Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:benangelique schreef:lia, over het algemeen bevriest warm water eerder dan koud water. dit heeft met een chemische reactie te maken. hoe het precies zit weet ik niet.
lijkt me sterk. Bevriezen/smelten/stollen is een fysisch proces, geen chemisch proces
Citaat:Een tweede mogelijke verklaring heeft te maken met de bodem waarop het glas in de diepvriezer wordt geplaatst. Vaak zal daar een laagje ijs op liggen. Het ijs, dat bestaat uit aangevroren waterdamp, is poreus en maakt daardoor op een beperkt aantal punten contact met het glas. Daardoor is er een slechte geleiding van de warmte. Maar als een warm glas in de diepvriezer wordt gezet, zal het ijs eronder smelten. Het smeltwater maakt een beter contact met het glas dan het poreuze ijs en ook nadat het weer bevroren is, volgt het perfect de vorm van de onderkant van het glas. Zo ontstaat er een goede geleiding van de warmte en kan het warme water zijn warmte snel verliezen.
Lia_ schreef:Behalve een bal erin isoleerde ik de bakken ook altijd.
Zet je speciekuip in een speciekuip die 1 maat groter is en spuit de tussen ruimte vol met pur, ook een laagje op de bodem.
Ik had thuis altijd beschikking over warm water en daar vulde ik de bakken s'morgens mee, het water bleef dan de hele dag goed, hoe hard het ook vroor.
s'Avonds gingen ze op stal en ook daar vulde ik de emmers met warm water wat weer goed ging tot de ochtend.
Nu heb ik ze niet meer thuis staan maar in pension waar de leidingen in stal verwarmd zijn.
Op de bakken die buiten (hele grote van zo'n 500ltr) staan wordt het ijs gewoon stukgeslagen met de greep.

luf_horses schreef:ik leg er ook een bal in, heb het ook wel is met een appel gedaan, toen waren mijn paarden de hele tijd bezig die te pakken te krijgen en daardoor bleef het water maar bewegen
succes! 

. Donder en Jazz duwen met hun neus net zolang tot het ijs kapot is._rosita_ schreef:Nou met -6 kan het hard gaan hoorHeb nog nooit gehad dat het echt zo bevroren was dat ze niet meer konden drinken, dus komt wel goed.
DubbelDun schreef:_rosita_ schreef:Nou met -6 kan het hard gaan hoorHeb nog nooit gehad dat het echt zo bevroren was dat ze niet meer konden drinken, dus komt wel goed.
( al moet ik hem dat nog weel even vertellen (A) )