wat te doen met bevroren bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Re: wat te doen met bevroren bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:31

Wij hadden hem ook niet gesleept vtvt, dus was ook een ramp.. gelukkig was het alleen in het weekende, dus kon ik evengoed mooi langs de weg
Als het binnenkort weer gaat vriezen, ga ik wel de bak slepen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:49

ik laat ze dan gewoon los in de bak, rijden niet,

ach het is altijd even behelpen met vorst Clown

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:56

Slepen voor dat het gaat vriezen, dan heb je een vlakke 'harde' bak ipv hobbelige harde bak.

Verder kun je ook zout strooien op de hoefslag. Ik heb het zelf 1x gedaan. Het kost wel wat zout en als het gaat regenen spoelt het vaak weg. Maar je bak wordt er wel 'dooi' van.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:01

Heb je een beetje plek om je kont te keren met je paard op een erf? dan zou je grondwerk kunnen gaan doen, is meteen ook een leuke afwisseling in de omgang met je paard

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:37

--> VSW

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:03

Hier zit ik met een hobbelige wei die bevroren is, en een mooie vlakke bak die ook bevroren is...
wilde de wei strooien zodat er een zacht pad door de hobbels liep, zodat de paarden veilig zonder benen te breken in de bak konden komen maar natuurlijk was er geen grootverpakking strooizout te krijgen voor de kerst.
Hoop morgen, maar nu is alles dus al hard... heeft het nog zin om dan flink te strooien?
Overdag is het wel boven nul met een zonnetje maar de kou zit al wel flink in de grond...

En iemand ervaring met de bak strooien?
Zit nml met geblesseerde paarden die rustig blijven als ze de hele dag de wei in gaan maar op stal houden is geen optie dan zijn het bommetjes en een binnenbak huren heeft geen zin, ivm blessure's kan ik nu niet rijden.

Ellende zo!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:07

Kan je de bak niet slepen?
Ik heb hem gistermiddag ook vlak gesleept en vandaag heb ik er ondanks dat hij hard is wel even in gereden. Na het rijden heb ik hem weer gesleept om de bovenlaag wat losser te trekken. Optimaal is het niet, maar ik kan m'n paarden wel beweging geven.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:09

Ja de bak is al gesleept en mooi vlak, maar probleem is dat de bak achterin de wei ligt en het voorste deel van de wei waar we doorheen moeten is dus zoooo ongelijk en nu dus superhard...
en over dat stuk heen lopen is echt akelig, zeker omdat er al 1 geblesseerd is waarbij een gevoelige zool meespeelt, als overblijfsel van de vorige keer dat de grond bevroren was...
En dat stuk is altijd zo nat in deze tijd van het jaar dat die niet vlak te krijgen is, dus mn enige hoop is véél zout erop zodat het zacht blijft, maarja gaat dat nu nog werken?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:09

lauwie schreef:
de laatste dagen is mijn bak bevroren en kan ik er dus niet in rijden.
wat doen jullie op die dagen?
ik kan niet de weg op omdat ik pas thuis kom als het donker is.

Eerst slepen en dan zout strooien in de bak (wat ze ook voor de wegen gebruiken), niet teveel, dan vriest het niet vast. Tuurlijk wel doen voordat het gaat vriezen. Haha!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:48

crossmonster schreef:
JacLoVesGer schreef:

Nors opkijken Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Sto + mest door de bak heen??? En ligt er wel zand in dan?

Ik zou gewoon wachten tot de bak niet meer bevroren is en dan gewoon weer lekker het rijden oppakken. Het is heus niet erg als je 2 dagen niet rijd, dan ga je lekker wandelen, als ze er maar wel uit komen en niet 24 uur per dag op stal staan.

Dit word op meerdere stallen zo gedaan, maar dan met zaagsel,omdat zaagsel niet bij de stromest mag.
Is geen echte toevoeging voor de bak, strostront al helemaal niet, dat maakt de bak niet beter , dus ik denk dat het van die stal gewoon een goedkope oplossing voor de mestafvoer is??

haha Haha!
Dit is toch echt een oplossing.
En geen goedkope oplossing voor mest afvoer! daar hebben wij teveel mest voor... die ene keer dat ze moeten rijden maakt geen verschil.
Ik zal jullie eens foto's sturen Knipoog

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:51

Onze buitenbak was vanmorgen ook hard bevroren..
Ze gaan dan hier de weide op!
Zodra het weer zachter wordt gaan ze weer de bak op!

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:29

bij ons als het vriest rijden langs de weg/bos maar omdat dat niet kan gewoon lekker vrij geven en naar buiten in de bak/wei

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:13

Mijn bak is ook bevroren en slepen gaat ook niet, het is te hard. Net maar ff de manege gebeld dat ik morgen binnen kom rijden. Ik ben nog bevroren van de buitenrit door de polder Lachen

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:35

Ik heb dat precies het zelfde met het weiland ,
nu heb ik wel geluk dat mijn pony's super verkeersmak zijn dus dan ga ik altijd naar buiten toe en dan op de weg of zand paden dressuurmatig rijden
en als het buiten ook te bevroren of te glad is dan doe ik grondwerk en knuffelen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:40

Wij hebben de bak ook gesleept vanmiddag, ondanks dat ie al ontzettend hard was, is ie nu mooi vlak! Rijden zit er de komende dagen in de buitenbak niet in, gelukkig zit hier in de buurt een binnenbak waar ik elke dag terecht kan Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:01

M_i_R schreef:
@ alle mensen die hun paardje gewoon op het land durven te zetten: Zijn jullie nooit bang dat ze zich vreselijk verstappen? Ze hebben hier nog vrij lang in het land gestaan waardoor er behoorlijke putten inzitten. Ik vrees dat ze niet niet zonder zere plekken het land weer uitkomen als ze erin zouden staan... Echt heel zonde want van mij mogen ze t hele jaar door lekker naar buiten Ja

Neen, heb er geen enkel probleem mee om mijn paard buiten te zetten. De ervaring leert immers dat ze heel voorzichtig is als het gevroren heeft. Bij ons is de bak nu ook bevroren, dus ik kan ook niet rijden. Heb ik geen probleem mee aangezien ze toch de hele dag op de weide staat, het is hoogstens een beetje jammer omdat ik nu vakantie heb. Ga straks een stapritje in het bos doen denk ik en over een paar dagen eens met de vrachtwagen naar de binnenpiste.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:06

Onze bak is niet bevroren... Wij zitten dan ook wel aan de kust, vriest het altijd minder. Hij is wel iets harder als normaal, maar als je hem 's avonds sleept, istie helemaal vlak en kan je gewoon rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:09

Mijn paarden zouden gewoon buiten staan, echter kunnen ze er niet lopen omdat het hele land bevroren is. Als het land vlak is zou het geen probleem zijn, maar het land is op dit moment een verschrikking. Vandaar dat ze zijn verhuisd naar een grote binnenstal (20 x 10 m voor een paard en een minipaard) en een paar uurtjes op de vlakke wei kunnen, maar dat moet worden afgewisseld met de andere paarden.
Buitenrijden of fietsen zou ik anders doen maar helaas heeft paardlief nog 1 ijzer onder. Dus tot dat de hoefsmid komt blijft het bij een uurtje grondwerk op het erf.

Onze bak is helaas niet vlak bevroren en de bak waar we les hebben ook niet door niet kunnen slepen.

Als je besluit pekel te strooien in je bak, spuit dan wel goed de benen en hoeven van je paard af daarna. Pekel is verre van goed voor paardenbenen.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:09

Lekker naar buiten gaan.
Eergister was de eerst dag, dat het echt is gaan vriezen.
De bak bij ons was hard, dus er kon niet in gereden worden.
De zandpaden/graspaden en de weg waren goed te berijden.
Misschien eens verandering? Hyper!

Succes

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:16

Bij mij gaan ze gewoon de wei op, normaal rennen ze heel hard als je ze er net in zet maar ze hebben heel goed door dat dat nu niet verstandig is...Ze doen dus mooi rustig aan.

Gister konden we nog wel in bak, eind van de middag, ben bang dat het vandaag niet gaat lukken. Wij gaan straks dus wandelen. Lekker een groot stuk wandelen, dan heb ik ook mooi mijn beweging weer gehad!!!

Verder zou je ze aan de fiets kunnen doen, als ze dat gewent zijn.

Vanaf morgen wordt er ook weer vuurwerk verkocht dus dan hebben we en een bevroren bak en vuurwerk op straat. Dan wordt het pas echt vervelend!!!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:32

Wij hebben op stal een 20x60 buitenbak met eb en vloed bodem. Deze hebben ze onder water laten lopen en is een ijsbaan. Op dit moment wordt er dus niet in gereden, maar geschaatst.

Gelukkig is er voor de niet-schaatsers de binnenbak nog Haha! .

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:10

bij mij is de bak heel vlak en kan ik dus gewoon stappen
en gister lekker naar het duin geweest

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:19

Mijn paarden staan overdag buiten en 'snachts binnen.
Weer of geen weer ze gaan naar buiten. Dus ook als alles bevroren is. Paarden die elke dag buiten komen weten wel dat ze niet al te gek moeten doen. Tenminste dat merk ik. Die van mij mogen ook op de wei als het bevroren is. denk er niet eens overna. paarden horen buiten vind ik.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

Onze paarden staan normaal ook elke dag enkele uren op de wei. Maar we hebben geen beschikking tot een buitenbak van ons. En de wei ligt nu hobbelig en hard ... En in de winter ga ik bijna elke dag naar de mangege hier in de buurt in de binnenbak rijden. Maar,ik heb toch graag dat ze even buiten kan ... Ik wil wel even op straat stappen,maar dat paardje is net zadelmak,en nog niet verkeersmak ... Dus ik vrees dat dat geen oplossing is. Zou het een idee zijn om met haar op de wei aan de hand een half uurtje te stappen ? Dat ze toch wat beweging heeft vandaag ?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:26

Hier hetzelfde probleem, in de wei kunnen ze nu niet. Veel te ongelijk. En rondje erf is met mijn 5 jarige ook nieterg verstandig, die is nu met dit weer knettergek. Gister los in de paddock gezet (alle 3 gaan ze nu dus maar om de beurt de bak in) en dat was racen joh... dus maar snel enorm pluk hooi gegeven kan ie eten. En hiernaast wordt nog karbiet geschoten ook, dus ik kan bijna niks met mn paardjes nu. Andere stal is ook geen optie, we hebben er hier in de buurt 2 die wel goed zijn. Bij eentje staat meneer hele dag op stal zonder luikje, dat is dus ook niks. En de andere wordt nu de bak verbouwd, en ik ga geen spanning opzoeken, hij doet nu al zijn wedstrijdjes braaf. Dus helaas, het is afwachten...