Dunne manen toiletteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Re: Dunne manen toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:57

Urielle schreef:
Stral schreef:
Idem hier, ik kijk uit ook naar de resultaten Lachen Ga die Anky-methode toch ook eens uittesten binnenkort...

Wat doe je dan met een paard met een extreem dikke manenkam (toch wel zo'n 3 vingers breed), als ik het trek, springt het langs beide zijden van haar nek, maar knippen is nu ook niet mooi volgens mij... Iemand ervaringen hier?

De manen trekken, daarna dagelijks natmaken en glad borstelen, eventueel extreem springerige manen invlechten naar rechts.
Zeker niet knippen of snijden, dan worden de manen nog dikker.

Nee, knippen zou inderdaad enorm lelijk zijn :p Vroeg mij gewoon af of iemand een efficiente manier had Lachen Mijn merrie heeft echt rare manen, als ik ze allemaal mooi gelijk trek, en serieus uitdun, blijven ze niet mooi liggen. Het lijkt wel alsof haar manenkam in't midden wat omhoog komt/dikker is ofzo, waardoor die manen daar eerder in een soort 'boogje' vallen... Heel moeilijk om uit te leggen :p Naar de oren en de schoft toe vallen ze dan weer wel normaal, gevolg: aan oren en schoft vallen ze naar links, in't midden uiteindelijk naar rechts (en in die 7 jaar dat ik ze heb zijn ze ook al zeker 5x van 'kant' veranderd, echt, die haar manen leiden een eigen leven).

Wat bedoel je juist met 'invlechten naar rechts'? Ik heb eens een tijdje de manen losjes ingevlochten, om te kijken of ze zo langs één kant bleven hangen, maar dat hielp niet echt... Echt, ik pruts graag aan de manen van mijn paarden, maar door haar heb ik er echt een degout van gekregen (ze heeft het dan ook nog eens totaal niet graag als ik trek enzo dus...) Echt, hel Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:58

Urielle schreef:
___VV___ schreef:
Ik snij de (dunne) manen.
Op de manier van trekken: een pluk pakken, tegen kammen en het plukje wat overblijft tussen je vingers op de gewenste lengte afsnijden (speciaal mesje).

Zo doe ik het ook bij dunne manen, maar ik pak gewoon een fruitmesje

Maar hoe gaat dat eruit zien?
Wat gebeurt er met de manen die omhoog gekamd zijn? die blijven lang toch?

Hm bij nader inzien doe je zo idd ook manen trekken....
Maar dit werkt dus echt?
Mijne heeft echt hele dunne maantjes :o

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:41

ik knip de manen recht af. en dan trek ik met mijn vingers gewoon nog een paar piekjes eruit waardoor het wat natuurlijker lijkt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:43

Doe het ook zo ongeveer zoals xxmaaikiexx. Knip gewoon en dan paar keer met mijn hand erdoorheen trekken en dat steeds bijknippen. inknippen doe ik eigenlijk zeer zelden. Voorpluk pluk ik gewoon met mijn vingers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:23

Ans schreef:
Maar hoe gaat dat eruit zien?
Wat gebeurt er met de manen die omhoog gekamd zijn? die blijven lang toch?

Hm bij nader inzien doe je zo idd ook manen trekken....
Maar dit werkt dus echt?
Mijne heeft echt hele dunne maantjes :o

De omhoog gekamde manen, zijn de korte ;) Maar ipv dat je de lange uittrekt (en dus helemaal geen manen overhoudt als je paard niet zo ruim bedeeld is) snij je het af op de goede lengte. Omdat het zo'n kleine plukjes zijn, is het effect natuurlijker dan wanneer je knipt (vind ik, maar kan aan mijn knipcapaciteiten liggen, of liever: het gebrek eraan :D )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

Stral, dagelijks natmaken en de goede kant opkammen, en dus evt. elke dag opnieuw invlechten (zonder knotjes dan). De manen niet te kort trekken, dan gaan ze ook springen. Zo deed ik het althans als groom.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:53

Urielle schreef:
Stral, dagelijks natmaken en de goede kant opkammen, en dus evt. elke dag opnieuw invlechten (zonder knotjes dan). De manen niet te kort trekken, dan gaan ze ook springen. Zo deed ik het althans als groom.

Okeej, ik zal het eens proberen, als ik weer wat meer tijd heb :P bedankt voor de tip :)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:09

Ik heb inmiddels de manen verkort op de manier die ik in het begin uit gelegd heb. Ik ben tevreden over het resultaat, maar kies voortaan toch voor de trek methode. De "kapper"methode was toch meer op het gevoel recht knippen. Hier twee foto's van het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding

Best netjes, toch?

Voor de opletters, de tweede foto is inderdaad gespiegeld, perongeluk... :+

evelien_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:00

Mijn paard heeft ook erg dunne manen, ik knip dan ook meestal haar manen.

en dan gewoon de manen naar benden kammen en dan knippen beetje voor beetje en niet te veel.

pip85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:16

ik zit met hetzelfde probleem, ik knip ze ook en trek ze daarna een beetje bij (want ben niet echt goed in knippen).

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:53

Hier ook zeer dunne manen! Ik knip meestal alleen de puntjes af zodat ze kunnen 'doorgroeien' zoals bij mezelf :D Vlecht ze laatste tijd ook veel meer in en laat ze dan een weekje zitten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:59

ik snij de manen altijd. lijkt veel natuurlijker en gaat lekker snel

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:26

Bij paarden met dunne manen snij ik ze altijd met een aardappelschilmesje, er zijn ook wel speciale mesjes voor maar dit werkt voor mij prima.

Ik kam de manen netjes glad en bepaal hoe lang ik ze wil hebben.
Ik heb het mes dan in een hand en druk dan kleine plukjes manen tussen het mes en duim en snijd het dan af.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:50

WilmaW schreef:
Bij paarden met dunne manen snij ik ze altijd met een aardappelschilmesje, er zijn ook wel speciale mesjes voor maar dit werkt voor mij prima.

Ik kam de manen netjes glad en bepaal hoe lang ik ze wil hebben.
Ik heb het mes dan in een hand en druk dan kleine plukjes manen tussen het mes en duim en snijd het dan af.

Kan je zo dan niet in je vingers snijden?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:04

Dat vraag ik me ook af ja, dan snijd je toch in je duim? :+

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:36

Dat is mij nog nooit gebeurd.
Afbeelding
Ik gebruik dit soort mesjes.
En je duim gaat er niet over heen en weer.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:32

heb ook wat tips gegeven bij VSW hoe kan je het beste lange manen trekken.
dunne manen willen wel een goed en veel voller teruggroeien als ze een keer helemaal afgeschoren worden. duurt wel iets langer.
bij rassen die met los haar worden voorgebracht wordt ook veel met gel en supersterke haarlak gewerkt je moet het er dan wel na afloop goed uitwassen.

roosboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:16

ik knip altijd bij dunne manen.... Heb snijden ook nog nooit geprobeerd eigenlijk.

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:56

Een snijmesje doet wonderen.! Althans, ik vind het ideaal :)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:08

Wie kan mij helpen? Mijn pony heeft vreselijk dikke manen en heeft ook een extreme hekel aan het trekken! Als ik maar een miniplukje pak om te trekken, vindt ze het al vervelend.

Ik wil wel graag kortere en wat dunnere manen. Bij mijn paard kan ik de manen gewoon knippen met een uitdunschaar. Die heeft een beetje dunne manen.

Iemand tips?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:43

gewoon de eerste stappen volgen als bij het trekken. Dus plukje nemen, omhoog houden, haar naar beneden kammen totdat je het plukje overhoudt dat je normaal om het kammetje wikkelt. dit plukje korter knippenl. dan heb je het. Dit duurt echter wel lang

als ik haast heb knip ik het recht af. daarna verticaal van onder naar boven "knipjes"maken. zo lijken ze wat ongelijker en natuurlijker. werkt ook heel goed