welke bodem voor buitenbak en kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RivellaLight

Re: welke bodem voor buitenbak en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:51

Ik heb thuis ook een bak welke is omgezet.. in de winter echt een drama aangezien de grond ook nog eens heel laag ligt.
Wel aan beide korte zijden van de bak een sloot.. en daarom loopt hij ook een stukje af vanaf de E-B lijn naar de sloten.

Maar mijn vraag... de bak wordt eigenlijk alleen gesleept, ongeveer 3x per week... maar nu hebben jullie t over dieper slepen. Moet ik dat dan vergelijken met een soort ploegen?
De paarden staan hier overdag los in de bak dus hij word lekker aangestampt (ahummm)... mijn vader stelde daarom voor om de bak om te ploegen...
Hebben jullie daar ervaring mee?
Na het ploegen dan meteen weer slepen zodat er wel in de bak te rijden is? Het zal anders wel erg veel op een heuvellandschap gaan lijken...
Al zal het dan niet meer dan een paar dagen effect hebben op het weg zakken van het water,... verwacht ik..

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 07:37

RivellaLight:

hebben wij ook al een paar keer gedaan, maar dit jaar wel aan het begin maar rond oktober/ november niet gelukt omdat het toen al elke keer te nat was.
Maar als je dat doet moet hij eigenlijk een dag of wat beetje drogen dan slepen en dan nog voor het mooie wat laten drogen is mij verteld.
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-12-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:53

russel schreef:
Zandgrond hoeft in principe geen drainage of je grond moet heel laag liggen en komt al het water daar tezamen.

Als je een bak veel gebruikt, wordt ook zandgrond toch "samengedrukt" waardoor het water niet meer kan zakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:59

Ja klopt, maar voorwaarde is wel regelmatig lostrekken. Veel mensen doen dat te weinig. Onze buitenbak was superslecht, ondanks drainage, maar we hebben de bak nu zo vaak getrokken, dat hij steeds beter wordt. Overigens heb ik graag een bak die een klein beetje nat is en redelijk stevig, dus bovenlaag wat los en toch nat zand.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:03

russel schreef:
Ja klopt, maar voorwaarde is wel regelmatig lostrekken. Veel mensen doen dat te weinig. Onze buitenbak was superslecht, ondanks drainage, maar we hebben de bak nu zo vaak getrokken, dat hij steeds beter wordt. Overigens heb ik graag een bak die een klein beetje nat is en redelijk stevig, dus bovenlaag wat los en toch nat zand.

maar wat bedoel je met lostrekken? hebben we het dan over een standaardsleep met van die pinnen? of hebben we het over echt lostrekken met een apparaat wat veel grotere pinnen e.d. heeft.
(snappen jullie me Bloos )

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:04

Dat lostrekken moet diep gebeuren.
Dus een soort 1 tands-ploeg. Tenminste.. zo hebben wij het vaak zat gedaan. Lachen

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:05

Sjoert schreef:
Dat lostrekken moet diep gebeuren.
Dus een soort 1 tands-ploeg. Tenminste.. zo hebben wij het vaak zat gedaan. Lachen

Maar dat doe je toch ook niet bij een ageterbergbodem? of wel? Bloos Bloos

Maar dat lostrekken doe je alleen als je geen toplaag hebt? of dan ook nog steeds?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:06

michele schreef:
Maar dat doe je toch ook niet bij een ageterbergbodem? of wel? Bloos Bloos

Maar dat lostrekken doe je alleen als je geen toplaag hebt? of dan ook nog steeds?

Ik denk dat je ter plekke uit de trekker wordt gesleept als je dat doet Haha! (dat eerste)

Dat lostrekken doe je als het water niet weg wil zakken. Kun je wel ff niet rijden aangezien het dan echt helemaal los ligt.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:11

@ Sjoert:

Ja oke nee dat klopt, dat hebben we dus al wel een paar keer laten doen, maar nu is het zo nat dat die trekker er dus echt niet in kan Boos! Boos! Boos! Boos! , en dat is dus al vanaf half oktober ofzo. Elke keer als ik denk ja hij droogd, dan valt er weer water Haha!

Maar goed even theoretisch Koe
ik laat hem lostrekken, vervolgens, gooi ik er goed zand op met een toplaag, zou dat dan genoeg zijn om iig een jaar of 2/3 een goede bak te hebben?
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-12-08 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Overbodige quotes verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:14

Dan is je onderlaag echt helemaal ingeklinkt. Is de wei ook zo nat? Ligt er een kleilaag onder het zand? Ligt jullie land laag?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:19

russel schreef:
Dan is je onderlaag echt helemaal ingeklinkt. Is de wei ook zo nat? Ligt er een kleilaag onder het zand? Ligt jullie land laag?

Ik heb geen wei meer Verdrietig Verdrietig
Maar het stukje wat ik nog heb loopt in een Dal, dus ja dat is idd ook nat, daar moet ik ook nog wat aan doen, maar goed als dat iets modderig is maakt me niet zo heel veel uit.
voor zover ik weet is het niet echt klei bij ons, wel puin van de vorige bewoners Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:35

Puin zou water door moeten laten. Ik denk dat er maar 1 optie is en veel zand storten op je weitje en je buitenbak ook ophogen, bv drainage zand en daarover heen m3 zand. Probeer een ander stukje te maken waar je omheining om heen zet en drainage zand in storten als paddock en spaar je buitenbak. Heb ik ook gedaan, zit op de klei, wei onbegaanbaar en ik heb een zandpaddock voor ze, ze mogen soms in de buiten bak, maar die wordt daarna meteen getrokken. Volgend jaar gaan we 2 stukjes wei van een zandlaag voorzien, als het zand ik ingeklinkt en eventueel wat zwarte grond er over heen, zaai ik het weer in als winterweitjes. Ook hier is werk aan de winkel, net als bij jouw.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:37

@russel:

dat is dus ook mijn idee hoor, maar goed daar ben ik nuinfo voor aan het verzamelen om te kijken wat me dat gaat kosten
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-12-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Grag alleen quoten indien nodig.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:41

Zal even reageren als milieukundig adviseur.

Agterberg bodems, zwanenberg bodems en bodems met die vilten er in zijn super om in te rijden voor ons mensen met paarden.
Echter ze kosten een hoop geld en milieutechnisch heb je naderhand ook nog eens een probleem. De bijmengen van 'bodemvreemd' materiaal zorgt ervoor dat het zand officieel verontreinigd is!
Of te wel. Wanneer je over 10 of 15 jaar beslist de bodem te vervangen moet het zand met de toegevoegde materiaal naar een grondreiniging. Dit kost serieus een hoop geld. Zo'n 75 euro per kuub of meer.

Mijn mening is om te kiezen voor een bodem uit lagen zand.
Begin is natuurlijk een drainage systeem onder je bak. Is dit lastig te realiseren door de ondergrond, kosten en of locatie van de bak zou ik gaan voor een 25 tot 30 cm grove lavastenen met daaroverheen een zwaar vocht doorlatend zeil op een diepte van circa 0.8m-m.v. Maar die mag niet het zand doorlaten, want dan verstoppen de porie van de lavastenen en kunnen deze niet meer als drainage fungeren.
Vervolgens leg je hier bovenop de juiste zand mengsel. Op het zeil zou ik grof soort van plaatzand leggen. Dit bied stevigheid, maar laat water ook goed door. Het veert als het ware. Hier bovenop zou ik een mengsel doen van grof en fijn zand tot de juiste verhouding zodat je een bodem krijgt die niet hard wordt, maar ook niet te zwaar wordt.

hierbij komt het voordeel dat zo'n soort bodem goed is te vlakken met een trekkertje en rotor.

Hoop dat je hier wat mee kunt.
Anders als er nog vragen zijn kun je een pb'tje sturen.

P.s. Pas op met puin. Deze mag niet te fijn zijn en ook niet te grof. Hierbij komt dat het er ook aan ligt van welke soort stenen deze is gemaakt. Je hebt puin die in de jaren makkelijk doorbreekt door de druk van de bodem en vervolgens een waterdichte laag vormt. Dit als oorzaak dat er dan weer water in je bak blijft staan.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:44

Feanyth, mooie toevoeging Ja
Zoiets is iig ook wat ons geadviseerd is voor de buitenbaan. ;j

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:46

Hoop dat diegene die het lezen er wat aan hebben.
Zit dus zelf in de milieu en bodem wereld. Het is m'n vak.
Maar als ik daarmee m'n mede paardenliefhebbers kan helpen doe ik dat graag. ^_^

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:50

Heb je al eens overwogen om hier uitgebreid iets voor de Wiki over te schrijven?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:54

Eigenlijk niet. Kan ik wel eens over nadenken.
Zal wel even kijken of ik wat kan opstellen. Tussendoor ^_^.
Zal de wiki is bekijken of er wat over bodems al op staat, en wat er staat. ^_^ Dan zal ik wel kijken of ik wat kan opstellen. Dan stuur ik het door. ^^

MOney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:23

Sjoert schreef:
Iig geen paarden in de buitenbak zetten Michele.

Bij die van ons wordt geadviseerd om om de 5 meter iig drainage aan te leggen vervolgens verschillende zandsoorten erover heen. De bodem komt dan hoger te liggen dan de omliggende grond.

Dit is inderdaad belangrijk! Wij hebben onze bak ook hoger liggen dan de omliggende grond en hij is nooit nat. Verder kan je eigenlijk niet om drainage heen als je een droge bodem wilt hebben. Het kost wat, maar een bak aanleggen waar je elk jaar werk aan hebt kost ook een vermogen.

M3 zand is goed voor in een paardenbak. Verder is megatop een goede toplaag > http://www.manegebodems.nl
En zoals russel al zei: Vaak genoeg slepen met een manegevlakker (met pinnen dus)! Dat is echt noodzaak als je je bak goed wilt houden.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:38

Feanyth schreef:
Hoop dat diegene die het lezen er wat aan hebben.
Zit dus zelf in de milieu en bodem wereld. Het is m'n vak.
Maar als ik daarmee m'n mede paardenliefhebbers kan helpen doe ik dat graag. ^_^

Ik ga het zeker meenemen in mijn beslissing en besluiten.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:47

Even dit topic in de gaten houden.Vorig jaar hebben we een buitenbal laten aanleggen.We zitten op mooie zandgrond,dus alleen de grond is omgezet.Resultaat een fijne buitenbak die eigenlijk nooit nat is (ligt ook op een hoog stuk) Enige probleem is dat hij wat te zwaar is.Paarden maken er flinke afdrukken in.Slepen gebeurd bij mij maar 1 keer per2 maanden ofzo,omdat ik zelf geen sleep heb.Zou meer slepen al voldoende zijn om een betere bak te krijgen?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:50

denk dat meer slepen iig al een heleboel doet

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:00

Onze bak heeft het ook zwaar te verduren (paarden lopen er overdag los in en 's avonds rijden en longeren). We trekken 'm vaak los met zo'n ding met van die lange tanden en we slepen 'm sinds kort iedere week. Ik heb nu wel het idee dat het beter gaat worden. Nadeel bij het lostrekken is dat bij ons dan weer alle stenen omhoog komen (denk dat er een paar miljoen jaar geleden een gletsjer onder onze grond lag Knipoog). Dan moet ik dus weer 1 x per dag stenen rapen... Ook kijk ik manlief steeds lief aan als ik om een longeerbak vraag, dat gelongeer is ook niet zo fijn voor een bodem. Ik heb een tweetal merries die nogal groot en sterk bewegen en die ploegen alles lekker los tijdens het longeren.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 12-12-08 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:11

Net geprobeerd om de bak te slepen met een pallet en een auto ervoor.....experiment is ernstig mislukt.
De buitenste rand ging nog, omdat de hoefslag natuurlijk wat vaster is,maar de pallet verzamelde teveel zand waardoor en een hele berg zand op de pallet kwam te liggen..resultaat..auto liep vast.Zand eraf gehaald,nog een keer geprobeerd..zelfde probleem.Door de hopen zand kon ik niet meer via de hoefslag terug...auto weer vast.Dit zijn van die momenten dat ik me enorm blond voel.Conclusie..auto is niet geschikt om een rijbak te slepen met een pallet.
Wie heeft er nog andere ideen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:23

vaak worden er ook autobanden gebruikt om te slepen...
Heb ooit eens ergens een tekening gezien met halve banden... ik weet even niet waar.