Lease geld dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Lease geld dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:27

ik betaal dit ook niet ..ik vind het ontzettend veel zeker voor in het noorden....bij ons lease je al voor 70 euro per maand..het zijn wel huis tuin en keuken paarden ,maar je kunt het beschouwen als eigen pony en je hoeft hem met niemand te delen..

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:30

Jeanine84 schreef:
celano schreef:

Maar daar heb je wel de aanschaf van betaald en jij bent degene die het risisco loopt op overlijden, ziek worden etc. Dus niet vergelijkbaar volgens mij.

En als je een leasepony niet mer wilt, dan zeg je het contract op. Met een eigen paard werkt dat niet zo.

Dat is waar maar zij beslist dan ook niet over het eventueel verkocht worden vd pony (toch?) dan pomp jij iedere maand zoveel geld in de pony en dan wordt ie straks opeens verkocht..

Ben ik met je eens. Conclusie: TS kan beter een eigen pony kopen ! Haha!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:33

Tsja, geen onredelijk bedrag, als het een manegepony is die normaal gesproken naast jouw les ook nog eens 2 uur loopt...en dat dan min. 5 dagen per week, dan is dat (en dan reken ik het nog goedkoop denk ik) 10 euro x 2 = 20 per dag en dat x 5 is 100 per week, dat x 4 is 400 euro per maand wat zij dan niet in het laadje brengt. Tuurlijk zijn er andere pony's maar zij valt wel weg.

Kortom denk ik niet dat het onredelijk is hoor. Ik ben voor mijn eigen paard incl. stalling en alle bijkomende kosten elke maand toch al snel 250 euro kwijt en dan betaal ik 150 euro per maand aan stalling. Je hebt niet elke maand een dierenarts nodig, dat klopt (als het goed is), maar als hij een keer komt dan loopt dat al snel in de papieren.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:34

@ Lique: Nou dan is dat beter werk zeg. Ik betaal nu nog € 75,- per maand maar dan moet ik haar ook nog delen zeg maar.

Ik ben eigenlijk al heel lang bezig met het bedenken wat ik nu wil. Eigenlijk had ik na 1 jaar verzorgen al wel zoiets van; ik wil haar wel kopen. Toen ben ik toch maar een jaar verder gegaan met leasen.

Nu heb ik weer zo'n punt bereikt dat ik er weer over na ga denken. Vandaar mijn vraag aan de eigenaar voor privé leasen.
Maar dat bedrag is mij wat dat betreft zwaar tegengevallen. Vooral omdat ik toch wel zie dat er wel grote verschillen zijn in stalling hier in het Noorden of verder in het land.
Maar goed daar gaat het even niet om.

Het gaat er om dat ik € 250 wel veel geld vind voor een pony die dan niet van mij is.

Dan ga ik liever zoals ik al zei haar proberen via lease-koop te kopen en dan vervolgens elke maand € 145 betalen voor stalling met daarbij de rest van de kosten voor mij zelf.
Zolang het paard gezond is ben ik echt geen € 100 per maand kwijt aan kosten. (natuurlijk hoefsmid, wormkuur uitgezonderd).

Dus ik kan gewoon in princiepe elke maand € 100 voor mezelf sparen voor onvoorziene gebeurtenissen wat ik zou moeten betalen.

Mell0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:41

Opzicht vind ik de prijs ook wel meevallen. haar stalling is dan misschien wel 145 per maand.
Maar alle bijkomende kosten die er aan verbonden zitten draait zij ook voor op. Oke het is dan wel haar paard maar jij gebruikt de lusten ervan. Je moet het zo zien je hebt inpreciepe een eigen paardje zonder de lasten te dragen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:45

Mell0w schreef:
Opzicht vind ik de prijs ook wel meevallen. haar stalling is dan misschien wel 145 per maand.
Maar alle bijkomende kosten die er aan verbonden zitten draait zij ook voor op. Oke het is dan wel haar paard maar jij gebruikt de lusten ervan. Je moet het zo zien je hebt inpreciepe een eigen paardje zonder de lasten te dragen

Maar je hebt daarentegen niet de beslissingsbevoegdheid..ik heb jarenlang paarden bijgereden (kosteloos) maar je inversteerd toch (eigen zadel, hoofdstel, lessen, wedstrijden) en ik kan je vertellen dan is het verdomd zuur als je opeens te horen krijgt: we zetten haar te koop! Ik zou nooit zoveel geld investeren in andermans paard tenzij ik op papier heb staan dat het paard niet verkocht wordt zolang ik haar lease! Anders dat geld mooi opzij zetten en straks je eigen paardje kopen!

Maartje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:08

[quote="Kitty84"]Tsja, geen onredelijk bedrag, als het een manegepony is die normaal gesproken naast jouw les ook nog eens 2 uur loopt...en dat dan min. 5 dagen per week, dan is dat (en dan reken ik het nog goedkoop denk ik) 10 euro x 2 = 20 per dag en dat x 5 is 100 per week, dat x 4 is 400 euro per maand wat zij dan niet in het laadje brengt. Tuurlijk zijn er andere pony's maar zij valt wel weg.

Vergeet niet dat er nog kosten bijkomen. Die €10,- is niet alleen voor het rijden op het paard/de pony, maar ook voor de bak, de les (intructuer/instructrice), belasting.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:21

Ik heb eerst een ander voorstel gedaan voor prive leasen. Hopenlijk dat het daarmee tot een akkkoord komt. De koop prijs lag mij veels te hoog. Bijna 2,5 keer hoger dan dat ze heeft gekost.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:24

Mij lijkt het wel een redenlijk bedrag, Bij ons op de manege is het een paard/pony leasen , Dan rijd je 4 dagen per week, je mag kiezen wanneer je rijd, in de les of vrij, & in welke les, && Dat kost bij ons €160,- per maand, dat is erg veel als je dat vergelijkt met jou.
Ik bind dat 'goedkoop' als je het zou vergelijken met onze manege Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:20

Magica schreef:
Ik heb eerst een ander voorstel gedaan voor prive leasen. Hopenlijk dat het daarmee tot een akkkoord komt. De koop prijs lag mij veels te hoog. Bijna 2,5 keer hoger dan dat ze heeft gekost.

Tja, een goede lespony wil men vaak liever niet verkopen dan wel. Meestal wil men die alleen verkopen voor veel geld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:28

Een goede lespony kan heel waardevol zijn.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:40

Kitty84 schreef:
Tsja, geen onredelijk bedrag, als het een manegepony is die normaal gesproken naast jouw les ook nog eens 2 uur loopt...en dat dan min. 5 dagen per week, dan is dat (en dan reken ik het nog goedkoop denk ik) 10 euro x 2 = 20 per dag en dat x 5 is 100 per week, dat x 4 is 400 euro per maand wat zij dan niet in het laadje brengt. Tuurlijk zijn er andere pony's maar zij valt wel weg.

Kortom denk ik niet dat het onredelijk is hoor. Ik ben voor mijn eigen paard incl. stalling en alle bijkomende kosten elke maand toch al snel 250 euro kwijt en dan betaal ik 150 euro per maand aan stalling. Je hebt niet elke maand een dierenarts nodig, dat klopt (als het goed is), maar als hij een keer komt dan loopt dat al snel in de papieren.

idd, zo dacht ik ook..de pony valt "weg" omdat jij haar alleen rijdt, dat moet worden opgevangen, vandaar zo'n hoge prijs. Ik vind het zonde van je geld want ik heb een eigen paard en ben dit maandelijks kwijt., misschien kun je beter op zoek naar iemand die een bijrijder zoekt voor zn paard,gewoon zo doorgaan....of dat geld opsparen voor een eigen natuurlijk Knipoog

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 07:14

Ja ik kan misschien ook beter sparen voor een eigen paard/pony maar het probleem is; ik ben nu al 2 jaar met deze pony bezig en het is dan ook dankzij mij en nog 1 ander persoon dat ze zo lief is geworden in de lessen Knipoog
Want toen ze kwam was het echt zogezegd een k*t bok hahaha.
En dat is helemaal veranderd.
Ik heb er veel moeite en werk in gestoken en nog steeds.
Dan kan ik gevoelsmatig niet zeggen van nou ja oké dan stop ik er helemaal maar mee.
Ik ben ooit 1 keer eerder gestopt omdat ik naar een andere manege ging maar ow wat had ik daar toch spijt van.
Dus zoals jullie begrijpen ligt het gevoelsmatig nog al gevoellig Knipoog
Maar goed ik wacht nog een reactie af van mijn andere voorstel; ik mest zelf uit, ik zorg voor hoefsmid, wormkuur, tandarts kosten en zij
zorgen dan voor eventuele dierenarts kosten.
Maar dan voor een wat lager bedrag dan wat ze eerder aankondigden.
Wil het niet, tjah dan weet ik het eigenlijk ook niet meer wat ik moet.
De pony die ik nu al 2 jaar lang verzorg heeft nu eenmaal mijn hart gestolen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:54

Ja, het is jouw probleem dat je zo verknocht bent aan die pony en hem voor jezelf wilt hebben. Die mensen kunnen dan vrij hun prijs bepalen en het is graag of niet... Als het een rotpony was geweest waar niemand op wilde rijden in de lessen had je haar vast veel goedkoper kunnen leasen...

Er wordt dus niet alleen naar hun "stalling"kosten gekeken, maar naar de inkomsten die de pony binnen brengt dmv de lessen. Dat ligt veel hoger dan het stallinggeld.

Je kunt inderdaad beter proberen of je haar mag kopen, en anders misschien toch om je heen gaan kijken naar een andere leuke bijrijdpony die je gratis"mag verzorgen en rijden, of tegen kleine vergoeding mag "leasen"

En als je het geld nog niet hebt om haar te kopen zou je een prijs af kunnen spreken en haar nu doorleasen op de manier die je nu doet, en het extra geld aan de kant leggen om haar straks in 1 keer te kunnen betalen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:36

Ik vind het geen onredelijk bedrag... Het blijft veel geld, maar als ik bekijk dat op de manege waar ik vroeger gereden heb, waar het leasen bestaat uit 3 lessen in de week, dus geen vrij rijden enzo.. Ze al 170 euro in de maand vragen...

Maar het blijft een hoop geld.. Ik hoop voor je dat de eigenaar akkoord gaat met jouw voorstel Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:51

HALF pension stalling a 145 betekend
dat ze mee loopt in de lessen ..

en voor 100 euro meer loopt ze dus niet mee in de lessen

als je eigen pony in de achtertuin zou hebben
(geen overdekte bak etc )
ben je gauw 150 euro per maand kwijt aan hooi en strooi
en biks etc

komt daar nog bij hoefsmid tandarts da ontworming tuigage
(dat jij nu toevallig zelf spullen hebt gekocht voor je pony heeft de manege houder geen boodschap aan
had voor de manege lessen toch een zadel en hoofdstel nodig .)

dadelijk als jij volledig leased heeft hij geen les inkomsten
doch wel onderhoud stal terrein weide omheining
verzekering gebouw mest afvoer etc etc

denk niet dat ze der veel op zullen verdienen Bloos

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:44

Tuurlijk, het is een hoog bedrag. Maar het is zeker een redelijk bedrag ervoor hoor Ja.
Ik weet niet; kun je het betalen of niet? Zoja; wil je het betalen.
En volgens mij wil je dta niet. Dus waarom , blijf je niet doen wat je nu doet, en spaar je 100 euro per maand ofzo, en kijk je of je een bijbaantje kunt vinden, en zolang als jij haar leased gewoon lekker sparen.
Zo zou ik het doen denk ik..

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:07

Ik wil gewoon graag weer prive leasen. Ik heb dat vroeger ook met haar kunnen doen. Toen zat er wel een andere eigenaar op de manege maar toen betaalde ik € 100 en dan nu € 200 dat vind ik een groot verschil. Het is dan ook niet zozeer dat ik het niet kan betalen want ik werk elke dag maar het is gewoon veel geld en vooral als je een eigen huisje hebt enzovoort dan telt elke 10 euro bij wijze van, extra zwaar.
Maar goed ik wacht nog op een reactie over mijn voorstel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:35

eigen paard is iig duurder
en dan hebben we het nog niet over de da kosten

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:07

Dat is helemaal waar Knipoog

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:13

Daarom zeg ik, lease haar eerst nog totdat je geld hebt gespaard, en koop haar dan gewoon. Mits je voorstel niet geaccepteerd word.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:31

Jah inderdaad. Misschien zijn mijn eisen ook wel te hoog hoor, maar goed soms heb je geen andere opties en moet ik maar gewoon respecteren zoals het is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:39

vind het wel redelijk wat ze vragen. en je kan wel zeggen dat je vroeger wat anders betaalden maar wij betaalden vroeger ook geen 5 euro voor een baal stro of 170 euro voor een stal Knipoog denk dat je je handjes mag dichtknijpen dat ze bereid zijn m uit de lessen te halen voor je en niet teveel zeuren... maar tja das mijn mening Clown

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:42

Bij manege's is het gewoon zo , de pony werkt voor zijn eigen stal en voer. Hij loopt z'n lessen , en verdiend zo zijn plaatsje. Nu valt dat weg, hij loopt geen lessen meer, maar het geld zal er wel moeten komen.. vind het wel redelijk Knipoog

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:44

Ik vind het wel meevallen hoor...
Hier betaal je al simpel 250 euro per maand minimaal aan stalling, en voor een eigen pony/paard betaal je ook nog eens de hoefsmid, dierenarts, plus alle voedingsupplementen enzo plus alles wat daar nog eens bij komt. Je hebt voor dit bedrag gewoon heel simpel wel de lusten maar niet de lasten zegmaar.

Evt kan je met de manege eigenaar een deal maken dat je de pony uiteindelijk met fikse "korting" kan kopen?

Succes met je keuze igg.