Hoefafdruk in bakbodem : Hoeveel cm is normaal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther91

Re: Hoefafdruk in bakbodem : Hoeveel cm is normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:10

interressant topic.
Ik ga het zeker even volgen, maar vind he took een beetje krom door de bocht om te zeggen dat alle zand bodems per definitie HKO kan opwekken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:47

prof. Rooney heeft hier onderzoek naar gedaan, zijn boek 'the lame horse' is zeer leerzaam Ja

aangestampte bosgrond en berm is toch wat anders dan echt los zand zeg maar zoals je dat ook in de duinen en op het strand tegenkomt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:49

Je bedoeld dus dat het na te streven is om aangestampte bosgrond of bermgrond als bodem te hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

Djilan schreef:
Bij de Waiboerhoeve in Lelystad hebben ze bakbodems getest. Zij gaven aan dat de afdruk (maar ik kan het me niet precies meer herinneren, zou ik even moeten opzoeken Bloos ) zo tussen de 1,5 en 2cm diep mocht zijn. Meer was te zwaar.

dan is onze bak dus precies goed, maar mag je nog wel even opzoeken,want daar ben ik heel benieuwd naar

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:02

Zal ik doen, heb thuis allerlei onderzoeken van de Waiboerhoeve liggen. Ik ben daar ook op een praktijkdag geweest en toen is er ook veel verteld. Hopelijk kan ik het terugvinden!
Ze hadden daar bijvoorbeeld in 1 bak 2 bodems liggen. De ene helft was een Agterbergbodem, de andere met Paex.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:50

Sjoert schreef:
Je bedoeld dus dat het na te streven is om aangestampte bosgrond of bermgrond als bodem te hebben?

mijn aanbeveling is om sowieso niet zo vaak in een bak te rijden, je rijdt dan max 30 meter rechtuit en je draait telkens bochten met je paard, ook niet écht gezond voor de spieren en pezen van een paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:57

hihi, alle arabieren uit woestijngebieden hebben denk ik standaard HKO....
Als je trouwens ergens prachtig peesbelastend op doorschuift is het wel een grasveld met kleibodem.

Rond zand moet je idd niet hebben, daar valt ook niet tegen te sproeien, dat blijft zwaar. Goed bakzand is helaas meestal niet goedkoop. Ook kan je niet elke bodem op elke grondsoort zetten, vraag dat goed na ander zit je dadelijk met een dichtgeslipte of juist te losse bodem.
Zand loop je met de tijd ook kapot trouwens waarbij het steeds stoffiger en losser wordt. Dat is echt een drama om in te rijden, op tijd vervangen is dus ook belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-12-08 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:00

weleens een woestijn van dichtbij gezien? het klassieke beeld van zandduinen is écht niet hoe het grootste deel van woestijnen eruit ziet, het meeste is rotsachtige bodem

doorglijden is óók niet goed

je hebt wel van die bakbodems met tapijt krullen en dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:00

wij hebben geen drainage, geen echt bakzand, gewoon zand van iemand die een afgraving heeft gedaan en bij ons het zand heeft gestort. super bak, niet te zwaar, geen problemen mee Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:07

Arabesk schreef:
weleens een woestijn van dichtbij gezien?

ja Knipoog

Ik vond het vooral erg zanderig tussen de rotsblokken, dusdanig dat het stof zich zelfs in mijn onderbroek verzamelde Haha!

In iedergeval leren we hiervan dat op het strand rijden geen goed idee is, in het gras ook niet, bospaden zijn uit den boze, dat is meestal aangelegt met zand en op steen was ook niet echt aan te bevelen.
Ik heb trouwens zowel goede als slechte ervaringen met tapijt. Een bodem hoort lichtverend te te zijn, maar een verse tapijtbodem vond ik af en toe net een trampoline.
Let ook op milieu voorwaarden. Je mag niet zomaar meer alles in een buitenbak leggen.
Houtsnippers is trouwens zeker niet prettig rijden, helemaal niet als je paard ijzers heeft.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:09

cheyentic schreef:
wij hebben M3C zand met prolypropyleen snippers.. is hetzelfde als agterberg gebruikt Ja helemaal super Haha!

Heb hetzelfde zand, met polyvlokken misschien wel hetzelfde als jouw snippers? Volgens mij ligt onze drainage 50 cm diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:12

Sizzle schreef:
Arabesk schreef:
weleens een woestijn van dichtbij gezien?

ja Knipoog

Ik vond het vooral erg zanderig tussen de rotsblokken, dusdanig dat het stof zich zelfs in mijn onderbroek verzamelde Haha!

In iedergeval leren we hiervan dat op het strand rijden geen goed idee is, in het gras ook niet, bospaden zijn uit den boze, dat is meestal aangelegt met zand en op steen was ook niet echt aan te bevelen.
Ik heb trouwens zowel goede als slechte ervaringen met tapijt. Een bodem hoort lichtverend te te zijn, maar een verse tapijtbodem vond ik af en toe net een trampoline.
Let ook op milieu voorwaarden. Je mag niet zomaar meer alles in een buitenbak leggen.
Houtsnippers is trouwens zeker niet prettig rijden, helemaal niet als je paard ijzers heeft.

en niet als je eraf pleurt... heb de splinters in mijn handen gehad vroeger!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:12

Is het niet belangrijker wát je op wèlke soort bodem doet?
Ik denk dat afwisseling van bodem belangrijk is. Altijd in zwaar zand is slecht, altijd rotsbodem ook. Rechtuit is minder belastend dan (scherpe) wendingen. Alles speelt mee in hoe schadelijk iets is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

Agterberg vind ik echt fantastische bodems, maar het kost wel wat en als je ze niet goed onderhoud of paarden er op los zet, wordt het net zo goed prut.
Eb en vloed bodems op een verkeerde grodsoort wordt een zwembad.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:49

Arabesk schreef:
mijn aanbeveling is om sowieso niet zo vaak in een bak te rijden, je rijdt dan max 30 meter rechtuit en je draait telkens bochten met je paard, ook niet écht gezond voor de spieren en pezen van een paard.

Wat is "niet zo vaak"?
Ik denk dat te vee buitenritten met ongelijke bodems, gaten etc een grotere belasting zijn.
(Veluwe gebied oid)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:09

Sjoert schreef:
Arabesk schreef:

Wat is "niet zo vaak"?
Ik denk dat te vee buitenritten met ongelijke bodems, gaten etc een grotere belasting zijn.
(Veluwe gebied oid)

Als je het op die manier gaat bekijken kan je beter helemaal niet rijden.
Als je dressuur rijdt rij je zowieso voor 80% in een rijbak, dus maw als ik jou uitspraak letterlijk neem Arabesk, is dressuur rijden gewoon veel te belastend voor je paard ??

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:18

ja maar als we de bewering van arabesk moeten geloven, dan kunnen we onze paarden beter in een glazen kastje zetten en er alleen maar naar gaan kijken... Pfff overal is er zand, en vroeger zelfs toen er nog geen wegen etc waren was er alleen maar ZAND!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:20

Ik vind 1 a 2 cm normaal, een paard moet eigenlijk op het zand lopen ipv er in weg te zakken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:28

De bodem mag niet te hard en stroef zijn om schokken in gewrichten te voorkomen. Maar niet te zacht en glad om dus weer glijden of wegzakken te voorkomen. Een stevige, licht verende bodem is dan het meest geschikt. Het vangt schokken op, maar heeft wel draag- en veerkracht.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 09-12-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:29

silverbrumby schreef:
ja maar als we de bewering van arabesk moeten geloven, dan kunnen we onze paarden beter in een glazen kastje zetten en er alleen maar naar gaan kijken... Pfff overal is er zand, en vroeger zelfs toen er nog geen wegen etc waren was er alleen maar ZAND!

Tja wilde paarden springen dan ook van rots naar rots denk ik.
Je zou je paard overdag in een zand paddock hebben staan in de winter, af en toe in de bak rijden en vooral veel op ruiterpaden met zand komen en tot slot voor de lol af en toe naar het strand gaan.... poeh, dan mag je hopen dat hij de 10 jaar haalt. In de wei kan ook niet want krijg je met het nederlandse weer een glijer bij elke stap. Dan was het 24 uur op stal houden toch zo onverstandig niet. Tong uitsteken

(excuus voor het mogelijk beledigend opvatten, maar met dit soort beweringen gaat mijn fantasie drastisch met me aan de loop.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:44

Passionata schreef:
Als je dressuur rijdt rij je zowieso voor 80% in een rijbak, dus maw als ik jou uitspraak letterlijk neem Arabesk, is dressuur rijden gewoon veel te belastend voor je paard ??

Ja goeie conclusie Knipoog

Veel mensen realiseren zich niet dat dressuur rijden bijna net zo belastend is voor een paard als springen.

Dat jonge paarden van 3 elke avond een uur in de bak gereden worden (dressuur) vindt niemand raar. Zou je elke avond met je (jonge) paard gaan springen, zal iedereen het er over eens zijn dat dát niet zo'n goed plan is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:53

effe tussendoor
ik rij twee soorten paarden
de ene is een fijn licht friesje van 1.52, die erg lichtvoetig loopt.(400-500 kilo, max?)

de ander is een stoere belg,ruim 1.65, ruim 1000 kilo
die loopt niet zo lichtvoetig, die komt bij iedere pas met een serieuze knal neer, de galop is vrij gesprongen, maar in een binnenpiste hoor je bij haar wel het gekataklop, en bij een "normaal" paard niet.

mijn belg zal dan toch wel diepere sporen nalaten dan mijn fries?
als je zo bekijkt kun je dat toch niet beschouwen als een geldig criterium?

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:57

Djilan schreef:
De bodem mag niet te hard en stroef zijn om schokken in gewrichten te voorkomen. Maar niet te zacht en glad om dus weer glijden of wegzakken te voorkomen. Een stevige, licht verende bodem is dan het meest geschikt. Het vangt schokken op, maar heeft wel draag- en veerkracht.
Deze bodem bedoel ik dus, ideaal voor m'n paard Ja
Hij is zowieso al gevoelig aan een zware bodem, wordt snel moe. Maar nu vraag ik me af welke soort bodembedekking je dan moet nemen, en zit daar ook fleece tussen? (voor de vering )
En dan komt mijn 2de vraag; de prijs Tong uitsteken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:50

Je komt dan toch uit op de bodems waar zand gemixt is met houtsnippers/chips of kunststof. Dus Paex, Agterberg, Zwanenberg ed.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:49

en de snippers zijn duus Ja viel mij erg tegen toen.. witte waren 0,95ct en zwarte 0,70ct per kilo.. behoorlijk geld dus. je moet uitaan van 4kg per m2