Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Menneertje is nl niet anders gewend }> Ik ben er super blij mee dat wij een stal hebben waar ze lekker hele dagen naar buiten kunnen. Ik moet er niet aan denken dat wij Nic hadden gekocht en we hem op een stal zonder weidegang hadden gezet. Dan hadden we binnen no time een paard gehad wat super ongelukkig zou zijn.
Dimple schreef:Er zijn een aantal Bokkers die zeggen dat hun paard het niet leuk vindt in de wei en graag naar binnen willen.
Denken jullie niet dat het zo is omdat ze zich gewoon weg niet meer weten te gedragen in de wei? Ze zijn het dus gewoon niet gewend? Kuddegedrag?? Wat is dat??
) vertrekken naar de nieuwe stal waar lekker veel weiland is en waar ie de hele dag buiten komt. Shaienne schreef:
Mijn vriendin zegt ook: mijn pony houd er niet van om buiten te staan.
Is het echt waar dat er paarden zijn die er niet van houden om buiten te komen? Of lijkt dat maar zo?
.
Shaienne schreef:Sjuimpje, zoals je misschien weet is ie net 3 jaar en ik kan hem niet al een vol uur aan het werk zetten. Meestal is het ff losgooien in de bak, of een stukkie wandelen of aan de longe (zonder hulpteugels, puur voor beweging).
irene schreef:Als mijn paarden niet het jaar rond in de wei kunnen, zou ik geen paarden hebben. Dat geeft denk ik wel aan hoe ik erover denk![]()
Overigens val ik hiermee niemand aan die zijn paard op stal heeft staan. Ieder zijn eigen keuze, maar ik zou het niet willen.
Echt geweldig! Dat is voor ons puur genieten om hem te zien genieten dus naar mijn idee is weidegang echt nodig! 
runningkawa schreef:Kan hij dan overdag ook niet in de stapmolen?
** Gelukkig niet, als je d'r ergens chagarijnig mee krijgt is het wel een stapmolen, daar heeft ze echt grondig de schurft aan. Ik denk dat Leo dat wel leuk en gezellig zou vinden, maar Mileen.....Die bijt je in je duvel als je d'r dan eruit komt halen
Ik zal dan wel half bokt over me heen krijgen, maar dat ene uurtje om dan ook nog alleen te rijden, vind ik echt zielig en toch erg ver richting dierenmishandeling gaan. (of helemaal)
Sorry voor die gene die ik daar mee raak, maar zo denk ik er echt over
** Als je m'n adres wilt om door te geven aan de Dierenbescherming, dan moet je maar even PBenTja, we wonen niet allemaal in een boerderij in het oosten van het land, waar je je paarden ook 's winters op het land kunt gooien.
Ik kan die van mij wel in de bak laten zetten 's winters, maar ze beweegt er absoluut niet, en gaat echt alleen maar bij het hek staan te chagarijnen. Wie in de buurt komt kan een knal of een hap krijgen.
Wat is dan sneuer voor zo'n dier: toch in de bak zetten zodat ze goed de pest inheeft, of lekker op stal laten staan waar ze de hele dag met Leo kan klooien, strootjes kan neuzelen, en lekker tevreden staat te wezen?
Persoonlijk heb ik dan liever dat de tijd dat mijn paarden bij het hek staan te mokken, dan gebruikt wordt voor de veulens of paarden die het wel leuk vinden om buiten te staan. Laat die van mij maar lekker binnenstaan die vier dagen dat ik werk, de overige drie dagen komen ze zeer ruimschoots aan hun trekken, en de vier dagen dat ze niet buitenkomen worden ze prima verzorgd en bereden/gelongeerd etc.
Zielig
Desiree schreef:weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. - het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.