Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:24

Ik vind weidegang hat allerbelangrijkste wat er is. Het hoeft niet eens persé op een wei te zijn, een paddock is ook goed. Als ik nu op maneges rondloop krijg ik echt tranen in mijn ogen, die paarden staat 22 uur per dag op stal en als ze er dan uitkomen mogen ze nog geen paard zijn maar moeten ze rijden en dressuren en vooral presteren...
Ok ik reageer een beetje fel maar ik vind het soms écht niet kunnen.

Mijn paarden staan IEDERE dag van half 8 's morgens tot half 8 's avonds buiten, in de winter in de paddock en in de zomer op de wei. En nog belangrijker, ze staan samen met andere paarden, dus niet alleen. Want een paard alleen op de wei is net zo sneu als een paard op stal.
Als ik geen eigen stallen e.d had en ik kon mijn paarden alleen maar een pensionstal zonder weidegang aanbieden... dan verkocht ik ze allebei.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:38

Er zijn een aantal Bokkers die zeggen dat hun paard het niet leuk vindt in de wei en graag naar binnen willen.

Denken jullie niet dat het zo is omdat ze zich gewoon weg niet meer weten te gedragen in de wei? Ze zijn het dus gewoon niet gewend? Kuddegedrag?? Wat is dat??

Nic zet dus de hele stal op stelten als hij niet naar buiten kan. Ook een stukje gewenning. Haha! Menneertje is nl niet anders gewend }> Ik ben er super blij mee dat wij een stal hebben waar ze lekker hele dagen naar buiten kunnen. Ik moet er niet aan denken dat wij Nic hadden gekocht en we hem op een stal zonder weidegang hadden gezet. Dan hadden we binnen no time een paard gehad wat super ongelukkig zou zijn.

Het is idd wel makkelijk praten om te zeggen dat weidegang heel belangrijk is. Maar ik kan me idd goed voorstellen dat je zeker in de Randstad soms geen andere keuze hebt.
Ik weet zelf niet of ik dan wel een paard had gekocht.

En net wat Sjuimpje zegt. Geen weidegang, dan lekker veel uit de box halen en doen buiten het rijden om

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:18

Dimple schreef:
Er zijn een aantal Bokkers die zeggen dat hun paard het niet leuk vindt in de wei en graag naar binnen willen.

Denken jullie niet dat het zo is omdat ze zich gewoon weg niet meer weten te gedragen in de wei? Ze zijn het dus gewoon niet gewend? Kuddegedrag?? Wat is dat??

Hier ben ik het mee eens.

Daarbij is het ook nog eens zo dat paarden die veel buiten lopen gewoon veel gezonder zijn, nu kan je gaan roepen en blèren 'maar mijn paard staat altijd op stal en die heeft nooooit wat', dat is dan 1 paard, over het ALGEMEEN zijn paarden die veel buiten lopen sterker, gezonder, vrolijker en je komt zelden vervelende eigenschappen tegen, zoals luchtzuigen oid.

Dus ja, ik vind weidegang een van de belangrijkste (misschien wel de belangrijkste) dingen in de verzorging/in het houden van Amulet en co.
Hij staat overigens 24/7 in het land, het kan hier trouwens niet anders, d'r is maar 1 echte paarden stal en die wordt alleen in geval van nood gebruikt, wordt een beetje krap als je daar 4 shetlanders en 3 'grote' paarden tegelijk in wilt hebben.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:26

Ik vind het ook heel belangrijk dat paarden op de wei komen.
Ik zou ook geen paarden wilen als ze niet naar buiten kunnen.
Mijn paarden staan 24 uur per dag buiten zomer en winter.
Ze hebben wel een schuilstal maar daar staan ze bijna nooit in.
Mijn paard doe je er echt geen plezier mee om hem op stal te zetten,dan word hij heel onrustig en gaat hij alleen maar rondjes lopen draaien.
Ik had hem in November laten scheren,en ik dacht dan zet ik hem daarna op stal,maar dat vond Jordy dus helemaal niet leuk,dus nu stat hij lekker buiten.

Een van de mooiste dingen die er zijn vind ik ook lekker naast de naast de wei gaan zitten en gewoon kijken hoeveel plezier je paardjes buiten hebben!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:45

Ik vind weidegang ook heel belangrijk. Op de stal waar ik nu staat is er geen weidegang, alleen voor hun fokmerries en veulens. Van de zomer stond Sher daar nog wel bij, maar dit jaar mag ze er niet meer bij.
Nu zet ik haar zo vaak als ik kan buiten, samen met haar halfzusje. Het kan niet elke dag, maar gelukkig heb ik een redelijk rooster en staat ze toch bijna elke dag zeker een uur los.
Dit jaar blijft ze hier nog staan, van de zomer zet ik haar gewoon zo vaak mogelijk los. Volgend jaar wil ik kijken of ze ergens op het land kan in de zomer.

En Dimple: mijn paard vind het ook niet geweldig om buiten te staan. Als ze alleen staat rolt ze een keer en is ze het zat. Samen met een ander paard vind ze het wel leuker maar ook dan staan ze na een paar uur echt te wachten tot ze naar binnen mogen. Dat is echt niet zo omdat ze niet weet hoe ze zich met andere paarden moet gedragen, want ze staat haar hele leven al met andere paarden.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:46

Sjuimpje, zoals je misschien weet is ie net 3 jaar en ik kan hem niet al een vol uur aan het werk zetten. Meestal is het ff losgooien in de bak, of een stukkie wandelen of aan de longe (zonder hulpteugels, puur voor beweging).

Mijn vriendin zegt ook: mijn pony houd er niet van om buiten te staan.
Is het echt waar dat er paarden zijn die er niet van houden om buiten te komen? Of lijkt dat maar zo?

Maar goed, ik ben genoeg overtuigd, ik heb de huur van mijn stal opgezegd en kan per 1 april (maand opzegtermijn Frusty ) vertrekken naar de nieuwe stal waar lekker veel weiland is en waar ie de hele dag buiten komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:50

Shaienne schreef:

Mijn vriendin zegt ook: mijn pony houd er niet van om buiten te staan.
Is het echt waar dat er paarden zijn die er niet van houden om buiten te komen? Of lijkt dat maar zo?

.

De dames bij ons gaan na een half uur buiten echt protesteren! Maargoed ze lopen ook niet op het land maar in de paddock. Onze paarden (behalve de jonkies en de merries met veulens) komen helemaal niet op het land. Wij hebben ook maar een klein stukje land dat gedeeld moet worden met alle merries met veulens. Dus voor de paarden zonder veulens is geen weidegang mogelijk en die vinden er geen reet aan om losgegooit te worden. Overigens vind ik weidegang wel heel erg belangrijk voor elk paard, helaas heb je in het westen hier weinig mogelijkheid voor

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:10

Shaienne schreef:
Sjuimpje, zoals je misschien weet is ie net 3 jaar en ik kan hem niet al een vol uur aan het werk zetten. Meestal is het ff losgooien in de bak, of een stukkie wandelen of aan de longe (zonder hulpteugels, puur voor beweging).

Daarom nam ik bewust het woord 'werk' niet in de mond, wel goed lezen...

Ik word echt furieus als ik mensen op stal aan zie komen, paard van stal zien halen, 10 minuten opjagen en weer vertrekken.
Misdadig vind ik dat, net of een paard daar de hele dag op kan teren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:43

irene schreef:
Als mijn paarden niet het jaar rond in de wei kunnen, zou ik geen paarden hebben. Dat geeft denk ik wel aan hoe ik erover denk Knipoog
Overigens val ik hiermee niemand aan die zijn paard op stal heeft staan. Ieder zijn eigen keuze, maar ik zou het niet willen.

Idd hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou ook niet kunnen leven met het feit dat mn paardje er zo weinig uitkomt. Bovendien moet ik er zelf ook niet aan denken wat voor een rotknol het zou worden. Laatst ging ik hem vroeg rijden en hij was nog niet buiten geweest, nou hij moest een hoop energie kwijt.
Ik vertik het om mn paard zo weinig buiten te laten komen.
En toch woon ik in de randstad en is het geen onbetaalbare stal, het is maar net waar je je proriteiten legt.
Maar zeker voor jonge paarden en daarmee bedoel ik paarden die nog niet lang aan het werk kunnen vind ik het echt mishandeling.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:55

Bij ons helaas ook geen weidegang in de winter, maar wel een uurtje in de paddock. In principe moeten we dat zelf regelen, maar ze wordt als ik 's avonds kom eigenlijk altijd wel door een stalgenootje buitengezet. Ik merk het echt aan dr als ze er niet in is geweest, terwijl ze meestal alleen maar voor zich uit staat te kijken en zeker bij slecht weet graag weer naar binnen gaat.
In de zomer is weidegang gewoon een eis voor me.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:12

ben het helemaal met sjuimpje eens.
Een paard hoort buiten zoveel mogelijk.
Sjuimpje in een ander topic las ik over jouw paddoc heb je hier ook een foto van?
Ben zelf van plan om nog een paddoc aan te leggen en alle ideeen zijn welkom.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:00

Andrew is altijd al een buiten pony geweest, die erg druk wordt en vervelend als hij niet buiten komt. Sinds hij deze zomer dag en nacht buiten heeft gestaan, is hij nu op stal nog drukker. Gaat staan slingeren met zijn hoofd, schrapen en bokken en springen in zijn stal. Gelukkig duurt het meestal niet erg lang, maar laatst had hij er wel een dikke knie door. Ik haal hem er meestal even uit, los, of even lopen, en zet hem dan terug en dan gaat het wel weer. Maar op die vorige stal waar hij altijd buiten mocht, werd hij echt helemaal dol op stal en wilde eigenlijk niet eens de stal in. Vreselijk vnd hij het. Dat is hier gelukkig veel minder... Maar ik denk dat hij wel weer uitkijkt naar zijn zomertje in de wei! (nu staat hij met een paar anderen buiten van 8.30 tot 15.30 en nog even als ik er ben einde middag of 's avonds...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:08

Hon en jamaica komen bijna elke dag los in de bak ('s zomers 24/7 weide) Daarnaast rij/longeer ik

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 07:38

Mijn paardje van 20, welke altijd concour heeft gelopen wilde ik op zijn 18 op pensioen zetten, lekker op het weiland samen met de jonge paarden. Dat is 1 week goed gegaan, toen wilde meneer naar binnen. Wij dit even negeren, zo van "hij leert het wel". Na die week even met Da gepraat. Terug binnengehaald en weer aan het werk gezet. Meneer heeft een super grote buiten box en we steken er dagelijks uren tijd in. Mijn paardje is terug helemaal de "ouwe". Mag van Da niet meer op het land, deze vreest dat dit wel eens de dood van mijn paardje zou kunnen betekenen. Zo zie je maar, weide isniet altijd een uitkomst.

mammasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:58

Wij hebben helaas maar een klein stukje wei, zo'n honderd vierkante meter. Daar staan ze alleen zomers op en dan ook maar twee uurtjes per dag. Gelukkig hebben we een soort "bos" achter de stal, zo'n, vijfhonderd vierkante meter. Daar staan onze paardjes (5) de hele dag. Beetje hooi erbij, beetje ravotten met zijn allen. Heuveltje op, heuveltje af. Ze lopen de hele dag lekker te keutelen. Onze paarden hebben geen stalondeugden! Nog een voordeel, die van mij heeft twee maanden stil gestaan vanwege een probleem met zijn longen. Dus wel lekker elke dag naar buiten, na twee maanden kon ik hem zo weer oppakken. Geen gek paard, niet stijf en zijn conditie was ook amper achteruit gegaan.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:24

Er is geen enkel paard dat gewend is om normaal buiten in een kudde te lopen, die het prettig vindt om de hele dag in een hokje van 3 bij 3 te staan.
Als je een paard hebt die dat wel vindt, dan vindt ik dat je gewoon een paard hebt met een gedragsstoornis. De hele dag lopen en met andere paarden staan, dat is normaal gedrag, en dan heb je een paard.
Ik heb ook wel paarden gekend die absoluut niet naar buiten wilden, maar dat waren dus de paarden die altijd 24 uur per dag op stal hebben gestaan

Ik vindt gewoon dat je bezig bent met dierenmishandeling als je je paard 1 keer per dag een uurtje er uit haalt om mee te rijden, en om de zoveel tijd een 'rustdag' geeft zodat ie de hele dag op stal staat. Bedenk goed wat dat inhoud: je paard kan 1 pas naar voren, 1 naar achter en 1 opzij doen. Hij staat de hele dag wat suf voor zich uit te kijken, en heeft geen enkele afleiding, behalve wat bijten naar de paarden in de box ernaast.
Je hebt paarden die daar 'lekker rustig' van worden. En als je maar genoeg biks voert heb je ook paarden die 'zo lekker fit zijn'. Dat komt echt niet omdat hij nu zo lekker in zijn vel zit.

Als je geen mogelijkheid hebt om je paard toch minstens een paar uur per dag naar buiten te doen moet je gewooon geen paard nemen, net zomin dat je geen paard moet nemen als wanneer je niet in staat bent om de kosten die daaraan verbonden zin te betalen.

Neem aan dat er nu een hoop mensen over me heen vallen, maar voordat je commentaar geeft, denk dan eerst eens na of er misschien niet een kleine kans is dat er wat in zit in wat ik hier beweer.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:42

Even over paarden/pony's die 'niet in de wei willen blijven'... Haha!

Bij ons op stal gaan de paarden tussen vier en vijf weer naar hun eigen stalletje.
Dus vanaf 10.00 uur 's morgens in de wei.

Als ik dan bijv. om half vier mijn paard ga staan poetsen, zichtbaar voor de andere merries, is het logisch dat er 1 of 2 voor het hek gaan drentelen:
"Ik wil ook naar de stal, want dan krijg ik eten!"

Ze weten namelijk dat er wat lekkers op stal ligt als ze uit de wei worden gehaald.
Maar zeker weten als er niemand in de buurt is, ze gewoon weer verder gaan met bijv. grazen, of elkaar kroelen, of rollen of lekker ff rennen. Knipoog
We denken veel te gauw dat de paarden niet van de wei houden, maar het is gewoon aandacht dat ze vragen, en vooral in de winter als de wei kaal is willen ze graag naar stal in de hoop daar hooi of wat dan ook te vinden.
Wedden echter dat ze, zodra ze zien dat er niets is, graag weer terug naar buiten zouden willen? *LOL*

Is weidegang niet (altijd) mogelijk, dan is de paddock of (buiten-)bak altijd nog beter dan de stal vind ik. Een paard moet afleiding, het liefst maatjes erbij in als het kan, en lekker de benen kunnen strekken en ff kunnen rollen. Lachen

Ik heb gemerkt aan mijn paard dat ze vroeger op de vorige stal altijd erg gestressed was als ze niet naar buiten waren gedaan vanwege bijv. de regen. Frusty
Ik deed haar dan nog in de regen zelf naar buiten, al was het maar even in de buitenbak. Als het kon graag met een ander paard.

Op de nieuwe stal waar ik nu sinds 1 december sta gaan ze elke dag eruit, weer of geen weer. Dan maar voor een uurtje of drie in de paddock als het zeikweer is, maar het is altijd beter dan hele dagen op stal!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:47

Ik heb Barbiano het liefst elke dag los staan of buiten in de zandwei. Barb kan niet bij een groep in de wei omdat hij veel te dominant is. Alle merries zijn van hem en de ruinen moeten uit de buurt blijven. Aangezien we dit allemaal eigen paarden zijn kan je dit risico gewoon niet nemen. Hij staat nu alleen en dat bevalt zo te zien erg goed. Op onze manege worden de paarden door het personeel buiten gezet en met dit weer is het niet altijd mogelijk/verantwoordelijk. Jammer maar in het voorjaar gaat het weer heel anders worden. Daarbij kan Barb niet alleen in de wei staan, zonder dat er een paard in een andere wei langs hem staat anders wordt hij helemaal zot. Een paar weken geleden was hij zo aan het showen bokken en steigeren in de wei dat onze mond helemaal open viel. Is dat Barbiano???? Echt geweldig! Dat is voor ons puur genieten om hem te zien genieten dus naar mijn idee is weidegang echt nodig!

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:47

Ook al wil Wietze misschien graag naar binnen aan het eind van de dag 's winters (en dat laat hij dan merken ook) denk ik dat hij doodongelukkig zou zijn zonder weidegang. Hij staat nu ongeveer 4 uur per dag in de wei, en de rest van de dag in het paddock.
Hij is al z'n hele leven gewend om buiten te staan en je ziet hem gewoon sjagerijnig worden als hij een dagje op stal moet staan vanwege bijv. slecht weer.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:33

Ik heb mijn paardje op een stal staan waar ze als het wer het toelaat de hele dag buiten op 'de plaat' staan (een zand/modder veldje). Als de grond echter bevroren is of het hagels en sneeuwt dat het niet leuk meer is blijven ze binnen. ik zorg er op die dagen alrijd wel voor dat ze toch even in bak losloopt, vaak met een andere pony, soms alleen. Ook toen ze tijdelijk op een andere stal stond waar 's winters geen weidegang was gooide ik haar elke dag even los in de longeerbak. Ik vind dit ook heel erg belangrijk, mijn pony komt uit een kudde en ik zou het niet eerlijk tegenover haar vinden om haar 24/7 op stal te laten staan!!! Voor geen enkel paard trouwens. Het is en blijft een kuddedier wat veel buiten hoort, niet alleen in de zomer!!!!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:47

Ik heb mijn paard nu op mijn stage bedrijf staat waar ze er zeker 3 dagen hele dagen uitkomt. De rest van de dagen af en toe eens en op zondag komt ze dan meestal even los inde binnenbak. Zodra het weer langer licht wordt komt ze ook op zondag buiten. Als het helemaal droog is en alle paarden weer op de wei gaan, gaan die van mij ook.
Ik ben er super blij mee omdat ze dus wel degelijk veranderd. Ze wordt er veel rustiger van. Maar als ze dan een dag er in heeft gestaan wil ze ook wel weer terug, ze weet dan dat het ongeveer etenstijd is, en wil dus graag naar stal. Ik denk ook dat dat het probleem is met paarden die niet buiten willen zijn. In de stal ligt stro en er is meestal wel een beetje te eten, en buiten in de bak of paddock dus niet. Ik heb het niet over weide.
maar ik denkdat het wel invloed heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:49

Nogmaals, ik ben een enorme dierenbeul...

Reagerend op sommige berichten, ik heb een heel sociaal paard, die het prima kan vinden in de kudde. S-zomers in de wei staan vind ze helemaal geweldig. In een regenbui wordt het al een stuk minder.

Ze vind het niet leuk om in de regen of in de vrieskou buiten te zijn, en dat komt heus niet omdat ze zich niet weet te gedragen, kom op zeg.
Ik ben blij voor de paarden die dat wel leuk vinden, maar om nou te zeggen dat dieren die dat niet leuk vinden 'niet goed' zijn gaat wat ver. Er zijn ook honden die niet graag in slecht weer buiten zijn.

En inderdaad, als paarden erg sociaal zijn, vinden ze het waarschijnlijk niet leuk om in hun upje buiten te staan terwijl hun vriendjes binnenstaan. Wie ben jij dan om te zeggen "je hebt het maar leuk te vinden" ??

Ik vind het allemaal kort door de bocht hoor. Ja makkelijk praten met een weiland in je achtertuin, maar met een balkonnetje wordt het wat lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:53

runningkawa schreef:
Kan hij dan overdag ook niet in de stapmolen?

** Gelukkig niet, als je d'r ergens chagarijnig mee krijgt is het wel een stapmolen, daar heeft ze echt grondig de schurft aan. Ik denk dat Leo dat wel leuk en gezellig zou vinden, maar Mileen..... Boos! Die bijt je in je duvel als je d'r dan eruit komt halen Haha!

Ik zal dan wel half bokt over me heen krijgen, maar dat ene uurtje om dan ook nog alleen te rijden, vind ik echt zielig en toch erg ver richting dierenmishandeling gaan. (of helemaal)
Sorry voor die gene die ik daar mee raak, maar zo denk ik er echt over

** Als je m'n adres wilt om door te geven aan de Dierenbescherming, dan moet je maar even PBen Bloos Tja, we wonen niet allemaal in een boerderij in het oosten van het land, waar je je paarden ook 's winters op het land kunt gooien.
Ik kan die van mij wel in de bak laten zetten 's winters, maar ze beweegt er absoluut niet, en gaat echt alleen maar bij het hek staan te chagarijnen. Wie in de buurt komt kan een knal of een hap krijgen.
Wat is dan sneuer voor zo'n dier: toch in de bak zetten zodat ze goed de pest inheeft, of lekker op stal laten staan waar ze de hele dag met Leo kan klooien, strootjes kan neuzelen, en lekker tevreden staat te wezen?

Persoonlijk heb ik dan liever dat de tijd dat mijn paarden bij het hek staan te mokken, dan gebruikt wordt voor de veulens of paarden die het wel leuk vinden om buiten te staan. Laat die van mij maar lekker binnenstaan die vier dagen dat ik werk, de overige drie dagen komen ze zeer ruimschoots aan hun trekken, en de vier dagen dat ze niet buitenkomen worden ze prima verzorgd en bereden/gelongeerd etc.
Zielig Verward

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:02

weidegang (nouja mag ook los in de bak zijn) is echt een must voor mij. straks aan huis kunnen ze mooi nog meer buiten gaan.
Mijn paard staat nu hele dagen buiten en nog ga ik dan 's avonds om 'm te rijden of nog een keertje los te gooien anders vind ik het al te weinig dat hij loskomt.
Immers 8 uur los in de wei is er wel 16 uur lang op stalstaan

Redgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:12

Desiree schreef:
weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. - het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.

Helemaal mee eens! vooral het contact met andere paarden.
Mijn Welsh k heeft voor hij bij mij kwam, vanaf 2,5 jaar tot 5,5 jaar, alleen in een stal gestaan en zag 1x per jaar 6 weken achter elkaar weiland.
Hij was dus niet opgevoed door andere paarden en daardoor heel onzeker.
Een paard moet paard kunnen zijn met andere paarden.
Paarden voeden elkaar op, leren van elkaar. Als een paard "paard kan zijn" is het in zijn waarde, zo simpel is het wel.
WIJ hebben onze paarden gedomesticeerd. Ik vind niet dat we daarom maar moeten zeggen sluit maar op.
Ieder zijn/haar mening hierover natuurlijk. En het ene dier is er makkelijker in dan het ander. Ik kan er zowiezo niet goed tegen om een dier bijv. een konijn in een hokje te stoppen.

Ik probeer mijn pony zoveel mogelijk in zijn waarde te laten. Hij gaat iedere dag de wei op, weer of geen weer, in een koppel van 12. Merries en ruinen, jong en oud.