zand als bodembedekking in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cissiegirl

Re: zand als bodembedekking in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:43

Dat wordt heeeeel leuk als ze van verveling gaan graven Haha!

Staan binnen no-time je stallen scheef Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:55

De omstandigheden in portugal, of venezuela of het zuiden van de states is natuurlijk niet te vergelijken met hier.
De stallen die ik zag hadden lage muurtjes, ongeveer 1.30 hoog. Ze waren zeker 4X4 geen tralies en werden overkapt met een hoog afdak.
De paarden verveelden zich niet want ze hadden elkaar en ze stonden met veel uitzicht en de warme wind in hun gezicht. Geen ammoniaklucht, snel drogende mestballen, en gezelschap aan elkaar. Niet te vergelijken met hoe het er hier aan toe gaat.

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:05

Het is hier idd veel droger dan in Nederland! De boxen krijgen voorwanden die in Nederland binnen worden gebruikt. Hier blijft het open, met een afdak van 3 meter ervoor. Het is zeker niet de bedoeling ze de hele dag binnen te laten! We hebben 9 weien, 6 ervan met een groot schuilhok. Nu lopen ze allemaal dag en nacht buiten.
Idd dacht ik over het zand op de grond/aarde te doen, zodat het dus zo de grond in kan.
Wat voor supplement is er tegen zandkoliek?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:13

Teneerste ben ik echt mega jaloers. Ik wil heel graag naar portugal emigreren maar mijn gezin wil niet Huilen

Toen ik bij anky werkte stonden de paarden ook op zand met stro of krullen er boven op. Een keer in de zoveel tijd werden de stallen leeg geschept en werd en nieuw zand ingedaan. De paarden staan veel veiliger,veel minder kans op blessures of wondjes.

Waar je wel rekening mee moet houden is:

-dat de paarden er geen kuilen in graven.
-dat het zand niet te warm wordt
-dat het paard met hooi eten niet ook te veel zand tot zich neemt
-daarnaast nodigt zand uit tot rollen,waarschijnlijk zul je voornamelijk iberische rassen in je stallen hebben staan (daar ben ik nog het jaloerst op) en die zijn niet mega groot maar ik zou zeker 4x4 aan houden zodat kans op vast rollen kleiner wordt.

Heel veel succes,hopelijk komt mijn droom ook nog eens uit.

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:22

Ik heb gelezen dat zand juist koeler is in de zomer? Een van de redenen waarom ze het in de USA zoveel gebruiken.

Idd zijn de Lusitano's niet zo groot! Wel errug mooi!!!!!

De stallen worden 3x4 (voorwand is 3m) Denk dat dat wel zal gaan. Nogmaals, ze zullen er niet veel en/of lang per dag instaan.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:25

Ik heb er ervaring mee...

Maar dan zand in een groepsstal, met vloerverwarming.
Soms kregen de paarden een supplement tegen zandkoliek en soms een hele tijd niet...er zijn wel enkele gevallen van zandkoliek geweest...

Mijn mening is dat het super goed kan mits bepaalde maatregelen

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:28

Weet iemand wat voor supplement dat is tegen zandkoliek?

Ergens ook iets gelezen over lijnzaadolie/zonnebloemolie, dat zou helpen?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:31

Voordelen: zand word warm als ze erop liggen
het is makelijk in aanschaf

nadelen
het voert geen vocht af
als je stal ietsjes lekt dan staan ze vanzelf in de modder
als het onder hun deken komt gaat het schuren
het geeft een grotere kans op zandkoliek

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:43

en tog lijkt zand me niet ideaal...

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:45

m_v_m schreef:
Weet iemand wat voor supplement dat is tegen zandkoliek?

Ergens ook iets gelezen over lijnzaadolie/zonnebloemolie, dat zou helpen?

sandclear

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:51

sandclear is idd het supplement.

mijn lusitano staat ook niet veel op stal, stal is 3,25m bij 3.25m en hij is maar 1.55m toch heeft hij pas twee keer vast gelegen. En hij staat gewoon op stro.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:52

huh?!? het lijkt me echt helemaal niks!!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:15

en als de zon op het zand staat kan het kokend heet worden. Van de winter heb je weer kans op bevriezing als het buitenstallen zijn en dan kan het erg scherp worden.

Er worden veel lusitano's naar nederland vervoerd, kan je met zo'n transportbedrijf niet regelen als hij leeg naar portugal terug komt dat hij een vrachtje stro/zaagsel voor je mee terug neemt? Ik geloof dat vervoer ong 500,- kost en stro hier nu tussen de €1 en €1.30 zit

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:30

Op de manege waar ik les geef en mijn paard had staan heeft men ook zand in de boxen.
Mijn paard was het enige dat constant water tot zijn beschikking had (eis van mij, de rest wordt nog op de ouderwetse manier gedrenkt). En mijn stal was dus ook de enige die er constant (maar echt altijd) nat of vochtig bij lag. Ik vond het echt niet gezond (rotstraal...) en comfortabel voor mijn paard (hij ligt nogal graag in zijn stal, lijkt me niet echt lekker in die derrie). Zand absorbeert dus absoluut niet voldoende is mijn ervaring.
Uit welk materiaal ga je je stallen maken? Hier hebben ze gekozen voor goedkope, slechte kwaliteit houten stallen (onbekwaamheid...), waardoor de paarden bij de eerste regenbui al meteen zwemles kregen en men een halve dag heeft liggen graven om alles een beetje gedraineerd te krijgen. Net omdat het zoveel maanden per jaar droog is, zijn er vaak zoveel grote problemen als het dan eens ECHT regent (grond is helemaal niet meer doorlaatbaar). Dus ja hier heeft het 2dagen blank gestaan, en dat is echt niet om te lachen.
Ook begonnen de paarden hier uit verveling aan het hout van de stallen te knabbelen, en dat ziet er nu heel mooi uit dat kan ik je vertellen!
Ook vind ik het te stoffig gedoe dat zand. Ondertussen heeft men op de manege wel een soort schavelingen/zaagsel. Het ziet er al een stuk beter en comfortabeler uit, maar ik vrees dat ze dit ook ergens gratis hebben gekregen; het stoft nl ook verschrikkelijk als men de stallen uitmest.

Hier op Kreta is het hooi en stro ook vreselijk duur. Voor een gewone baal hooi betaal ik 9euro, en voor een baal stro 5 (heb stro goedkoper kunnen vinden).
Toch heb ik in mijn eigen stal zand met daarop een lekker bedje van stro. IS mijn paardje zo gewend; stro absorbeert goed, veel gezonder voor het paard en noem maar op. Je zal de voordelen van stro zelf ook wel kennen.

Als het om een pensionstal gaat kan je de aanschaf van stro toch gewoon doorverrekenen in je prijs nee?

Ik denk wel dat paarden de mensen in Portugal al meer in het bloed zit dan hier op Kreta; hier krijg ik namelijk geregeld nog de vraag waarom ik in godsnaam goed voer zomaar op de grond leg zodat mijn paard erop kan schijten!
Ik merk wel dat mensen hier vaak meer neigen naar buitenlanders (voor het stellen van vragen allerlei, voor instructie enz) omdat ze weten en zien dat we hier al een heel aantal decennia voorlopen! Maak daar dan ook gebruik van zou ik zeggen en kies voor een kwalitatieve stalbodem!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:33

Enkele jaren geleden ben ik op een fokkerij geweest in Spanje. Een grote en nette fokkerij daar was idd overal zand in de stallen. Volgens mij moet dat wel leuk zijn voor paarden. Lekker zacht zand... Maar hoe het met onderhoud van stallen gaat dat zou ik niet weten. Maar in Spanje lag er toen alles zeer netjes bij!

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:01

Muren van betonblokken, met een geisoleerde dakplaten erop. Het overdekte terras wordt 3 meter, dus het zal er niet inregenen. En lekken al helemaal niet. Het zand is ook niet bedoeld om te absorberen; juist om alles door te laten zakken naar onder de grond in. De zon komt er ook niet direct op te staan, dus heet wordt het niet.
Ik heb gelukkig niet alleen maar slechte berichten gehoord nu, en denk dat we toch voor zand gaan. Misschien dat ik er een laagje zaagsel of stro op leg, dat moet de praktijk dan maar uitwijzen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:18

Ja, dat kan natuurlijk ook. Kijk eens hoe de paardenhouders in de omgeving hun paarden houden uitmesten ect.
Ga daar eens praten, kun je ook veel van opsteken.

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 13:29

Velen laten ze hier overdag op het kale beton staan, en 's avonds een laag zaagsel. 's morgens wordt alles achter tegen de muur geschoven zodat ze weer op het beton staan......
Lijkt me ook niet zo geweldig.

Ik denk dat zand toch lekkerder is.......... als het niets is, dan een worteldoek erover en rubbermatten ofzo.......

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:41

Ik heb een tijdje mijn paard op zand gehad, bij gebrek aan wat anders.
in onze hele schuur lag toen nog geen betonnen vloer, maar alleen zand.
Daar waren dus tijdelijke stallen gemaakt.
Overgens ging dat wel goed met zand.
Bij ons trok het vocht gewoon naar onder. ( zat dus geen beton onder of dergelijke )

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:56

uit jou teksten kan ik opmaken dat je paarden heel weinig op stal zullen staan..... dan blijven de kosten voor stro/ zaagsel toch ook beperkt? ik denk dat als een paard zandkoliek krijgt met alle nare gevolgen van dien je nog wel eens meer kosten aan dierenarts kwijt bent dan een hele periode stro/zaagsel.

de omstandigheden zijn daar natuurlijk wel heel anders dan hier in Nederland.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:47

@ TS: maar wat is er tegen een 1 maalige aanschaf van rubber matten ? daar hoeft verder niets op hoef je ook geen suppelemente bij te voeren (scheelt weer in kosten op langer termijn) en ligt zacht voor de paarden schuurt niet en is eigelijk gewoon idaal (behalve de aanschaf) en dan kun je dat ook weer door vereken in je stalling prijs die dan mss wel wat hoger word dan van de andere stallen in de omgeving... maargoed jij bied wel een extratje waardoor de mensen die écht veel om hun paard geven (en dat doe je niet als je een paard de heledag op beton laat staan naar mijn mening) vanzelf naar jou komen omdat jij je dan toch onderscheid van de andere... (wat ook erg belangrijk is als je nieuw bent om daar klanten te winnen)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:20

Ik vind die rubermatten helemaal niet zo ideaal. Ja makkelijk schoon te maken. Maar na een poosje stinken ze een uur in de wind van alle amoniak die er in blijft hangen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:04

toch moet je uit kijken met de ondergrond.Wij hebben een grote inloop stal waar van ook een deel zand maar de urine loopt niet weg. Ik las net dat je op moet passen met bevriezen. Maar bij ons is het -10 en kouder en echt knetterhard is het niet. ook liggen die van mij er niet graag. ze lopen liever de wei in en gaan in de sneeuw in de zon liggen. Maar zijn er geen bedrijven dan die krullen af voeren. van hout zagerijen( weet niet hoe je het schrijft) wij konden dit gratis af halen. En dan niet het stoffige deel maar echt de groffe krul resten. en is stro daar echt zo duur?? neem aan dat er ook veel landbouw is? in duitsland was het vroeger gratis af te halen bij ons. Maar ja elk land is anders.

Veel succes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:09

Sjanne, de toekomstige stal staat in portulgal,.. Daar vriest het meestal niet zo hard Schijnheilig

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:32

ik heb momenteel als noodoplossing ook zand in de stal ( heb er net één bij gebouwd en met dit weer is het moeilijk betonstorten *LOL*

Maar echt het is geen aanrader. Het is hopeloos uitmesten en je krijgt niet alles er goed uit.
echt niet doen hoor.

ik hoop dat het snel weer dooi wordt Lachen dan kan de vloer erin Lachen