hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:02

Ik kreeg pas de tip om een beetje druivensuiker in het water te doen, dan bevriest het minder snel. Maarja het is wel weer suiker

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:55

Arabesk schreef:
benangelique schreef:
lia, over het algemeen bevriest warm water eerder dan koud water. dit heeft met een chemische reactie te maken. hoe het precies zit weet ik niet.

lijkt me sterk. Bevriezen/smelten/stollen is een fysisch proces, geen chemisch proces

Waarom dat zo is kan ik niet zo goed uitleggen, maar het is wel zo. Je zou het zelf ook wel kunnen testen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:00

wij doen 2 speciekuipen in elkaar met een laag purschuim ertussen en dan gooien we er ballen in, wij hebben hardplastic ballen met handvat die ze verkopen als speelgoed voor honden.

We hebben 5 speelse ruinen maar die ballen vissen ze er echt niet uit, gaat al jaren goed

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:30

Citaat:
Een tweede mogelijke verklaring heeft te maken met de bodem waarop het glas in de diepvriezer wordt geplaatst. Vaak zal daar een laagje ijs op liggen. Het ijs, dat bestaat uit aangevroren waterdamp, is poreus en maakt daardoor op een beperkt aantal punten contact met het glas. Daardoor is er een slechte geleiding van de warmte. Maar als een warm glas in de diepvriezer wordt gezet, zal het ijs eronder smelten. Het smeltwater maakt een beter contact met het glas dan het poreuze ijs en ook nadat het weer bevroren is, volgt het perfect de vorm van de onderkant van het glas. Zo ontstaat er een goede geleiding van de warmte en kan het warme water zijn warmte snel verliezen.

maar aangezien onze bakken geïsoleerd waren hadden we daar dus geen last van Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:55

waar isoleer je mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:45

dat stond al op pag 1....
Lia_ schreef:
Behalve een bal erin isoleerde ik de bakken ook altijd.
Zet je speciekuip in een speciekuip die 1 maat groter is en spuit de tussen ruimte vol met pur, ook een laagje op de bodem.
Ik had thuis altijd beschikking over warm water en daar vulde ik de bakken s'morgens mee, het water bleef dan de hele dag goed, hoe hard het ook vroor.
s'Avonds gingen ze op stal en ook daar vulde ik de emmers met warm water wat weer goed ging tot de ochtend.
Nu heb ik ze niet meer thuis staan maar in pension waar de leidingen in stal verwarmd zijn.
Op de bakken die buiten (hele grote van zo'n 500ltr) staan wordt het ijs gewoon stukgeslagen met de greep.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:51

ik leg er ook een bal in, heb het ook wel is met een appel gedaan, toen waren mijn paarden de hele tijd bezig die te pakken te krijgen en daardoor bleef het water maar bewegen Clown

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:28

luf_horses schreef:
ik leg er ook een bal in, heb het ook wel is met een appel gedaan, toen waren mijn paarden de hele tijd bezig die te pakken te krijgen en daardoor bleef het water maar bewegen Clown

Haha ja dat is ook een goeie!. Haha! Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:48

Ah het wordt een geisoleerde speciekuip met drijvende wortelen denk ik Haha!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:13

dat ga ik bij mijn pony ook eens proberen!!!
hopen dat het werkt :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 06:22

Bal in leggen en anders suiker in doen niet teveel natuurlijk Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:01

Gisteravond heb ik als proef op de som in 1 van de 3 waterbakken een bal gelegd.
Vanmorgen was het water waar de bal in lag, bevroren (en de bal zat vastgevroren) en van de andere 2 waterbakken hadden m'n paarden zelf het ijs kapot gebikt. Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:10

De bal in de drinkbak helpt hier ook niet. De mijne duwt het zelf met haar neus door en anders doorsteken, alles loshalen en het ijs eruit halen. Dan vriest het minder snel vast.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:11

De ton omwikkelen met een jute zak.. Tussen de ton en het jute alles volproppen met stro, ter isolatie..
Voor de rest uuh tsja uuh heen en weer lopen met waterkokertje ofzo Haha! Tong uitsteken succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:20

Ik heb ooit al van alles geprobeerd, niks helpt. Overigens als het water zo ontzettend koud is dus tegen bevriezen aan, dan drinken sommige paarden niet.

Ik moest altijd met een kan heet water en een kan lauw water om met het hete water te ontdooien en het lauwe water om te laten drinken. Alleen als het water in beweging in zal het niet bevriezen. Je hebt wel van die verwarmingselelmenten die je aan je waterleiding kan maken, ook ken ik een element dat je in het water kan hangen wat het water op een een temperatuur houdt, maar dan moet je wel elektra hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:15

Elektra, water en paarden vind ik persoonlijk nooit zo'n goede kombi zolang het geen zwakstroom is.
Je hebt hele mooie systemen waar je wel een waterleiding voor nodig hebt, maar die kosten wegen niet op tegen de dagen vorst die we hier hebben.
Zoveel mogelijk inpakken aan onder- en zijkant en dagelijk de boel kapothakken/bijvullen is vrees ik de enige optie.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:30

Wij hebben op de wei grote waterbakken (2x zo groot als een speciekuip) en daar maken we 1 klein gat in, groot genoeg om uit te drinken. Dan krijg je een laagje lucht tussen ijs en water en dat isoleert ook weer. Die dunne laagjes ijs maken ze zelf kapot.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:33

Afbeelding

2 bakken met purschuim ertussen en ballen erin en er bevriest niks

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:34

wij hebben overigens gewoon automatische drinkbakken en ook 1 met een warmtedraad en alles maar de flotter bevriest en dan doet ie het nog niet

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:09

Goede tips voor het niet bevriezen van het water. Eén van mijn dames gaat gewoon met haar voet of snoet het ijs kapot maken. Nadeel is: als zij er niet is heeft het achtergebleven paard wel ijs en die snapt er niks van.
Trouwens ik zet de speciekuipen vast. Ik doe nl 3 korte richelpalen tot de rand van de kuip rondom de kuip in de grond. Zo kunnen ze de kuipen nooit los trappen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:15

Die pur ertussen is wel een idee Els!
Verder moet ik eerst maar heel hard hopen dat mijn pomp het b lijft doen, heb al wel de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, maar goed.... als het zp hard gaat vriezen.. Boos!

Verder kom ik 2 keer per dag, het water bevriest dan wel maar er zit niet een heel dikke laag op, omdat we het zelf 2x per dag verwijderen. Verder maken ze er zelf ook gaten in, Toos door met haar neusgaten te blazen, door de warmte ontstaat een gat óf ze schopt ertegen zodat het ijs breekt ..slim paard Haha!. Donder en Jazz duwen met hun neus net zolang tot het ijs kapot is.
Heb nog nooit gehad dat het echt zo bevroren was dat ze niet meer konden drinken, dus komt wel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:04

_rosita_ schreef:
Heb nog nooit gehad dat het echt zo bevroren was dat ze niet meer konden drinken, dus komt wel goed.
Nou met -6 kan het hard gaan hoor Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:43

DubbelDun schreef:
_rosita_ schreef:
Nou met -6 kan het hard gaan hoor Haha!

I know, maar goed, dan nog maar een keer extra om te zorgen dat de watertonnen open blijven, we zien wel... meer dan hopen dat het meevalt kan ik niet doen... anders dus meerdere keren per dag er even snel langs om de tonnen open te bikken... Werk deze week gelukkig nog zeer onregelmatig, mijn vader ook, dus kunnen we om elkaar afwisselen Knipoog ( al moet ik hem dat nog weel even vertellen (A) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:21

Ik ga morgen maar eens een maatje grotere cementkuip erbij kopen en de truc van Morrie toepassen. Kijken of het idd goed werkt. Doe ik er 's avonds alleen wel een plank met een paar plakken hooi op, anders vriest de bovenkant nog dicht.