pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Re: pensiongasten gedragen zich als aandeelhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:28

Misschien kan je in de buurt aangeven dat jullie ook een pension stal zijn begonnen? Aangezien je vertelde dat er nieuwe stallen komen kunnen ze eventueel daar in komen te staan. Als er veel intresse is en die mensen niet luisteren kan je ze dan weg sturen. En dan krijg je ook geen financieele problemen Knipoog

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:29

de sfeer onderling is goed.
alleen merk je duidelijk dat de paarden-mensen en de pony-mensen 2 aparte groepen zijn.
onderling zijn er nooit problemen.

zelf erger ik me het meest aan de mest die nooit wordt opgeruimd.
er ligt een peper dure bodem in, en als ik zelf wil rijden moet ik eerst minstens 5 mestplekken weghalen.
in het nieuwe jaar ben ik van plan een soort van nieuwsbrief te maken met idd alle regels nog een keer, en als mensen zich er niet aan houden er een slot op de bak komt.
helaas is het blijkbaar niet anders

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:30

Nouja zeg wat een a-sociaal gedrag en dat van volwassen mensen
Ik denk dat ik ook 1 op 1 met de mensen om de tafel zou gaan het allemaal nog een keer duidelijk vertellen (dat wat in je contract staat) eventueel een nieuw contract opstellen dat je bij het niet aan houden van de regels jullie de mensen van het erf mogen zetten.
En duidelijk vermelden van de tijden dat ze bij jullie mogen aankloppen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:30

Nou zeg, wat brutaal.

Ze hebben zich maar te houden aan jullie regels, en anders vertrekken ze maar, als het hun niet bevalt, wat denken ze wel???

Liever 6 vervelende mensen weg, dan dat ze er blijven, want je boxen zitten zo weer vol hoor en dan houden ze zich wel aan de regels (de nieuwe mensen).

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:32

het is niet het probleem dat we de stallen niet meer vol krijgen hoor....
maar mijn vriend stuurt liever niemand weg....maar zoekt altijd naar een oplossing
hij is imo iets te soft Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:34

zegt dat eerlijk tegen hem
En je probeerd toch een oplossing te zoeken, alleen werken hun niet mee.

Ergens moet je een streep trekken.... Tot hier en niet verder

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:34

Misschien een idee om met iedereen appart rond de tafel te gaan zitten, en ze daarbij de nieuwe regel lijst te overhandigen en die ter plekke bespreken..Kun je meteen de andere kant ook beluisteren en als ze alleen zijn heb je ook minder onrust, denk ik.
Misschien ook een idee om een groot memo bord in de schuur op te hangen waar ze vragen op kunnen schrijven en dus ook antwoord van jullie kant of vragen vanuit jullie..
En andere mededelingen zoals wanneer een smid komt of wat dan ook, dan zul je ook minder aanloop in het weekend of s'avonds hebben, wat ik echt niet netjes vind van die persoon..
Het is nu eenmaal dat mensen het al die jaren wel makkelijk hebben gevonden en dit niet graag kwijt raken..
Ik zou daar toch proberen strenger in te zijn, en dan helaas maar niet anders mensen toch verzoeken een andere stal te zoeken als ze niet in jullie visie mee willen gaan..
Dan zul je diegene overhouden en hopelijk nieuwe mensen op stal krijgen die wel mee willen werken wat de sfeer voor iedereen echt zal verbeteren..Dus ook wat rust voor jullie..
Succes ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:36

Dan wordt dat dweilen met de kraan open, ze houden zich er niet aan en maken jullie zwart?????

Hup wegsturen.

Zo was dat ook gegaan op de stal waar ik stond, en dat werkt uitstekend, bevalt het hun niet en spelen ze de baas over jullie stallen, dan is het hup eruit.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:38

wat ontzettend fijn dat iedereen zo goed meedenkt trouwens!

maar ook al wijzen we de mensne op onze regels, ze hebben altijd een woordje terug.
het zijn allemaal kleine dingen, maar je wordt er op het laatst gek van, en heb je er helemaal geen zin meer in....ook al kan het ook heel leuk zijn.

aan de ene kant denk ik ook van...niet luisteren, hup eruit!
maar aan de andere kant vind ik het echt te gek...ik heb zelf ook altuijd in pension gestaan en heild me netjes aan de regels. en dan denk ik van dit zijn mensen van 30/40 jaar....die moeten toch beter weten?
het is gewoon ontzettend kinderachtig en jammer dat het zo moet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:43

Persoonlijk hou ik meer van stallen waar strakke (maar normale) regels gelden.
tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je vergeet een hoop mest weg te halen, maar als dat af ent oe gebeurd is het geen ramp.

Wij hebben een eb en vloed bodem op stal, toen ik de bak nog gebruikte haalde ik ook altijd mijn oliebol weg, totdat ik dagelijks een hoof op 15-20 eruit kon vissen van de vorige dag (ik kwam smorgens als eerste meestal).
Dan heb je op een bepaald moment ook zoiets van: SCHIJT ik doe het niet meer.
net als de stalgang vegen. Als niemand het doet, waarom zou ik het dan wel doen?

Strakke regels houden, maar als er een keer iets niet gedaan wordt niet te veel gaan zeiken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:43

Ja het is kinderachtig en het hoeft niet zo te gaan, het kan ook jaloezie zijn naar jullie toe, maar als ze je niet respecteren en jullie zwart maken en spullen stukmaken, en eisen dat het gemaakt wordt enzo, dat is gewoon pesten.

Echt, als het niet snel beter gaat, wegsturen, ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag, het zijn wel volwassen mensen hoor, dan krijgen jullie leukere mensen voor terug in de plaats, dan houden ze meer aan de regels, zo is dat ook gegaan op de stallen waar ik stond.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:44

Ragdollcat schreef:
Ja het is kinderachtig en het hoeft niet zo te gaan, het kan ook jaloezie zijn naar jullie toe, maar als ze je niet respecteren en jullie zwart maken en spullen stukmaken, en eisen dat het gemaakt wordt enzo, dat is gewoon pesten.

Echt, als het niet snel beter gaat, wegsturen, ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag, het zijn wel volwassen mensen hoor, dan krijgen jullie leukere mensen voor terug in de plaats, dan houden ze meer aan de regels, zo is dat ook gegaan op de stallen waar ik stond.

Ben eht met je eens...Spullen slopen (en het nietmelden) is gewoon kinderachtig.
Ze mogen hier best op aangesproken en aangepakt worden

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:47

Citaat:
Ben eht met je eens...Spullen slopen (en het nietmelden) is gewoon kinderachtig.
Ze mogen hier best op aangesproken en aangepakt worden

het mooie is altijd dat niemand het heeft gedaan...
als ik vraag wie er als laatst gereden heeft omdat er mest ligt...noemand die heeft gereden!
als er iets kapot is....niemand die het heeft gebruikt.
ze doen overkomen alsof wij spullen hebben die niet deugen en snel kapot gaan.
maar nooit iemand die toegeeft dat er iets is vergeten op te ruimen of per ongeluk iets kapot heeft gemaakt.
wij wijn nooit boos als er iets kapot is, maar dan weten we dat het gemaakt moet worden. (tuurlijk zijn er grenzen)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:51

Gewoon strenger zijn en op je strepen staan, dan heb je een leukere bedrijf waar je met plezier komt en runt, het is wel jullie leven en erf he, dus ze hebben zich maar te houden aan jullie regels en tijden.

Ik hield me ook altijd aan de tijden en de regels, ook zijn er wel die zich niet aan houden, dan spreek ik ze er gewoon op aan, van ik heb mijn hoop opgeruimd nu jij de jouwe, klaar, ik ga niet een half uurtje in de bak 20 hopen schepen en opruimen die een ander het vertikt op te ruimen, want ik betaal er ook voor, om er te staan net zo veel en net zo goed als een ander, die niet opruimt, dus gewoon gerust op aanspreken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:54

Lastige situatie maar wel op te lossen met wat goede wil van beide kanten.

Ik zou als eerste toch weer een vergadering plannen met alle pensionklanten, hoe vervelend dat ook mag zijn. Neem daarin de nieuwe regels nog eens goed door en leg daarin duidelijk uit welke investeringen jullie gedaan hebben (de nieuwe bakbodem, longeercirkel etc.) en hoe, met het juiste onderhoud, iedereen daar het meest en langst profijt van heeft, waarbij belangrijk is dat iedereen ervoor verantwoordelijk is de boel netjes en heel te houden. Leg dus duidelijk uit dat dat dus ieders verantwoordelijkheid is. Vertel ook dat jullie je realiseren dat iedereen wellicht nog moet wennen aan de veranderingen maar dat jullie, wil het bedrijf goed lopen en de omgeving aangenaam zijn voor mens en dier, deze regels nodig achten. Jullie roepen daarbij natuurlijk ook met een vleugje humor dat jullie niet te beroerd zijn een ieder daaraan te herinneren waar nodig Knipoog . Vraag aan het einde of er nog vragen zijn en of iedereen het hiermee eens is. Indien dat zo is, bevestig dat dat nogmaals hardop. Hou de regie in handen! Laat je niet overbluffen door een paar "oudgediende" pensionklanten die het wel best vonden zoals je schoonvader het deed (sorry schoonpa). En willen ze niet, dan hebben ze vast een opzegtermijn in hun contract.

Spreek geen termijn af waarop iedereen het volledig goed moet doen en zich volledig aan de nieuwe regels moet houden maar deel waarschuwingen uit wanneer je merkt dat iemand zich niet aan de regels houdt en bij herhaling in de fout gaat. Wat bijv. ook leuk werkt is wanneer er bijv. mest in de bak is blijven liggen iemand die toevallig in de buurt is, te vragen om het op te ruimen. Komt er waarschijnlijk als argument dat dat niet "zijn/haar" mest is. (Daar heb jij geen boodschap aan en je wijst ze op ieders verantwoordelijheid zoals ter sprake is geweest in de vergadering.) Als dat vaak gebeurt is iedereen het wel zat "andermans" mest op te ruimen en zal iedereen het zelf gaan doen.

Niet onbelangrijk: deel ook complimenten uit voor dingen die wel goed gaan.

Als er 's avonds iemand aan de deur staat met een in jouw ogen niet dringende vraag mag je dat rustig zeggen en deze persoon afwimpelen. Niet opendoen vind ik niet zo'n goed advies, want stel dat er wel iets dringends aan de hand is met een van de paarden, dan wil je dat toch meteen weten.

Je kunt misschien een whiteboard ophangen waarop pensionklanten opmerkingen kunnen plaatsen, die bijv. over het onderhoud van het terrein gaan.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:02

bedankt voor de mooie duidelijke lange reactie!
Haha! we hebben ook in elke schuur een whiteboard hangen.
de vorige vergadering was echt geen succes...er werden persoonlijke dingen aangehaald voor de hele groep, en dta kan niet in een vergadering vind ik.
het probleem is ook de opkomst.
er zijn altijd mensen die niet kunnen, en er zijn altijd ook de verzorgsters.
we hebben ook wel met notelen gewerkt, maar geen hond die ze ooit heeft gelezen.
voor ons gevoel is het gewoon een strijd, waar we nu geen zin meer in hebben.
het moet een keer klaar zijn.
mijn vriend is geen paarden man, maar hij doet ook zijn best....mijn eigen paard staat hier ook gewoon en ik ben erg tevreden hoe het hier draaiende gehouden wordt.
nu ben iik ook niet zo veel eisend, maar ik heb nooit voor elkaar gekregen bij een pensionhouder om er op zondag avond aan de deur te komen voor 1 plak stro. ( stro was op )
tuurlijk hoort het klaar te liggen, maar dat kan een keer gebeuren, het is niet noodzakelijk om die ene plak aan je paard te geven lijkt mij.
het zijn eigenlijk allemaal kleine dingen, maar ik erger me er dood aan!
ze denken allemaal heel makkelijk over ons.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:03

Ik las eerder dat er iemand aan de deur kwam, omdat ze om een baal vlas ofzo kwam vragen. Kun je niet een schriftje o.i.d. neerleggen op een plek waar bijna iedereen wel dagelijks komt? Daar kunnen ze dan hun vragen en of mededelingen inzetten.

Op die manier kun je misschien voorkomen dat ze voor onbenullige dingen aan de deur komen.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:04

Ineke2 schreef:
Ik las eerder dat er iemand aan de deur kwam, omdat ze om een baal vlas ofzo kwam vragen. Kun je niet een schriftje o.i.d. neerleggen op een plek waar bijna iedereen wel dagelijks komt? Daar kunnen ze dan hun vragen en of mededelingen inzetten.

Op die manier kun je misschien voorkomen dat ze voor onbenullige dingen aan de deur komen.

had geloof ik al eerder gezegt dat ik van plan was een brievenbus aan de schutting te hangen waar ze dat soort boodschappen in kunnen doen.
er is bij ons vind ik erg veel mogelijk, en misschien is dat ook wel het probleem?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:09

Ik begrijp je punt en een nieuwjaarsbrief met de regels nog een keertje duidelijk kan geen kwaad Lachen

Vergeet alleen niet dat heel veel pensioneigenaren dit probleem hebben. Het hoort er wel een beetje bij ben ik bang...
Laatst bijgewerkt door Yinari op 28-12-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:10

het enige wat ik hierop te zeggen is, is........... je laat het gebeuren Lachen Lachen Je laat het gebeuren dat mensen zo met je omgaan...........

afstand nemen, en het gewoonweg niet goed vinden Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:12

Bij ons is ook veel mogelijk, maar de boer is toch echt de baas. Is hij het er niet mee eens, gebeurd het niet! Zowel krijg je een waarschuwing. Doe je het dan nog 1-2x (ligt eraan wat het is) krijg je weer een waarschuwing dat de volgende keer je eruit vliegt. Daarna word je paard gewoonweg aan het hek gebonden met je spullen ernaast en mag je wegwezen!

Dat gebeurd natuurlijk niet zomaar, maar hij heeft echt op het punt gestaan dat bij iemand te doen. Gelukkig hield diegene zich daarna gedeist en heeft hij dat dreigement niet hoeven uitvoeren.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:19

Ik werk op een grote manege- pensionstal. Deze is van mensen die van huis uit ook geen paardenmensen zijn. De stal is ontstaan vanuit een melkveehouderij en langzaam gegroeit. Ik draai er nu twaaf jaar mee en heb het dus zien groeien. Dat is niet zonder slag en stoot gegaan en dat gaat jullie ben ik bang ook niet lukken. Een aantal mensen die nu bij jullie staan zullen hun vrijheden die ze hadden niet op willen geven.
Wij werken zoals al eerder wordt genoemd met contracten. Hierin staan alle gegevens van de pensionklant, de service die ze krijgen, de kosten etc. Maar ook de regels en bijvoorbeeld het opzegtermijn voor beide partijen. Hiervoor moeten jullie en de pensionklant tekenen. Leg het uit in een persoonlijk gesprek, maar als ze niet willen tekenen zeg je de stalling op van jullie kant. (Wel bijvoorbeeld een maand de tijd geven om iets anders te zoeken) Deze verandering gaat je klanten kosten dat is zeker. Maar zoals je zegt jullie zijn jong en zullen nog jaren dit bedrijf hebben. Dan kun je beter in het begin heel duidelijk zijn en je grenzen stellen dan over een paar jaar zo er van balen dat je niet meer verder wilt.
Succes ermee!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:22

Wat KiWiKo zegt is waar, jij en je vriend laten het gebeuren en dat je het vervelend vind zoals de dingen nu gaan is een eerste stap naar verbetering (van jullie zelf).

Voordeel is dat je na dit te hebben vastgesteld mooi kunt gaan oefenen met hoe je het anders wilt. En voordeel is ook dat je al "oefenmateriaal" in huis hebt, namelijk de huidige pensionklanten. Met nieuwe pensionklanten loop je waarschijnlijk tegen dezelfde problemen op omdat jullie (nog niet) voldoende duidelijk kunnen maken dat het jullie ernst is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:24

springmateriaal e.d. in een gesloten ruimte zetten en ze dit laten huren tegen een vergoeding, zo weet je wie wat wanneer gerbuikt en dus stukmaakt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:25

Al gooi je er eentje uit, dan is de boodschap duidelijk aan de rest, namelijk: 'we laten niet met ons sollen'
Als het hun niet aanstaat zijn ze zo vertrokken. Je hebt al veel initiatief genomen en nu mag er ook wat actie van hun kant uitkomen
En daarbij, die stallen zullen rap genoeg gevuld zijn.

Van dat huren en afsluiten is wel een goed idee maar dan moet je de hele dag in de buurt zijn om het hok te ontsluiten. Is ook niet erg praktisch lijkt mij.