Probleem met mijn bijrijdster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:24

Nog een kleine aanvulling op wat al gezegd is: als een paard met zijn neus in de lucht keihard gaat racen en loopt te bokken is dat protest, hij voelt zich blijkbaar niet prettig met haar. Nog een reden om haar voor de keuze te stellen: of les of geen paard meer.
succes er mee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:43

AnneOmie schreef:
Hahaha je kent me goed Chantal Knipoog Ik ben inderdaad bang dat ze over me heen aan het lopen is. Mijn probleem is dat ik vaak te lief ben en het erg moeilijk vind om streng te zijn tegen haar, ook omdat ik bang was dat ze dan weg zou gaan. Het gaat nu over Omar en dan moet ik maar streng zijn want Omar kan niet voor zichzelf opkomen... nou ja hij heeft haar al een blauw oog geslagen tijdens het rijden Haha! Tong uitsteken

Voor Omar is het lessen inderdaad van belang omdat hij nog heel veel moet leren en ook omdat het steeds beter gaat Was zaterdag zo trots op hem tijdens de les Schijnheilig

Haha, Annemiek, ik ken je inderdaad al aardig goed ja, niet zo moeilijk met jou hoor Knipoog Ik zie ook wel dat je af en toe te lief bent, goeie eigenschap, maar soms niet bepaald handig Haha! *LOL*

Praat gewoon eens goed met Rebecca. Als ze de kans niet neemt om goed op Omar te gaan rijden dan is ze hem niet waard en kan je beter een ander zoeken. Op het moment dat ze wel redelijk is gewoon haar nog een kans geven. Die ze uiteraard wel netjes moet benutten. Hou haar ook aan haar woord in dat geval Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:19

Alles is idd gezegd, en daar ga ik in mee. Het enige wat me van het hart moet, over die 12 euro. Verschillende zeggen hier dat ze dat op zou moeten kunnen brengen. Je kan NOOIT, maar dan ook NOOIT beslissen over de financien van een ander. Je kan niet in haar portomonee kijken. Voor de 1 is 12 euro een eitje, voor de ander is het donders veel geld

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:51

Ik zou even een goed gespek met je bijrijdster hebben, daarin vertel je wat jouw twijfels zijn en wat ze moet doen volgens jouw. Als zij daar niet mee in stemt dan klikt het gewoon niet tussen jullie.
Ik denk dat zij van geluk mag spreken als ze niets hoeft te betalen om zo'n prachtpaardje te mogen verzorgen en rijden!!
Zoals jij ook al zei je bent nooit uitgeleerd, ze moet gewoon les nemen, maar ik ben het ook wel weer met stef eens, maar da zou ze dat wel gewoon moeten zeggen.
Nou in ieder geval veel succes en laat ons weten hoe het afloopt!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 13:00

stef schreef:
Alles is idd gezegd, en daar ga ik in mee. Het enige wat me van het hart moet, over die 12 euro. Verschillende zeggen hier dat ze dat op zou moeten kunnen brengen. Je kan NOOIT, maar dan ook NOOIT beslissen over de financien van een ander. Je kan niet in haar portomonee kijken. Voor de 1 is 12 euro een eitje, voor de ander is het donders veel geld

Ze woont samen met haar vriend en ze werken allebei.. Haar vriend wil graag dat ze gaat lessen en een bijrijdpaardje heeft zodat ze ook een hobby heeft en is niet zuinig maar ze schijnt zelf wel "zuinig" te zijn. Haar vriendin is een stalgenootje/vriendin van mijn en zo ben ik ook aan haar gekomen wat het ook weer extra moeilijk maakt. Mijn stalgenootje zegt ook tegen me stop ermee als ze geen les gaat nemen want dit is niet goed voor je paard.

Tuurlijk is 12 Euro niet voor iedereen op te brengen maar het is toch wel het minste wat ik kan verwachten van iemand die nu mijn paard aan het verprutsen is en niets van mijn wil aannemen omdat ze vind dat ze in theorie alles al weet.. in theorie weet ik ook alles maar paardrijden is in de praktijk toch echt wel anders dan in theorie toch Verward Trouwens 12 Euro is gebaseerd op een vol uur priveles! Het verjaardagskado 1 uur priveles heeft ze na 2 maanden ook nog niet genomen.. dat zegt toch wel genoeg dat het niet alleen om het geld gaat Verward

Tallie je hebt gelijk... ik ga er echt iets aan doen want gisteren is ze weer tegen mij ingegaan door Omar uren op zijn land te hebben gezet zonder deken Boos! Dat vertelde ze me doodleuk en toen ik zei dat ik dat niet goed vond omdat hij sinds september onder dekens staat en dus absoluut geen wintervacht heeft! Het was zulk lekker weer zei ze en alle paarden stonden zonder deken Lips are sealed Sorry hoor misschien kon het wel zonder deken maar ik ben degene die straks met de DA kosten zit en niet zij en dat heb ik haar ook verteld. Ik ga denk ik binnenkort een hartig woordje met haar spreken en haar mijn regels over mijn paard uitleggen en dan is het "take it or leave it" Knipoog Aan zweetdekens schijnt ze ook niet te doen terwijl ik dat altijd doe en hij hangt nog voor het grijpen ook Scheve mond

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:13

Als ik het zo lees, zitten jij en je bijrijdster totaal niet op 1 lijn wat Omar betreft.. Ze kan wel lief zijn, maar het lijkt me erg belangrijk dat jullie zoveel mogelijk hetzelfde met het paard bezig zijn. Dekens, zweetdekens, rijtechnisch longeren etc..... Als de irritaties nu al zo groot zijn komt dat vaak niet helemaal niet goed meer.. het vertrouwen ben je ook kwijt op deze manier en dan zit je die 2 dagen ook niet lekker "thuis".. als je weet dat zij aan het rijden is..
Heel veel sterkte ermee !!! en ik hoop dat je voor jezelf de juiste beslissing kan nemen.

Ugene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:49

Feetje schreef:
Als ze jouw paard dit allemaal laat doen en ook nog geen les wil nemen zou ik gewoon voor een andere bijrijder/bijrijdster zoeken want zo schiet het natuurlijk ook niet op! Bovendien is het ook nog gevaarlijk want dadelijk breekt je paard een been ofzo onder het racen en dan zit jij met de gebakken peren! Idd het is jouw paard dus ze moet zich aan jouw regels houden!
Je kunt haar idd voor het blok zetten... dan weet je tenminste waar je aan toe bent!

Ben ik het voor de volle 100% mee eens.
Het is JOUW paard dus JIJ bepaalt wat er wel niet niet mag gebeuren met hem.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 14:10

Ik ben erg blij met jullie reacties en weet nu dat ik het bij het juiste eind heb en wat ik moet doen.

Miranda, ik zit inderdaad niet met een gerust hart thuis als ik weet dat ze gaat rijden Scheve mond Heb zelfs zaterdag een nachtmerrie erover gehad dat ze het bos met hem inging...

Ik heb dit toppic ook geplaatst omdat ik ook jullie mening wilde horen om te weten of ik het nu bij het juiste eind had dat dit gewoon niet goed is voor Omar of dat ik misschien een zeurpiet was en spoken zag Verward Diep in mijn hart weet ik wel wat ik moet doen maar ik vind het erg moeilijk mede doordat ze best gek met hem is en goed met hem overweg kan behalve onder het zadel dan Knipoog

Ik wil heel graag dat ze blijft maar ik zal haar inderdaad verplichten dan les te nemen met hem en anders is het helaas einde verhaal. Het gekke is dat Omar wel precies weet met wie hij te maken heeft want bij mij doet hij dit soort fratsen niet.. ja 2 seconden om het te proberen maar dat druk ik meteen de kop in.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:38

Ik denk echt dat het het beste is als je haar de waarheid zegt en dat ze beter een ander paardje moet zoeken, waar zij, het paard en de eigenaar op een lijn zitten. Dat is waarschijnlijk het beste voor jullie allemaal. Want als je je paard niet met een gerust hart achter kan laten bij iemand dat zit er iets goed mis.
Geef haar nog een kans, onder de verplichting dat ze minnstens een keer poer week les neemt, wie weet gaat het rijden dan een stuk beter en heb je alsnog een goede bijrijder!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 16:51

JosLover schreef:
Ik denk echt dat het het beste is als je haar de waarheid zegt en dat ze beter een ander paardje moet zoeken, waar zij, het paard en de eigenaar op een lijn zitten. Dat is waarschijnlijk het beste voor jullie allemaal. Want als je je paard niet met een gerust hart achter kan laten bij iemand dat zit er iets goed mis.
Geef haar nog een kans, onder de verplichting dat ze minnstens een keer poer week les neemt, wie weet gaat het rijden dan een stuk beter en heb je alsnog een goede bijrijder!

Dat is ook iets wat ik zeker weet Als ze les gaat nemen dan weet ik zeker dat we qua rijden meer op 1 lijn komen te zitten en dat ik een kei van een bijrijder heb Het probleem is dat ze zo verdomde eigenwijs is Maar Joslover je hebt gelijk en ik ga haar zeker nog een kans geven... ik denk dat ik, zodra ik verhuisd ben naar mijn nieuwe stal en de rust voor mij en Omar is teruggekeerd, serieus met haar ga praten en haar mijn spelregels uitleg en dat ik wil dat ze minstens 1x in de 2 wkn een half uurtje les gaat nemen. Ik weet zeker dat zodra ze begint, ze het ook hartstikke leuk gaat vinden, net als ik. Ik wilde ook niet gaan dressuren maar sinds ik met les ben begonnen, omdat mijn paard het echt nodig had, ben ik het zo leuk gaan vinden. Iedere week zie ik al een vooruitgang en dat is echt een kick Knipoog

Ik laat het jullie weten zodra ik met haar gesproken heb en moet even de stoute schoenen aantrekken want ik ben stiekem een zacht eitje *LOL* Schijnheilig

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:58

Tsja, ik moet zeggen, ik rijd een paard bij, ik vind het niet lekker klikken met het paard, wat de reden is dat ik stop, maar ik kijk ook anders tegen de omgang met paarden aan als de eigenaresse, wat voor mij wel een punt in de overweging om te stoppen is geweest...
Andersom kan het dus ook een reden zijn om te stoppen...

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:50

Ik weet nie eens of ik haar nog wel zou willen ondanks dat ze les zou nemen. Gewoon om de reden hoe zij er over denkt. Zij vindt les niet nodig. Dat vind ik belachelijk. Lessen is toch belangrijk zeker als jij dat vindt...en het het is jouw paard! ik zou ook heel bang zijn dat ze m idd verpest...
Zelf heb ik een haf verzorgd er was daar geen bak en ik kon alleen buitenrijden. Dit mocht ik niet alleen maar alleen samen met de eigenares op haar ander paard. Hierdoor kon ik heel erg vaak niet rijden en alleen poetsen en wandelen. Maar, ik had hier begrip voor. Zij vertrouwde het nie dat ik op mijn eentje zou gaan rijden en dan vind ik dat goed...ik ben natuuk niet jouw bijrijdster maar ik vind dat je datgene moet doen wat de eigenaresse van het paard goed vindt! Het is toch jouw paard en niet dat van haar!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:01

Goh, mag je gratis op iemands fijne paard rijden, heb je niet eens het fatsoen eerlijk te zijn en je aan afspraken te houden. Wat voor een ruiter ben je dan? En hoe leuk is dit voor je paard?

Finduilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:31

als ze geen les wil nemen dan zou ik gewoon een andere bijrijdster zoeken.......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:18

Vind ik ook hoor, ik denk dat in dit geval het geen kwestie van geld is, maar een andere reden... (geen zin?) Verder vind ik ook dat als je geen 12 euro in de 2 weken kunt uitgeven voor lessen, dat je dan de verkeerde hobby hebt gekozen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 10:11

Tessebes schreef:
Vind ik ook hoor, ik denk dat in dit geval het geen kwestie van geld is, maar een andere reden... (geen zin?) Verder vind ik ook dat als je geen 12 euro in de 2 weken kunt uitgeven voor lessen, dat je dan de verkeerde hobby hebt gekozen.

Daar heb je ook wel gelijk in Tessebes... toen ik haar zei dat 12 Euro 1x in de 2 wkn toch wel moest lukken zei ze dat ze zich dan moest vastleggen en dan niet kon komen wanneer ze wilde Verward

Ze is gewoon zo eigenwijs. Gisteren sprak ik haar vriendin en mijn stalgenootje/vriendin en die had met haar gesproken en daar heeft ze haar beklag gedaan over mij omdat ze vindt dat ik mijn paard te veel betuttel door dekens e.d. om te doen en door te longeren met bijzetteugel. Ze had ook gezegd dat ze het belachelijk vond dat ik over lessen begon omdat ze vindt dat ze goed kan rijden. Haar vriendin heeft mij toen gelijk gegeven en gezegd dat het mijn paard was en dat ze zich daar maar bij neer moest leggen of er anders mee stoppen. Ik was gisteren zo pissig dat ik hoorde dat ze over mij loopt te zeuren over hoe ik met mijn eigen paard omga... ik heb alles voor Omar over en ik zou nooit iets in zijn nadeel doen Hoe durft ze Boos! Frusty

Ik heb nu besloten dat ik z.s.m. met haar ga praten en haar even onder de neus ga wrijven dat het mijn paard is en dat ze zich aan mijn regels dient te houden en dus zweetdeken e.d. dient te gebruiken en hem niet zomaar zonder mijn toestemming buiten mag zetten zonder deken (was haar vriendin ook boos over dat ze dat zomaar had gedaan) en als het haar niet bevalt dan moet ze maar een eigen paard gaan kopen Schijnheilig Ik wil dat ze les gaat nemen en anders is het einde verhaal Ik vind het ook helemaal niet leuk dat ze achter mijn rug om over mij loopt te zeuren terwijl ze verder alles van mij mag en 2 dagen in de week lekker met hem mag rijden en afgelopen zondag zelfs het bos in is gegaan met haar vriendin (die ook weer mijn vriendin is). Het is gelukkig goed gegaan en Omar was gelukkig ook braaf.

Sorry hoor maar moest even mijn ergernissen kwijt Schijnheilig

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:19

goed zo en sterkte....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:49

Ik ga eigenlijk wel met Wido4ever mee. Jouw bijrijdster lijkt gewoon over je heen te walsen! Ze is niet eerlijk genoeg om aan te geven dat het rijden niet goed gaat. Als dat uitkomt wil ze geen lessen nemen. Dat dekenverhaal, dat klopt natuurlijk ook van geen kanten. En als ik het goed begrijp is ze zonder jouw toestemming een buitenrit gaan maken. Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig dat ze verder zo lief is voor je paard, maar bij mij zou het vertrouwen toch aardig weg zijn ondertussen. Beseft ze wel goed dat dit jouw eigen paard is en wat dat inhoudt? Want dat idee heb ik totaal niet. Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, maar misschien zou je er toch ook eens over na moeten denken of je sowieso nog wel met haar door wil, of ze nou lessen gaat nemen of niet...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 15:06

Nee JoT ze is niet echt zonder mijn toestemming naar buitengegaan deze keer... Ik had haar beloofd zo'n 3 wkn geleden dat ze mijn haar vriendin P. die ook mijn vriendin is samen naar buiten zou gaan. Ik vertrouw P. en ze kent mijn paard ook redelijk goed omdat ik vaak samen met haar buitenrij. Ik had gezegd dat ze me maar niet moesten vertellen wanneer ze buiten zouden gaan rijden omdat ik dan misschien toch in de zenuwen zou zitten. Voor mij is Omar net mijn kind die ik aan de babysitter meegeef en maak me vaak ongerust Schijnheilig Ik had deze zondag al zo'n donkerbruin vermoeden omdat het zulk mooi weer was.

Mijn vriendin P. heeft met haar gesproken maar ook zij heeft haar niet kunnen overtuigen en heeft mijn bijrijdster ook gezegd dat het mijn paard is en dat ik het zelf moet weten wat het beste is voor mijn paard. Mijn bijrijdster is gewoon heel koppig en eigenwijs maar schijnt wel echt gek op mijn paard te zijn.

Ik weet het ook niet precies wat ik met doen.. ik weet alleen dat ik met haar ga praten en de keuze aan haar laat, dus take it or leave it!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:48

Hoi,
Ik heb alle reacties gelezen en ben het echt met iedereen eens *LOL*.
Ze moet heeeeel erg blij zijn dat ze je paard gratis mag rijden, maar ze dient wel jouw regels te respecteren, want het is nou eenmaal jouw paard. Als het haar niet aanstaat moet ze maar een ander bijrijdpaard zoeken of zelf een paard kopen.
Ze verpest je paard echt op deze manier. Jij bent flink aan het lessen en aan het dressuren, maar je bijrijdster vindt zichzelf daar te goed voor. En je hebt zelf gezien hoe het gaat als ze erop zit. Omar doet dat toch niet voor niets??? Als hij het leuk zou vinden om met haar te rijden zou hij dit soort geintjes waarschijnlijk niet uithalen. Je doet hem er dus ook niet echt een plezier mee. En dan kan ze wel heel lief voor hem zijn, maar er zijn meer bijrijdsters op de wereld (ja, echt waar Knipoog ), die èn goed kunnen rijden, èn heel lief zijn voor Omar. (En die ook nog eens heel graag les willen nemen).
Ik zou haar geen kans meer geven. Ze heeft over je geroddeld, je manier van omgaan met je EIGEN paard 'afgezeken'...... en ze verpest je paard. Nou zou daar wel wat aan te doen zijn als ze met hem wil gaan lessen, maar ik vind dat ze te ver is gegaan door over jou te roddelen met stalgenoten. Ze heeft zich aan jouw regels te houden, maar wat ik een beetje uit jouw verhalen opmaak loopt ze echt gigantisch over je heen. Ook al is het nog zo'n aardige meid en kan je het goed met haar vinden, in de eerste plaats heb je haar aangenomen voor je paard.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk vidnt om haar de les te lezen (ben zelf ook niet zo'n pittig type wat dat betreft), maar denk aan Omar. Er zijn genoeg lieve bijrijdsters die jouw regels accepteren!!!!

Wat je ook besluit, heel veel succes in ieder geval!

Groetjes, Marianne

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:11

Ik zou toch kiezen voor een andere bijrijdster als ik het zo lees. Het is idd gevaarlijk voor Omar en ook voor haar zelf. Er zijn genoeg lieve bijrijdsters en zij vindt ook wel weer een paardje. Als ze echt Omar wil blijven rijden, dan zal ze er heus wel voor kiezen om te lessen....maar dan moet je wel eerst eerlijk en duidelijk tegen haar zijn.......(is moeilijk...maar ja).

Succes!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:19

Ik snap het niet, zij zal dan blijkbaar wel denken dat de bijrijdpaarden voor het oppikken liggen. Want toen ik nog paarden van anderen reed deed ik gewoon alles zoals hun dat ook deden. Zou niet durven om het verkeerd te doen met het risico dat ik haar kwijt zou raken. Zij heeft het dan wel erg hoog in dr bol zitten Verward
Zoals je zelf zegt: Take it or leave it!!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:24

Wellicht ten overvloede, maar ik zou, als ik alles zo lees, haar gewoon bedanken voor alles wat ze voor Omar heeft gedaan, en er mee stoppen. Haar niet eens de keuze geven om te gaan lessen met hem. Nu je weet hoe ze achter je rug om loopt te klagen over jouw manier van omgang!
Nee, voor mij zou de maat vol zijn, en dan ook nog eens zo eigenwijs?!

ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken,
alhoewel, ik kan me voorstellen dat als jij haar de keuze geeft tussen toch les nemen of stoppen, dat ze zelf de keuze zal maken om toch te stoppen, heb je dat ook weer makkelijk opgelost.

succes in ieder geval, draai die knop om en ga een goed gesprek aan met haar! (ik weet dat het heel moeilijk kan zijn, zoiets...)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:47

Ik heb ook een aantal meisjes die bij mij de arabiertjes rijden. Ik heb een bijrijdster voor mijn quarter. (ik rijd recreatief en zij rijdt westernlessen en wedstrijden).

Ze komen bij mij op stal, dus ze rijden alleen als ik thuis ben en op afspraak (wij zijn geen manege en toch erg gesteld op privacy). Ik heb ook een aantal regels opgesteld en soms gaat één meisje daar tegenin.(15 jaar, puber). Dan is ze heel chagrijnig en kijkt boos, maar dan denk ik "daar is het gat van de deur, ajuus". Ze mogen gratis op onze arabiertjes rijden en dan nog stank voor dank. Eigenlijk schandalig.

Kortom: als je niet op één lijn zit dan moet je ermee kappen, je ergert je kapot en het komt je arabier niet ten goede. Dat paardje weet straks ook niet meer waar hij aan toe is. "Graag of al geens niet" zeg ik altijd maar.

Succes met je beslissing.
Laatst bijgewerkt door ArabianRanch op 25-02-03 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt