Wie Ken Mij Helpen ... Heel Vies Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Re: Wie Ken Mij Helpen ... Heel Vies Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 07:31

HannahFrouk schreef:
Nog 1 reactie dan?

Mijn Belg drinkt 's nachts iets van 50 liter leeg. Dus een Belg de hele nacht zonder water zetten lijkt me niet best (koliek als hij dan in eens heel veel gaat drinken), maar dat was je dus ook niet van plan.
Vlas met heel veel stro is misschien een oplossing. Ik bedoel dus echt HEEL VEEL stro, dus dat ze bij wijze van spreken tot hun knieen erin staan. Het voordeel is dat de drollen daar doorheen vallen, en ook de pies zakt erdoor en trekt in het vlas. Bovendien als er heel veel stro in de stal ligt, kan een paard het niet naar de kanten krijgen (omdat er gewoon te veel is, dat zakt dan vanzelf weer terug). Veel stro gebruiken is op deze manier echt goedkoper dan weinig stro gebruiken omdat ze hun eigen drollen niet kunnen rondtrappen en het schone stro ermee bevuilen.

Volgens mij staat mijn Belg trouwens ook in een stal van 3 bij 3 maar weet ik even niet zeker.

En kan zijn dat een Belg een buitenpaard is, maar ik heb haar juist 'snachts expres binnen staan, als je ze nl op een kale wei zet s'nachts, heb je bij sommige veelvraten zo zandkoliek (bij mij toen binnen 2 maanden bingo). Dus vanaf dat moment staat die van mij 's nachts ook gewoon binnen en omdat ze vrij rustig van karakter zijn (meestal), gaat dat in principe ook best.

Alleen jammer dat ze zo enorm veel schijten en plassen he. ...

Bij mijn paard werkt dit erg goed

Hahah jammer dat ze zoveel plassen inderdaad .. onwijs lieve maar enorm vieze dieren Tong uitsteken
Stro helaas ken niet onze stal heeft alleen zaagsel ivm de mesthoop en het overdreven stro gebruik door vroeger dus ja dat is geen optie voor mij ...
Als ik het wat breder heb ga ik gewoon een extreem dikke laag zaagsel erin gooien daar bleef ie het schoonts op dus dan maar weer dat proberen.
Bedankt voor je reactie .. en vlas heb ik nog nooit opgestaan dus wie weet ken ik dat ook is proberen.

Dank je wel Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:58

Mijn ruin werd een stuk schoner toen hij wat ouder werd. Hij is nog niet de schoonste hoor, maar het zou zo kunnen zijn dat jij aan het sparen gaat en hij ineens een stk schoner wordt, bovendien zal hij in de zomer vaker buiten zijn en dan heb je er ook niet zo'n last van.

overigens heeft mijn paard ook een tijd op rubber met stro gestaan, makkelijk schoon te maken dat wel. Maar ik vond het toch verre van ideaal. Het gaat dan echt naar amoniac stinken, ja ook met doorlatend rubber, een wekelijks schoon gemaakte put er onder...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:41

bij ons op stal staat ook een belg van 1.80m in een 3m bij 3m box. overdag lekker buiten en ávonds op stal. op stal vind ze het leuker dan buiten. Die staat op vlas. ze maken er meer een potstal van. 1x in de zoveel tijd halen ze de stal leeg.

succes ik weet hoe erg het is als je van die smeerpoetsen heb

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:32

Reneey schreef:
Allereerst zette ik mijn berichie hier voor hulp en niet om afgezeikt te worden !!!!

Maar bedankt voor de mensen die wel ffies nadenken over HET probleem .... die stal is ruim zat voor hem .. en hij loopt niet in zijn poep heen en weer te denderen.

nou dan weet ik niet door welke bril jij kijkt naar je stal... Maar je stal is echt TE klein!

Zoek even via de zoek functie op bokt, hoe groot een stal voor een paard moet zijn...!

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 08:16

MissDonna schreef:
Reneey schreef:
Allereerst zette ik mijn berichie hier voor hulp en niet om afgezeikt te worden !!!!

Maar bedankt voor de mensen die wel ffies nadenken over HET probleem .... die stal is ruim zat voor hem .. en hij loopt niet in zijn poep heen en weer te denderen.

nou dan weet ik niet door welke bril jij kijkt naar je stal... Maar je stal is echt TE klein!

Zoek even via de zoek functie op bokt, hoe groot een stal voor een paard moet zijn...!

Luister nou iedereen heeft over van alles en nog wat een andere mening .. wat is nou precies goed voor een paard .. ken jij me dat zeggen ???
de 1 zegt dit de ander zegt dat ... het paard weet het zelf nog het beste dat kan de mens niet voor ehm beslissen.
Maar paard heeft het in zijn ONWIJS TE KLEINE STAL lekker naar zijn zin ... tuurlijk is een super grote stal beter maja dat heb ik nou eenmaal niet tot mijn beschikking.
Dus mensen hou nou je klep over die stallen alsjeblieft .. tis niet het ergste en hij mag blij zijn dat ie 3 bij 3 heeft .. menig paard staat in kleinere stal.
Kijk bijv maar op een manege daar staan grotere paarden in dan mijn paard en die hebben ook 3 bij 3 ... tis niet zo dat ik een knol heb van 1..80 hoor. Hij is rond de 1.60 en het bevalt hem prima.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:39

Misschien gek gedacht hoor, maar heeft hij niet iets met zijn nieren ofzo? Ik pb je er even over

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:53

Je zegt dat je veel strooit, maar hoeveel strooi je dan?
Als je echt een mega dikke laag hebt kan een paard het nooit helemaal weg krijgen naar de zijkanten namelijk Clown

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:59

Rianneke schreef:
Als je echt een mega dikke laag hebt kan een paard het nooit helemaal weg krijgen naar de zijkanten namelijk Clown

onee? kom hier maar eens kijken.
de mijne staat nu op vlas omdat hij zijn stro echt wel opzij schoof. Clown

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 21:21

mariska32 schreef:
Rianneke schreef:

de mijne staat nu op vlas omdat hij zijn stro echt wel opzij schoof. Clown

Ik heb geen stro ik heb zaagsel .. iemand raade mij aan om er 3 pakken tegelijk in te gooien .. naja ik 3 pakken erin gooien .. was wel schoner dan normaal maar alsnog alles aan de zijkanten .. ja natuurlijk niet letterlijk alles maja bijna alles.
En als ik dan ga oppotten na 3 dagen sopt zijn hele stal en ja ik ben dan iemand die dat er niet in kan laten liggen .. en over die nieren .. nee hij plast niet achterlijk veel hij plast gewoon normaal ...maja als ie plast komt er wel ff gelijk 20 liter uit snappie Lachen en we hebben zelfs een gierput onder onze stal dus ja ...
Maar goed stro is geen optie voor mij op deze stal ... en stro heb ik gehad maja dat neemt niks op en ik kon er elke dag pfff heel veel kruiwagens uithalen
Ik heb laatst die topic gelezen over die strokorrel en wat me al gezegd werd het is het investeren wel waard aangezien ik me ook blind betaal aan zaagsel .. ik weet alleen niet waar ik dat kan bestellen ..
Ken iemand me daarmee helpen ?

Groetjes Reneey

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:44

mrie schreef:
Nou zo vreemd is het niet hoor om je paard 's nachts geen water te geven. Er wordt hier gedaan alsof je hem daarmee haast vermoord. Kom op zeg, daar kunnen ze echt wel tegen hoor. En zielig is het ook niet.
Vjestagirl je noemt het 'ziek' Doe eens even alsof je respect hebt voor anderen. Je gaat toch iemand om een andere aanpak niet 'ziek' noemen. Ga jij er van dood als je s-nachts geen water kunt pakken?

Het is wel zielig. Tuurlijk kunnen ze ertegen, maar dat wil niet zeggen dat het goed voor ze is. De oude paard-mens vergelijking komt weer om de hoek kijken zie ik. Ik ben geen paard, mijn paard is geen mens. Ik slaap 's nachts. Een paard slaapt maar 6 uur, waarvan een deel uit dommelen overdag bestaat. Dus als jij lekker in je bedje ligt, is je paard gewoon wakker.

En ik noem sommige aanpakken van anderen wel ziek. Dingen die schadelijk zijn voor het dier, of die er van getuigen alleen maar te geven om je eigen gemak en niet die van het paard.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 11:16

[/quote]Het is wel zielig. Tuurlijk kunnen ze ertegen, maar dat wil niet zeggen dat het goed voor ze is. De oude paard-mens vergelijking komt weer om de hoek kijken zie ik. Ik ben geen paard, mijn paard is geen mens. Ik slaap 's nachts. Een paard slaapt maar 6 uur, waarvan een deel uit dommelen overdag bestaat. Dus als jij lekker in je bedje ligt, is je paard gewoon wakker.[/quote]

Ehm dit is niet helemaal waar ... officieel slaapt ( dus echt SLAPEN ) een paard maar ongv 10 min tot half uurtje op een dag ... 6 uur is beetje ver gegrepen.
Paarden zijn vlucht dieren en van instinct slapen ze dus niet voor als ze moeten rennen vandaar die 10 minuutjes op een dag ... de rest van de dag zijn ze inderdaad in soort van rust stand.
Maar goed Tong uitsteken het ging hier om een vies paard hahaha niet om de nacht of dag rust.
Maar geen water geven is een optie en heb ik vaker gehoord inderdaad maar nee dat doe ik niet want hij moet gewoon kunnen drinken .. hij krijgt ook onbeperkt hooi en om ehm dan van zijn water te houden is niet een oplossing voor mij.

Groetjes

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:44

Reneey schreef:
Ik heb geen stro ik heb zaagsel .. iemand raade mij aan om er 3 pakken tegelijk in te gooien .. naja ik 3 pakken erin gooien .. was wel schoner dan normaal maar alsnog alles aan de zijkanten .. ja natuurlijk niet letterlijk alles maja bijna alles.

3 pakken? Dat vind ik voor een schoon paard nog aan de zuinige kant... Daarbij komt dat zaagsel niet geweldig opneemt dus je zult daar altijd meer van moeten nemen als van bijv vlas Knipoog

mariska32 schreef:
de mijne staat nu op vlas omdat hij zijn stro echt wel opzij schoof.

Nee! Als jij genoeg strooit en het paard eet geen overdreven stro kan dat gewoon echt niet! Veel mensen zijn bij mij erg verbaasd hoe schoon mijn stallen altijd zijn na een nacht, maar dat komt gewoon omdat ik gruwelijk veel strooi en anders uitmest als anderen Knipoog

Ik heb zelf ook een viespeuk! Het arme beest is ook nog eens bont met erg veel wit dus ja... En het enige wat ik niet kan voorkomen is dat ze snachts midden in een drol gaat liggen Ach gut voor de rest ziet haar stal er sochtends nog best redelijk uit ookal spit ze em snachts wel 3 keer om! Gewoon een kwestie van strooien strooien en nog eens strooien...
Voor wie het niet geloofd! je mag best komen kijken hoor!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:53

Rianneke @
in het verleden zou ik het met je eens zijn geweest,TOT ik deze tinker op stal kreeg.....
het kan wel degelijk.
mijn boxen zijn niet de standaard maat van 3x3 maar groter,je zou dus denken meer ruimte dus ook schoner.
fijn dat we bij je mogen kijken maar ik denk dat jij hier maar zou moeten kijken.
hoeveel stro ook,paard slaapt op het beton met het stro ernaast.
vandaar nu vlas.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:09

Maar hoe groter je stal hoe meer je moet strooien in verhouding. Dat merk ik hier zelf ook. Ik ben van mening dat als je maar genoeg strooit je iedere stal goed kunt krijgen. (Stro is dan nog het moeilijkste wat dat vreten ze ook vaak op) maar in jou geval lukt het met vlas wel! Missie geslaagt. Daarom snap ik niet dat het de TS met zaagsel niet lukt... Is maar mijn idee echt te weinig strooien... Bloos

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 11:31

hey jongens, ik wil hier liever geen discussies.

De een doet het zo de ander doet het zo en het helpt bij iedereen anders.
ik heb heel veel opties gekregen om te proberen dus ik ben tevreden, op sommige nare opmerkingen na dan Tong uitsteken maar goed had ik ook wel kennen verwachten.
Maar ken iemand mij vertellen hoe ik dit topic moet sluiten .. ik weet niet hoe dat moet namelijk

Xies Reneey

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:43

Je kan een topic niet zelf sluiten. Zolang er gewoon word gereageerd word het ook niet gesloten door een mod volgens mij...

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:54

Dan moet je even temmen en erbij vermelden dat je genoeg info heb dan kunnen ze hem voor je op slot zetten misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:54

Topics worden niet op verzoek gesloten om dat de reacties je niet aanstaan bijvoorbeeld. Dat is echter ook geen vrijbrief om vervelend te reageren, maar kijk gewoon of je er iets mee kan of niet.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:00

hoi reneey

ik denk dat je inderdaad voldoende opties hebt gekregen nu. Ga lekker aan de gang met het vlas (als je daar behoefte aan hebt.) Ik heb de ervaring dat zaagsel beter werkt als je er vlas onder hebt liggen.
Verder kun je nog aan de gang met de optie uit het andere topic.

Heel veel succes en ik hoop dat jouw belgje wat schoner wordt naarmate hij ouder wordt

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:50

Ik heb onder andere een konikpaard. Voor de mensen die het niet weten, het zijn Poolse wilde paarden.
Zij heeft in de winter een enorme vacht.....allah shetlanders. Dik en pluizing.
Nu herken ik je probleem maar al te goed. Elke dag mest ik stallen uit, en toch die zijkanten van haar: vies, nat en uiteindelijk niet weg te poesten/wassen en had je de gedroogde platen.....dit kon gewoon niet langer.
De groote van de stal maakt bij haar niet uit....ik heb haar in een ruime stal staan s'nachts. Zij plast en poept door heel de stal heen. woelt het om en lekker liggen.

Stro helpt niet. Zaagsel helpt ook niet. Ik ben op Vlas gegaan en ze is zo schoon als een berevel. Hte kost even meer, maar ik heb het ervoor over.
De stal bouw ik als volgt op: Ik gebruik 5 balen vlas in een stal van 3 bij 3 meter, 1 baal is 14kg. Voordat ik de vlas in de stal gooi, maak in de ondergrond (betonklinkers) goed nat, dan 3 balen erover heen spreiden zodat de vocht goed in de vlas kan trekken. Dit goed aanstampen tot een stevig geheel. De overige 2 balen erover heen en goed glas maken.
Ik haal elke dag alle drollen eruit en om de dag de natte plekken en deze vul ik weer aan. Ik denk dat ik per week 1 a 2 vlaspakken extra gebruik. De stal is en blijft droog, schoon en ik pot niet op.

Je kunt ook plasticcen matten kopen, speciale drainage matten voor paarden stallen waarin de urine meteen wegloopt en de matten fungeren als droog best, hierover kun je gewoon je strooisel overheen doen.

En een Belg opstal.....tja....van nature hebben paarden ook geen dekens op en ga zo maar door.....je bent aan het zoeken naar een juiste oplossing en je hebt het te doen waarin je nu zit....vlas lijkt mij het beste.....maar dan wel goed aanleggen.
Het is nu eenmaal zo dat grote en forse paarden over het algemeen veel meer kosten in de onderhoud dan de normale paarden (kwpn etc)....ik hebzel vroeger een Bels gehad en daar ging veel meer werk en geld inzitten als je het inderdaad goed wilt doen. Goed hekwerk, goed en veel grof hooi, veel mest, weide sneller kapot en dan?........stal moest ruimer en veel meer stabieler, en ga zo maar door.
Maar ze zijn erg mooi en goed van karakter.....fijne paarden.

Suuces ermee.

Jarno.