Pensionstal: is dit te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Pensionstal: is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

Die van mij krijgt (helaas) ook al om 16uur dr laatste brok en hooi! Nu kom ik zelf altijd s avonds en voer dan zelf nog een keer hooi voor de nacht..het is niet ideaal maar ach..het went Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

Qua prijs/kwaliteit klinkt het goed.
Bijvoeren kun je zelf doen.
Je zegt dat je niet zo op de hoogte bent, maar wat krijgt je paard nu dan?
Als je dat weet, weet je ook wat je bij moet voeren.
En ach, verder heeft iedere stal zijn voor- en nadelen.

Edit: ik zie dat je nog geen paard hebt, sorry niet goed gelezen.
Maar een mooie gelegenheid om je eens in dingen als voer ed te verdiepen. Haha!
Laatst bijgewerkt door shan op 03-12-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:48

Of je paard extra voer nodig heeft hangt af van hoeveel energie die uit het ruwvoer kan halen en hoeveel energie het werk dat jij vraagt hem kost. Er standaard vanuit gaan dat 1 kg te weinig is is net zo fout als aannemen dat het teveel is. Als je paard meer kuil en hooi krijgt dan hij opeet en daarmee op gewicht blijft en prettig te rijden is nadat hij gewend is aan de nieuwe stal is het kennelijk genoeg. Meestal wordt er veel meer krachtvoer gevoerd dan een paard nodig heeft, zeker in combi met kuil wat vrij rijk ruwvoer is.

Weet dat er top endurance paarden op max. 1 kg brok en onbeperkt gras/ruwvoer 160km uitlopen. Beetje dressuurbasiswerk en buitenrijden moet dan op zo'n voerregime ook makkelijk kunnen.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:04

Er zijn geloof ik wel 'voerclubjes' op die stal, dus daar zou ik me evt. bij kunnen voegen als het nodig is. Ik heb geen idee of die 1kg brok voldoende zal zijn, maar daar valt natuurlijk uberhaupt nog weinig over te zeggen, aangezien ik nog geen paard heb.
Het is dus zo dat ze er 'sochtends hooi krijgen en aan het einde van de middag (na de brok) een paar kilo kuilvoer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:10

1kg brok per dag is wel aan de lage kant. Persoonlijk voer ik liever meer beurten dan alles in 1x. De hoeveelheid ruwvoer is van groot belang. Een paard wat op vlas staat moet meer ruwvoer krijgen dan 1 op stro is mijn mening. Het bedrag vind ik aan de hoge kant voor wat je er voor retour krijgt maar dat is erg per regio gebonden merk ik wel.
Of je paard voldoende gaat hebben aan 1 kg kan je niet zeggen dat is per paard verschillend. Mijn paard werkt 6x per week en heeft daar echt niet genoeg aan.
Die krijgt alleen al 4 kg krachtvoer per dag verdeeld over 3 voerbeurten en ruim 8kg hooi per dag, overdag staat hij op de wei.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:16

ik rijd mijn fries zowel recreatie als dressuurmatig en bij mij krijgt ie 2 keer daags een kilo friesche brok en 2 keer daags een flinke hoeveelheid kuil en dit is voor mijn paard het beste...anders valt ze heel snel af of wordt tonnetje rond. In de winter mogen we ook extra kuil pakken voor tussendoor. verder klinkt het wel als een luxe stal maar dat voeren zou voor mij een probleem vormen...

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:36

Me erin verdiepen is sowieso handig! Fijn te lezen in elk geval dat jouw Fries (Lammie) het prima doet op relatief weinig brok.
Ik ga eens even lezen hoe het bij anderen zit. Lachen

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:24

Julliette schreef:
Me erin verdiepen is sowieso handig! Fijn te lezen in elk geval dat jouw Fries (Lammie) het prima doet op relatief weinig brok.

nou lammie doet dat ook niet meer maar jana mijn nieuwe paard wel...(lammie is dood namelijk)
en in friesche brok zitten andere/meer voedingstoffen voor een betere conditie van de fries en minder eiwitten wat mok en staart en maan exceem kan veroorzaken...
het ideale voer voor een fries dus (vind ik)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:35

klinkt goed, op die 100 andere na dan Clown
hier word ook al vroeg de laatste voerbeurt gedaan, wel hebben ze dan genoeg voor de hele nacht.
mijn merrie doet het op een halve pavo koek per dag en 2 keer daags hooi en ze ziet er prima uit (iets te goed zelfs Bloos )
de jonge fries (5) die rekreatief gereden word, krijgt per dag 1 kilo biks en een halve kilo kruidenmix
zij krijgt 's morgens en eind van de middag kuilvoer, ook weer genoeg om constant te eten....
werkt prima hoor, zij is ook aan de mollige kant.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:48

lammie2701 schreef:
Julliette schreef:

nou lammie doet dat ook niet meer maar jana mijn nieuwe paard wel...(lammie is dood namelijk)
en in friesche brok zitten andere/meer voedingstoffen voor een betere conditie van de fries en minder eiwitten wat mok en staart en maan exceem kan veroorzaken...
het ideale voer voor een fries dus (vind ik)

Dank voor de uitleg, maar met de Lammie tussen haakjes bedoelde ik dat ik het tegen jou had, omdat je nickname zo is Knipoog

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:57

1 kg hoeft helemaal niet te weinig te zijn hoor, ligt er misschien aan wat je met dat paard gaat doen. er zijn ook zat paarden die het zonder krachtvoer doen hoor. gewoon genoeg hooi/ kuil en evt wat vitamine's, maar bij goed ruwvoer hoeft dat al niet eens.
verder klinkt het wel goed, en de prijs is wel oke als je kijkt wat je ervoor krijgt. over de dekens zou ik me echt niet druk maken, het is als je aan dekens begint (wat ik onzin vind) dan beter om niet constant dekens op en af te doen of om te wisselen.
Maar 100 anderen lijkt me wel erg veel! daar zou ik niet aan kunnen wennen (geloof nog niet dat het er zoveel zijn haha) wat nou als de helft 's avonds komt om te rijden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:59

Mijn paard wordt recreatief gereden, 5x in de week, maar wel serieus getrained zeg maar. En die krijgt een halve kilo brok per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:02

Met een kilo brok per dag, hou je ze vaak niet op gewicht.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:04

Tamary schreef:
Er standaard vanuit gaan dat 1 kg te weinig is is net zo fout als aannemen dat het teveel is. Als je paard meer kuil en hooi krijgt dan hij opeet en daarmee op gewicht blijft en prettig te rijden is nadat hij gewend is aan de nieuwe stal is het kennelijk genoeg. Meestal wordt er veel meer krachtvoer gevoerd dan een paard nodig heeft, zeker in combi met kuil wat vrij rijk ruwvoer is.

Weet dat er top endurance paarden op max. 1 kg brok en onbeperkt gras/ruwvoer 160km uitlopen. Beetje dressuurbasiswerk en buitenrijden moet dan op zo'n voerregime ook makkelijk kunnen.

Mee eens. Mijn ene paard staat op een kilo mueslie per dag en de ander zelfs maar op een pondje. Aangevuld met Pavo-koeken en de ene met subli em. Het is dus, zoals Tamary zegt, helemaal geen vaststaand iets, dat je paard niet genoeg zou hebben aan een kilo. Zo goed als alle endurance-paarden die ik ken, en daar zitten ook klasse 3 paarden tussen, eten niet meer dan wat ik ook voer.
Ze staan per paard op zo'n 100 kilo ruwvoer per week.

Maar dat terzijde. Persoonlijk zou ik meer moeite hebben met 100 paarden op een stal. Zou me te druk en te massaal zijn. Bovendien vraag ik me dan af of mijn paard niet een nummer is tussen de zovelen, maar dat ze hem ook echt kennen. Qua karakter, gewoontes, voerbehoefte, enzovoort.

Daarnaast vind ik ook de laatste voerbeurt erg vroeg. Mijn paarden worden om half 's avonds nog een keer voor de nacht gevoerd.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:06

Mijn paarden doen niets en staan 24 uur op het land met onbeperkt kuil en een kilo brokken per dag en wat wortels.
Maar prijs vind ik ook aan de pittige kant, maar ligt er ook weer aan in welke regio je zit, en 100 man vind ik
persoonlijk ook best veel.
Lijkt me dat de binnenbak nu in de winter wel heel erg druk is of valt dat mee?

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:25

Jullie moeten je wel voorstellen dat de stal echt enorm ruim opgezet is en het dus niet allemaal hutjemutje staat ofzo. Bovendien ben ik niet bang voor die gigantische drukte met rijden, omdat er echt ook veel fokkers zijn als klant en hun paarden dus enkel er hebben staan voor de fok en niet om te rijden e.d.
En ik heb me door meerdere klanten, die wél rijden, laten vertellen dat het dus met name overdag echt rustig is. Gelukkig Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:33

Met jouw wisselende werktijden zal er altijd wel een plekje zijn wanneer het rustig is. Dat heb ik ook gevonden bij ons op stal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:49

Persoonlijk zou ik er niet heen gaan. Paarden krijgen te weinig eten en met name ruwvoer.
Nu kan je wel gaan bijvoeren maar tel dat eens op bij de prijs die je al betaald+ plus de tijd die het kost.
Dan kun je net zo goed bij ene doe het zelf boer gaan staan , dat is goedkoper en heb je meestal alles zelf in de hand.
Dat ze geen dekens verwisselen snap ik...dan ben je een hele dag bezig met alleen maar dekens. Bij ons moet je dat ook gewoon zelf regelen idem met peesbeschermers enzo om in de wei.

Ik zou nog even verder kijken voor andere stallingen.

Ik vind 245 wel erg duur als er maar 2x per dag gevoerd wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:19

Lyte schreef:
Ik vind 1x 1 kilo per dag brok erg weinig, wat ben je van plan met je paard te doen? Als je een sober ras koopt en vooral recreatief aan de gang gaat is het misschien wel genoeg. Maar als je een sportpaard gaat kopen en ook van plan bent om lekker aan het werk te gaan dan moet je zelf extra bij gaan voeren. (of met andere pensiongasten overleggen en iets regelen)
Wat betreft de dekens is wel te regelen. Ik sta zelf ook op een grote stal met 100 paarden en er zijn altijd mensen op stal die je even kan bellen. Ik neem aan dat je zelf de paarden binnen en buiten zet en dit gebeurt ook vaak in groepjes omdat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om 2x op een dag te komen.

De prijs is trouwens erg redelijk! Welke stal is het?

Is een KWPN-er een sober ras?
Mijn KWPN-sportmerrie krijgt aan krachtvoer/bijvoer alleen na het rijden een handje granen en 50 gram vitamine/mineralenkorrel. Daarnaast 2x per dag wat wortelen in de winter en doet het er prima op. Verder wel gras en ruim voldoende ruwvoer.
Ze heeft genoeg energie, ziet er prachtig glanzend uit en zelfs iets aan de dikke kant.

Het is wel belangrijk dat ze bij die stal 's middags dan een heel ruime hoeveelheid ruwvoer geven, anders hebben ze de hele nacht niets meer te eten...

Een goede waterdichte ademende deken die past bij het seizoen kwa dikte kun je rustig omlaten dag en nacht, als je hem maar regelmatig (liefst elke dag) even af hebt om te poetsen en tijdens het trainen, zodat de huid even extra kan luchten. Het paard zal het ook fijn vinden even zonder deken te kunnen rollen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:24

In mijn ogen zijn de sombere rassen o.a. een merens, fjord, ijslanders enzo (maar ook hierin heb je uitschieters natuurlijk!). Een KWPN-er valt bij mij niet onder de sobere rassen.
Ben het wel eens met de reacties dat er weinig wordt gevoerd voor die prijs.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:30

Ik vind de prijs best redelijk, voor deze omgeving dan. Als je ergens buiten de randstad staat vind k t al een stuk minder.

Overgens vind ik het erg knap dat nu al iedereen weet dat een kilo brok te weinig is, terwijl we niet eens weten over welk paard het gaat, wat voor training die krijgt, hoe het beestje is, en wat die gewent is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:44

Tsja, ook ik vind de hoeveelheid ruwvoer te weinig, vooral in de winter. In de zomer is er nog gras wat ze kunnen eten in de wei, in de winter bevat het gras zo goed als geen voedingsstoffen meer.
Als de hoeveelheid ruwvoer voldoende is dan heeft een paard geen krachtvoer nodig.
Mijn kwpn-er krijgt bijna onbeperkt ruwvoer en kan kiezen of hij in de stal-paddock of wei staat. Hij staat dag en nacht in de kudde, dus ook veel beweging... Ik voer hem zelf een summerfit koek en wat muesli bij, maar dat is meer voor het lekkere na het rijden. En hij doet het daar prima op. Sinds hij onbeperkt ruwvoer krijgt heeft hij ook geen last meer van zijn darmen, eerder had hij zo'n beetje chronisch diarree...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:55

Dat bedoelde ik dus ook...
Heel veel paarden kunnen prima zonder veel krachtvoer.
Ik heb hier dus een KWPN-sportmerrie (trainen op L/M niveau) die voor mij ook echt op sport-pensionstallen stond inclusief bijbehorende behandeling/verzorging, een kruising New-Forest/Engels Volbloed (licht recreatief), een NRPS rijpaard (dressuur) en een Arabier (western/endurance) en allen doen ze het prima op ruwvoer en aanvullend een vitamine/mineralenkorrel of pavokoek, met na het rijden misschien nog een beetje muesli of brok voor het lekkere.

Als blijkt dat je paard toch te weinig energie heeft voor het werk wat gevraagd wordt kun je altijd zelf na het rijden nog krachtvoer bijvoeren. Als het paard qua conditie (gewicht) achteruit gaat, is meer of hogere kwaliteit ruwvoer voeren mogelijk een oplossing. Dus geen arm hooi, maar bijv. hooi/voordroogkuil van bemest land, of je voert er mais bij. Dat zet ook aan.

Ik vind de prijs niet verkeerd, en qua voerbeleid krijgen ze dus eerst hooi voor ze het land op gaan, dus in de winter gaan ze niet met lege maag het land op en zal knabbelen aan het wintergras de rest van de dag toch wat maagvulling geven (mits er gras staat) dan 's middags kuilgras, en of dit voldoende is hangt af van of ze een hoeveelheid geven die toereikend is voor een groot deel van de nacht...

Hoe druk het wordt in de binnenbak hangt een beetje af van de kwaliteit van de buitenbakken. Is die prima, dan zullen veel mensen ook gewoon buiten blijven rijden als het weer redelijk is. Is de kwaliteit slecht, dan rijden mensen meer binnen, ook al is het droog. Ook hangt het af van hoeveel mensen intensief met hun paard rijde, hoeveel eigenaren meerdere paarden hebben die ze zelf trainen en of ze graag buitenritten maken. De uitrijmogelijkheden maken het ook rustiger in de bak over het algemeen Knipoog
En daarnaast hoeveel van die 100 paarden is opfok/jong spul? Dat wordt ook niet gereden namelijk.

Als de paarden elke dag in de wei komen zal de noodzaak om elke dag te rijden voor mensen ook minder groot zijn.
Het is dus moeilijk van een aantal op papier af te lezen of 100 paarden en 1 binnenbak te druk is.
Als je de binnenbak ziet als extra luxe voor als het echt te bar en te boos wordt en de buitenbakken prima zijn, dan lijkt het geen verkeerde plek.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:51

Hoi, bedankt voor al jullie reacties maar weer! Daar word ik wijzer van! Lachen
Ik vind die €245,- trouwens niet echt verkeerd als ik kijk naar wat we ervoor krijgen: eigenlijk alle faciliteiten, alleen op het voeren valt dus wel wat aan te merken. Ik denk echter dat ik het misschien wel kan redden met wat bijvoeren na het rijden, wat precies weet ik natuurlijk niet, aangezien ik nog niet eens weet welk paard ik zal kopen Knipoog. Aan welke kosten zou ik moeten denken dan eigenlijk voor dat extra voer? Kan iemand me daar een indicatie van geven?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:54

Ik betaal 14,95 voor een zak Reform Kruiden Mueslie van havens. Zit 20 kilo in. Paard dat een kilo per dag eet, doet hier dus zo goed als 3 weken mee. Paard dat op een pondje staat, zo'n anderhalve maand.