paarden bij elkaar zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:08

* ruimte hebben is heel belangrijk

* niet proberen maar doen, mits je punt 1 hebt natuurlijk.

De laatste 2 maanden zijn er in ons koppel 2 nieuwe bijgekomen en die hebben we zonder pardon erbij gezet.
Ze hadden de ruimte dus 'vechten'ze het maar uit.
De eerste 2 weken is de groep gewoon onrustig want ze hebben eerst allemaal een nummer en daar komt ineens een nummer bij en die moet een plekje krijgen in de groep.

Toevallig hadden we het er gister over en we konden zo opnoemen wie nr 1 tm nr 10 was.

Ja er wordt wel eens een klap uitgedeelt en ik vind het risico net zo groot als langs de weg rijden dat er werkelijk iets serieus gebeurd.
Felix heeft nu een snee op zijn voorbeen en een oude ijsco een flinke schaafwond op de buik.
Maar ik wil wedden dat het daar bij blijft.

Heel belangrijk is ook dat je ze na 2 weken niet weer uit elkaar haalt en na 4 weken het nog eens probeerd, dan is de rangorde opnieuw verstoord en dan houd je dus die 'vechtpartijen'.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:55

UniferB schreef:
Nou iedreen moet het zelf weten, maar ik wil het risico niet lopen dat er wat gebeurd. Ik heb mijn paard, zal wel een hele foute opmerking zijn, om op te rijden en zodra hij een blessure oploopt waardoor dat niet meer zou kunnen snij ik mijzelf behoorlijk in de vingers! En daarbij hou ik ziels veel van mijn paard, ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets met hem gebeurd wat ik had kunnen voorkomen. Los laten met een ander paard dus...en dan hebben we het nog niet over de andere partij, die het waarschijnlijk nog meer voor zijn kiezen krijgt. Kortom uitlaten vechten, geen optie voor mij!

Ik ga helemaal met je mee, maar ja, wij zijn toch al zeer 'paardonvriendelijk' Knipoog
Ik heb voorbeelden in mijn omgeving genoeg van paarden die afgemaakt zijn als gevolg van in de koppel weiden.
Niet mijn stijl.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:21

Dit vroeg ik me laatst ook al af Haha!
Sher staat nu altijd samen met Star, haar halfzusje. Met haar heeft ze ook altijd op het land gestaan en het gaat hartstikke goed met zijn tweeen, ze zijn echte maatjes Lovers

Maar Star gaat van de zomer weer los met de andere jaarlingen en dan moet Sher alleen staan. Dat vind ik dus niks, Sher heeft echt behoefte aan andere paarden.Als ze alleen los staat vind ze het gewoon niet leuk.
Nou hebben een paar vriendinnen van mij sinds kort een 2-jarige verzorgfries , en mischien dat Sher daarmee los kan. Alleen, ik weet dus niet hoe Sher op 'nieuwe' paarden reageert, en ook niet hoe die fries reageert.
Ik wil het wel proberen, maar ik ben zo bang dat ze echt ruzie krijgen ofzo Scheve mond

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:36

irish_lady schreef:
Ja UniferB idd een hele foute opmerking, want op het moment dat jouw paard beter in zijn vel zit door sociaal contact met anderen ben jij degene die daar de vruchten van plukt.! En een blessure kan net zo goed op stal gebeuren als in de paddock/wei. Het is niet voor niets dat topruiters teruggekomen zijn van het binnen houden en alleen houden van paarden.

Precies de ( +/- 10) waardevolle wedstrijdpaarden paarden (van de lichte tour amazone van de stal waar sam ook staat) staan allemaal elke dag lekker samen in de wei. Daar blijven ze fysiek en mentaal gezond bij!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:37

Ze hebben mij toen de tip gegeven om hem eerst met eentje uit de groep samen in de wei te toen en pas later met de hele groep.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:16

Paarden lekker in de wei is het ideaal beeld. Natuurlijk zouden we dat allemaal willen voor onze paarden. Ikzelf heb geen klagen. Mijn paarden staan met een klein koppeltje bij elkaar in de wei. Maar er zijn paarden die absoluut elkaar niet verdragen.
In de vrije natuur zou een van de twee na een hard gevecht het veld ruimen. Omdat wij ze in die mogelijkheid beperken, vind ik het misdadig om dit soort paarden toch te dwingen bij elkaar te blijven.

Daarnaast hebben we inderdaad onze paarden voor de sport.
Als ze elkaar blesseren in de wei zitten ze zeker ook niet echt lekker inhun vel........bovendien kan je met een geblesseerd paard niet werken...........

Dus als het kan prima, maar soms is het gewoon niet anders.
Ook onder de paarden vind je asociale typetjes.............

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:35

Om te beginnen zorg ik ervoor dat de paarden die ik voor het eerst bij elkaar wil gaan zetten, géén ijzers achter hebben !! Dat verkleind het risico op blessures al een hele hoop !!
Het paard van mijn vriendin stond vroeger nogal bekend, als zijnde "zeer gevaarlijk". Tegen Dikke, was ze echter altijd super lief Lovers ! Toen ze achter een ijzer had verloren en de staleigenaar het andere ijzer er ook al vast had afgehaald (de hoefsmid zou so-wie-so een dag later komen), besloten we dat we het er maar eens op gingen wagen: sámen op de paddock Lachen .(Dikke heeft achter geen ijzers) Mijn vriendin en ik hadden voor de zekerheid allebei een longeerzweep mee genomen, voor als ze zouden gaan meppen en wij ze uit elkaar moesten jagen. Is niet nodig geweest, ze waren vanaf het begin diep gelukkig dat ze samen gezet werden, nu al weer 4 jaar lang Lachen !
Toen we Beer er bij gingen zetten, hebben we er ook weer voor gezord dat geen van 3en achter ijzers had en hebben we ze op het gras neergezet. Het was even (zo´n 20 min.) bakkelijen tussen Beer en Dikke, maar daarna was het gras véél interessanter! Helania bemoeide zich helemaal niet met de "discussie" van de beide heren Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:59

Als je het wil uitproberen. Geen ijzers van achteren. Flink veel ruimte, toch minstens 2x buitenbak en wat gras om te kunnen grazen.

Ze moeten weg van elkaar kunnen komen. Als ze kunnen grazen, kunnen ze bezig blijven en van elkaar weglopen. Als na een paar dagen ze nog steeds op flinke afstand van elkaar blijven, klikt het gewoon niet en zou ik ze voor geen goud in zo'n klein zandbakje zetten.

Mijn bescheiden ervaring is dat 2 ruinen vaak wel gaat. Een merrie en een ruin moet of liefde op het eerste gezicht zijn, of 1tje die niet door blijft rammen. Mijn ruin is doordat de tussendraad kapot was gegaan bij de merrie gekomen. Staan al 4 maanden tov elkaar op stal en willen graag bij elkaar in de buurt blijven. Ik zet ze apart op de wei, grote paniek als de andere er nog niet is. Maar owee als ze samen komen. Die merrie begint te rammen en stopt niet meer, mijn ruin doet dan ook mee en ze stoppen niet meer, een ware slagpartij. Hier wordt iets uitgevochten totdat de andere is uitgeschakeld. Mijn ruin slaat naar haar kont, maar de merrie doelbewust naar de benen, en zo hard en fel. Een rotgezicht.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 09:07

Wij hebben een ruin die dus echt niet met anderen ruinen samen kan...
Die gaat dus gewoon met zijn moeder, dat gaat best.
Hij houdt haar overigens wel bij het hek, grenzend aan de paddocks met de andere paarden vandaan. Zeker als er nieuwe paarden op stal zijn.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:05

Sjuimpje schreef:
Hij houdt haar overigens wel bij het hek, grenzend aan de paddocks met de andere paarden vandaan. Zeker als er nieuwe paarden op stal zijn.

Zo een heb ik er dus ook. Helaas hebben wij zijn mamma niet dus staat ie alleen. Het is niet anders.

Vraagje; als ik nu een topic zou openen met de vraag "Ik zou zo graag mijn paard met een ander los willen laten, maar niemand wil omdat hij alle andere in elkaar trimt". Wat zouden dan de reacties zijn? En zou een van jullie je paard opofferen om die door die van mij in elkaar te laten trimmen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:18

Haha!. briljant gevonden. Nee, ik laat die van mij dus niet vrijwillig in elkaar meppen.
Achterijzers eraf is voor mij geen optie als ik wedstrijden rijd. Ik heb nl. ook nog een beetje grip nodig op glibberige wedstrijdringen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:49

russel schreef:
Ze moeten weg van elkaar kunnen komen. Als ze kunnen grazen, kunnen ze bezig blijven en van elkaar weglopen. Als na een paar dagen ze nog steeds op flinke afstand van elkaar blijven, klikt het gewoon niet en zou ik ze voor geen goud in zo'n klein zandbakje zetten.

In mijn ogen kun je dit niet al na een paar dagen zien. Toen Fayette bij Cezanne en Lowara in de wei werd gezet was het de eerste minuten dus gebakelei en getrap en daarna over. Binnen een half uur mocht ze naast Lowara (haar moeder maar al ruim 1,5 jaar geen contact gehad) grazen alhoewel ze voor Lowara nu nog steeds moet oppassen als zij in een chagrijnige bui is (MIJN gras!!! Haha!). Een band opbouwen met Cezanne heeft echt een paar maand geduurd. Pas na een maand of 6 zag je die twee vlak naast elkaar lopen grazen. En tegenwoordig staat Fayette liever bij Cezanne dan bij Lowara (de twee trutjes bij elkaar Tong uitsteken). In sommige gevallen is het idd liefde op het eerste gezicht, in andere gevallen moet de liefde groeien Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:54

Ooit stond ik op een stal waar de paarden om de dag de wei in gingen, de ene dag de linkerrij van de stal en de andere dag de rechterrij. Er werd dus verder niet gelet op onderlinge verhoudingen, de paarden werden in de wei gezet. Mijn paard had pech dat er ook een merrie bij liep die niet zo heel betrouwbaar was. Ze had trouwens ook achterijzers vanwege de wedstrijden. Aan het eind van de dag stond het hele spul bij het hek te wachten tot ze er uit mochten. De merrie stond daar dan ook tussen. Die merrie had de neiging om om zich heen te slaan en te bijten. Dat heb ik haar zelf zien doen, er was dan helemaal niks aan de hand en ineens begon zij dan ergens op in te beuken. De mijne was de jongste en dus vaak de klos. Die groep ging hij dus niet meer in.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:13

UniferB"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Zo een heb ik er dus ook. Helaas hebben wij zijn mamma niet dus staat ie alleen. Het is niet anders.
[/quote]
Ik denk wel dat die ruin van ons met andere merries ook zou kunnen...
Alleen heb ik verder nog maar 1 merrie, en die gaat altijd met Ozep.
Die kan hem mooi koest houden.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:20

Sjuimpje"]
[quote="UniferB"][quote="Sjuimpje schreef:

[/quote]
Ik denk wel dat die ruin van ons met andere merries ook zou kunnen...
Alleen heb ik verder nog maar 1 merrie, en die gaat altijd met Ozep.
Die kan hem mooi koest houden.
[/quote]

Heb helaas geen merries. Misschien moet ik maar een lekker ding voor hem kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:29

Maar de liefde kan ook omslaan in haat. Dat heb ik met mijn ruin meegemaakt. Stond al weken samen met een andere ruin en ineens was er ruzie. Als hengsten hebben ze gevochten en bloedend zijn ze binnen gehaald.Die van mij heeft een flink litteken van een stuk vlees dat hij mist.

Sociaal contact vind ik heel belangrijk, maar naast elkaar met een tussendraad vind ik toch wel het fijnst. 1 merrie was zijn grote liefde, die heeft zijn staart aan gort gebeten, hij ging er echt voor staan. Als ik wilde rijden, deed hij er alles voor om terug bij zijn merrie te komen. Er was teveel concurrentie voor hem. Of onvoorspelbare knokpartijen.

Ik heb het idee als het gras minder wordt dat er ruzie wordt gemaakt om de polletjes. Dan zijn het net kleine verwende kinderen. Voor mij niet zomaar even bijelkaar want dat is zo goed voor ze, lekker sociaal kontakt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:09

Fitzroy schreef:
...Achterijzers eraf is voor mij geen optie als ik wedstrijden rijd. Ik heb nl. ook nog een beetje grip nodig op glibberige wedstrijdringen.

Fitz, ze hoeven er niet af te blijven Knipoog ! Alleen als je het uit gaat proberen! De merrie waar ik het net over had, heeft normaal gesproken altijd voor en achter ijzers! Dikke heeft kunststof beslag, achter alleen een aantal maanden in de zomer.