wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Re: wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:11

IK sta met mn fjord op het land. Stond eerst op een pensionstal maar mn paardje is een boxloper en ook n de paddock (niet zo een hele grote) bleef ze rondjes lopen. Met mn vorige paard stond ik wel prima op dat pension

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:24

Gut TS, over bekrompen gesproken.
Iedereen die het anders als jij doet een tuttebelletje noemen....
Verwacht je nog dat we hier serieus op ingaan?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:28

ik sta nu met paardje op Half-pension stalling. haha

Er wordt gevoerd, hooi en stro van de stalling ter beschikking. Alleen mest ik zelf uit. waarom? omdat ik graag ook zelf wat doe. Dan weet ik ook hoe het met mijn paardje gaat en het houdt me warm in de winter. Zo nu en dan zetten we ze ook zelf buiten en/of binnen. Hebben maar een hele kleine stalling en op een na totaal geen tuttebellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:30

Dat niet alleen, maar die paardjes staan daar op dat weilandje zonder toezicht of niks en als TS dan om 1600 uur kan komen, is het een uurtje later alweer donker, er is dus 23 uur per dag geen toezicht en niemand om in te grijpen als er wat verkeerd gaat. Nou, zó zou ik mijn paarden dus voor geen goud willen houden.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:56

Ik wil voor mijn toekomstige pony (Fjord of Ijslander) in de zomer dag en nacht weide met een goede schuilstal, en in de winter 's nachts op stal!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:14

Ikzelf ben voor zoveel mogelijk buiten, maar in de winter in de randstad kan dat niet op het land over het algemeen, te veel veen. Ik denk dat ik het erg getroffen heb met mijn paardjes van 9-5 buiten in een paddock (zomer 24 u land). Mesten doe ik zelf, alles wordt verder in toerbeurten gedaan (behalve ochtend en laatavond voer, dat doet de eigenaar van de stal). Ik vind het soms wel veel werk, maar voor de vrijheid van mijn paarden heb ik het maar wat graag over. Wij hebben een verlichte buitenbak, vind ik zelf wel heel belangrijk!

G_core

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:47

Ik zelf huur een weide van 70are op jaarbasis met 2 betonnen binnenstallen, 1 opeloopstal waar ik mijn hooi en stro in leg en 1 houte buiten stal die constant open staan, ik zet in de winter mijne paardjes alleen buiten als ik er ben (ik sta in 2 ploegen, vroege en late) en in de zomer als ik met de vroege staat zet mijn moeder ze s'ochtends buiten en mee de late zet zij ze binnen.
ik heb ook geen stromend water maar heb wel licht met behulp van een groep. ik moet natuurlijk ook alles zelf doen en in de winter kan ik nauwelijks rijden dat is wel een nadeel omdat mijn paard maar 3.5jaar is. maar dat vind hij gelukkig niet erg hij is altijd eve braaf als ik er mee rij.
op een manege zou natuurlijk gemakkelijk zijn omdat je altij kunt rijden en verzorgen wannneer je wilt ook al is het donker of ijzig koud buiten. Maar mijn paardje is heel gelukkig en ik ook!

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:43

blijkbaar reageert er "iemand" serieus op :
"tuttebelleke".... Dat was helemaal NIET zo bedoeld, nogmaals mijn excuses!

De manege waar ik vroeger (héél vroeger) reed waren allemaal wel zo'n trezebezen.
Die hadden een paard of pony en liet de rest er voor opdraaien, enkel maar rijden was leuk.
Op deze manege was er geen sprake van verschillende formules die je kon kiezen, het was het een of het
andere!
Leuk dat ik hoor dat het anders kan. En voor sommige mensen die bv. heel laat werken kan het een
super formule zijn dat ze stallen uitmesten voor hun om meer tijd in hun paardje te steken.
Vind ik trouwens geweldig!!!
Ik zag het hiervoor heel erg zwart - wit daardoor.

greetz

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:58

Gut, nu krijg ik een naar pbtje van TS.
Misschien moet ze eens nadenken voor ze een topic opent......

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:06

Lovely schreef:
Dat niet alleen, maar die paardjes staan daar op dat weilandje zonder toezicht of niks en als TS dan om 1600 uur kan komen, is het een uurtje later alweer donker, er is dus 23 uur per dag geen toezicht en niemand om in te grijpen als er wat verkeerd gaat. Nou, zó zou ik mijn paarden dus voor geen goud willen houden.

Dat weet jij niet?
Mijn buren zijn twee bejaarde "paardenmensen".
Van het minste dat er gebeurt mag ik telefoon verwachten met een kundige uitleg erbij.
En mijn paarden staan op een weide waar ik zelf helemaal voor insta.
Wie weet heeft TS ook wel iemand in de buurt om de boel in de gaten te houden Lachen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:40

Ik heb leren rijden op een manege en heb even een halve stal pony gehad bij mensen thuis en daarna terug op een manege.

En eerlijk, ik zou graag een eigen weide hebben, vind het helemaal niet erg om stallen uit te mesten, te voederen enzovoort.
Het enige wat me tegenhoudt is die gezellige sfeer op een manege en geen binnenbak hebben. (en vroeg opstaan om te voederen Lachen )

Ik ga nog naar school maar van het moment dat ik ga werken zou ik graag mijn eigen stukje grond hebben, moet heerlijk zijn om alles zelf te beslissen en alles zelf in goede banen te leiden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 06:48

doetumij maar een luxe pensionstal Lachen het liefst met weidegang........

Ik ga in dat kleine beetje vrije tijd dat ik heb niet lopen trutten omdat de faciliteiten er niet zijn Lachen

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:02

vickyP schreef:
wou het absoluut niet zo zwart - wit stellen hoor!!!

Ik weet niet beter, dan jawel, mijn primitief weidelandje. Ik heb echt niet meer dan dat, maar mijn paardjes zijn er dolgelukkig en ik ook. (mits ik waarschijnlijk niet beter weet)
En ik heb absoluut respect naar de "tuttelbellen" Clown die de hele dag werken en s'avonds niet altijd tijd hebben om nog te mesten en eten te geven.
(Ikzelf ben "juf" en heb dus al om 15u30 gedaan met werken, om 16u ben ik op de weide)
Ik denk dat m'n vraag/topic beetje te kort en idd zwart - wit heb gesteld.
mijn excuses hiervoor...

xxx

ben tussen half 7 en half 6 savonds iig met werk bezig, iig geen tijd om iets met mijn paard te doen. Op dinsdag ben ik om tien uur thuis... Verder zou ik het errug knap vinden als je zoiets vind hier in de randstad... Je hebt geen keus; in de randstad ben je al snel zo'n tuttebel!

Trouwens mijn zus is ook juf, en die is eeeeecht niet om 15.30 klaar met werken... Haar paard staat ook volpension. Ze mag dan wel wat vaker vrij zijn, maar ze heeft heel veel ouderavonden en ze is toch vaak tot laat op school. Ik snap niet hoe je in de ochtend nog kan voeren... Verder heb ik ook liever dat mijn paard in de middag ook wat te knabbelen of te spelen heeft, en aangezien je hier geen weiland voor 50 euro hebt...

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:47

billy,
geen probleem dat je dat denkt,
maar zeur er niet over door en reageer er dan niet op.

Topic mag dan gesloten worden voor mijn part!
Geen enkel probleem. Wou niemand aanvallen!

xxx
vicky

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:52

Het enige dat voor de gedaan word is zorgen voor stro en voer, voeren. En natuurlijk altijd stromend water hebben.
Moet zelf mesten. Vorige maand kwamen ze er een uurtje per dag uit. Van de zomer staat ze weer 24/7 buiten en ik heb lekker altijd beschikken over een binnenbak en heeel vaak over een buitenbak omdat deze elke dag gesleept word.
Ik blijf dus lekker op de tuttebel pensionstal staan en ga niet trutten met zelf voeren etc.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:06

ik kan me best voorstellen dat zo een pensionstalling lekker gezellig kan zijn en
wel handig voor mensen die het nodig hebben.
Ik baal er soms ook wel van dat ik s'morgens en s'avonds naar de paarden
moet om ze te voeren. Dit al om 7u en in de winter donker en koud.
Dat heb ik er wel voor over! Eens ik op de wei sta, vind ik het op zich niet
erg dat ik wat vroeger het bed uit moet.
Ik sta ook alleen op weide en heb niet echt een weide-maatje waar ik
gezellig samen mee op wandeling kan. En dat kan op pension weer wel.

xxx

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:36

Ik heb zelf een weide. Vroeger stonden de paarden eerst op een pensionstal met weinig weidegang ik vond dat maar niets. Dan ben ik naar een pensionstal gegaan waar de paarden tijdens de zomer altijd buiten stonden dat was al veel beter maar nog niet wat ik wou. 6 jaar geleden kocht ik een weide, de paarden hebben nu voortdurend weidegang en je merkt aan hen dat het veel beter voor ze is!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:39

Ik heb een pensionstal mét veel weidegang dat kan natuurlijk ook! Alsof paarden in een pension niet op de weide komen, hij stond eerst bij een boer waar hij de hele winter op stal moest staan..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:14

Ik sta op beide Lachen
De ijslanders heb ik op 1,4 hectare grond staan, met schuilstallen.
Hier moet ik net als jij alles zelf doen en zoals nu met dit weer, wel even irritant, met jerrycans in de auto om de waterbakken te vullen, want de grondpomp is bevroren..maar hé, dat plan ik in van te voren, dan maar een afspraak minder op een dag Knipoog én je hoort me sinds die tijd nooit meer zeuren als het rotweer is, haha, want dat voel je ook niet meer Tong uitsteken
Onze draver staat aan de overkant, op een hele kleine pensionstal..met weidegang zomers en swinters een hele grote paddock en hele dag onbeperkt hooi tot hun beschikking.
Wij hebben hem hier staan, omdat hij hier snachts op stal kan swinters. Hij is op leeftijd, heeft kwaaltjes en stelt wat meer gerust dat hij snachts op stal kan. Ook hier moeten we alles zelf doen, behalve smorgens voeren. Buitenzetten, mesten, binnenhalen, poepscheppen etcetc, alles doen we zelf. Dit is soms wel lastig, omdat ik rekening met tijden van medepaarden eigenaren heb te houden. De ijslanders ga ik heen wanneer het mij nl uitkomt en is minder werk dan mn draver op pension..maar i am lovin' it Knipoog

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:18

Ik sta op een pensionstal.
We hebben ook weide dus zomers gaan ze dag en nacht buiten tot half oktober.
Ligt eraan wat het weer doet
Ook hebben we speciale paddocks voor de winter zodat ze dan ook lekker buiten kunnen staan. We hebben een longeerpaddock en een buitenbak.

Ik vind dat ik niet te veel betaal en heb het er super naar m'n zin Haha!

De rede waarom:
Ik ben op een gegeven moment de wei weer zat.
Als het veel regent wordt het 1 bagger bende.
Verliest je paard z'n ijzers weer.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:28

eigen weiland. Ik heb meerdere paarden en fok kleinschalig. Ik wil mijn paarden zo natuurlijk mogelijk houden in kuddeverband. Een hengst met wat merries.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:55

onze 2 paarden staan in de polder,op kleigrond,met 2 inloop stallen,die wel gewoon een deur hebben,wij hebben een aggregaat voor het opwekken van stroom,zodat we wel licht hebben,verder doen we alles zelf.Dat willen we en kunnen dat ook,maar niet iedereen kan of wil dat,maar je moet wel iedereen in hun waarde laten.Wij hebben geen rijbak,maar we zijn recreatieruiters die een hekel hebben aan rondjes lopen.groetjes...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:58

Ik ben dus zo'n tussenweg. Mijn pony staat op een boerderij waar we met z'n allen een voerschema hebben opgesteld (dat betekent 1x per... 17(?) weken 'n week voeren, 's ochtends). Hooi en stro wordt voor je klaargelegd, wel zelf uitmesten, voeren 's avonds (maar ik ga sowieso al 's avonds heen dus). 's Zomers staan ze op het weiland, dan betaal ik 98 euro p/m. 's Winters zo'n 130 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:44

Deze week ben ik nog een beetje extra blij dat ik op een luxe pensionstal sta: er wordt gestrooid, zowel de buitenbanen als de rest van het terrein, de paarden kunnen nog steeds in de paddocks en in de trainingsmolen en de risico's op glijpartijen en de gevolgen daarvan zijn tot een minimum beperkt. Het drinkwater voor de paarden loopt door een systeem waarin het niet kan bevriezen, we moeten zelf alleen de bakken even elke avond controleren omdat de lepel wel vast kan vriezen op een gegeven moment. Maar verder zijn wij door het weer niet heel erg beperkt en krijgen de paarden gewoon de dagelijkse beweging die ze nodig hebben zonder extra risico Lachen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:45

Ik huur een groot weiland en een klein stukje grond beide met schuilstallen, lekker achteraf maar bij mensen aan huis dus veel toezicht. Ik moet alles zelf doen, voeren, mesten, hooi stro halen, voer halen, wei uitmesten, omheining repareren. En nou met die kou ook nog eens met kannen water sjouwen (al zet de verhuurster iedere dag 2 emmers klaar voor mij Ja ). Als er iets is bellen ze, kan ook altijd bij ze aankloppen. Ik zit aan de bosrand dus als ze zo zadelmak zijn kan ik zo lekker de bossen in (ponys worden beide bijna 3 jaar). Ik heb alleen geen rijbak. Daar moet ik over een paar maanden even een oplossing voor gaan vinden. Vind het wel fijn zo, als ik ze op een manege/ pension stal zou hebben staan zou ik geen 2 pony's kunnen houden. Soms mis ik wel de gezelligheid van een manege/pension, ik moet alles alleen doen. Soms komt er wel eens iemand mee om een beetje te helpen maar vaak is dat niet. Laat mij maar lekker alleen aanrommelen, ik ben smiddags altijd vrij dus tijd heb ik ook zat om alles bij te houden.