Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
russel schreef:Zandgrond hoeft in principe geen drainage of je grond moet heel laag liggen en komt al het water daar tezamen.
russel schreef:Ja klopt, maar voorwaarde is wel regelmatig lostrekken. Veel mensen doen dat te weinig. Onze buitenbak was superslecht, ondanks drainage, maar we hebben de bak nu zo vaak getrokken, dat hij steeds beter wordt. Overigens heb ik graag een bak die een klein beetje nat is en redelijk stevig, dus bovenlaag wat los en toch nat zand.
)
Sjoert schreef:Dat lostrekken moet diep gebeuren.
Dus een soort 1 tands-ploeg. Tenminste.. zo hebben wij het vaak zat gedaan.
michele schreef:Maar dat doe je toch ook niet bij een ageterbergbodem? of wel?![]()
![]()
Maar dat lostrekken doe je alleen als je geen toplaag hebt? of dan ook nog steeds?
(dat eerste)
, en dat is dus al vanaf half oktober ofzo. Elke keer als ik denk ja hij droogd, dan valt er weer water
russel schreef:Dan is je onderlaag echt helemaal ingeklinkt. Is de wei ook zo nat? Ligt er een kleilaag onder het zand? Ligt jullie land laag?

Sjoert schreef:Iig geen paarden in de buitenbak zetten Michele.
Bij die van ons wordt geadviseerd om om de 5 meter iig drainage aan te leggen vervolgens verschillende zandsoorten erover heen. De bodem komt dan hoger te liggen dan de omliggende grond.
Feanyth schreef:Hoop dat diegene die het lezen er wat aan hebben.
Zit dus zelf in de milieu en bodem wereld. Het is m'n vak.
Maar als ik daarmee m'n mede paardenliefhebbers kan helpen doe ik dat graag. ^_^
). Dan moet ik dus weer 1 x per dag stenen rapen... Ook kijk ik manlief steeds lief aan als ik om een longeerbak vraag, dat gelongeer is ook niet zo fijn voor een bodem. Ik heb een tweetal merries die nogal groot en sterk bewegen en die ploegen alles lekker los tijdens het longeren.