Prijs van weide erg duur geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Prijs van weide erg duur geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:21

@Russel, het maakt niet uit of die boer dat weitje allang in zijn bezit heeft. Feit blijft dat het kapitaal van 50.000 euro in die wei zit en als de boer de wei zou verkopen en het geld op de bank zet dan heeft hij daar een bepaald rendement over. Nu wil de eigenaar ook rendement over zijn kapitaal. Dat verhaal van die 5 jaar lijkt mij echt een broodje aapverhaal. Dan zou niemand meer land verhuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:26

Nou dus wel, het is óf je koopt nu een wei voor de geldende prijs of je hebt hem voor een toenmalige prijs. Kan nog wel eens het land van zijn vader zijn geweest, of zijn opa en dat maakt wel verschil uit. Om die kosten dan zo te gaan berekenen is niet reeel, zeker als het een kaal stukje is waar niks op staat en niks is. Kapitaal brengt geen 5% rente op op de bank, misschien in Iceland Haha! En het is niet een stuk land wat je als kapitaal kan zien als je het tegen marktwaarde verkoopt, lijkt wel leuk, maar zo werkt het ook weer niet.

En dat van die 5 jaar is geen broodje aap verhaal, ik heb een kennis die een hectare heeft, ze hebben geen paarden meer, maar verhuren doet ze absoluut niet, je mag het gebruiken van haar, onderhoud natuurlijk voor eigen rekening. Juist om die reden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:28

In Lommel (Belgisch Limburg) staat op dit moment de goedkoopste weide op 50 euro per maand. Het is 1 hectare en moet gedeelt worden door 4 paarden. Dat is dus 2500 voor 600 euro per jaar. Sorry, ik vind het belachelijk duur voor een beetje gras!!
Als ik zelf een lening afsluit voor 1 hectare a 20.000 euro dan moet ik 100 euro per maand afbetalen. Dan kan ik beter zelf een stukje eigendom kopen! Niet??

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:34

ik weet dat de prijzen in jullie regio een stuk anders zijn dan bij ons in de randstad. want hier mag je blij zijn als je voor ong 200 euro per maand een plekje hebt op een weide, en dan staan ze gemakkelijk met 10 paarden op 1 hectare. En geen facilicteiten.
Maar ik weet dat de prijzen bij jullie anders zijn. Sorry maar in de begin post stond niet wat ze omhoog is gegaan. Persoonlijk zou ik het een schappelijke prijs vind, maar voor jullie regio te duur. Denk ook dat die boerin er op in speelt dat je ouders er zicht op hebben, want dat is tegenwoordig toch iets om blij mee te zijn.
Heb je een contract met haar, wat staat daarin over verhogingen die ze kunnen doorvoeren. En anders met haar om de tafel gaan zitten en vragen waarom die prijs, hoezo, laat ze ook maar alles goed uitleggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:54

@Russel, zakelijk gezien begrijp je er toch niet zoveel van. Het gaat erom dat erom dat de grond een bepaald bedrag waard is ongeacht waar je het voor gekocht hebt. Dat geld wat je er voor kunt krijgen als je het zou verkopen, kun je ook op een andere manier investeren wat een zeker rendement oplevert. (vorig jaar was de rente op een termijndeposito toch echt 5% hoor!) Als je 40 jaar geleden een huis kocht dan kon je dat kopen voor 20.000 gulden, maar dat ga je nu toch ook niet verhurenvoor 25 euro per maand, omdat je dat toen zo goedkoop gekocht had? Voor de belastingen word je toch ook aangeslagen voor de 250.000 euro die het huis nu waard is?

Ik denk toch echt dat je dat van die 5 jaar huur verkeerd begrepen hebt, of heb je het over een Belgische situatie? Je zal vast wel iets van huurbescherming hebben, maar dat is iets heel anders dan dat de eigenaar verplicht is om je de grond te verkopen. Of bedoel je soms dat je dan het 1e recht van koop hebt als de eigenaar besluit om de grond te verkopen?

G_core

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:58

ik huur een wei van ongeveer 70 are voor 900 euro perjaar. er staan wel 4 stallen op ( 2betonne binne, 1 ope loopstal en 1 houte stal.) maar die stallen mogen daar eigenlijk niet staan dus is het eigelijk een kale weide. die 900 euro perjaar is dus enkel voor de weide dus geen eten of niets er bij. mijne weide is gelege in Herentals (België)
betaal ik ook teveel?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:06

russel schreef:
Nou dus wel, het is óf je koopt nu een wei voor de geldende prijs of je hebt hem voor een toenmalige prijs. Kan nog wel eens het land van zijn vader zijn geweest, of zijn opa en dat maakt wel verschil uit. Om die kosten dan zo te gaan berekenen is niet reeel, zeker als het een kaal stukje is waar niks op staat en niks is. Kapitaal brengt geen 5% rente op op de bank, misschien in Iceland Haha! En het is niet een stuk land wat je als kapitaal kan zien als je het tegen marktwaarde verkoopt, lijkt wel leuk, maar zo werkt het ook weer niet.

En dat van die 5 jaar is geen broodje aap verhaal, ik heb een kennis die een hectare heeft, ze hebben geen paarden meer, maar verhuren doet ze absoluut niet, je mag het gebruiken van haar, onderhoud natuurlijk voor eigen rekening. Juist om die reden.

Toch vind ik dat vreemd. Volgens mij kan dat wettelijk gezien niet.
hoe zit het dan met pachtgrond? Dat wordt toch ook nooit je eigendom? Anders waren al die mensen in Amsterdam met eigen woning op pachtgrond al erg blij, en al die boeren die grond in pacht hebben van natuurorganisaties, of grond huren van diezelfde natuurorganisaties. Of grond huren van de gemeente (dat gebeurd hier ook nog) Nee hoor, als diegene de grond weer nodig heeft en het termijn loopt af, of het opzegtermijn is in acht genomen, dan is het gebeurd met het huren of pachten. Verder gebruiken boeren hier in de omgeving een bruikleenovereenkomst om land te "huren" en daar wordt wel een nette marktconforme prijs voor betaald.
Misschien heeft iemand die kennis een broodje aap verhaal verkocht?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:30

ik heb uit noodzaak mijn shetlandertje op een wei van nog geen 5000 m² moeten plaatsen hier is geen stromend water (dus een bad om uit te drinken) een half afgewerkte stal, slecht afgezet,...
hier betaal ik 75 euro per maand voor en ik mag er ook enkel mijn pony op zetten (dus geen 2de dier)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:35

Mag ik vragen welk deel van het land je zit want het verschilt nogal per provincie hier in de randstad is over het algemeen alles duurder. En wat andere ook zeggen vraag is hoe ze rekent.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:40

wat een prijzen zeg Nagelbijten / Gniffelen
volgens het pachtcontract wat ik heb, mag men maar een bepaald bedrag betalen voor een bepaalde hoeveelheid meters.
wij zitten hier net boven ivm dat we net over de vastgestelde oppervlakte heengaan,maar dat bedrag vond ik zelf redelijk pittig. maar geloof na het elzen van deze berichten, dat ik heeeeeel blij mag zijn Nagelbijten / Gniffelen

ik betaal voor 1.2 hectare grond inclusief stromend water 750 euro per jaar.
ik mag hier maximaal 5 paarden opzetten ( waarvan 3 eigen en 2 van derden) of onbeperkt aantal eigen paarden.
land grenst direct aan ons eigen weiland en paarden mogen en kunnen er 12 maanden per jaar prima opstaan.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:41

en dan moet je gewoon aan de gemeente aanvragen of hoe werkt dat? aangezien ik mijn wei wel erg duur vind en mijn paard erbij wil Tong uitsteken

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:39

Hey, bedankt voor alle antwoorden !!

Even wat vraagjes antwoorden:

@Racekater: ze vertelde me eerst dat ze eerst 1 euro per paard per dag wou rekenen, maar toen ik uitlegde dat ze maar de helft van het jaar erop staan en ik liever een jaarprijs zou afspreken ging ze er nog eens over nadenken. Ik heb ook gezegd dat de prijs de hectare hier in de buurt veeeel minder was, namelijk ongeveer 350 per jaar. Daarna heeft ze me getelefoneerd dat ze 85 euro per maand wil, omdat ze dat anders ook zou krijgen van een lokale manegehouder (waarvan ik ontdekt heb dat ik hem ken, dus ik spreek er hem zeker eens over aan, dit is volgens mij niet waar want hij is ook niet dom)
én dat ze het land ging hooien (ook weer een tegenstelling, gaat ze hooien of gaat ze het verhuren ???)

@ Marieke84, Ukje: Ik woon tussen Gent en Eeklo in Oost-Vlaanderen, als ik een halve kilometer verder rij zit ik tussen de velden, dus op het einde van het dorp zeg maar. Weide genoeg in de buurt. Ik heb een paar maanden geleden het even rondgevraagd en de prijzen zitten hier ook rond de 350 euro per hectare per jaar.

@ Rakni, Pintopini: dat ligt een beetje moeilijk. 8 jaar geleden zijn we beginnen zorgen voor een bijzonder zieke shetlander van de boerin, het beestje liep een gans jaar op een vette wei, met alle problemen vandien. Zwaar hoefbevangen!! We waren afgesproken met de boerin dat we de wei gratis mochten gebruiken als we voor de pony gingen zorgen. De pony is naar Merelbeke gegaan (paardenkliniek) en heeft een hele hoop dure behandingen en dure medicatie gehad. De foto's van zijn voeten gebruiken ze nu in de veterinaire school als voorbeeld, want het was het ergste stadium dat ze ooit hadden gezien!!!
Begin dit jaar is de pony ons terug afgenomen door haar, en 4 maanden later was hij dood ...
Dit punt ligt ons nog steeds gevoelig, want we waren er behoorlijk aan gehecht en ergens neem ik haar zijn dood ook een beetje kwalijk, het zijn mensen die niet snappen dat er écht meer komt bij kijken, en je een dier geen jaren in de wei kunt houden zonder zorg. Dus nu de pony dood is wil ze geld... (en geloof me, de rekeningen van het ziekenhuis waren niet mals, ik denk dat we gerust aan de huurprijs komen)

@ G-nore: voor mooie goede stallen zou ik ook zo een prijs over hebben hoor.
@ Kiwiko, ik weet niet waar Killstraight is maar het klinkt niet Vlaams, dus niet van toepassing zou ik zo zeggen.
@ Russel, er zijn zo vele regeltjes als het over boeren gaat dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en ik vrees dat jij het over Nederland hebt, die wetten zijn daar zowiezo anders.
Allesinds, de weide is al heel lang in haar bezit, denk ik, ofwel is het van familie van haar overleden man.
@ Loware: ik hoop dat jij in België woont, wat staat er precies in het contract over verhogingen?
@ Zoezi: helemaal met eens, ik denk er ook aan een stuk te kopen, ik zou maar 15 euro per maand moeten opleggen ...

Zo, een hoop typwerk, maar hopelijk is alles duidelijk, anders vraag je het maar
Allesinds dikke merci voor de vele antwoorden !!

groetjes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:03

@Vicky_Belle, ik heb het idee dat je het nu over iets heel anders hebt dan het probleem waarmee je het topic hebt opgestart. Er is hier veel meer aan de hand dan alleen een prijsverhoging van de weide. Jammer dat je dat hele verhaal niet in het begin vermeld hebt, want dan zouden de reacties waarschijnlijk ook heel anders zijn geweest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:05

killstraight ligt in moordrecht............. ongeveer hartje randstad Lachen

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:16

@ Jol1, het topic gaat over het geld dat ze me vraagt, ik wil pijlen wat er gangbaar is. De uitleg over de shetlander is gekomen op de vraag waarom ik geen contract heb.

@ Kiwiko, oepsie, wilt ik niet, het klinkt brits :-S

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:23

Ja maar dan nog doet het hele verhaal over de pony er wel zeker toe. Als het alleen om de huur van het land ging dan is vanuit haar bezien de prijs redelijk, vooral omdat het voor jullie heel gunstig gelegen is.

Als ik het hele verhaal van de pony erbij betrek dan wordt het toch allemaal anders. Uit je verhaal heb ik begrepen dat jullie veel kosten hebben gemaakt voor háár pony en dat jullie er goed voor gezorgd hebben. Dan had ik, als ik de boerin was, toch een andere regeling met jullie gemaakt.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:40

Hey, Jol1, nu begrijp ik jouw post beter, idd !!
We zitten hier allemaal op dit forum omdat we een hart hebben voor paarden, ongeacht of we er iets aan verdienen, maar zoals bij zoveel boeren gelden er andere regels. Dieren moeten opbrengen, de pony bracht niet op dus werd hij maar op de wei gezwierd. En ergens was het niet bewust. Het was gewoon onwetendheid, want toen we het vertelden dat hij ziek was, vielen ze uit de lucht. De pony had échte klompvoeten, dus hoeven die naar boven toe krulden van jaren geen dierenarts of hoefsmid te zien.

Maar de pony buiten beschouwing, ik wil gewoon een eerlijke prijs. Langzamerhand begin ik te denken dat dit goed zou kunnen zijn, ik ga opzoek naar een grotere en goedkopere wei. We kunnen opnieuw beginnen en het direct beter doen. Zoals ik al zei, het is laag land en zoals het hier tegenwoordig regent is alles direct modder.

Dat het niet meer grenst aan mijn andere weides en aan mijn ouders is jammer, maar als ik hier rondlees is het een mega-luxe om de paarden aan de deur te hebben.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:22

Citaat:
@ Loware: ik hoop dat jij in België woont, wat staat er precies in het contract over verhogingen?

ik woon gewoon in Nederland Ja

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:13

Wie onderhoudt de weide? qua omheining, eventuele sloten als die er zijn? wordt het door hun bemest of regel je dat zelf? worden pollen gemaaid of heb je gewoon de weide en moet je het zelf allemaal maar bijhouden?

In NL geldt dat als je de weide huurt en je houdt alles zelf bij dat je op een gegeven moment meer rechten hebt dan de eigenaar op gebruik. Hoe de belgische regels in deze zijn weet ik niet, wellicht handig om na te gaan?

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:35

Ik word al een beetje moe als ik dit allemaal lees. Als jullie denken dat de mensen van dat beetje geld rijk worden, waarom kopen jullie niet zelf een hectare grond en zie dan maar eens voor dat bedrag per jaar uit te komen. Ik denk dat er veel van jullie raar op zouden kijken wat het daadwerkelijk kost. Landbouwgrond is tegenwoordig ook niet meer heel goedkoop. Wij hebben een jaar of 10 geleden een hectare gekocht voor 10 gulden de vierkante meter. Tegenwoordig vragen ze gewoon 11 eruo per vierkante meter, dus reken maar even uit wat je al aan rente kwijt bent als je het gaat kopen. Eigenlijk kun je dat bedrag al niet meer aan huur vragen, maar als je dan een schappelijke prijs vraagt, dan krijg je nog de naam afzetter te zijn terwijl je er nog geld op toelegd. Dus ik zou zeggen niet zeuren en lekker zelf een stuk grond kopen, dan kun je ook niet zeuren dat je afgezet zou worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:45

russel schreef:
Leuke rekensom, dat geld natuurlijk als je nu ergens een wei koopt, maar als het een bestaande wei is van een boer die dat al heul lang in bezit heeft is dat anders. Dan is er nog een regel, betaal je commerciele prijs als huur, dan is het onderhoud voor de verhuurder. Is het onderhoud voor de huurder, dan is het vaak nog zo dat er het eerste jaar geen huur wordt betaald en het jaar daarop een redelijk bedrag.

Er zijn gebieden in Nederland waar weides niet langer dan ik dacht 3 jaar onbeheerd mogen blijven, dan heb je onherroepelijk een brief van de gemeente in je bus wat je plannen er mee zijn. En soort antileegstaand criteria.

Dan is verhuren ook weer tricky omdat je als huurder na ik geloof 5 jaar huren en aantoonbaar huur betaald, recht krijgt de wei te mogen kopen..

Het is heel normaal voor boeren om land te huren/verhuren. (omdat het bv dichter bij de boerderij ligt).
Ze hebben echt geen recht van koop/verkoop na 5 jaar huur/verhuur.

Het is wel zo dat bouwland niet braak meer mag blijven liggen in de winter (bv na de mais).
De meeste boeren zaaien dan heel dun gras in waardoor het op papier weiland is.
Het is heel normaal dat de bij een weiland verder bij de boerderij vandaan dat onderhoud aan afrastering ed voor de huurder is.
(heel veel grasland, voor hooi, heeft geen goede afrastering)
Nederland heeft graag dat weides onbeheerd blijven en boeren kunnen daar zelfs geld voor krijgen, dit is nl. goed voor de weidevogels!!

En ja de prijs heeft wel te maken met de actuele verkoop prijzen (als je net begint met huren). Dit geld ook voor huurwoningen.
Als je al jaren bij dezelfde boer huurt betaal je waarschijnlijk wel een stuk minder, maar dat geldook voor huurwoningen.
Pas bij een nieuwe huurder gaat de prijs omhoog.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:57

[citeer] "russel"
Dan is verhuren ook weer tricky omdat je als huurder na ik geloof 5 jaar huren en aantoonbaar huur betaald, recht krijgt de wei te mogen kopen.

Is dit wettelijk vast gelegd? want dan zou ik na 5 jaar huren het land mogen kopen?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:14

Helaas voor je Gohya, maar het verhaal van Russel is niet waar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:21

Ik ben ook een oost-vlaamse bokker en voor 8000m²m weide met inloopstal betaal ik €3600 per jaar!

Ik heb er zelf drie vaste stallen opgezet en doe het onderhoud zelf. Ik krijg in de winter wel gratis stro en voordroog van de boer + er is een piste aan die regelmatig berijdbaar is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:38

[ Jol1 ]
Jammer,ik was al blij.