Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Silence schreef:Die krijgt een fijne wintervacht van zichzelf en die krijgt ie niet voorniks.
kimmie261 schreef:ik scheer voornamelijk omdat het er verzorgder uitziet,en omdat ze sneller droog zijn als ze erg zweten,maar zo'n paard met een mega vacht vind ik echt gruwelijk lelijk,en hier wordt dus alles gewoon netjes kaal gehouden...staat echt zoveel mooier
Dani62 schreef:Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.
Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.
Ten tweede is het killing voor de weerstand van een paard.
Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.
Dani62 schreef:Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.
Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.
Ten tweede is het killing voor de weerstand van een paard.
Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.

Cassidy schreef:Een paard in de natuur, die een keer een sprintje moet trekken en daardoor in het zweet raakt, stapt zichzelf droog. Na die sprint, is het weer grazen, drie stappen, grazen, drie stappen. Zo blijft hij in beweging en wordt niet koud. Een paard op stal met natte vacht kan geen kant uit om zichzelf droog te stappen en warm te houden. Gevolg: koud en ziek paard.
Daarom: scheren en daarna deken op. Met dekens kun je ook variieren. De natuurlijke bontjas kan ook weleens te warm worden, helemaal tijdens het werk.
Dani62 schreef:Diablo: over oudere of minder gezonde paarden die geen goede vacht meer hebben, heb ik het niet hoor.

.
.
.