wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:59

ik scheer voornamelijk omdat het er verzorgder uitziet,en omdat ze sneller droog zijn als ze erg zweten,maar zo'n paard met een mega vacht vind ik echt gruwelijk lelijk,en hier wordt dus alles gewoon netjes kaal gehouden...staat echt zoveel mooier Ja

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:08

Mijn pony werd vroeger 2x per winter geschoren, ze werd namelijk echt een teddy en werd gewoon niet meer droog. Mijn paard werd 1x geschoren, dat was niet echt een pretje aangezien ze het heel eng vond, maar aangezien ze heel snel hoestte door weersveranderingen etc. was het verstandiger om haar niet met haar dikke vacht te laten zweten. Ze werd echter wel grijs in het begin ipv donkerbruin, maar naar een paar weken trekt dit wel weer bij.
Mijn laatste paard hoefde niet geschoren te worden, was niet zo'n wolly, ook best handig!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:12

Silence schreef:
Die krijgt een fijne wintervacht van zichzelf en die krijgt ie niet voorniks.

Niet alle paarden krijgen een dikke wintervacht. Ik heb hier drie kwpn-ers en een Fries, die geen van alleen een dikke vacht hebben. Die scheer ik uiteraard dan ook niet, maar die hebben wel een deken op.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:12

kimmie261 schreef:
ik scheer voornamelijk omdat het er verzorgder uitziet,en omdat ze sneller droog zijn als ze erg zweten,maar zo'n paard met een mega vacht vind ik echt gruwelijk lelijk,en hier wordt dus alles gewoon netjes kaal gehouden...staat echt zoveel mooier Ja

idem Ja

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:34

Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.

Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.

Ten tweede is het killing voor de weerstand van een paard.

Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:48

Dani62 schreef:
Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.

Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.

Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.

Dit zeg jij verkeerd. Je zegt niet: Scheren IS absoluut not done. Dan zeg je: Scheren VIND IK absoluut not done. Jouw mening hoeft helemaal niet een feit te zijn.
Vachten hebben trouwens niet altijd de natuurlijke werking zoals ze die horen te hebben. Zoals ik al eerder zei: een aantal van mijn paarden krijgen bijna geen wintervacht en vooral mijn Fries kan echt niet goed tegen de kou dan. Dus een deken.
Mijn oude paard kan zichzelf ook absoluut niet warmhouden, die vacht doet ook niet meer wat hij moet doen. Dus ook zij wordt geholpem.
En wat betreft het scheren: mijn Tinker is nu geschoren en ik merk niet dat hij er last van heeft. Eerder gemak, omdat hij het niet zo verschrikkelijk warm meer heeft als we rijden.....hij is trouwens echt nooit ziek, dus met zijn weerstand zit het wel goed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:54

dani62 ik scheer mijn paarden nu zo'n 20 jaar,dus modegrill???

lijkt me niet,en waarom heeft mijn paard zo'n vreselijk lelijke lange vacht nodig,als deze toch met slecht weer op stal staan en blijven??

ik ontrek nl mijn paarden aan slecht weer,dus voor mij geen enkele reden om paarden als teddybeer op stal te laten staan..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:03

Dani62 schreef:

Hier sluit ik me geheel bij aan.

Die vacht is niet voor niets uitgevonden.. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:06

Een paard in de natuur, die een keer een sprintje moet trekken en daardoor in het zweet raakt, stapt zichzelf droog. Na die sprint, is het weer grazen, drie stappen, grazen, drie stappen. Zo blijft hij in beweging en wordt niet koud. Een paard op stal met natte vacht kan geen kant uit om zichzelf droog te stappen en warm te houden. Gevolg: koud en ziek paard.
Daarom: scheren en daarna deken op. Met dekens kun je ook variieren. De natuurlijke bontjas kan ook weleens te warm worden, helemaal tijdens het werk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:07

Onze vijf ijslanders zijn teddyberen! Heel fijn, want ze zijn waterdicht. Ik zou het me nog wel kunnen voorstellen dat je, als je een paard hebt met een enorme vacht die wel buiten loopt maar ook volop in training is, bijvoorbeeld de boeg scheert of een 'sportstreep' over de buik. Mooi is het niet, maar op tijd kunnen afkoelen is ook belangrijk.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:07

Daarom je paard dus niet op stal zetten als het even kan Knipoog

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:16

Cassidy schreef:
Een paard in de natuur, die een keer een sprintje moet trekken en daardoor in het zweet raakt, stapt zichzelf droog. Na die sprint, is het weer grazen, drie stappen, grazen, drie stappen. Zo blijft hij in beweging en wordt niet koud. Een paard op stal met natte vacht kan geen kant uit om zichzelf droog te stappen en warm te houden. Gevolg: koud en ziek paard.
Daarom: scheren en daarna deken op. Met dekens kun je ook variieren. De natuurlijke bontjas kan ook weleens te warm worden, helemaal tijdens het werk.

Volledig mee eens, de mijne bleef maar nat en dus is hij nu geschoren en varieer ik met dekens en hij is een heel gelukkig blij paard x

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:20

Diablo: over oudere of minder gezonde paarden die geen goede vacht meer hebben, heb ik het niet hoor.

Kimmie261: ik vind het wel degelijk een modegrill. Paarden worden geschoren omdat het mooier is/verzorgder staat maar niet omdat het beter zou zijn voor het paard.

Cassidy: daarom is het ook belangrijk om een paard uit te stappen totdat hij niet meer warm is (stoomt). Dat de uiteinden van de vacht nog nat zijn maakt niet uit. Maar het is inderdaad ook van belang dat het paard buiten staat en niet op stal.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:24

Mijn pony's werden nooit geschoren en ik denk ook niet dat ik het nu zou doen.
Ik vind het niet zo nodig; als je goed uitstapt en ze daarna nog een tijdje laat opdrogen met een deken op, kom je (ik indertijd tenminste wel) prima de winter door. Qua conditie enzo hadden mijn pony's er niet van te lijden dat ze eruit zagen als een teddybeer, winstpunten werden er zelfs ook nog wel eens gehaald! Voordeel is dat je ook niet zit te klieren met dekens enzo. Ik las trouwens in de Bit (december geloof ik) dat je zelfs een geschoren paard pas onder de min 10 graden een deken op zou hoeven leggen... (of heb ik het nu verkeerd onthouden?)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:27

Dani62 schreef:
Diablo: over oudere of minder gezonde paarden die geen goede vacht meer hebben, heb ik het niet hoor.

Mijn oude paard is nog heel gezond, mijn andere paarden, die bijna geen wintervacht hebben ook trouwens. Helemaal als ik ze help in de winter..... Knipoog

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:31

Mijn paard is geschoren in een jachtmodel.

Ik vind het niet mooi, maar we trainen intensief, starten wedstrijden en hij staat niet dag en nacht buiten.

Dus hij is geschoren omdat het functioneel is, niet omdat het mooi is.

Ik denk dat de meeste mensen die scheren de keuze maken omdat het functioneel is.

Bij ons op stal is een deel van de paarden wel geschoren en een deel niet.

Het deel dat niet geschoren is blijft of gewoon mooi glad in de vacht zitten, ook in de winter, of hoeft gewoon niet zo hard aan het werk.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:32

Mijn merrie is de enige die ik scheer. Zij heeft de ziekte van Cushing en krijgt echt een ENORME vacht als ik het niet doe, heb haar dit jaar in een (al zeg ik het zelf) afgrijselijk patroon geschoren, maar met dit patroon heeft ze de vacht op haar hals. Heb haar lichaam geschoren tot haar hals en benen. Al het geschoren vel zit dus onder een deken verstopt.
Veel rijden doe ik niet meer met haar, maar als het regent krult haar dikke vacht op (door de Cushing) en is ze echt tot op het bot verkleumd van de regen. Haar waterdichtheid is niet meer wat het geweest is Knipoog .
Verder gaan ze bij mij elke dag de wei op, ze heeft er geen last van verder Lachen .

Mijn pony heeft een prinsheerlijke dikke vacht gekweekt en mijn 3-jarige staat wel onder een deken, maar die heeft ook geen dikke wintervacht. Die is mooi kort in zijn haar gebleven Lachen .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:33

Ik heb 3 weken op een sportstal gewerkt met 3 paarden die waren geschoren en 2 moesten nog. Voor mij is het verschil wel duidelijk als het paard zich elke dag in het zweet werkt dan wordt het paard koud als het zijn of haar zweet niet kan verwerken. Hartstikke ongezond, de paarden die waren geschoren hadden nergens last van en bleven mooi warm. Goed uitstappen en die konden gelijk hun eigen dekens op hebben.

Ik ben ook niet zo van het scheren maar in dit geval zeker wel en het had niks met mode te maken maar met het gezond houden van het paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:35

ik heb een pesthekel aan scheren maar doe het wel, simpel omdat mijn pony een stuk happyer is tijdens het werken en ja ik doe alles voor een happy atlete, tenslotte ga ik ook niet in mijn winterjas rennen. En ik heb ook wel paarden richting oververhitting zien gaan door de wintervacht en dat was na/ tijdens een normale training op M niveau. Je kan niet alles over 1 kam scheren, ik vind haar prachtig in haar wintervacht en de vacht die nu al deels is terug gegroeid laat ik ook staan want die droogt snel genoeg en ze heeft het niet overdreven warm tijdens het werk.

Maar jee wat zou het makkelijk zijn om haar niet te hoeven scheren en haar op dezelfde manier te kunnen laten werken als nu.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:38

Kort in de vacht is handig en ziet er wat verzorgder uit. Mijn pony is dan wel niet geschoren omdat hij 24/7 op de wei staat en alleen in de stal volledig in paniek schiet. Zo glad en zacht als zijn zomervacht is, zo stug is zijn wintervacht, ik moet gemiddeld een half uur stevig roskammen (dus niet zachtjes borstelen) om hem toonbaar te krijgen, niet te spreken over het droogstappen na een rit. Soms best frustrerend maar het kan op dit moment niet anders. Kortom zowel een teddybeer als een geschoren paard heeft zijn eigen charme, het ene is gewoon wat functioneler dan het andere..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:41

Ik vind scheren absoluut nuttig. Niet alleen zweet het paard veel minder, het ziet er vind ik ook netter uit. Als ik een paard zie dat zo'n beetje een haarbal wordt door zo'n lange teddyvacht is eigenlijk het enige dat ik denk, scheermes erover. Want als ik dat paard vergelijk met mijn eigen paard vind ik het gewoon zielig voor dat beestje. Reken maar is uit:

Mijn paard, kort in de vacht wordt 60 minuten intensief dressuurmatig gereden, veel stappen draven en een groot aantal oefeningen in galop, en is alleen bij zijn hals een klein beetje klam, achter zijn oren is hij een beetje nat en onder zijn zadel is hij wat klammig. Met een zweetdekentje op is hij binnen 10 minuten stappen weer helemaal op adem, afgekoeld en droog.

Teddypaard, met haar van 10 cm lang word 20 minuten recreatief mee in de rondte gehobbelt, beetje stappen, beetje draven, rondje galop, is kledder, kledder nat, staat te pompen en te druipen en is van kop tot staart helemaal nat. Zweetdekentje erop, en na 30 minuten stappen staat hij nog steeds helemaal te pompen en te druipen.

Mensen hebben niet eeuwig de tijd, en ik heb vaak genoeg gezien dat deze teddy dieren staan na te stomen in hun stal/weide omdat de eigenaar er na 30 minuten stappen wel weer genoeg van heeft. Nou, doe mij dan maar een geschoren paardje dat na 10 minuten al weer helemaal droog en blij met zijn dekentje op in zijn stal/weide staat. Lijkt me een stuk prettiger voor het diertje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:43

hihi ik scheer ook alleen maar de paarden die denken dat ze in siberië leven en daarvoor een soort van teddyvacht aanmaken...

ben altijd weer zo blij als dat vieze lelijke lange haar eraf is,prachtig gewoon Lachen

heb 3 dagen geleden nog 1 van mijn paarden geschoren,die niet eens werkt omdat hij nog revalideerd van een operatie,maar waaraan ik me vreselijk ergerde dat ie wederom (hij was al en keer geschoren) met een dikke vacht stond,en hij ziet er weer strak en super uit..mooi gewoon Lovers

binnenkort gaat mijn andaatje ook weer geschoren worden,voor de 2de keer,en de rest is niet te zien dat ze een wintervacht hebben,dus die worden niet geschoren Lachen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:45

Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter

feliciaa

Zolang het niet nodig is scheer ik mijn pony niet. Ze blijft nu 's winters nog mooi in haar vacht als ik er een dekentje op doe, dus het is voor mijn pony helemaal niet nodig. Verder zou ik paarden alleen scheren als het echt nodig was, niet omdat ik het mooi vind ofzo..

ESSIE70

Mijn oudje van 28 jaar scheer ik niet meer,die staat lekker met een teddy vacht buiten.
Maar mijn 8 jarige moet ik helaas wel scheren,want die krijgt al eind september een dikke vacht en ik rij er intensief dressuur mee.
Ik vind scheren een rot klus maar als ik het niet doe dan is hij al na een kwartier werken drijf nat en niet meer vooruit te branden.