Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Breghje schreef:Dani62 schreef:Ja, ik ga hierin met MadamX mee.
Verder is er bij mij ook niet bekend waarom de warmte van een potstal aangenaam zou zijn voor een paard. Sinds wanneer staan paarden te springen om warmte?
Het lijkt me ook niet echt verstandig voor paarden die overdag de ijzige kou ingaan op de wei/paddock... Lekker van het ene uiterste in het andere...
Ook uit een potstal horen gewoon dagelijks de mestballen en plasplekken uitgemest te worden.
Een paard dat binnen staat kan zich niet warm lopen, en vaak ook niet warm eten (tenzij hij /zij veel ruwvoer krijgt) De paarden hier die 24/7 buiten staan, zie ik amper in de wei, die staan nu ook in hun schuilstal en pas als het iets is opgewarmd komen ze weer grasjes snaaien. Dus in dat opzicht zou een beetje warmte die ze zelf genereren door te gaan liggen wel welkom zijn?
wheaty schreef:wij potten ook , we hebben een loopstal en in een gedeelte liggen stalmatten en in het grootste gedeelte hebben we de potstal en voor de stal is een gedeelte waar ze kunnen lopen .
Voor mij werkt een potstal goed , het geeft inderdaad warmte en is minder arbeidsintensief daar het een grote stal is voor 4 paarden (AV's).
Omdat het een openstal is komt er veel frisse lucht bij , ze kunnen lopen, staan en liggen waar ze willen maar Ik zie ze alleen maar liggen in het gedeelte met het stro ( het oppotgedeelte).
Ik haal zeker ook veel mestballen eruit , en ook mest en vies sto wat naar buiten gelopen wordt, elke dag strooi ik op .
Ze staan altijd droog ( en warm).
Ik laat het de hele winter liggen , in het voorjaar gaan ze dan weer het land op en maken we alles schoon met de traktor en de hogedrukspuit .
Maar als ik ze in een gewone stal had staan , binnen in een pension , zou ik denk ik niet voor het potsysteem kiezen denk ik , ik vond het namelijk echt vies na 1 week oppotten , dat deed ik wel eens vroeger toen ze nog in een pension stonden.
Denk dat het bij jou, omdat er frisse lucht bijkomt en dus ook een beetje kan indrogen, inderdaad een stuk minder goor is dan in gewone box. Sowieso is potten in een (grote) loopstal wel zo handig, omdat anders het losse stro alle kanten op gaat. Als je idd maar wel drollen wipt en opstrooit. Less schreef:madamX schreef:Vreemde opmerking: ze hebben toch geen andere keus om ergens anders te liggen????
Een potstal is een oud, achterhaald, systeem. Vroeger toen alles met de hand werd gedaan werd de hele winter opgepot, zodat men maar 1 x per jaar hoefde te mesten, wat arbeid bespaarde. In de winter kan men immers geen mest kwijt op het land.
Tegenwoordig zijn er lieden die beweren dat zolang men de ondergrond ongemoeid laat, een potstal niet schadelijk zou zijn voor de gezondheid van het paard. Dit is volstrekte onzin en ook allang achterhaald. Een potstal is, hoe je het ook bekijkt, ongezond voor dieren. Elke dag mest eruit is het beste; lukt dat niet, dan minstens 1 x per week, maar zeker niet langer.
Helemaal mee eens.
Ik heb volgens de theorie dan rare paarden. Kelly_ann schreef:Een betere bodem....
Vind dagelijks helemaal uitmesten eigenlijk niet werken, paarden staan de dag erna in een vieze stal, natte kale bende, en meestal gedeeltelijk op het beton vanwege eten en lopen.
Als je niet steeds je stal leegmest, heb je een veel betere bodem. Paard loopt of eet het niet kaal, urine wordt beter opgenomen. Laat de vaste onderlaag liggen, haal mest weg, trek het overige stro recht en strooi voldoende op.
mijn stal word dagelijks gemest en er gaat flink stro in
wendyashley schreef:Vroeger was een potstal toch alle mest en natte plekken laten liggen en alleen schoon erop? Zo heb ik het tenminste eens uitgelegd gekregen.
Ik had altijd zaagsel gemengd met stro en haalde de mest en natte plekken elke dag weg,het overige zaagsel trok ik weer glad en dan schoon zaagsel+stro er bovenop.Is dat dan ook potten? ik zou namelijk niet weten waarom ik elke dag mijn stal leeg zou moeten halen als het grootste deel nog schoon is.
Ik heb nu strokorrels,valt dat dan ook onder een soort van potten? je haalt immers alleen de mest eruit en verzadigde natte plekken.
. laetitia schreef:Ik denk dat als je echt oppot (zoals Wheaty) dat het dan wel werkt
) Die van ons staan ook absoluut niet in de zooi. Het is pas vies op het moment dat we de loopstal echt helemaal leeg gaan halen. Voorwaarde is wel dat je in beginsel genoeg opstrooid en bij blijft strooien. Mest wordt dagelijks geruimd. 
mirgino schreef:ik had nog nooit een potstal gezien, tot ik zo`n 9jr geleden bij een arabieren fokker was
daar waren de stallen bijna 1 meter lager dan de deur
en dat bleek dus een potstal te zijn
na een winterperiode is de bodem van de stal gelijk aan de deur
is wel makkelijk mesten en warm op stal
alleen weet ik niet of het echt gezond is.
of zag je dat de koeien met hun hoofd aan het plafond zaten....

Pellie schreef:Breghje schreef:
Een paard dat binnen staat kan zich niet warm lopen, en vaak ook niet warm eten (tenzij hij /zij veel ruwvoer krijgt) De paarden hier die 24/7 buiten staan, zie ik amper in de wei, die staan nu ook in hun schuilstal en pas als het iets is opgewarmd komen ze weer grasjes snaaien. Dus in dat opzicht zou een beetje warmte die ze zelf genereren door te gaan liggen wel welkom zijn?
zo zie ik het ook, puur voor het liggen. gam en gwenn liggen regelmatig ff binnen. ze hebben inloopstallen en buiten liggen ze niet. de temperdatuur is binnen ietsjes beter dan buiten.
madameX, op welke manier is een potstal (volgens jou?) dan zo ongezond? Gam staat al 6 jaar in potstallen maar heeft nog nooit wat opgelopen.
Kelly_ann schreef:Als je goed pot dan heb je een schone droge bovenlaag, en dan zijn bovenstaande problemen er niet snel.