Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En het is niet een stuk land wat je als kapitaal kan zien als je het tegen marktwaarde verkoopt, lijkt wel leuk, maar zo werkt het ook weer niet. russel schreef:Nou dus wel, het is óf je koopt nu een wei voor de geldende prijs of je hebt hem voor een toenmalige prijs. Kan nog wel eens het land van zijn vader zijn geweest, of zijn opa en dat maakt wel verschil uit. Om die kosten dan zo te gaan berekenen is niet reeel, zeker als het een kaal stukje is waar niks op staat en niks is. Kapitaal brengt geen 5% rente op op de bank, misschien in IcelandEn het is niet een stuk land wat je als kapitaal kan zien als je het tegen marktwaarde verkoopt, lijkt wel leuk, maar zo werkt het ook weer niet.
En dat van die 5 jaar is geen broodje aap verhaal, ik heb een kennis die een hectare heeft, ze hebben geen paarden meer, maar verhuren doet ze absoluut niet, je mag het gebruiken van haar, onderhoud natuurlijk voor eigen rekening. Juist om die reden.

Citaat:@ Loware: ik hoop dat jij in België woont, wat staat er precies in het contract over verhogingen?
russel schreef:Leuke rekensom, dat geld natuurlijk als je nu ergens een wei koopt, maar als het een bestaande wei is van een boer die dat al heul lang in bezit heeft is dat anders. Dan is er nog een regel, betaal je commerciele prijs als huur, dan is het onderhoud voor de verhuurder. Is het onderhoud voor de huurder, dan is het vaak nog zo dat er het eerste jaar geen huur wordt betaald en het jaar daarop een redelijk bedrag.
Er zijn gebieden in Nederland waar weides niet langer dan ik dacht 3 jaar onbeheerd mogen blijven, dan heb je onherroepelijk een brief van de gemeente in je bus wat je plannen er mee zijn. En soort antileegstaand criteria.
Dan is verhuren ook weer tricky omdat je als huurder na ik geloof 5 jaar huren en aantoonbaar huur betaald, recht krijgt de wei te mogen kopen..