De hele dag in paddock zonder water?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Re: De hele dag in paddock zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:18

Op m'n vorige stal stond er wel een speciekuip in de paddock, die werd regelmatig bijgevuld, ze liet hem daar netjes staan, dus ik ben er niet zo bang voor dat zij ém omgooit. Of de andere pony dat wel doet weet ik niet.

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:27

Wij gebruiken ook wel oude lig baden. Wij hadden ook paardjes versprijd staan door de buurt, en gingen er elke avond naartoe om een paar emmers met water er in te gooien. Baden zijn uiteraard niet zo'n mooie oplossing als een specie kuip, maar wij hadden er 3 tot 4 in 1 weiland, dan is na een paar uur de kuip ook wel leeg. Ik zou overgens wel altijd water in mijn paddock willen hebben.Ze overleven wel zonder, maar alleen het idee. Ik ken wel eentje die overleefde over een week zonder water (kreeg wel slobber etc) want niemand vondt uit dat hij bang was voor de lepel die in de waterbak zat Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:32

Je paardje komt elke middag voor zijn lunch naar binnen??
Dan kan hij daar toch ook drinken?

Die paar uurtjes buiten zonder water is in deze tijd van het jaar niet zo'n probleem..
En ik vind het een ander verhaal wanneer het warmer wordt, of ze langer als 3 uur aaneengesloten buiten staan..

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:35

Tijdens de lunch komen ze idd. even naar binnen. Daar blijven ze zeker een half uur om de portie hooi rustig op te kunnen eten. 's Zomers gaan ze de weide op. Ik weet nog niet wat de watervoorzieningen daar zijn, ze staat er pas anderhalve week namelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:43

Mijn paarden krijgen buiten water ( ze staan van 11 uur tot 17 uur buiten en 's ochtends en 's avonds bij het voeren een emmer. Geen probleem hoor. Ze doen het er al jaren goed op.
Bij jou lijkt het me geen probleem dat het andersom is, alleen zomers als het echt warm is dan moeten ze natuurlijk wel water hebben buiten (en binnen voor mij). Knipoog

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:47

volgens mij ben je verplicht om je paard ten alle tijden water aan te bieden dus geen water in de paddock dan ben je dus eigenlijk in overtreding... zorgen voor water dus!!!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:53

Mjay schreef:
volgens mij ben je verplicht om je paard ten alle tijden water aan te bieden dus geen water in de paddock dan ben je dus eigenlijk in overtreding... zorgen voor water dus!!!

En wie verplicht mij dat? Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:57

Onzin, je bent verplicht je paard goed te verzorgen en te zorgen dat het voldoende kan drinken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:02

k4tink4 schreef:
een paard heeft altijd water nodig. Je laat je hond thuis toch ook niet achter zonder water?

Veel mensen doen dat wel, die laten hun hond dan in de bench en vergeten even dat ie dan niet bij de drinkbak kan...

Maar idd, zo'n kuip is handig. Wij hebben in sommige weides van die stal drinkbakjes met zo'n klepeltje dat ze in moeten drukken... Ook erg handig, maar dan moet je wel een waterleiding daar hebben Knipoog .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:33

Hmm, ze gaan niet dood van een paar uur niet drinken. Dat gebeurd bij jezelf ook niet. Hele dag zonder water is wat anders. Dan zou er toch minimaal een flinke emmer in autoband moeten staan zodat ze kunnen drinken als ze willen.

Ikzelf heb in de paddock en de wei water in speciekuipen. In deze tijd van het jaar drinken ze vrij weinig op de wei. In de paddock waar ze hooi eten drinken ze weer veel meer. Maar meer dan 20 liter per paard eigenlijk niet. Zomers drinken ze wel weer veel meer.

Als ik de paarden slechts een uurtje of 2 a 3 in de wei laat, dan maak ik me niet zo druk om water. Als ik naar les ga ben ik ook altijd een paar uur onderweg en dan drinken ze ook als we weer thuis zijn.

Heb gereden bij mensen die inderdaad ook bij vorst het water eraf haalden en de paarden 2 of 3 x per dag even lieten drinken om daarna het water weer af te sluiten.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:09

onze paarden lopen een aantal uur per dag buiten en hebben dan geen drinkwater tot hun beschikking. Niet omdat ik lui ben, maar omdat ze er toch niet of heel minimaal van drinken. Om 16 u als ze binnenkomen kunnen ze onbeperkt de hele nacht doordrinken. En nee, ze duiken niet wanhopig in hun drinkbak als ze binnenkomen. Het eerste half uur binnen eten ze eerst rustig hun brokjes/wortels, worden er een paar happen hooi genomen en dan gaan we eens kijken waar die drinkbak ook alweer te vinden was. Ik vind ze dus niet zo zielig.
En in geval van TS, je paard kan gemakkelijk een paar uur zonder water, al helemaal als hij 's middags binnenkomt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:21

Helemaal mee eens. In de zomer of als het vriest (vreemd maar waar, als het vriest drinken ze meer) is het een ander verhaal, maar als je een paar uur gaat rijden hebben ze ook geen drinken. Een paard kan een halve dag zonder water zonder problemen tenzij in de zomer. Dus in deze omstandigheden zit ie net een paar uurtjes zonder water en kan dan bij drinken. Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd, vooral niet omdat het tijdelijk is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:27

Vind het eerlijk gezegd niet echt netjes naar het paard toe dat ze in de paddock niet de beschikking hebben over water. Hij zal er heus wel een poosje zonder kunnen, maar kan niet drinken als hij dorst heeft.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:54

Ts Knipoog Geen probleem hoor!! een paard kan makkelijk een paar uur zonder water, ze drinken normaal ook niet de hele dag door maar een paar keer per dag, vaak voor of na het eten. (in de zomer natuurlijk vaker) en als de pony ook nog in de middag binnen komt is het echt niet zielig!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:55

Alet74 schreef:
Vind het eerlijk gezegd niet echt netjes naar het paard toe dat ze in de paddock niet de beschikking hebben over water. Hij zal er heus wel een poosje zonder kunnen, maar kan niet drinken als hij dorst heeft.

Ik heb nog noooit een paard 24/7 zien drinken Knipoog .... jij neemt ook water mee voor je paard dan als je een uurtje gaat lessen neem ik aan?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:01

Sterker nog als ik op wedstrijd ga staat mijn paard of de pony van mijn dochter uren op de trailer. Ik bied ze altijd water aan maar ze willen nooit drinken, tenzij in de zomer als het erg warm is. Drinken doe je volgens hen namelijk niet op een trailer (plassen wel daar is ie volgens hen zeer geschikt voor). En als de paarden bij ons de halve dag de wei op gaan hebben ze daar geen water tot hun beschikking. Dat is ook niet nodig. Heb nog nooit gezien dat ze heel dorstig direct naar de drinkbak renden als ze binnen kwamen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:11

Breghje, nee, natuurlijk niet (gaat ook niet, zonder paard), maar het gaat hier om 3 tot 4 uur, dat vind ik toch wel iets anders dan een uurtje les.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:13

ik zou toch een grote ton ofzo zetten:D