Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
miss_lizje schreef:Mijn fjord is altijd zo'n viezerik, soms kom ik er aan en zit hij tot aan zijn borst onder de stront wat vaak ook nog nat is. Ik ga geen eeuwigheid wachten tot het droog is, als het niet optijd droog is gaat gewoon de slang erop. En ja wij hebben alleen koud water, daarna een handoek erover heen en klaar.
Voor de mensen die dat zielig vinden, ik vind het zieliger als hij singelwonden krijgt door de stront die gaat scheuren onder zijn singel.
!
) en ze lopen met hun benen in de koude modder vinden ze ook niet erg (doen ze zelf) en in het wild zullen de paarden ook wel eens door rivieren of waterplassen gaan ofzo. Dus die slang is denk ik zo erg niet. Citaat:Vandaag ook pony in de paddock losgegooid,flink gerolt in de plassen...hij was nat en vies...
royalmirage schreef:Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze hun paard gewoon vies op stal zetten, maar dan vraag ik mezelf af of er nog wordt gereden met dit paard ? Ok, het merendeel valt er vanzelf af, maar er blijft nog altijd veel zand en vuil in de vacht zitten waardoor je harnachement echt wel schuurt op je paard.
Mijn paarden staan heel de dag buiten, maar voor ze in hun stal gaan 's avonds, spuit ik wel de benen af, ik geef mok geen enkele kans en wil elk spettertje modder WEG hebben! Na het rijden of longeren wil ik ook mijn paard niet helemaal bezweet, of met opgedroogd zweet terug een deken aan doen dus zoizo wordt het zweet er af gewassen en krijgt ze nadien gewoon een zweetdeken op om te drogen of effe onder de lampen. Daarna krijgt ze pas haar staldeken op. Het is idd een goede warmte isolator, al dat slijk en zo, maar dat is dan ook het enige, en dit is enkel van toepassing bij weide paarden die niet meer gereden worden.
Iedereen doet wat hij of zij denkt dat het beste is, maar ik doe het zo.
royalmirage schreef:Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze hun paard gewoon vies op stal zetten, maar dan vraag ik mezelf af of er nog wordt gereden met dit paard ? Ok, het merendeel valt er vanzelf af, maar er blijft nog altijd veel zand en vuil in de vacht zitten waardoor je harnachement echt wel schuurt op je paard.
Mijn paarden staan heel de dag buiten, maar voor ze in hun stal gaan 's avonds, spuit ik wel de benen af, ik geef mok geen enkele kans en wil elk spettertje modder WEG hebben! Na het rijden of longeren wil ik ook mijn paard niet helemaal bezweet, of met opgedroogd zweet terug een deken aan doen dus zoizo wordt het zweet er af gewassen en krijgt ze nadien gewoon een zweetdeken op om te drogen of effe onder de lampen. Daarna krijgt ze pas haar staldeken op. Het is idd een goede warmte isolator, al dat slijk en zo, maar dat is dan ook het enige, en dit is enkel van toepassing bij weide paarden die niet meer gereden worden.
Maartje1990 schreef:royalmirage schreef:Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze hun paard gewoon vies op stal zetten, maar dan vraag ik mezelf af of er nog wordt gereden met dit paard ? Ok, het merendeel valt er vanzelf af, maar er blijft nog altijd veel zand en vuil in de vacht zitten waardoor je harnachement echt wel schuurt op je paard.
weet je wat ik me nu afvraag hé? hoe komt het dat ik mijn pony al 10 jaar lang in de modder hou en ik het NOOIT afspuit..... en de natte vieze darrie gewoon laat zitten en hij nog nóoit mok heeft gehad? En nu mijn paard heb ik sinds 3 jaar en heeft óok nog nooit mok gehad? heb ik zo'n bijzondere paarden? of is het krijgen van mok misschien wel een beetje een broodje aap verhaal? En daarnaast heeft mijn paard een onwijs dikke wintervacht en die doe ik gewoon in de wei met een (waterdichte)deken (geen hals) ik ga niks meer afspoelen ofzo en ook dat heeft de een al 10 jaar overleefd en de ander al 3 jaar. En ze hebben nog nóoit iets gehad.
Vroeger heb ik mijn pony ook regelmatig drijfnat van 't zweet gewoon in de wei gezet zónder deken nooit wat van gekregen. Ik ben het deels ook wel eens met dingen die op paardnatuurlijk.nl staan maar ik denk zélf dat de functie van de vacht weg is als isolerende werking als deze nat is dus zodoende dat ik tegenwoordig wel een deken opdoe (maar die er zo snel mogelijk afhaal)
benedicte5 schreef:Vandaag ook pony in de paddock losgegooid,flink gerolt in de plassen...hij was nat en vies...Lekker onder het solarium gezet daarna geborsteld,deken op en daarna benen en staart afgespoeld met koud water...dat doe ik altijd en ook na het rijden spoel ik vaak de benen af met koud water is inderdaad alleen maar goed voor de doorbloeding,zeker na het rijden met peesbeschermers...
Dus Mek gewoon blijven doen,ik kan er ook niet tegen om mijn pony's vies op stal te zetten!!!

ik borstel haar wel... en als ze nat en vies de wei uitkomt haal ik er wel eens een borstel over wat wel een beetje helpt maar ze is natuurlijk niet piekfijn en schoon maar ik (m'n paard dan) die heeft nooit last van wondjes. Ze is imo binnen een kwartier ook drijfnat van 't zweet ja door de dikke vacht
Maartje1990 schreef:ik heb ook nog nooit wondjes daardoor gehad hoorik borstel haar wel... en als ze nat en vies de wei uitkomt haal ik er wel eens een borstel over wat wel een beetje helpt maar ze is natuurlijk niet piekfijn en schoon maar ik (m'n paard dan) die heeft nooit last van wondjes. Ze is imo binnen een kwartier ook drijfnat van 't zweet ja door de dikke vacht
het kan naar mijn mening geen kwaad om je paardopisop_shop schreef:Weet trouwens niet of de vergelijking met een regenbui wel correct is, worden ze van afspuiten niet veel natter?
Regen komt bovenop terecht en loopt dan via de uiteinden van de haren weg terwijl als jij het doet de huid veel sneller nat wordt lijkt me?