Poll: gebitsverzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe staan jullie tegenover gebitsverzorging?

Ik laat jaarlijks het gebit van mijn paard(en) controleren door een dierenarts
24 (14%)
Ik laat jaarlijks het gebit van mijn paard(en) controleren door een gebitsverzorger/tandarts
73 (44%)
Ik laat elk half jaar het gebit van mijn paard(en) controleren door een dierenarts
4 (2%)
Ik laat elk half jaar het gebit van mijn paard(en) controleren door een gebitsverzorger/tandarts
16 (9%)
Ik laat er alleen door een dierenarts naar kijken als ik vermoedt dat er problemen zijn
14 (8%)
Ik laat er alleen door een gebitsverzorger/tandarts naar kijken als ik vermoedt dat er problemen zijn
21 (12%)
Ik laat nooit heb gebit controleren en ben dat ook niet van plan
6 (3%)
Ik heb het gebit nog nooit laten controleren maar ben dat wel van plan door een dierenarts
Geen stemmen
Ik heb nog nooit het gebit laten controleren maar ben het wel van plan door een gebitsverzorger/tandarts
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 165

Olikea

Re: Poll: gebitsverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:04

weet iemand hier vanaf welke leeftijd je een tandarts laat komen..
mijn bijna 3 jarige is nu begonnen met wisselen.. heeft het dan zin om al iemand te laten kijken?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:05

FitzChivalry schreef:
mijn bijna 3 jarige is nu begonnen met wisselen.. heeft het dan zin om al iemand te laten kijken?

Absoluut!! Juist tijdens het wisselen kunnen probemen ontstaan Ja

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:15

Ik vind het best belangrijk om te laten controleren.
Bij ons op stal komt een keer per jaar de tandarts langs en dan kun je je paard opgeven.
Ik laat het altijd wel doen, soms is er niets aan de hand en hoef je ook niets te betalen, maar het gebeurt ook wel eens dat ze in dat jaar een paar flinke haken heeft gekregen, en die worden dan meteen weggevijld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:18

FitzChivalry schreef:

Ja, zeker doen! Erg belangrijk!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:19

Mijn paard krijgt elk half jaar een beurt van de DA.
Hij kan het zelf niet bijhouden, het is dus echt elk half jaar nodig. Wanneer dit niet nodig was geweest zou ik hem wel elk jaar laten controleren.
Ik laat het door een DA doen, omdat hij elektrisch gedaan wordt. En anders een paardentandarts + DA nodig heb. En mijn DA doet het netjes Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:23

bedankt voor jullie snelle antwoord..
ik laat in januari een tandarts komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:25

trustHim schreef:
ik laat er naar kijken als ik problemen vermoed, keuze is met name omdat mijn merrie echt heel bang is voor dierenarts en alles wat er op lijkt, dus ik wil haar niet onnodig stress bezorgen

ze accepteert het bit goed, eet goed, kauwt goed (vind nooit/zelden iets van de granen terug in de mest)

Je kunt beter problemen voorkomen ipv er op te wachten tot je ze 'vermoedt' (en je paard dus al uiting geeft aan pijn e.d.).
Voor jouw merrie is het wellicht goed om haar te verdoven voor de behandeling.

Kijk ook eens naar de restjes hooi in de mest. Wanneer de stukjes langer zijn dan circa 3 cm, dan maalt je paard niet goed en is het zeker tijd voor de tandarts.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:17

Bij mij is de "paardentandarts" vanmorgen nog geweest. Hij was een jaar geleden voor het laatst geweest en Sam had wel weer wat haken op z'n kiezen dus het was wel nodig.
Hij heeft alle kiezen weer bijgevijlt. Hij heeft mij ook even laten voelen en ze voelden weer helemaal glad Lachen

Kan hij er weer een jaar tegenaan!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:22

mijn arts is ook tandarts
komt jaarlijks, als ik merk dat tussendoor iets niet lekker zit, komt die eerder
bij 1paard is nog nooit de tandarts geweest, bij mij pas voor het eerst
had kleine haakjes, verder net gebit
de andere ook.
De poension pony bij mij is nu al 2 keer gedaan in 4 maanden, en word nu om de 6 maanden nagekeken, had nogal wat problemen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:44

Jaarlijks door een tandarts, meestal is dat gewoon een paar randjes bijvijlen, maar overlaatst heb ik ook zijn wolfstandjes laten trekken.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:54

mijn paarden gaan 2 x per jaar naar de tandarts , zo kan je het beste problemen voorkomen Lachen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 02:07

Mijn paard geeft het duidelijk aan als er iets in zijn mond dwars zit. Ik bel dan meteen de tandarts, en die moet er dan een klein randje afhalen. Daarna kan hij er, tot nu toe, weer 2 jaar tegen.
Ik ken dit paard door en door, daarom durf ik het zo te doen. Mijn vorige paard was keihard voor zichzelf. Die liet ik ieder jaar controleren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:26

stef schreef:
xxappiexx schreef:
Ik liet het gebit mijn paard tot 2 jaar terug jaarlijks een keer controleren door de tandarts (onze DA is ook tandarts). Maar ze is nu 11 en ik vind het niet meer nodig om het zo vaak te laten doen. Nu komt hij om de 2 jaar en als het nodig is eerder.

mag ik vragen waarom je de leeftijd aanhaalt als dat je het nu niet meer zo nodig vind?

Omdat ze "vroeger" soms nog wel eens last had van een wolfstandje e.d. maar daar heeft ze de laatste tijd geen last meer van. Nu is het af en toe eens bijvijlen. Zal niet zoveel met de leeftijd te maken hebben maar goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:09

haken zijn haken, wolfkiesje wordt als het goed is getrokken, dus daar ben je ook in 1 behandeling vanaf.
Ieder zn eigen ding, maar je argumentatie snap ik echt niet (in de zin van dat ik de logica niet zie)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:14

stef schreef:
haken zijn haken, wolfkiesje wordt als het goed is getrokken, dus daar ben je ook in 1 behandeling vanaf.
Ieder zn eigen ding, maar je argumentatie snap ik echt niet (in de zin van dat ik de logica niet zie)

Dat snap ik, mijn argumentatie zal ook echt niet voor alle paarden gelden. Mijn paard had op jongere leeftijd meer last van haken op de kiezen en wolfstandjes die doorkwamen dan nu ze wat ouder is (ja oke, eruit = eruit bij de wolfskiezen, dat begrijp ik). Dus vandaar dat ik het aan de leeftijd koppel. Vandaar dat ik de leeftijd aanhaalde om aan te geven waarom de tandarts nu minder vaak komt bedenk ik me nu.

Maar zoals ik zeg, dat zijn mijn eigen ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:37

Ongeacht welke leeftijd dan ook, vind ik jaarlijkse gebitsinspectie toch wel een must. Beter voorkomen dan genezen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:55

Ik heb voor de laatste optie gekozen. Mijn paard is nu één jaar en een aantal maandjes en ik vind dat het tijd wordt. Ondanks het feit dat ik totaal geen gebitsproblemen merk, laat ik het toch voor de zekerheid én uit nieuwsgierigheid doen, inderdaad onder het motto: 'beter voorkomen dan genezen'.

Zelf laat ik het doen door een tandarts en niet door de DA, ik heb toch het idee dat tandartsen net die extra kennis hebben die nodig is.

Verder ga ik met Joviban mee, een jaarlijkse gebitsinspectie is een must voor ieder paard ongeacht leeftijd.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:47

Mijn paard heeft heel veel problemen met zijn tanden dus eigenlijk nog meer dan elk halfjaar

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:49

mijnes moet min 1 keer per jaar....ook omdat hij 1 kies mist, waardoor de kies daaronder niet goed afslijt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:59

ik laat het 1 x per jaar doen door mijn DA die ook tandarts is.
en meestal heeft ze wat haken.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:04

ik laat mijn paard 1 keer per jaar controleren door de paardentandarts en als ik tussendoor vermoed dat ze problemen in de mond heeft dan laat ik de veearts komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:07

manueeltje82 schreef:
De kleine(1.68m) dondersteen vond dat hij moest gaan steigeren. Toen heeft ie toch een paar tikken met de vijl gehad en was daarna het liefste paard van stal.

Nou lekker dan

Ik heb ze afgelopen zomer voor het eerst laten vijlen, ook werd er een wolfstandje getrokken. Dat kwam doordat een andere pony uit de wei ook behandeld werd en ik zo voor het eerst in gesprek raakte met een PT.
Ben van plan ze nu ieder jaar te laten controleren. Ik betaal bij hem 50euro per behandeling, of er nu wel of niet iets gedaan moet worden; gewoon een vast bedrag. Volgens mij zijn er zat mensen die minder betalen maar ik vond hem enorm fijn (gaf dus GEEN klappen met de vijl toen mijn pony doordat hij haken op zijn kiezen en dus pijn had tijdens het vijlen en ook flink steigerde, maar had hij ook niet hoeven proberen) en hij gaf veel uitleg. Mijn andere pony vond het zalig die stond er echt van te genieten Haha!
En ach wat maken die twee tientjes op jaarbasis nou voor verschil Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:59

JoviBan schreef:
Ongeacht welke leeftijd dan ook, vind ik jaarlijkse gebitsinspectie toch wel een must. Beter voorkomen dan genezen.

Ik zie het als mijn paard last van d'r gebit heeft. Ik blijf er altijd even bij als ik haar gevoerd heb, kijken of ze alles goed opeet. Ik ken haar en dan merk je het wel als er iets niet goed is.
Die paar haken die er dan op haar kiezen zitten zijn er dan zo afgeraspt, da's geen enge ziekte ofzo die beter voorkomen kan worden dan genezen.
Ze krijgt haar voer trouwens ook altijd op de grond, m.u.v. de brokken. Daardoor slijten haar tanden op een natuurlijke manier af. Dat is niet het geval als er vanuit een ruif gevoerd word.

Maar als ze al een hele tijd geen haken heeft gehad laat ik haar wel even controleren als de DA langs komt voor de jaarlijkse enting. Maar dat is dus niet iedere keer, mijn DA heeft me zelfs aangeraden dat het bij mijn paard niet nodig is om haar ieder jaar te laten controleren. Aan dat advies hecht ik toch net wat meer waarde dan aan wat anderen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:54

xxappiexx schreef:
Die paar haken die er dan op haar kiezen zitten zijn er dan zo afgeraspt, da's geen enge ziekte ofzo die beter voorkomen kan worden dan genezen.

Ja natuurlijk zijn die haken er zo afgeraspt en natuurlijk is het geen enge ziekte. Maar ondertussen heeft je paard er dus wel last van.
Vreemd dat je DA dat niet weet.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:58

Ik laat elk jaar de tandarts komen maar na de laatste keer ga ik toch pas bellen als ik iets vermoed.
Aan mijn 30 jarige kon hij nog weinig doen en haar gebit was verder perfect.
Vijlen doet hij zo min mogelijk omdat de tanden en kiezen anders te kort worden.