Pony die heel bang is voor vuurwerk, op wei of stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: Pony die heel bang is voor vuurwerk, op wei of stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:19

die van mij staan binnen word te veel vuurwerk afgestoken.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:19

Wij halen alle pony's uit de wei die normaal ook 24/7 buiten staan. Het zijn toch dieren en het braafste paard kan zich toch wild schrikken ineens en in paniek raken. Daarbij is het haar pony en wil ze hem dus graag op stal voor de veiligheid, dus dat lijkt me geheel haar keuze toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:20

Ik zou hem binnen zetten met veel hooi, licht aan op stal en de muziek hard aan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:21

Nou die van mij staan lekker buiten achter het huis, terwijl ze voor het huis ook flink aan het carbid schieten zijn..
Ze blijven er tot nu toe allemaal erg rustig onder en anders haal ik ze straks alsnog naar binnen.
Denk dat ze allemaal zenuwachtig worden als ze een andere routine hebben als normaal Clown

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:25

Hij is nu heel rustig en staat lekker met de andere pony's te grazen. Ik denk dat hij door het draad heen is gevlogen omdat onze buurjongen zich niet aan de carbid regels houd (2x zoveel carbid, 2x zo grote bus en maar 50 meter afstand van de de pony's.) Hij gaat nu achter zijn huis afsteken dus het zou wel wat minder hard gaan en als de pony's echt heel gek worden ervan gaan we als nog naar hem toe. Hij stak vanochtend nog een best grote pijl af naar ons huis toe gericht, ik was in de wei, ik hoorde echt een zoef en toen een best wel harde knal maar de pony's keken alleen even op en keken daarna nog een paar minuutjes waar hij precies vandaan kwam maar ze hebben geen stap verzet en gingen daarna rustig verder eten. En de vorige keer toen ze bij elkaar weg moesten gingen ze allemaal heel hard galopperen en vanavond om 17.00 uur is er denk ik al best wat vuurwerk en er is dan ook nog eens de kans dat hij niet bij de andere pony's weg wilt (ze staan nu heel dicht bij elkaar).

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:26

de mijne gaan straks toch ook binnen ook al staan ze normaal 24/7 buiten. Vorig jaar zijn ze al bijna door de draad gegaan en wil niet riskeren dat het dit jaar effectief gebeurd. Ook is dit jaar de grond keihard bevroren, als ze daar op moesten uitglijden en vallen. Mag er niet aan denken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:28

Vooral nu met de vorst: de grond is keihard en wellicht glad... ze doen rare dingen als ze in paniek raken... zou het risico niet lopen. Lekker binnen zetten!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:28

Het hangt er een beetje vanaf waar je paard in het land staat. Want als je helemaal buiten de stad/dorp woont zou het wel kunnen, maar als ie de knallen heel erg hoort zou ik hem naar binnen doen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:33

op stal
mijn pony staat altijd snachts op stal . maar nu de hele dag lekker op stal

en de shetlander diie normaal altijd buiten staan, staan vanaf gisteren avond lekker binnen en vandaag ook lekker de hele dag binnen.
beestjes zijn doodsbang eentje was op ontsnappings tocht hoorde vuurwerk loopt snel weer de stal in Tong uitsteken

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:36

Onze paarden staan voor het huis rustig te grazen. Voor het donker gaan ze weer naar stal, maar dat is normaal ook. Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:43

heb de mijne helaas binnen staan vandaag .

100 meter van de wei is een vuurwerk verkoop .
heel de week nog geen last van gehad maar vanmorgen om 9 uur was het al knallen geblazen .
ze reageren er bijna niet op maar als ik dan de advertentie lees van dat paard met 3 gebroken benen dan blijven ze maar een dagje binnen hoor dat is het me niet waard .

zou dus als ik jou was gewoon lekker binnen zetten .

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:55

Wei wonen buiten af, alleen onze buurjongen steekt veel vuurwerk af maar ze kunnen ook aan de kant van mijn andere buren staan die helemaal geen vuurwerk afschieten.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:00

Ik zou hem lekker op stal zetten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:07

Eigenares van de pony zelf laten bepalen.
Zelf hebben wij onze drie meiden net op een stuk land gezet(buiten Hilversum) , om met oud en nieuw het vuurwerk wel te zien , maar niet het heftige knalwerk zo kort bij te hebben. Zij zijn rustig in de kudde en hebben samen de rust om het te bekijken.Morgen halen we ze weer bij huis.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:43

Kunnen de andere pony's niet ook naar die stal, zodat ze samen kunnen blijven?
Ik heb vandaag geen paarden in de wei gehad, voor die ene dag, ben veel te bang dat er iets mis gaat!
Wij houden op stal alle deuren en luiken dicht en het licht aan, radio iets harder aan en dan krijgen ze om 12 uur allemaal een beetje hele natte slobber, dan maken ze met zn allen zoveel herrie dat je geen vuurwerk meer hoort! Haha!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:46

stal met kalmeringsmiddel maar die eigenaresse had de pony wel wat eerder mogen ophalen vind ik ze zijn vnamiddag bij ons al druk aan het schieten enzo

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:17

Ik zou hem ook op stal zetten. Er stond vandaag geloof ik een stukje in de krant over vuurwerk en paarden. Jongens die vuurwerk in een wei hadden gegooid, paarden er tussen uit, 1 gevallen en 3 benen gebroken. Ze hebben dat paard af moeten laten maken Verdrietig

Als hij binnen staat kan hij niet zo veel kanten op en je kan hem natuurlijk altijd wat kalmeringsmiddelen geven.

Veel succes!

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:23

Op dit moment zijn die van mij nog aan het buitenspelen. Maar gan uiteraard vanavond ook de stal in.
Ik moet er niet aan denken dat er wat zou gebeuren, in het donker zijn de flitsen nog erger. Toch zijn ze er nu wel rustig onder hoewel er wel heel veel carbid word afgestoken

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:26

Het klinkt alsof die pony wel rustig is met de andere dieren erbij. Ik zou hem nu niet uit de wei halen. En als je buurjongen er inderdaad een beetje rekening mee wil houden dan is het toch goed? Haal je hem nu uit de wei dan worden de andere dieren weer gek, wordt het dus niet beter van.
Hier blijft alles buiten staan, twee merries die het vuurwerk rustig gaan bekijken en twee jaarlingen die het rustige gedrag van de merries overnemen. (tot nu toe, ik ga voor de zekerheid om middernacht ook even kijken hoor want het blijven vluchtdieren). Moet er wel even bij zeggen dat hier normaal gesproken geen carbid geschoten wordt.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:31

tja..als je dat verhaal over dat paard in Kampen leest (zie voorpagina) dan zou ik em toch binnenhalen...het zal je overkomen..ik zou het mezelf niet vergeven als ik een bang paard buiten zou laten en er overkomt hem iets!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:44

Ik zou de stal doen, daar hoort hij het vuurwerk alleen en ziet hij het niet + dat hij zich te pletter kan rennen op het land en in stal niet Knipoog

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:45

ik zeg op stal!
Geen risico nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:46

mijn paardje staat in haar stalletje

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:49

hoi

wij hebben op stal ook een paard die helemaal door het lind gaat ik hoop dat je dit nog op tijd leest wat wij doen is wij zetten ze op stal(niet bij de anderen weghalen) en geven ze wat hooi en watten in de oren dempt al een beetje!!! klinkt raar maar helpt wel

succes

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:51

op stal. Kan hij in elk geval niet uitbreken Knipoog Deur dicht, radio aan en lekker veel hooi!