Advies gevraagd over houden van een paard!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Advies gevraagd over houden van een paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:58

ik zelf heb ook 2 ponnies , en we hebben ook melkvee,
maar ik hou mijn paarden hobbymatig en volgens mij tellen ze dan niet mee voor de mestwet.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:20

Ik weet het niet meer zeker, ik dacht ook dat je paarden voor de hobby er bij mocht houden maar volgens mijn schoonvader tellen de 6 paarden wel mee in de mestboekhouding.
Dus die meneer van de LTO kon wel eens gelijk hebben. Maar joh, t is maar een Shetje dus waarschijnlijk praat je over 1 schaap of 1 kalfje minder ofzo? Ik vind het niet zielig dat hij op het land staat wat beetje nat is, maar vind het wel een beetje sneu dat er geen soortgenootje bij hem is, dus ik zou een Shetje erbij nemen. Kan me zo voorstellen als je daar woont dat je voor geen goud je paard ergens anders stalt!
Succes!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:59

dank je,
Ik stal haar liever ook niet op een pensionstalling, in de zomer heb ik gras genoeg dus dat is het probleem niet. En ik woon onder aan de eltenberg ope en uur stappen van het montferland.
Ze gaan nu kijken, hoe het zit, want je zit ook nog met de fiscus, als ze willen zeiken gaan ze dat daar op doen namelijk. Dus al het voer etc moet heel goed op mpaier staan (best een gedoe met een eigen bedrijf). En het is ook opzich niet veel een shet en een paard samen tellen misschien voor 1 koe. Maar als je al aan de max zit me je mest kan die ene koe net te veel zijn, wat een hoop gezeik kan worden. Snappen jullie een beetje??

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:09

idd klopt het dat meerdere paarden wel meetellen,
maar in dit geval zijn het er maar 2, dus volgens mij telt het niet mee, ik heb geprobeerd om het op internet te vinden maar dat werkt niet:S.
het probleem is dat je hobbymatig paarden houd in een bestaand bedrijf!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:25

Mijn man zit nu nog lekker achter de tv en als zijn serie is afgelopen neemt hij even de moeite om antwoord te geven op jouw vraag Haha! Ik ben nl net als jou op de boerderij gaan wonen met mijn Haflinger en al snel heb ik er een Shetlander bij gekocht. Ondertussen staan hier nu 6 paarden (2 Haflingers en een Gelderse) en pony's (3 Shetlanders) en zijn er 3 drachtig. Wel is de afspraak dat er nooit meer dan 6 zullen zijn.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:26

@suffie: ben benieuwd wat je man er van zegt dan.
Dan zou ik ook graag willen weten hoe hij dat doet via de fiscus, want die willen ook weten of je het voer van je paarden niet uit het bedrijf haalt, om volgens mij de winst te drukken, zodat je minder belasting hoeft te betalen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:50

GTST is afgelopen Clown Het levert in jouw geval totaal geen problemen op!! Je mag tot 5 PAARDEN (pony's mogen er meer zijn) hobbymatig houden, of je nu wel of geen bedrijf hebt, in jullie geval geeft dit dus geen problemen. De paarden zullen niet aangemerkt worden door de fiscus en ook het hooi en/of stro kun je gewoon overnemen uit het bedrijf. Je hoeft namelijk niet te verantwoorden hoeveel balen stro er naar de kalveren, koeien en/of paarden zijn gegaan. De fiscus kijkt alleen naar de totale aankoop.
Extra mest geeft het natuurlijk altijd, want mijn paardenmest komt op dezelfde mesthoop als de kalvermest. Dit wordt 2x per jaar uitgereden over het bouwland, maar de paardenmest telt niet mee in de mestboekhouding. Er wordt een berekening gemaakt naar gelang het aantal koeien en de paarden tellen niet mee. Wat je met de paarden doet hoef je niet te verantwoorden. Als de DA komt staat dit ook gewoon op de rekening van ons melkveebedrijf. De DA werkt er al handig aan mee, want als de paarden geent worden, zijn er kalfjes onthoornd. Zo zijn deze kosten weer aftrekbaar Knipoog

Maar mijn man snapte jouw vriend wel hoor, ik kwam ook met 1 paard en nu lopen er 6 was zijn eerste antwoord. In zijn geval zou ik ook nee zeggen, nu ik weet wat het me oplevert ROFL Succes met het overtuigen van je (aanstaande) schoonvader en vriend Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:09

ahh suffie heel erg bedankt!
ik hoopte al dat dit het antwoord zou zijn!
maar wist het gewoon niet zeker

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:23

Bedannkt voor je reactie. Maar ik heb dit mijn vriend laten lezen, en hij zegt dat dit sinds 2008 veranderd is en dat ze wel degelijk meetellen in de mestwet. We hebben hier een boek liggen van de mestwet 2008-2009 en daar staan paarden in. Een man van LTO noord zegt ook dat paarden zowel bedrijfsmatig als hobbymatig meetellen in de mestwet.
wbt de fiscus, je moet alles heel goed kunnen verantwoorden, want het paard moet eigenlijk los staan van het bedrijf, anders kunnen ze gaan zeuren dat ik bijv hooi gebruik van het bedrijf, dus dit afschrijf op de kosten van het bedrijf, je drukt daarmee de winst en dat is weer minder aantrekkelijk voor de fiscus. Aldus mijn vriend en schoonpa.
Overtuigen hoeft niet haha, ze vinden het prima, maar er moet eerst gekeken worden hoe je dat allemaal kunt verantwoorden en hoeveel mest er nog bij kan totdat je aan je max zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:24

eey wat voor boek heb je over de mestwet??

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:32

Mestbeleid 2008-2009 tabellen

Dat is van dienst regelingen voor landbouw, natuur en voedselkwaliteit een blauw/oranje boekje

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:26

Joh 1 shetje erbij geeft heus geen problemen hoor! Als je er nou 7 neemt dan is het heel anders. Ik heb er hier vier lopen en geen probleem.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:13

Het klopt dat de mestwet is aangepast in 2008, maar dat is voor jou niet van toepassing, omdat jij hobbymatig een paard houdt!! Dit is van toepassing voor bijv. een opfokbedrijf, manege, pensionstal, ed., maar niet voor jou!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:22

is er dan geen hele kudde koeien?? mijn verzorgpony stond samen in de weide met 3 koeien en die vermaakte zich prima...

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:42

@ suffie: Omdat mijn paard binnen een melkveebedrijf staat heb je wel met al die sores te maken. Als ik gewoon op een stukje grond stond heb ik daar idd nikis mee van doen, en dat is het hele probleem, het heeft puur te maken dat mijn paard op een melkveebdrijf staat!

@kynshiri: Er zijn genoeg koeien, maar die staan nu op stal, ze heeft van de zomer ook een paar weken bij wat vaarzen in de wei gelopen en dat vond ze ook erg leuk.

We gana het iig nu uitzoeken hoeveel stront er nog bij mag, en dan zien we het wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:46

Kan jij die shet niet overnemen zodat ze weer samen zijn? Volgens mij vallen de paarden niet onder de mestwet. Dat komt nog wel..en dan is het ook niet makkelijk meer om je paard in je achtertuin te hebben, want dan heb je een agrarische vergunning nodig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:25

sundance11 schreef:
@ suffie: Omdat mijn paard binnen een melkveebedrijf staat heb je wel met al die sores te maken. Als ik gewoon op een stukje grond stond heb ik daar idd nikis mee van doen, en dat is het hele probleem, het heeft puur te maken dat mijn paard op een melkveebdrijf staat!

Dan zullen jullie wel een ander melkveebedrijf hebben dan ons, want wij hebben hier totaal geen problemen mee en alles gaat netjes volgens de regels Clown

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:38

Ik heb geen verstand van mestboekhouding enz. maar de boeren die ik ken hebben ook gewoon hobby-matig 2 pony's ofzo lopen.

wel vind ik dat je waarschijnlijk geen ideale situatie hebt zo met je paard. Wij staan ook op klei-grond en van de 5000m2 die we hebben 'offeren' we zo'n 800m2 grond op voor de winter. Dat laat ik in de zomer dan weer aangroeien en gebruik ik volgend winter weer. 's nachts komen de paarden op en stuk zand te staan, zodat de benen wel goed op kunnen drogen en ze ook fijn kunnen liggen zonder het hoofd boven water te hoeven houden Knipoog
Hoe groot is het stuk waar je paard nu staat? Als het echt zo klein is als dat je het omschrijft zal het wel echt heel erg nat zijn. Kan ze niets snachts in een kalverstal o.i.d staan, zodat ze in elk geval dan wat te doen/zien heeft en ze ook lekker kan liggen en opdrogen?
Is het geen optie om een vast stuk land van je schoonvader te 'huren' zodat jij daar ook voorzieningen kunt aanleggen voor je paard, en ze in de zomer gewoon het grote land op gaat?
Dat hij op "jouw" stuk dus ook geen hooi kwijthoeft enz. Het hoeft immers ook geen groot stuk te zijn, denk aan een stuk van 40m2 ofzo waar ze dan lekker kan staan, als jij daar dan zand laat storten of het betegelen staat ze lekker droog qua ondergrond.

Ik zou eerst dit in orde maken en dan pas denken aan een ponytje erbij.
En dan misschien een pony van iemand anders, die kan dan altijd weer weg als er veranderingen zijn in het bedrijf/de wetten.
Overigens kun je misschien ook je pony 'swinters op die pensionstal zetten en szomers lekker aan huis in de wei, en dan misschien zomerstalling aanbieden aan een paard zodat ze dan ook gezelschap heeft?
Heb je niet het hele jaar door de ksoten van pensionstalling maar niet dit gedoe met de vieze winter.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:52

Letterlijk gekopieerd van de site van LNV:

Ik heb paarden op mijn bedrijf. Moet ik deze
ook meenemen in de mestboekhouding?
Dat hangt ervan af. Alleen de paarden die
bedrijfsmatig worden gehouden, moeten
worden meegenomen. Een manege of een
pensionpaardenhouder is dus verplicht deze
dieren in de mestboekhouding op te nemen.
Voor een enkel paard van de dochter geldt
deze verplichting niet.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:10

@ opisop_shop: Ze staat nu in een stuk van ongeveer 30 bij 30. Sommige stukken zijn wat nat maar ze staat niet in de blub. Snachts staat ze op stal. Als de kuil die dara in de buurt licht straks weggaat wordt daar gras ingezaaid en heb ik dat er ook weer bij.
wbt dingen veranderen dat gaat niet lukken (althans nu nog niet) omdat het allemaal nog onduidelijk is hoe we de nieuwe stal gaan bouwen. Maar in de toekomst kan er wel ergens ene bak worden aangelegd.

@ suffie: Ik hoop het, ik neem wel even contact op met LNV.
Bedankt dat jullie allemaal zo meedenken, maar is nogal lastig, de één zeght het kan allemaal wel en de ander zegt het kan allemaal niet. Weet nou niet goed of het nou wel of niet kan.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:17

ik denk niet dat ik dan nog langer zou twijfelen; ik zou gewoon naar die pensionstalling gaan, 7 km is niet heel ver hoor;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:26

oke als je zou moeten kiezen voor je paard in je achtertuin of een pensionstal op 7 km afstand zou ik toch echt voor mn achtertuin kiezen!
heb zelf mn paarden thuis staan en vind het ontzettend fijn dat ik alles voor ze zelf kan doen!
ookal is het ze maar even zien als je op je bedrijf aan de gang bent!
je hoeft geen rekening te houden met de regels van de pensionstal en je voer is min of meer gratis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:28

Delfa, is dat niet vanwege je onderschrift? Knipoog

Voor mij thuis met shetje erbij. Mijn paard is daar zo van opgeknapt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:29

Kende de regel ook zoals Suffie het zegt. Tot en met 5 paarden geldt als hobbymatig daarboven niet meer en moeten ze wel meegenomen worden, maar mijn kennis hiervan is niet up to date.
Zou idd gewoon LNV ff bellen en er een shetje bijzetten!!!
Niks fijners dan dat jijzelf bepaalt hoe en wat met je paardje(s).....

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:40

siskeh schreef:
oke als je zou moeten kiezen voor je paard in je achtertuin of een pensionstal op 7 km afstand zou ik toch echt voor mn achtertuin kiezen!
heb zelf mn paarden thuis staan en vind het ontzettend fijn dat ik alles voor ze zelf kan doen!
ookal is het ze maar even zien als je op je bedrijf aan de gang bent!
je hoeft geen rekening te houden met de regels van de pensionstal en je voer is min of meer gratis

Ben het helemaal met jouw eens! Haha!