afspuiten in de deze kou, ook met koud water!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Re: afspuiten in de deze kou, ook met koud water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:03

Zijn hele lijf doe ik niet met ijskoud water, maar zijn benen, ook zijn bovenbenen gerust hoor, kan hij heus wel tegen Knipoog

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:04

Kan toch helemaal geen kwaad ! .. Als je hem goed droogt , dan komt het helemaal goed, Het kan pas kwaad als je hem dan meteen weer buiten zet, maar neem aan dat je dat niet gedaan hebt

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:06

miss_lizje schreef:
Mijn fjord is altijd zo'n viezerik, soms kom ik er aan en zit hij tot aan zijn borst onder de stront wat vaak ook nog nat is. Ik ga geen eeuwigheid wachten tot het droog is, als het niet optijd droog is gaat gewoon de slang erop. En ja wij hebben alleen koud water, daarna een handoek erover heen en klaar.

Voor de mensen die dat zielig vinden, ik vind het zieliger als hij singelwonden krijgt door de stront die gaat scheuren onder zijn singel.

met jouw kan ik praten! Duivel

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:07

Neee!!

Goed gedroogd en mee gelopen! maar wel idd, direct op stal!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:08

De staart was ik nu gewoon in een emmer met warm water. Maar haar benen zijn nu ook ontzettend vies van de buitenritten die ik gemaakt heb afgelopen tijd. Daar gaat binnenkort gewoon de koude spuit op en daarna lekker rijden. Dan is het droog als ze weer op stal gaat. Als je haar gewoon opgezadeld klaar zet kan je gelijk wegstappen als je haar benen afgespoeld hebt Knipoog!

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:11

Vandaag ook pony in de paddock losgegooid,flink gerolt in de plassen...hij was nat en vies...Lekker onder het solarium gezet daarna geborsteld,deken op en daarna benen en staart afgespoeld met koud water...dat doe ik altijd en ook na het rijden spoel ik vaak de benen af met koud water is inderdaad alleen maar goed voor de doorbloeding,zeker na het rijden met peesbeschermers...
Dus Mek gewoon blijven doen,ik kan er ook niet tegen om mijn pony's vies op stal te zetten!!!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:16

Ik had gister wedstrijd, heb ook me pony dr benen en staart moeten wassen met koud water
ging goed hoor
tot ik perongeluk met het water onder haar staart kwam toen kneep ze even
haar billetjes samen haha
maar het kan geen kwaad!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:46

ik heb nog eens nagedacht... die beesten staan ook gewoon in regenbuien en sneeuw en róllen in de sneeuw (tenminste die van mij doen dat Tong uitsteken ) en ze lopen met hun benen in de koude modder vinden ze ook niet erg (doen ze zelf) en in het wild zullen de paarden ook wel eens door rivieren of waterplassen gaan ofzo. Dus die slang is denk ik zo erg niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:55

Citaat:
Vandaag ook pony in de paddock losgegooid,flink gerolt in de plassen...hij was nat en vies...

Geloof nou dat zo één bij mij echt onder de spuit gaat, koud water of niet Bloos
Een hoosbui kunnen ze ook hebben, dus even dat koude water moet ook geen probleem zijn..
Wel gooi ik ze dan op stal met een zweetdekentje op.. en wat hooi..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:59

TS, wat wil je nu eigenlijk horen?
Dat je goed gehandeld hebt? Je haakt nl alleen in op de antwoorden die je bevallen...

Persoonlijk vind ik dat het van het paard afhangt. Als je net wil gaan rijden, zul je het gedeelte van het hoofdstel en het zadel incl singel schoon en droog moeten maken. Als je niets meer van plan bent met je paard en hij/zij staat lekker in de wei... Lekker laten staan.

Mell0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:48

Alleen de benen kan niet echt kwaad.
Maar ik zou me niet zo druk maken om een modder vies paard. Laat lekker vies zijn, ze hebben er zelf ook geen last van

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:56

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze hun paard gewoon vies op stal zetten, maar dan vraag ik mezelf af of er nog wordt gereden met dit paard ? Ok, het merendeel valt er vanzelf af, maar er blijft nog altijd veel zand en vuil in de vacht zitten waardoor je harnachement echt wel schuurt op je paard.
Mijn paarden staan heel de dag buiten, maar voor ze in hun stal gaan 's avonds, spuit ik wel de benen af, ik geef mok geen enkele kans en wil elk spettertje modder WEG hebben! Na het rijden of longeren wil ik ook mijn paard niet helemaal bezweet, of met opgedroogd zweet terug een deken aan doen dus zoizo wordt het zweet er af gewassen en krijgt ze nadien gewoon een zweetdeken op om te drogen of effe onder de lampen. Daarna krijgt ze pas haar staldeken op. Het is idd een goede warmte isolator, al dat slijk en zo, maar dat is dan ook het enige, en dit is enkel van toepassing bij weide paarden die niet meer gereden worden.
Iedereen doet wat hij of zij denkt dat het beste is, maar ik doe het zo.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:03

royalmirage schreef:
Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze hun paard gewoon vies op stal zetten, maar dan vraag ik mezelf af of er nog wordt gereden met dit paard ? Ok, het merendeel valt er vanzelf af, maar er blijft nog altijd veel zand en vuil in de vacht zitten waardoor je harnachement echt wel schuurt op je paard.
Mijn paarden staan heel de dag buiten, maar voor ze in hun stal gaan 's avonds, spuit ik wel de benen af, ik geef mok geen enkele kans en wil elk spettertje modder WEG hebben! Na het rijden of longeren wil ik ook mijn paard niet helemaal bezweet, of met opgedroogd zweet terug een deken aan doen dus zoizo wordt het zweet er af gewassen en krijgt ze nadien gewoon een zweetdeken op om te drogen of effe onder de lampen. Daarna krijgt ze pas haar staldeken op. Het is idd een goede warmte isolator, al dat slijk en zo, maar dat is dan ook het enige, en dit is enkel van toepassing bij weide paarden die niet meer gereden worden.

ik stond bij een vrouw op de boederij
en je zou kunnen zeggen dat zij zelf paard was zoveeeel wist ze dr vanaf
na het rijden zette ik mijn paard netjes onder de zweetdeken (zonder te spoelen het was namelijk winter) op stal
ze vroeg mijn of als ik fanatiek had gesport en had gezweten ik ook zo me bed in ging Clown
Ik keek haar heel dom aan en zei nee tuurlijk niet
toen vroeg ze mijn waarom ik dit dan wel bij me paard deed
volgens haar was het ook het beste om zweetplekken af te sponsen en dan met een zweetdeken op stal
te zetten!! Anders kan dat nog wel eens bij ze gaan jeuken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:07

royalmirage schreef:

weet je wat ik me nu afvraag hé? hoe komt het dat ik mijn pony al 10 jaar lang in de modder hou en ik het NOOIT afspuit..... en de natte vieze darrie gewoon laat zitten en hij nog nóoit mok heeft gehad? En nu mijn paard heb ik sinds 3 jaar en heeft óok nog nooit mok gehad? heb ik zo'n bijzondere paarden? of is het krijgen van mok misschien wel een beetje een broodje aap verhaal? En daarnaast heeft mijn paard een onwijs dikke wintervacht en die doe ik gewoon in de wei met een (waterdichte)deken (geen hals) ik ga niks meer afspoelen ofzo en ook dat heeft de een al 10 jaar overleefd en de ander al 3 jaar. En ze hebben nog nóoit iets gehad.
Vroeger heb ik mijn pony ook regelmatig drijfnat van 't zweet gewoon in de wei gezet zónder deken nooit wat van gekregen. Ik ben het deels ook wel eens met dingen die op paardnatuurlijk.nl staan maar ik denk zélf dat de functie van de vacht weg is als isolerende werking als deze nat is dus zodoende dat ik tegenwoordig wel een deken opdoe (maar die er zo snel mogelijk afhaal)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:13

Ik laat mijn paarden meestal nat en vies zijn, borstel het er vanzelf wel af als het droog is. Behalve als ik op wedstrijd moet, dan zet ik wel de koude straal erop als madam goor is, en dat is inderdaad koud water. Maar dan doe ik d'r wel helemaal, op d'r romp na, dat vind ik dan weer net iets te riskant en dat zit toch onder het zadel, dus dat kan ik er ook gewoon afpoetsen, niemand die het ziet. Daarna zweetdekentje om en het komt wel goed met madam hoor. Ik heb een oersterk paard en als ze een stortbui van een half uur kan doorstaan, kan ze ook wel eventjes 10 minuten onder de koude straal Nagelbijten / Gniffelen

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:19

Maartje1990 schreef:
royalmirage schreef:

weet je wat ik me nu afvraag hé? hoe komt het dat ik mijn pony al 10 jaar lang in de modder hou en ik het NOOIT afspuit..... en de natte vieze darrie gewoon laat zitten en hij nog nóoit mok heeft gehad? En nu mijn paard heb ik sinds 3 jaar en heeft óok nog nooit mok gehad? heb ik zo'n bijzondere paarden? of is het krijgen van mok misschien wel een beetje een broodje aap verhaal? En daarnaast heeft mijn paard een onwijs dikke wintervacht en die doe ik gewoon in de wei met een (waterdichte)deken (geen hals) ik ga niks meer afspoelen ofzo en ook dat heeft de een al 10 jaar overleefd en de ander al 3 jaar. En ze hebben nog nóoit iets gehad.
Vroeger heb ik mijn pony ook regelmatig drijfnat van 't zweet gewoon in de wei gezet zónder deken nooit wat van gekregen. Ik ben het deels ook wel eens met dingen die op paardnatuurlijk.nl staan maar ik denk zélf dat de functie van de vacht weg is als isolerende werking als deze nat is dus zodoende dat ik tegenwoordig wel een deken opdoe (maar die er zo snel mogelijk afhaal)

ligt dr maar net aan wat je met je paard doet ik rij (train) elke dag
als ik geen deken op zou doen zou ik na een kwartier al een zeiknat paard hebben
ik heb tog liever een schoonpaard die geen wondjes krijgt van het hoofdstel,singel omdat ze vies is
dan een vies ''natuurlijk'' paard die elke keer wondjes heb van vuil
ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar ik ga echt geen uur wachten tot het opgedroogt is
en ik het dr af kan borstelen!!
dus zet liever me paard schoon op stal!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:22

benedicte5 schreef:
Vandaag ook pony in de paddock losgegooid,flink gerolt in de plassen...hij was nat en vies...Lekker onder het solarium gezet daarna geborsteld,deken op en daarna benen en staart afgespoeld met koud water...dat doe ik altijd en ook na het rijden spoel ik vaak de benen af met koud water is inderdaad alleen maar goed voor de doorbloeding,zeker na het rijden met peesbeschermers...
Dus Mek gewoon blijven doen,ik kan er ook niet tegen om mijn pony's vies op stal te zetten!!!

Maar er is een verschil tussen jouw situatie en die van sommige anderen; jij hebt het over een solarium en een stal. Logisch dat jij wel kunt afspoelen, dat is ja hartstikke luxe voor je paard qua warmte!

Ik borstel af en toe (zeg 1x per maand!) met een natte borstel de benen schoon, puur om te controleren op mok. Ze staan overdag in de blub en snachts drogen ze mooi op als ze op zand staan. Maar als ik ga rijden zijn de benen (en buik) dus wel altijd goor. Dat laat ik mooi zo (wat eraf gaat is mooi en de rest laat ik zitten, wel altijd onder de singel goed schoon uiteraard), spoelt in de plasjes in de bak wel weer wat schoon en anders maar niet.

Een keer is niet erg, het is sowieso niet erg voor je paard.
Maar ik zou het niet standaard doen, is gewoon niet nodig.

Trouwens Maartje, die van mij hebben ook nooit mok. Ja vorige winter toen ze noodgedwongen op stal moesten, hadden ze beide binnen een week tijd mok Clown
Onze modder is trouwens niet koud, de paarden hebben er altijd warme benen door juist?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 09-12-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:23

ik heb ook nog nooit wondjes daardoor gehad hoor Lachen ik borstel haar wel... en als ze nat en vies de wei uitkomt haal ik er wel eens een borstel over wat wel een beetje helpt maar ze is natuurlijk niet piekfijn en schoon maar ik (m'n paard dan) die heeft nooit last van wondjes. Ze is imo binnen een kwartier ook drijfnat van 't zweet ja door de dikke vacht Lachen

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:26

Maartje1990 schreef:
ik heb ook nog nooit wondjes daardoor gehad hoor Lachen ik borstel haar wel... en als ze nat en vies de wei uitkomt haal ik er wel eens een borstel over wat wel een beetje helpt maar ze is natuurlijk niet piekfijn en schoon maar ik (m'n paard dan) die heeft nooit last van wondjes. Ze is imo binnen een kwartier ook drijfnat van 't zweet ja door de dikke vacht Lachen

jha drm heb ik liever me dekentje om!!
daarnaast heb ik ook een paard die snel gevoelig is voor kou
en stijfjes word dus zonder deken is voor mijn geen doen
maar om even on topic te blijven
of je het nou wel of niet doet Tong uitsteken het kan naar mijn mening geen kwaad om je paard
af te sponsen met koud water zolang je je paard daarna maar een dekentje omdoet

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:27

Weet trouwens niet of de vergelijking met een regenbui wel correct is, worden ze van afspuiten niet veel natter?
Regen komt bovenop terecht en loopt dan via de uiteinden van de haren weg terwijl als jij het doet de huid veel sneller nat wordt lijkt me?

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:33

opisop_shop schreef:
Weet trouwens niet of de vergelijking met een regenbui wel correct is, worden ze van afspuiten niet veel natter?
Regen komt bovenop terecht en loopt dan via de uiteinden van de haren weg terwijl als jij het doet de huid veel sneller nat wordt lijkt me?

door de vet laag van de haren druipt regen dr af
als je je paard afspoeld spuit je het ook in de haren
daarnaast is regen niet zo koud als dat je de kraan op koud heb
en 3 minuten spoeld (water word natuurlijk steeds kouder)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:35

Ik spuit de benen ook gewoon met koud water af, geen probleem hoor, het is ook nog goed voor de pezen Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:33

Ook in de winter spuit ik de benen af met koud water. Tja overdag buiten, gevoelig voor mok, dus moet het goed voor zijn.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:14

benen afspuiten met koud water kan prima.. mij is geleerd om onder de knie te blijven... daar boven is warm water wel een vereiste..
op stal heb ik ook alleen koud water, maar de leidingen zijn ingepakt in een soort schuim (hier is vast een andere naam voor..) en daarin zit een draadje dat de leiding warm houd! is tegen het bevriezen... en ik heb een halve emmer met warm water uit de kraan! daarna is het helaas weer helemaal koud...

waarom sommige paarden geen mok hebben ookal worden toch vaak de benen afgespoten, komt misschien door de haren (en lange sokken)? dit beschermd het been natuurlijk tegen vocht... houd een beschermend laagje vast op de huid...
de haren op de benen van mijn paarden zijn kort. na het afspuiten gewoon goed afdrogen en ze hebben geen mok

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:22

hm, nu nog met koud water is wel heel ernstig koud voor ze, althans, mijne vind het 3x niks.
ik doe het nu met lekker warm water, niet te warm natuurlijk.