Is zoveel modder slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Is zoveel modder slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:20

als ik het goed begrijp, staan ze dus
-overdag op een stuk van 10 bij 10 blubber EN toegang naar blubberige wei van 20 bij 20m met schuilstal?
en
-snachts op gedraineerde paddock (beetje nat, maar dat houd je in NL!) plus schuilstal?

Klinkt mij prima in de oren behalve de blubber onder het buitenschuilstalletje.
Zou even tegels leggen in de blubberige schuilstal. Kan heus nog wel nu, grote tegels nemen, wat zand over de grond en dan leggen. Goed aanstampen.
als je zorgt, dat de tegels klem liggen (dus tussen muur en muur over de lengte, en ook nog over de diepte) dan moet het als nood best lukken. vooral als je eerst flinke laag zand neergooit.
Desnoods laat je ze even een weekje niet in de schuilstal met goed weer, dan kan die modder even drogen, en DAN gooi je zand en tegels er op. klaar!

heb misschien anders fotos?

Als eigen vb: mijn paarden staan zo:
stal van 2 bij 3 getegeld, bestraat 2 bij 7 er voor, dan 7 bij 2 langs zijkant een weer 2 bij 7 langs achterkant.
langs de randen nog een strook van 1 meter zand wat nog aangevuld moet worden eigenlijk.
dat is zegmaar de droge paddock van het weiland (ongv 15m bij 65m lang) want de rest is: BLUBBER! maargoed. ze gaan zelf zo af en toe een rondje doen, dus ze zitten er elke dag onder, vooral het veulen de dartel.. maar borstel alleen de benen als ze droog zijn!! als ze nat zijn en je gaat er aan zitten veroorzaak je juist mok lijkt mij.
mijn oudste heeft trouwens 2 jaar lang zonder die bestrating moeten doen. stond ze in de blubber mengsel hooi eilandje met diezelfde schuilstal. Zij had niks, weidematje kreeg mok. Dus per paard verschillend ook nog!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:27

stefje schreef:
Kun je niet wat zand storten zodat je een droge plek vormt? Ik vind een hele dag in de modder ook te lang. Is dit het eerste jaar dat je paarden zo staan? Je stal is ' 2,5 bij 2 m met een 2x3 m paddock'. Vreemd: dus 2 meter breed? Totaal oppervlakte is ok = 5+6 = 11 m2 per paard. Maar 2 meter breed is wel erg smal. Voor rusten vind ik dat ook niet optimaal. Of heb je kleine paarden?

Je zou van 3 boxen 2 moeten maken, ofwel van 2 1 grote maken voor 2 paarden tezamen, een soort loopstal, kan dat?

Ik zou toch huiverig zijn voor mok, als je het hebt kom je er moeilijk weer van af...

zand blijft eventjes droog maar na een tijdje wordt het toch een modder! dus dit lijkt mij niet echt een optie..
misschien een soort houtsnippers ofzo gooien maar ik denk dat dit na verloop van tijd toch allemaal in de modder verdwijnt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:30

in modder verdwijnt indd alles.
dan moet je dubbele onderlagen ofzo gaan werken, dan nog is het wachten tot de blubber weer omhoog komt geloof ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:22

maar als je het onder een afdak stort en opsluit en dan tegels legt, dan scheelt dat wel al heel veel en zal het waarschijnlijk wel een tijd netjes blijven liggen. Wij hebben onze schuilstal ook gewoon op aarde gebouwd door het met zand op te hogen en er tegels in te leggen en in die stal blijven de tegels ook netjes liggen tenzij ik vergeet de waterslang uit te doen zodat het zand tussen de tegels weg kan spoelen omdat er 10cm water in staat Tong uitsteken Maar goed, na 1 keer vergeet je dat niet weer Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:29

vanaf morgen gaat het hard vriezen,en ben bang dat als de blub kei hard is,je problemen zal gaan krijgen met de hoeven.
als ze daar moeten blijven staan,dan kan je er denk ik niet veel aan doen.

ik zelf ben niet zo dol op blub,en vooral niet als er mest mee doorheen zit,het zit dan vol met bacterien,en mochten ze een wondje op de benen krijgen,dan is kans op een infectie zeer groot.
sommige paarden kunnen makkelijk tegen wat blub,andere krijgen er spontaan mok van.
als het paard ergens droog kan liggen,dan zou ik er nog vrede mee hebben als ze nergens anders kunnen komen te staan.
maar ben bang dat de hoeven de komende week het zwaar zullen gaan krijgen van wege de vorst.
succes.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:29

ik vind dat als je paardje 24/7 buiten staat en veel modder in zijn land heeft,wel moet zorgen voor een verhard stuk, (betegelt) moet hebben zodat ze wel op droogte kunnen staan, en natuurlijk een schuil stal!
groetjes!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:41

Ik zou mijn paard persoonlijk uit de modder halen. Mijn achillespees is ontstoken doordat ik twee weken terug vastgezogen zat in de modder met mijn voet, dus lijkt me dat het voor de pezen van een paard ook niet goed zal zijn... Vinden ze het nog wel prettig op zo'n drassig stuk grond? Staan ze voor het hek omdat ze eruit willen bijvoorbeeld? In dat geval zal ik ze zeker lekker droog op stal zetten. Of in ieder geval 's nachts. Als ze overdag een paar uur buiten kunnen lopen lijkt me mooi zat. Maar ja, dat is mijn mening. Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:39

nikkigioa: jezelf vergelijken met het paard is nu juist wat je absoluut niet kan doen.
" toen ik in de regen stond een uur lang zonder jas aan werd ik ziek. Dus mijn paard moet ook een jas aan hoor , want anders word hij ziek"

Lachen

voor de vorst zou ik ook niet bang zijn, zoals ik al schreef mijn paard staat al 3 jaar zo. maar dan nog: elk paard is anders!!
heb t vorige week nog aan mn hoefsmid (natuurlijk bekapper dan!) gevraagd , hoe het zit met bevroren klonten klei en de straal intrappen, omdat ik iemand dat had horen zeggen.
Hij zegt nou zo ernstig is dat niet in 1 keer, maar je moet wel zorgen dat de straal niet te ver uitsteekt. Hij heeft ze dus ook iets bijgesneden bij het veulen omdat ze uitstaken.

Gewoon zand onder het afdak, opsluiten en tegels leggen. Dan kunnen ze zelf kiezen en hoef jij je niet meer druk te maken!

LieveCaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:15

Die van mij staat ook in een wei met modder ..
maar ze hebben ook gras tot hun bezitting
ik denk als je paarden 24/7 in de modder staan
is het niet goed voor de hoeven ,,
dus ik denk dat je effe moet overleggen ..
Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:25

Kunnen ze ergens liggen? Mijn paard is dit jaar s' nachts naar binnen gegaan, toen het land echt zeik en zeiknat was. Alle paarden gingen acuut liggen in stal, omdat ze dat op het land vertikten. Wat betreft de mok: Dat heeft gewoon met de weerstand te maken. Ik gooi ieder voor- en najaar een vitamineboost erin.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:28

Zolang de paarden snachts droog kunnen staan is er geen probleem hoor. Mijn pony stond voorheen ook altijd overdag in de blubber.
En ook als de blubber bevroren was heeft ze er nooit wondjes aan over gehouden. Ze liep vanzelf heel voorzichtig! Haha!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:28

Zoals lieveli ook zegt,een paard moet ook kunnen liggen.Een plek waar een paard geen enkele droge plek heeft,is naar mijn idee een zeer slechte manier van paarden houden.Ga dan voor deze winter opzoek naar een tijdelijke andere stalling.Maar dit kan echt niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:37

een paard moet kunnen liggen
verder mijn paarden staan tot over hun kootholte in de blub. kunnen wel ergens anders staan waar het tot net de hoeven is.
een paard kan ertegen maar moet ook wel een paar uur per dag droog kunnen staan.
mijn paarden gaan snachts op stal en zelfs mn fries heeft geen last van mok

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:42

Bedankt, dat jullie allemaal meedenken. Ik ben nog steeds in dubio. Ik ga bij deze stal zeker niet weg, omdat ik de boel volgend jaar kan overnemen en dan van de gesloten stal (die droog ligt) een openstal maken en op de plaatsen, waar we hooi voeren, gaan we betegelen. Voor nu, moet ik een oplossing vinden. Ik vind zelf ook, dat mijn paarden te lang in het natte staan. Ze hebben absoluut geen last van mok, maar heb wel het idee, dat ze beginnen rotstraal te krijgen. De mest halen we elke dag tussen de modder weg, is rotkwarwei, maar moeten we doen. Ik heb de optie om ze overdag in de stal van de anderen te zetten. Ieder paard heeft dan overdag een stal met kleine paddock en s'nachts kunnen ze dan op het gedraineerde stuk lopen. Op bevroren bodem zijn ze gewend te lopen, dat is niet het probleem. Ik ga morgen met mijn stalgenoot overleggen, of ik de stalbezitter niet kan vragen een stuk te betegelen. S'nachts kunnen ze in de schuilstal droog staan, liggen doen ze daar niet. Ze liggen wel in de wei, ook als het nat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:49

Persoonlijk vind ik het altijd fijn als de paarden een stukje droog en hard hebben in de stal.

Mijn paard heb ik jaren op stal gehouden met in de winter een paar uur in de paddock. Veel mok gehad. Nu staat hij 25/7 buiten. Hij heeft een ruime inloopstal van ongeveer 5 x7 m waarvan ik ruim 3/4 met stro heb. Daar kunnen ze plassen en in de winter droog liggen. Dan heb ik nog 1/4 over wat gewoon hard en droog is. Hier staan ze graag op. Buiten is een stuk van 10 x 12 m en een stuk van 5 x 30 m aan elkaar waar ze op kunnen lopen. Het stuk van heeft een L vorm. Modder is helaas niet te voorkomen maar ze zakken niet weg. Hoe de ondergrond precies is weet ik niet, ik vind het lastig uit te leggen en heb er totaal geen verstand van maar het komt hier op neer: Ze hebben overal een lag modder, maar zakken niet verder weg dan hooguit 5 cm.

Sinds ik mijn paarden op deze manier heb staan heb ik geen last meer van mok, rotstraal of ijzers die er door de modder worden afgezogen.

Een stuk betegelen zou helemaal fijn zijn in jouw situatie, denk er dan wel om dat de tegels niet kunnen verzakken in de modder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:57

Dani62 schreef:
Stro ontrekt vocht uit de hoeven dus dat zou ik al helemaal niet gebruiken.

Dit is dus echt enorme onzin.

Woltmanelp, zoals jij het beschrijft lijkt het me geen prettige manier van paarden houden. Het zit jou ook niet helemaal lekker, anders opende je het topic niet Knipoog. Het is misschien vervelend, maar dit jaar telt ook mee en het maakt de huidige situatie niet beter als je fantaseert over volgend jaar; als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat om nu en nu is het niet oke Lachen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:21

Lovely: je hebt gelijk. Het zit me niet lekker en ik ga morgen nog eens met een stalgenoot overleggen. De beste oplossing lijkt me mijn paarden overdag in 2 boxen met uitloop te zetten en s'avonds op het gedraineerde paddock. Is niet ideaal, maar ze staan dan zeker 9 uur droog en s'nachts staan ze niet in zo'n modderboel en kunnen schuilen. Volgend jaar neem ik inderdaad de stal over en kan ik alles in de zomer aanpassen, heb dan ook voor 3 paarden 3 boxen tot mijn beschikking, wat nu niet het geval is.

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:33

Tot aan de kootholten in een mengsel van modder en mest (want dat is het) is niet goed voor de pezen, gewrichten, hoeven en huid. Bovendien: beweging krijgen ze niet want die diepe modder nodigt niet uit tot lopen. Dan liever op een kleiner stukje wat wel harder is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:39

Mijn paarden staan ook 24-7 buiten en uiteraard ook in de blub. Aangezien het behoorlijk heeft geregend, hou je dat... zo simpel is het.
Ik heb een stuk met stro en hooi mengsel waar ze droog kunnen staan en liggen, maar dat doen ze niet, liggen liever in de drab Haha!

Janne: beweging krijgen ze echt wel, misschien dat een stalpaardje angstig in een hoekje staat wanneer er blub is, maar mijn buitenpaarden lopen, renen en spelen net zoveel als anders. De blub is nu weer wat minder, maar het was ook echt tot de kootholtes, geen probleem.

Enige wat ik vervelend vind is wanneer die ongelijke bodem opvriest, vorige keer was dit 2 dagen en ws het te doen, nu gaat het harder en langer vriezen, dus vind dat geen succes. Hier heb ik d enodige voorzorgsmaatregelen voor genomen en al met de boer afgesproken dat ik een stuk gras mag afzetten wat dus nog gelijk is, wanneer de bodem niet meer fijn ius om te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:46

Als ze lopen te rennen in die blubs, is dat niet bevorderlijk voor de pezen!
Mijn paarden staan doorgaans 24/7 buiten, maar ik zie duidelijk dat ze minder gaan bewegen als het land nat is zoals laatst, dus dan gaan ze in een droger stuk.
Zo'n modderig stuk en dan bevriezen is ook vragen om problemen, hoefzweren, blessure's. Een vlak stukje gras is dan inderdaad geen slecht idee!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:29

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ze heel goed zelf aanvoelen wat ze wel enniet kunnen en of rennen wel of niet vrstandig is, wat dat betreft staan ze zo dicht bij de natuur dat ze dat wel aanvoelen.
Daar maak ik me dan ook geen zorgen over, wel idd over de ongelijke stukken als het opvriest, dat loopt gewoon k*t al stappen ze er prima overheen hoor...
Vandaar dus even de voorzorgmaatregel, gelukkig is de boer waar ik nu sta heeel makkelijk Haha!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:08

doe anders op een plek heeel veel houtsnippers , dat is dan beter als niks!
of veel riet eroverleggen! groetjes!

JoJoCadeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:31

Nou het is niet heel erg, maar als ze 24 uur in de modder staan is dit niet echt goed voor de hoeven. Mijn verzorgpony staat ong 8 uur pe dag in de modder en heeft als ze daauitkomt soms last van haar hoeven. na een enige tijd stappen gaat het wel maar daaarvoor doet het haar echt pijn. en dat komt door de natte bodem.
ik hoop dat je er wat aan hebt !

Jorien

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:47

Volgens mij heb je er zelf ook geen prettig gevoel bij... Ik zou voor nu een oplossing zoeken (kunnen ze niet tijdelijk op een pensionstal staan ergens?). Lijkt me een hele opluchting! Dan heb jij rustig de tijd om de boel zodanig aan te passen, dat je er wel een lekker gevoel bij hebt (stuk betegelen, die stal realiseren, etc). Doe gewoon wat jouw gevoel je ingeeft. Succes ermee!