Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Djilan schreef:Bij de Waiboerhoeve in Lelystad hebben ze bakbodems getest. Zij gaven aan dat de afdruk (maar ik kan het me niet precies meer herinneren, zou ik even moeten opzoeken) zo tussen de 1,5 en 2cm diep mocht zijn. Meer was te zwaar.
Sjoert schreef:Je bedoeld dus dat het na te streven is om aangestampte bosgrond of bermgrond als bodem te hebben?
Arabesk schreef:weleens een woestijn van dichtbij gezien?

cheyentic schreef:wij hebben M3C zand met prolypropyleen snippers.. is hetzelfde als agterberg gebruikthelemaal super
Sizzle schreef:Arabesk schreef:weleens een woestijn van dichtbij gezien?
ja
Ik vond het vooral erg zanderig tussen de rotsblokken, dusdanig dat het stof zich zelfs in mijn onderbroek verzamelde
In iedergeval leren we hiervan dat op het strand rijden geen goed idee is, in het gras ook niet, bospaden zijn uit den boze, dat is meestal aangelegt met zand en op steen was ook niet echt aan te bevelen.
Ik heb trouwens zowel goede als slechte ervaringen met tapijt. Een bodem hoort lichtverend te te zijn, maar een verse tapijtbodem vond ik af en toe net een trampoline.
Let ook op milieu voorwaarden. Je mag niet zomaar meer alles in een buitenbak leggen.
Houtsnippers is trouwens zeker niet prettig rijden, helemaal niet als je paard ijzers heeft.
Arabesk schreef:mijn aanbeveling is om sowieso niet zo vaak in een bak te rijden, je rijdt dan max 30 meter rechtuit en je draait telkens bochten met je paard, ook niet écht gezond voor de spieren en pezen van een paard.
Sjoert schreef:Arabesk schreef:mijn aanbeveling is om sowieso niet zo vaak in een bak te rijden, je rijdt dan max 30 meter rechtuit en je draait telkens bochten met je paard, ook niet écht gezond voor de spieren en pezen van een paard.
Wat is "niet zo vaak"?
Ik denk dat te vee buitenritten met ongelijke bodems, gaten etc een grotere belasting zijn.
(Veluwe gebied oid)
silverbrumby schreef:ja maar als we de bewering van arabesk moeten geloven, dan kunnen we onze paarden beter in een glazen kastje zetten en er alleen maar naar gaan kijken... Pfff overal is er zand, en vroeger zelfs toen er nog geen wegen etc waren was er alleen maar ZAND!

Passionata schreef:Als je dressuur rijdt rij je zowieso voor 80% in een rijbak, dus maw als ik jou uitspraak letterlijk neem Arabesk, is dressuur rijden gewoon veel te belastend voor je paard ??

Djilan schreef:Deze bodem bedoel ik dus, ideaal voor m'n paardDe bodem mag niet te hard en stroef zijn om schokken in gewrichten te voorkomen. Maar niet te zacht en glad om dus weer glijden of wegzakken te voorkomen. Een stevige, licht verende bodem is dan het meest geschikt. Het vangt schokken op, maar heeft wel draag- en veerkracht.
viel mij erg tegen toen.. witte waren 0,95ct en zwarte 0,70ct per kilo.. behoorlijk geld dus. je moet uitaan van 4kg per m2