanger eruit en haal je nieuw hooi.

Heey, jij ook hier Vork

ben je niet bang dat ze aan de uitsteeksels blijven hangen. Of struikelen over die... waar je de auto aan vast maakt.
Op zich is het wel handig, vooral voor meerdere paarden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:16

Er zitten geen gevaarlijke uitsteksels Tong uitsteken En dat gedeelte ligt geloof ik op de grond, het wordt volgens mij al heel lang zo gedaan en gaat goed Haha!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 14:20

Zamora schreef:
Er zitten geen gevaarlijke uitsteksels Tong uitsteken En dat gedeelte ligt geloof ik op de grond, het wordt volgens mij al heel lang zo gedaan en gaat goed Haha!

Meestal leren paarden ook wel zeer snel hoe iets werkt en wat wel en niet kan.

Scheelt natuurlijk een hoop sjouwen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:32

Ja precies en Rocky`s zijn slimme paarden Haha!

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:00

Wij hebben z'n grote ronde hooibaal in het land gezet Knipoog Daar de bovenkant van af gesneden en de randjej een beetje naar onderen getrokken .... hier doen onze paarden +/-een week mee ( 2 paarden) Vork